Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kleine server voor werk, advies gezocht, max 500€

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ManDeJan
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-11 14:31

ManDeJan

Vaak vrolijk

Topicstarter
Goedenavond allen,

Voor mijn nieuwe werk ben ik een leuk automatiseringsproject begonnen waarin we via ~80 microcontrollers met wifi data verzamelen om dit te verwerken en live inzichten te bieden. Ik zoek nog een server om binnen het bedrijfsnetwerk al deze data te verzamelen en te verwerken zodat het live via een app getoont kan worden. De server zal 24/7 bereikbaar moeten zijn maar krijgt verder geen zware taken. Ik heb het volgende zelf uitgezocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 80,01€ 80,01
1Asus Prime A320M-K€ 53,-€ 53,-
1Samsung EVO Plus 64GB€ 19,89€ 19,89
2WD Red WD10EFRX, 1TB€ 55,66€ 111,32
1Cooler Master Silencio 352€ 56,66€ 56,66
1Crucial CT8G4DFS8213€ 75,85€ 75,85
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 49,87€ 49,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 446,60

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze server wordt gebruikt om automatisch data binnen het bedrijf te verzamelen, opslaan en verweken. Er gaat een linux distributie op draaien die een python webserver host om via het interne netwerk data toegestuurd te krijgen en dit te verwerken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst onder de 500 euro inc. verzend kosten, ik kan hem zelf in elkaar zetten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik verwacht geen stevige processor nodig te hebben, hij hoeft alleen een licht webservertje te hosten en wat data te verwerken. Ik heb voor twee westen digital red's gekozen, ik ben van plan deze in raid 1 te draaien omdat de data die er op staat erg belangrijk is en de harde schijf 24/7 moet gaan draaien. (ik ben ook van plan om periodiek automatisch een externe backup te maken). De kast heb ik gekozen om dat deze overal stof filters heeft en twee mee geleverde ventilatoren voor goede koeling. Voor de Linux installatie wil ik dit op een losse SD kaart doen zodat de harde schijven 100% voor data gebruikt kunnen worden. (ook is een sdkaartje makkelijk te backupen) De kast heeft een makkelijk toegangbare SD kaart lezer.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren, ik heb AMD gekozen omdat ik hun budget cpu's wat beter geprijsd vond.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil gewoon goede kwaliteit componenten die over 10 jaar nogsteeds prima werken, ik wil alles nieuw kopen en alles moet direct leverbaar zijn.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag advies willen of dit systeem een gebalanceerde opbouw heeft en of er op bepaalde componenten bespaard kan worden zonder dat dit ten koste gaat van kwaliteit. (zelf zit ik nog te twijfelen over 4 of 8 gb ram).

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:17
10 jaar gaat een be quiet! Pure Power 10 400w niet redden. Daarvoor kan je beter een Bitfenix Formula Gold 450w nemen.

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-10 21:14
Dit is geen server, maar gewoon een simpele computer.
Ik zou gewoon een standaard HP pc nemen.

Zou ook een SSD nemen als OS schijf.

Backup zou ik ftp-en.

PSN: plexforce (ps4)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

SD kaartjes voor OS-installs is niet aan te raden.
Logging en swapping veroorzaakt veel writes, en SD kaartjes doen niet aan wear leveling.
Dus je hebt vrij snel een dooie SD kaart te pakken.
Je kan beter een goedkoop SSDtje nemen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:29
Dit is gewoon een pc en geen server. Hoe afhankelijk ben je van de server als die stuk gaat en er een dag of langer uit is? Kijk voor een kleine HL DL20 ofzo of virtualizeer dat ding gewoon.

Cloud ☁️

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

HKLM_ schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:24:
Dit is gewoon een pc en geen server. Hoe afhankelijk ben je van de server als die stuk gaat en er een dag of langer uit is? Kijk voor een kleine HL DL20 ofzo of virtualizeer dat ding gewoon.
Wat een server is, wordt bepaald door het doel wat hij vervult, niet door de hardware.
Dus dit is weldegelijk een server.

Het woord 'Server' betekent 'dienaar'. Hij dient de aangesloten clients en voorziet ze van dienstverlening.

• HKLM_
McKaamos schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:27:
[...]

