12f508 PIC uitlezen / wegschrijven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10 20:40
Ik heb een kleine schakeling waar deze PIC opzit. Deze hebben we nagebouwd en getest met de originele PIC. Dit werkt. Nu wil ik dus deze graag uitlezen en 2 keer opnieuw wegschrijven.

en de vraag?
In het verleden heb ik voor dit project een WIllem epromreader gekocht. Helaas bleek deze niet te werken (of dat lag aan mij) en met de verhuizing is deze uit frustratie tussen de vuilnis beland.

en nu echt de vraag
Is er een goed werkende oplossing om deze PIC uit te lezen / weg te schrijven? Of weet iemand een persoon of bedrijfje die dit kan doen? Ik heb reeds "lege" liggen hier.

Bedankt Tweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:04
Nou weet niet wat je precies wilt uitlezen. Als je mazzel hebt is het leesbeveiligingsbit niet geactiveerd. Uitlezen kan b.v. met een pickit-3 met daaraan een zif-socket. Of er is een isp aansluiting op de print zelf. Een pickit-3 is niet echt duur. Zie b.v. aliexpress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 18:57
Als de PIC in een commercieel verkrijgbaar product zit geef ik je weinig kans.
Nagenoeg alle producten die verkocht worden waar een PIC inzit zijn gelockt tegen uitlezen

als de PIC op een zelfgemaakte printplaat zit of in een of ander prototype heb je een kansje

er zijn wel bedrijven die claimen dat ze deze beveiliging kunnen omzeilen. er moet dan wel ontzettend veel geld mee gemoeid zijn wil het rendabel zijn. de kosten daarvoor zijn namelijk nogal hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
vincent_1971 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:25:
Nou weet niet wat je precies wilt uitlezen. Als je mazzel hebt is het leesbeveiligingsbit niet geactiveerd. Uitlezen kan b.v. met een pickit-3 met daaraan een zif-socket. Of er is een isp aansluiting op de print zelf. Een pickit-3 is niet echt duur. Zie b.v. aliexpress.
Ik heb deze maar besteld.

Is er iemand die zo'n setje thuis heeft of wil helpen met het uitlezen? Of is het geen rocketsience?

Krijg ik bij het uitlezen een foutmelding als de protectie aanstaat?

[ Voor 6% gewijzigd door jantje112 op 25-07-2018 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Als protectie aan staat lees je alleen maar nullen uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Prima, ik heb een reader onderweg en als er voor die tijd iemand zin heeft om er 1tje uit te lezen, dan wil ik daar gerust een flesje wijn of iets anders voor meenemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Wellicht is het een optie de functionaliteit na te bouwen als hij niet uit te lezen is.

De software kan natuurlijk supercomplex zijn, maar vaak is zeker bij die kleine chips de functionaliteit niet heel schokkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
SA007 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 18:24:
Wellicht is het een optie de functionaliteit na te bouwen als hij niet uit te lezen is.

De software kan natuurlijk supercomplex zijn, maar vaak is zeker bij die kleine chips de functionaliteit niet heel schokkend.
Een behulpzame tweaker heeft voor arduino al een opzetje gemaakt. Maar dit zou natuurlijk het makkelijkste zijn.

De pic3 is binnen, vanavond proberen.. Ze leveren dat ding zonder software, moet ik eerst maar even zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
jantje112 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 08:33:
De pic3 is binnen, vanavond proberen.. Ze leveren dat ding zonder software, moet ik eerst maar even zoeken
https://www.microchip.com/mplab/mplab-x-ide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
yes, ik heb een readout gemaakt. Iemand hier toevallig bereid even te kijken of het " echt " is? Dan mail ik je even de hex file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Deze software heb ik gebruikt inderdaad, wel even het vinkje aanzetten om vanaf het device te " poweren "

Ik heb nu een hex file, er staat meer in dan alleen 00000 is het dan goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Goede kans, maar zeker weet je het pas als je je eigen printplaat geprogrammeerd hebt en die het ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Er is dus geen programma waarin ik de het kan laden en dan “code” te zien krijg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
jantje112 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 21:02:
Er is dus geen programma waarin ik de het kan laden en dan “code” te zien krijg ?
De broncode? Nee. Je kan er wel een disassembler tegenaan smijten, dan komt er iets uitrollen dat marginaal beter leesbaar is dan machinecode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
ok, ik ga nu even een lege uitlezen, als de andere beveiligd is, dan moeten die files dus gelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou gewoon programmeren, het heeft weinig zin om een lege uit te lezen.

- Een 'lege' eest niet per definitie leeg uit.
- Je kan een chip niet slopen door er een niet-werkende rom in te duwen, hij doet dan alleen nog niks :)
- Je kan alleen dan testen of hij ook echt wat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Pleur je hex in een hexeditor en kijk of alles FF or 00 is ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Update, schakeling getest en de kopie werkt prima :) Bedankt iedereen voor het meedenken!

Als toevoeging, ik dacht ik ga ook een 16C711 uitlezen, maar die worden door de PICKIT niet ondersteund :( is daar ook een oplossing voor?

[ Voor 44% gewijzigd door jantje112 op 11-08-2018 14:23 ]

Pagina: 1