Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• daanoski
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 15-08-2018
Leute,

Ik heb een 4 bay Synology NAS (412+), bestaande uit 4 disks van 2 TB. (hot swap)
Volume 1 (SHR) omvat 2 disks (schijf 1+2) en dus praktisch Raid 1 (kritische files + DSM)
Volume 2 (SHR) omvat 1 disk (schijf 3) en dus praktisch Raid 0
Volume 3 (SHR) omvat 1 disk (schijf 4) en dus praktisch Raid 0

Nu zijn schrijf 3 & 4 al wat ouder, en geven zij inmiddels een waarschuwing. Ze waren laatst ook niet meer benaderbaar, maar na een reboot kon ik er weer in. Vertrouwen doe ik de schijven dus niet meer, dus heb ik 2 nieuwe aangeschaft.

Om te voorkomen dat ik alle data naar een externe schijf moet overpompen en daarna weer terug, is mijn vraag alsvolgt:
Kan ik disk 2 uitnemen om vervolgens een nieuwe schijf te plaatsen welke de gegevens van schijf 3 gaat overnemen? Vervolgens het zelfde kunstje m.b.t. disk 4. De nieuwe schijven gaan vervolgens in bay 3 en 4 waarna disk 2 weer terug kan.

Mijn dank is groot voor uw ondersteuning.

Daan

Alle reacties

• SpiriTNL
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20:23
Laten we kort zijn, bij vervangen van schijf 3 of 4 ben je alle data kwijt.

Raid 0 is namelijk striping en de data word verdeeld over 2 schijven om meer snelheid te krijgen.
Bij wegvallen van 1 van deze schijven gaat dus alle data verloren, er zit geen fout tolerantie op raid 0.

Waarom heb je raid 0 in gods naam in een NAS hebt gebruikt ?

Gigabyte B360M D3H, Intel i7-8700, 4Gig x 2 DDR4 2400, Samsung PM951 NVMe, Crusial M500 & 2 x 1TB, Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming, Fractal Design Define Mini C, LG 24EA53 & Iiyama Prolite B2783QSU, Epson Workforce WF-3620

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlaBla1973
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15-10 15:12
Zoals ik het lees heeft ie 3 volumes aangemaakt over 4 schijven.
Volume 2 is op HD 3 aangemaakt en volume 3 op HD 4.
Dus bij het vervangen van HD 3 zal je dus alles van volume 2 kwijt zijn.
En bij vervanging van HD 4 volume 3.

En je DSM staat altijd op alle Hd's in een synology nas.

Je moet dus eerst je data veilig stellen voor je een harddisk vervangt

BlaBla1973 wijzigde deze reactie 27-07-2018 16:37 (11%)

Computer

• SpamLame
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 16:16
Vziw en uit een ver verleden begint het rebuilden direct na het plaatsen van een geschikte disk.

Wat je zou kunnen doen is van volume 1 de mirror breken indien mogelijk.
Dan kan je 1 van de schijven van dat volume verwijderen en je eigen voorstel verder uitvoeren.
Zodra je klaar bent kan je de mirror herstellen.
Punt is wel dat het zou uitvoeren inhoud dat je de disk redundantie voor een korte tijd aan de kant zet, zal je net zien dat murphy op de koffie komt.

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlaBla1973
Rebuilden van een shr van 1 disk gaat niet gebeuren na verwijdering van de disk. En de raid1 is goed volgens ts. Hij wil zijn schijf 3&4 vervangen , niet 1&2

Computer

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18:27
Ik ben er niet helemaal in thuis softwarematig, maar kun je er niet gewoon een externe hdd aanhangen die in een enclosure zit? Daar zet je alle data van schijf 3 op en dan gooi je schijf 3 uit je NAS en de externe schijf uit zijn encosuren en in de NAS?
En daarna met schijf 4.

Ik weet alleen niet of dit gaat werken, uitgaande van de comments van @BlaBla1973, dat DSM altijd op alle Hd's staat.

Anders zou je nog kunnen proberen om van schijf 3 een raid 1 te maken met de externe schijf (wel de goede kant op!). Dan zou de Synology moeten builden en na die build zou je de schijf 3 weer kunnen verwijderen en vervangen door de externe schijf.

• BlaBla1973
Ja dat gaat werken, eerst je data naar een externe HD zetten, dan een lege nieuwe in de plaats van de oude... Nieuw volume aanmaken en data terug zetten.. daarna hetzelfde met hd4 doen.

Computer

• daanoski
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 15-08-2018
Hallo allemaal, dank voor jullie meedenken. BlaBla1973 heeft het correct gelezen.

Ik heb het volgende gedaan: (en zie jullie visie nu pas)

Alles overpompen naar een externe hdd (over usb 2.0) had ik niet zo'n zin in;

Ik heb disk 3 uitgenomen, daarna nieuwe disk 3 geplaatst.
Vervolgens nieuwe disk 3 toegevoegd aan volume 3, waardoor disk 3 feitelijk kopie wordt van disk 4.
Disk 4 data verwijderen (secure erase)
Daarna nieuwe disk 3 er uit (even op de plank). Oude disk 4 er uit. (rijp voor de sloop).
Vervolgens oude disk 3 weer terug. Nieuwe disk 4 er in.
Nieuwe disk toegevoegd aan volume 2, waardoor disk 4 feitelijk kopie wordt van disc 3.
Disk 3 data verwijderen (secure erase).
Oude disk 3 er uit. (rijp voor de sloop).
Nieuwe disk 4 er weer terug in.

De data overzetten naar de nieuwe schijven is dus gelukt.
Het enige waar ik nu nog tegen aan loop, is dat zowel volume 2 als 3 nu een melding geven dat ze een schijf missen.
Omdat beide volumes nu SHR (met gegevensbescherming van 1 schijf fouttollerantie) zijn.
Helaas kan ik de raid instellingen van SHR niet aanpassen, of weet iemand hoe dat moet?
Achteraf had ik een nieuw volume moeten aanmaken per nieuwe disc, data overpompen, en wellicht als laatste de nummeringen van de volume's terugzetten.

Daan
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True