Wat een server is, wordt bepaald door het doel wat hij vervult, niet door de hardware.

Het woord 'Server' betekent 'dienaar'. Hij dient de aangesloten clients en voorziet ze van dienstverlening.
Daar heb je zeker een punt maar als iemand aankomt met consumenten hardware en het moet 24/7 mee gaan dan snap jij denk ook wel dat dit niet de juiste hardware is dat is mijn punt.

Voorbeeld 1 hoe ga je PSU redudantie inbouwen in deze “server”? Of kan die wel down omdat de voeding het begeeft om vrijdag middag 17:00?

[ Voor 12% gewijzigd door HKLM_ op 24-07-2018 22:30 ]

Cloud ☁️

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

HKLM_ schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:28:
[...]

Daar heb je zeker een punt maar als iemand aankomt met consumenten hardware en het moet 24/7 mee gaan dan snap jij denk ook wel dat dit niet de juiste hardware is dat is mijn punt.
Das best wel bull, imho.
Ja je kan geen garanties geven op uptime, maar het wil in de regel prima hoor. Er zijn legio tweakers die gewoon een desktopje hebben staan en dat inzetten als server. En dat draait best prima.

Een NAS is ook een server, met nog minder heftige hardware dan waar de TS mee aan komt. Heeft ook geen redundante powersupply en dergelijke.
En toch ga je er vanuit dat dat 24/7 draait voor meerdere jaren.

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 24-07-2018 22:31 ]

• WeHoDo
Een server dient als software als hardware overeen te komen.
Je kunt niet van een consumenten pc verlangen dat hij 24/7 aanstaat en daarop server services gaat draaien.

• HKLM_
McKaamos schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:30:
[...]

Das best wel bull, imho.
Ja je kan geen garanties geven op uptime, maar het wil in de regel prima hoor. Er zijn legio tweakers die gewoon een desktopje hebben staan en dat inzetten als server. En dat draait best prima.
Ik ook maar dat is iets anders dan de tc voorschrijf die wil 24/7 uptime met zo min mogelijk downtime (zo lees ik het) dan moet je als bedrijf gewoon wat 100tjes extra uitgeven en zorgen dat het goed is i.p.v hobby bob wat voor thuis wel goed genoeg is.

Mijn synology op werk heeft anders gewoon een tweede psu hoor. Het is maar net waar je prio zit.

[ Voor 7% gewijzigd door HKLM_ op 24-07-2018 22:34 ]

Cloud ☁️

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

HKLM_ schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:32:
[...]

Ik ook maar dat is iets anders dan de tc voorschrijf die wil 24/7 uptime met zo min mogelijk downtime (zo lees ik het) dan moet je als bedrijf gewoon wat 100tjes extra uitgeven en zorgen dat het goed is i.p.v hobby bob wat voor thuis wel goed genoeg is.
Sja, dat zeg je als expert zijnde.
Er zijn genoeg kleine bedrijfjes die simpelweg een NAS of een desktopje inzetten als server.
Ben het met je eens hoor, dat het beter is om meer geld uit te geven als je uptime wil, maar het is geen vereiste en sterk afhankelijk van budget en toepassing.
Voor wat sensordata van een stapeltje IoT devices wat verder niet heel missiekritiek is, snap ik t best dat de TS het zo aanvliegt.

• WeHoDo
McKaamos schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:36:
[...]

Sja, dat zeg je als expert zijnde.
Er zijn genoeg kleine bedrijfjes die simpelweg een NAS of een desktopje inzetten als server.
Ben het met je eens hoor, dat het beter is om meer geld uit te geven als je uptime wil, maar het is geen vereiste en sterk afhankelijk van budget en toepassing.
Voor wat sensordata van een stapeltje IoT devices wat verder niet heel missiekritiek is, snap ik t best dat de TS het zo aanvliegt.
Als ik het op een consumenten pc zou doen, zou ik op deze pc een virtual pc maken en deze daarin draaien.
En deze image backuppen met ook de gewone data via ftp.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

WeHoDo schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:38:
[...]

Als ik het op een consumenten pc zou doen, zou ik op deze pc een virtual pc maken en deze daarin draaien.
En dit vind ik dan weer een hele aardige tip om het robuuster te maken binnen het gestelde budget :)
Je kan ook aan docker containers gaan denken, scheelt storage omdat je geen complete VM hoeft te verhuizen.

