Chromatische aberratie na reboot Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-06 08:03
Ik heb een vreemd probleem.

Na een herstart van de PC (is alweer enkele weken geleden), zie ik opeens ontzettend veel side-effects naast letters. Naast het zwart, zit er blauw en paarsige gloed over de tekst heen, ofwel chromatische aberratie.

Dit is niet alleen in Google Chrome, het zit ook in Verkenner, en het Configuratiescherm. Ik ken de term Chromatic aberration eigenlijk alleen van het maken van foto's, maar iets heeft blijkbaar wat instellingen veranderd.

Dan zet je toch je scherm-instellingen weer terug? Ik ben bang dat dat niet werkt. Ik heb zowel mijn monitor al gereset, alsmede de kleuren (incl temperatuur) aangepast (stond op Custom, Factory reset gedaan maar met wat klooien wordt het eigenlijk alleen maar lelijker). Daarnaast lost het de chromatie niet op, zelfs geen minieme verschillen te ontdekken.

Ik heb geprobeerd het vast te leggen met screenshots, helaas krijg je dan niet de chromatische afwijkingen te zien. Wel als ik foto's maak van het beeldscherm zelf.

Hoewel de foto's niet heel scherp zijn kun je duidelijk de paars-blauwige afwijkingen zien. Dat zie ik nu dus de hele tijd, en da's geen pretje. :+

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/dGiCb8/IMG_6637.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/fp53io/image_6546160.jpg

Ik draai op een AOC 4K scherm verbonden met DP vanaf mijn 1080Ti. Dit heeft voorheen al maanden zo gedraaid. Sinds de reboot van een uur geleden verscheen dit opeens.

Al geprobeerd:
- Monitor reset naar standaardwaarden
- Nvidia-configuratiescherm aangepast (bureaublad kleurinstellingen van ''Andere toepassingen'' naar ''Nvidia-instellingen, beetje aanpassen, geen effect)
- Configuratiescherm > Cleartype lettertypen Wizard. Géén effect, hoewel ik wel verbetering zie tijdens de keuze testjes zelf, maar als ik op 'Opslaan' druk, blijft het probleem consistent aanwezig.
- Ik heb verder geen noemenswaardige applicaties gedownload/geïnstalleerd die dit zouden kunnen veroorzaken. Wel heb ik vorige week Illustrator CC2018 geïnstalleerd, maar dit zou geen effect moeten hebben op het gehele systeem?

Het klinkt wellicht wat kleinzerig, maar het leest óntzettend irritant als je eerst gewoon haarscherp beeld gewend bent.

Wie o wie heeft dit ook gehad, en reikt mij de oplossing uit? Behalve dat ik dit scherm uit t raam moet gooien en een nieuwe neer moet plempen.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:37
Royeboi schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 15:24:

[...]
Ik heb geprobeerd het vast te leggen met screenshots, helaas krijg je dan niet de chromatische afwijkingen te zien. Wel als ik foto's maak van het beeldscherm zelf.

Hoewel de foto's niet heel scherp zijn kun je duidelijk de paars-blauwige afwijkingen zien. Dat zie ik nu dus de hele tijd, en da's geen pretje. :+
[...]
Dan ligt het probleem dus bij de monitor. Als het terug zetten naar standaardinstellingen van de monitor niet werkt dan denk ik aan een hardware probleem.

Je zou voor verder testen nog kunnen kijken of het gebruik van een andere kabel een rol speelt. Als het probleem zich voor doet met andere kabels dan weten we dat het aan de monitor ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-06 08:03
Ik ga inderdaad even proberen een andere DP te bemachtigen!

Naar eigen lezen weet ik dat DP kabels die standaard worden meegeleverd niet echt je-van-het zijn op het gebied van kwaliteit, dus wellicht is er iets mis met de fysieke verbinding.

Intussen probeer ik nog even de Nvidia drivers te clean-installen, wellicht dat er toch ongemerkt een update in is geslopen. Via Start > ''Nvidia'' zoekopdracht kom ik overigens nooit uit op het Nvidia-Configuratiescherm, enkel rechtsonder in de pictogrammen. Wellicht is er iets met de Nvidia installatie.

Ik ben zo gewend aan die lekkere scherpe lettertjes geworden, wat een teruggang als je dit opeens hebt.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx