A/V Receiver alleen voor audio gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-09 21:56
Hi Tweakers,

Ik heb hier een Marantz SR7002 staan, die heeft dus geen ondersteuning voor 4k e.d.
Via de versterker heb ik alleen mijn PS4 aangesloten.

Nu overweeg ik om een LG OLED tv aan te schaffen, zit er alleen (nog) niet op te wachten om de versterker te upgraden gezien ik nog steeds erg tevreden met mijn Marantz ben.

Stel ik koop de OLED tv en sluit deze via HDMI aan op mijn PS4.
Via de PS4 een optische kabel naar mijn versterker. Kan ik dan de versterker puur gebruiken voor het decoden van het geluidsignaal, of werkt dat niet?

Ik zie op de versterker wel een 'Digital In' (Links onder)
Afbeeldingslocatie: https://hometheaterhifi.com/wp-content/uploads/2008/11/marantz-sr7002-rear-1200-fig2.jpg

en op de PS4 een 'Digital Out'
Afbeeldingslocatie: https://images.cdn.whathifi.com/sites/whathifi.com/files/styles/big-image/public/brands/Sony/sony_ps4_pro_08.jpg?itok=FqPbGA3c

Ik had ooit eens gelezen dat dit niet zou werken. Snap alleen niet waarom dit niet zo werken.
Kan iemand bevestigen of dit wel/niet zou werken?

Beste antwoord (via Valandin op 25-07-2018 15:18)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:57
Dit kan gewoon.

Je mist wel enkele geluidsformaten, zoals Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio, deze kunnen enkel via HDMI. Met Toslink ben je "beperkt" tot Dolby Digital en DTS. Geen idee hoeveel je daar met een PS4 aan mist.

Ook heb je kans dat de lipsync niet meer klopt en dat je deze handmatig moet corrigeren (het geluid zal waarschijnlijk voorlopen op het beeld). Wanneer je alles via HDMI via de receiver aansluit gebeurt dit vanzelf, nu zul je misschien handmatig een correctie moeten instellen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:30
In principe moet dit wel werken. Hou er wel rekening mee dat je dan niet gebruik kan maken van de nieuwste audioformaten, want die kunnen niet over optical. Ik heb zelf een 4K bluray speler van Sony en die heeft twee HDMI uitgangen. Een voor beeld met HDMI 2 en de andere voor audio met HDMI 1.4 ofzo.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 05:57
Dit kan gewoon.

Je mist wel enkele geluidsformaten, zoals Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio, deze kunnen enkel via HDMI. Met Toslink ben je "beperkt" tot Dolby Digital en DTS. Geen idee hoeveel je daar met een PS4 aan mist.

Ook heb je kans dat de lipsync niet meer klopt en dat je deze handmatig moet corrigeren (het geluid zal waarschijnlijk voorlopen op het beeld). Wanneer je alles via HDMI via de receiver aansluit gebeurt dit vanzelf, nu zul je misschien handmatig een correctie moeten instellen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-09 21:56
Xander schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 15:17:
Dit kan gewoon.

AgeOfPanic schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 15:14:
In principe moet dit wel werken. Hou er wel rekening mee dat je dan niet gebruik kan maken van de nieuwste audioformaten, want die kunnen niet over optical. Ik heb zelf een 4K bluray speler van Sony en die heeft twee HDMI uitgangen. Een voor beeld met HDMI 2 en de andere voor audio met HDMI 1.4 ofzo.
Thanks voor de reacties. Dan ga ik binnekort de nieuwe TV aanschaffen :)
De PS4 ondersteund alleen PCM/Dolby Digital / DTS.
Volgens mij over PCM wel weer wat meer formats. Daar kan ik in wel mee leven.
Dat de sync niet meer klopt kan inderdaad een dingetje zijn maar daar moet ook wel mee te leven zijn na het goed instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:27
Mocht je de sync niet goed krijgen kun je ook nog het geluid via HDMI naar de tv laten gaan en de optische uitgang van de tv proberen.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:34

FreakNL

Well do ya punk?

Een beetje receiver heeft toch ook een instelling daarvoor? Ik kan mijn audio vertragen of versnellen.

Ik heb het ook zo aangesloten (geen ps4, wel een Humax en Apple tv), simpelweg omdat mijn receiver al 11 jaar oud is. Dus die heeft wel toslink maar geen HDMI. Is verder wel een volwaardige 5.1 reciever dus zie de noodzaak nog niet zo tot vervangen, maak ook nog geen gebruik van die nieuwere audio formaten. Heb wel met die lip sync optie moeten spelen dus...

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 25-07-2018 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:53

FeaR

In GoT we trust

Servpage schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 18:41:
Mocht je de sync niet goed krijgen kun je ook nog het geluid via HDMI naar de tv laten gaan en de optische uitgang van de tv proberen.
Dan heb je alleen weer de kans dat je formaten of kanalen gaat missen omdat lang niet alle TV's 5.1 surround doorzetten en/of geen volledige ondersteuning bieden voor DTS. Een tv zal je veelal in GAME Mode zetten met de Playstation waardoor de meeste latency al weg zou moeten zijn.

De SR7002 heeft de optie tot 200 ms delay in - redelijk grove - stappen van 10 ms. Dus dat zou moeten werken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Laatst online: 09-10 08:46
Ik heb zo'n zelfde issue en heb nu vrijwel alles direct op mijn tv aangesloten en via ARC gaat het geluid naar de receiver toe. Werkt prima, afgezien van de slordige kabbelrommel achter/in het meubel. Moet wel zeggen dat het heerlijk werkt. We gebruiken de plex en netflix app in web-os en dat werkt toch wel heel lekker (afgezien van wat bugjes hier en daar).

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Pagina: 1