• HKLM_
WeHoDo schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:38:
[...]

Inderdaad als hij dat sd kaartje wil gebruiken zou ik voor Esxi gaan op de SD en je hdd/ssd als storage koppelen. Een VM aanmaken waar je dit project opzet en gaan. Back-up is goed te regelen en je kan ook nog snapshots maken.

[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 24-07-2018 22:42 ]

Cloud ☁️

• ManDeJan

ManDeJan

Vaak vrolijk

Topicstarter
@McKaamos @HKLM_ @WeHoDo Bedankt voor de input :)

Ik denk dat ik mijzelf niet helemaal goed duidelijk heb gemaakt, tuurlijk begrijp ik dat dit geen 100% uptime garanties gaat bieden en het kan prima een korte tijd uit de lucht als er wat mee mis is. Hij zal wel 24/7 aanstaan vandaar dat ik dat benoemde. Waar het me vooral om gaat is dat de data veilig wordt gesteld. misschien is dan de hele image backupen inderdaad ook een goed idee, daar zal ik morgen verder naar kijken. Dan nog zou ik een PC voor deze virtuele machine aan willen schaffen, is het dan een idee om RAID en dat SD kaartje te laten vallen?

p.s. bedankt voor de vele snelle reacties iedereen :)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou FTP vooral niet doen, unencrypted protocollen verdienen het om flink af te sterven anno 2018.

Voor dit gebruik en de afwezigheid van SLA en garanties zou ik eerder voor een fanless brick PC gaan, bijv een https://qotom.aliexpress.com/store/108231 zoals de https://www.aliexpress.co...8148356.31.7b14391cJzmYqh Met je budget kan je er 2 kopen van c.a 250 per stuk, ben je zelfs redundant...

Qua data 'veiligstellen' zou ik helemaal vergeten dat lokaal te doen, want dat is nooit 'veilig' (als je maar 1 locatie en/of 1 kopie hebt). Wat dat betreft, en je runtime, zou je even moeten vaststellen wat je precies belangrijk vindt.

Stel dat je eisen zijn:

- Niet te duur
- Geen support contract
- Geen onderhoud
- Geen periodieke kosten
- Data niet makkelijk kwijt als het bedrijf in de fik gaat
- Wat device data verzamelen

Dan zou je uit kunnen komen op:

- Geen A-merk prebuilt
- Geen third party support
- Geen bewegende delen
- Geen service (zoals AWS of een VPS bij TransIP om wat te noemen)
- Data lokaal en remote opslaan
- Genoeg lokale performance en I/O hebben om je data rate aan te kunnen

Als dat zo is, dan is een embedded fanless PC een goede optie, en anders een lokale VM.

Qua disaster recovery hangt het er een beetje van af hoe je het inricht, maar het zou kunnen zijn:

- Tijdens eerste installatie preseed of anaconda kickstart file opslaan en install media bewaren
- Data partitie periodiek snapshotten en naar backup/offsite kopieren

bij defect aan hardware (maar niet disk): disk aan vervangende PC hangen, verder gaan met je leven
bij defect aan disk (en bijv. ook hardware): installer die je gebruikt had pakken, kickstart/preseed file er in gooien en data partitie terugkopieeren.

Als je met VM's en snapshots gaat werken kan je de installatie meepakken, maar wel rekening houden met het feit dat als je iets van een database gaat draaien je in de problemen kan komen tijdens een restore. Een complete image als backup gebruiken is dan ook niet altijd de beste oplossing als je bijv. bandbreedte of storage beperkingen hebt. Backups naar een externe HDD die op dezelfde plek ligt gaan weinig helpen om dat je bij schade meestal ook meteen je backups te pakken hebt. Dan zou je beter af kunnen zijn met een backup naar AWS S3 of Backblaze B2. Maar dat hangt allemaal weer van je data af...

Voor 500 euro kan je ook heel lang een S3 bucket en een EC t2.micro instance betalen, als dat genoeg is ben je ook vrij snel klaar. Of je kan een VM bij Leaseweb of Transip nemen, en dan daar elke dag een snapshot van maken en die elke 24 of 48 uur vervangen. VPN tunneltje naar je eigen netwerk en loggen maar.

[ Voor 79% gewijzigd door johnkeates op 24-07-2018 22:53 ]

• WeHoDo
Wat ook aardig kan zijn, gebruik ik zelf ook, is een HP Microserver, deze past ook wel in het budget.

• HKLM_
De_Jan schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:43:

Ik denk dat ik mijzelf niet helemaal goed duidelijk heb gemaakt, tuurlijk begrijp ik dat dit geen 100% uptime garanties gaat bieden en het kan prima een korte tijd uit de lucht als er wat mee mis is. Hij zal wel 24/7 aanstaan vandaar dat ik dat benoemde. Waar het me vooral om gaat is dat de data veilig wordt gesteld. misschien is dan de hele image backupen inderdaad ook een goed idee, daar zal ik morgen verder naar kijken. Dan nog zou ik een PC voor deze virtuele machine aan willen schaffen, is het dan een idee om RAID en dat SD kaartje te laten vallen?

Je hoeft raid en de sd kaart niet te laten vallen. Als je de server virtueel gaat draaien op bijvoorbeeld esxi (gratis) dan kan je esxi op je sd kaart zetten. De VM (server) op de hdd/ssd ben je klaar. Hoef je alleen een backup te maken van je VM en ben je klaar.

Ooit een andere PC omdat deze stuk is? Esxi erop vm mounten en je bent met een uurtje weer in de lucht.

Cloud ☁️

• ManDeJan

ManDeJan

Vaak vrolijk

Topicstarter
@HKLM_ Bedankt voor de tip! Ik ga morgen even kijken naar esxi (ik heb er nog niet eerder van gehoord)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

De_Jan schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:43:

Een virtual machine hoef je niet aan te schaffen.
Dat is een stuk software die doet alsof hij een nieuwe PC is binnen je bestaande PC.
Kijk maar eens naar VirtualBox, Microsoft VirtualPC, VMWare Workstation (of ESXi), Xen Server, etc.

Het idee is dat je al je diensten in een virtualmachine draait.
Stel dat je PC om hardware redenen dood neervalt, dan kan je die virtualmachine gewoon op een USB stick zetten en naar een andere computer kopieren waar je dan ook weer je virtualisatiepakket installeert en dan je virtualmachine importeert, zodat die weer verder kan werken.
Dat kan dan in de spanne van een kwartiertje, zodat je ondertussen tijd hebt om de kapotte PC te repareren of vervangen.

SD kaartje zou ik sowieso laten vallen, ivm beperkte hoeveelheid writecycles en gebrek aan wearleveling.
Die is sowieso met een paar maanden kapot.

• HKLM_
De_Jan schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:51:
@HKLM_ Bedankt voor de tip! Ik ga morgen even kijken naar esxi (ik heb er nog niet eerder van gehoord)
Het hele verhaal kan ook met de gratis versie van hyper-v net wat je zelf leuk lijkt :D

Cloud ☁️

• johnkeates
Basic RAID en SD kaartjes zijn geen goede oplossing als je data wil veiligstellen die bijv. in een database staat. Een paar vervelende bitflips zijn genoeg om je database stuk te maken, en dan heb je aan RAID en een SD kaartje niks, want die slaan die bitflips doodleuk zonder verificatie op.

[ Voor 11% gewijzigd door johnkeates op 24-07-2018 22:54 ]

• ManDeJan

ManDeJan

Vaak vrolijk

Topicstarter
Op basis van de feedback ga ik het sd kaartje vervangen door deze m.2 ssd pricewatch: WD Green SSD M.2 (G2G0B) 120GB
Daar gaat dan een virtualisatie programma op draaien die de 2 raid schijfen kan gebruiken om de VM op op te slaan. De data bestaat verder uit een aantal losse plaintext bestanden (het is zijn eigenlijk alleen grote logs) dus ik denk niet dat ik veel zorgen heb over een corrupte database. Iedereen super bedankt voor alle feedback en tips :)

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 26-11 17:56
Kies in ieder geval iets met IPMI. Een HP server met iLo of Dell met iDRAC.

Ironisch genoeg is de ideale server voor jou (een microserver gen8) bijna niet te krijgen. Wat ouder model maar ging destijds voor een kleine €200 over de toonbank.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

De_Jan schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 08:15:
Op basis van de feedback ga ik het sd kaartje vervangen door deze m.2 ssd pricewatch: WD Green SSD M.2 (G2G0B) 120GB
Daar gaat dan een virtualisatie programma op draaien die de 2 raid schijfen kan gebruiken om de VM op op te slaan. De data bestaat verder uit een aantal losse plaintext bestanden (het is zijn eigenlijk alleen grote logs) dus ik denk niet dat ik veel zorgen heb over een corrupte database. Iedereen super bedankt voor alle feedback en tips :)
Wat veel gedaan wordt (in datacenters/zakelijke omgevingen) is dat de Hypervisor (ik zou zelf ESXi doen) op een SD-kaartje (of soms USB-stick) draait, die is alleen nodig voor booten, verder wordt alles in het RAM gelezen. Dan kun je alle disken (of dit nu SSD's of HDD's zijn) gebruiken voor storage. Ook is je SD-kaartje gigantisch makkelijk te exporteren door er een image van te maken op werkelijk elke laptop of computer met een SD-kaart aansluiting. Zodoende kun je gemakkelijk een 1:1 backup maken van je OS en is dit zeer goed uitwisselbaar, nadeel is wel dat je je OS moet uitschakelen, maar dit moet eigenlijk altijd als je hier een back-up van wilt maken.

De enige vraag is of je moederbord en je BIOS (eigenlijk UEFI anno 2018) wel booten vanaf de SD-kaart en/of USB-stick ondersteunt. Ook twijfel ik of je wel echt wat hebt aan ILO in dit scenario, ga je er voor zorgen dat je je server ook gemakkelijk op een scherm, toetsenbord (en muis) kunt aansluiten of zal dit niet het geval zijn? Moet je op afstand ook bij de console kunnen? Elke Hypervisor heeft wel een remote access mogelijkheid zoals RDP of een webpagina voor de instellingen. Vraag jezelf af, als je server uitvalt op vrijdagavond als je net thuis bent. Is het erg dat je er NIET bij kunt totdat je maandagochtend weer aanwezig bent en er een scherm op kan aansluiten?

Raid gebruik je voor data-integriteit op hardwareniveau, het is geen back-up 8) gebaseerd op je business case wil je back-up binnen je bedrijf, of zelfs op een andere locatie (off-site).

Je moet je nog twee dingen bedenken:
  • Hoe lang kun je zonder je server; lees hoe lang mag je downtime hebben wanneer je PSU ploft en je server weer moet draaien en moet werken?
  • Hoeveel data mag er verloren gaan; lees hoe frequent moet jij je data back-uppen om niets te verliezen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:34

Blokker_1999

Full steam ahead

HKLM_ schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:32:
[...]

Mijn synology op werk heeft anders gewoon een tweede psu hoor. Het is maar net waar je prio zit.
gaat niet even om een paar honderdtjes. Redundantie is enorm duur. Maar zelfs met consumenten hardware kan je al redelijk redundant gaan. Zo had ik ooit voor een bedrijfsnetwerkje een cluster met 2 consumenten PCs gemaakt door budgetbeperkingen. Daarbij werd o.a. KVM en DR:BD gebruikt waardoor failover van de ene naar de andere machine mogelijk was. Heb je wel direct prijs x2 maar is wel alles netjes redundant uitgevoerd (behalve de stroomtoevoer). Maar nog altijd een stuk goedkoper dan wanneer je dat niveau van redundantie wenst te bereiken met server hardware.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• ManDeJan

ManDeJan

Vaak vrolijk

Topicstarter
@True @johnkeates @McKaamos Super bedankt voor de uitgebreide reacties,

De server het liefst zo min mogelijk downtime, ik heb de PSU vervangen door deze inmiddels:
pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold
(Review:) http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story6&reid=529
Die komt zelfs met 10 jaar fabrieksgarantie en gold rated, dus daar heb ik wel goed vertrouwen in.
De fan op die PSU gaat zelfs niet aan boven de 30% load, en ik geloof niet dat dit systeem dat kan trekken.
Het bedrijf maakt al backups van alle mail en klantgegevens endergelijke bij een hostingbedrijf, ik ga kijken of ik deze data daar ook kan backuppen, en anders inderdaad een vps bij transip oid.
Als er dan iets stuk mocht gaan dan kan ik snel de vm tijdelijk op een pc hier binnen het bedrijf draaien terwijl we het repareren, het is geen probleem als dit systeem een half dagje niet draait, maar dat wil ik natuurlijk het liefst voorkomen.

Betreft de virtualisatie, ik ben alleen bekend met virtualbox en weet niet zo goed wat de voor/nadelen zijn van dat ten opzichte zijn van ESXi. De bootschijf is inmiddels veranderd naar deze ssd pricewatch: WD Green SSD M.2 (G2G0B) 120GB (scheelde maar een tientje) En die is heel veel meer dan groot genoeg voor een linux installatie met virtualbox. is ESXi op te zetten voor beginnelingen? (Ik ben niet heel goed met dit soort systemen en netwerken inrichten dus ik ga liever voor iets waar ik al ervaring mee heb)

[ Voor 0% gewijzigd door ManDeJan op 25-07-2018 10:03 . Reden: vergat iemand te mentionen ]

• ManDeJan

ManDeJan

Vaak vrolijk

Topicstarter
@Blokker_1999 Bedankt voor de tip, het hele systeem wat ik heb gemaakt is een test voor dit bedrijf en daarom is er inderdaad niet een groot budget voor dure server hardware, als er later behoefte is aan meer stabiliteit kan ik altijd nog een pc erbij bouwen en dan met die mogelijkheden die jij noemde in het geval er iets stuk gaat.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

De_Jan schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:02:
@True @johnkeates @McKaamos Super bedankt voor de uitgebreide reacties,

De server het liefst zo min mogelijk downtime, ik heb de PSU vervangen door deze inmiddels:
pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold
(Review:) http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story6&reid=529
Die komt zelfs met 10 jaar fabrieksgarantie en gold rated, dus daar heb ik wel goed vertrouwen in.
De fan op die PSU gaat zelfs niet aan boven de 30% load, en ik geloof niet dat dit systeem dat kan trekken.
Het bedrijf maakt al backups van alle mail en klantgegevens endergelijke bij een hostingbedrijf, ik ga kijken of ik deze data daar ook kan backuppen, en anders inderdaad een vps bij transip oid.
Als er dan iets stuk mocht gaan dan kan ik snel de vm tijdelijk op een pc hier binnen het bedrijf draaien terwijl we het repareren, het is geen probleem als dit systeem een half dagje niet draait, maar dat wil ik natuurlijk het liefst voorkomen.

Betreft de virtualisatie, ik ben alleen bekend met virtualbox en weet niet zo goed wat de voor/nadelen zijn van dat ten opzichte zijn van ESXi. De bootschijf is inmiddels veranderd naar deze ssd pricewatch: WD Green SSD M.2 (G2G0B) 120GB (scheelde maar een tientje) En die is heel veel meer dan groot genoeg voor een linux installatie met virtualbox. is ESXi op te zetten voor beginnelingen? (Ik ben niet heel goed met dit soort systemen en netwerken inrichten dus ik ga liever voor iets waar ik al ervaring mee heb)
ESXi moet vrij goed te doen zijn. Genoeg tutorials op internet.
In essentie is het een ultrakale Linux installatie met alleen de noodzakelijkheden om virtualmachines te draaien.
Effectief is het zo'n beetje hetzelfde als Virtualbox, maar dan met een web-interface ipv een desktop applicatie waar je je virtualmachines aanmaakt en instelt.

Andere opties: Proxmox (https://www.proxmox.com/en/), Xen Server (https://xenserver.org/), UnRaid (https://lime-technology.com/, kost geld en kan meer dan alleen VM)

Videotje over Xen: YouTube: Building a Home Lab Virtual Server Quick and Dirty - Hak5 1819
ESXi zal vergelijkbaar gemakkelijk te doen zijn :)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@De_Jan Wikipedia: Hypervisor
Type 1 of Type 2 Hypervisor.

Direct als OS of Windows of Linux als OS met daarop VirtualBox.
ESXi is geen overhead van je OS zoals je wel nodig hebt met VirtualBox.
VirtualBox is een keuze als je zelf al een OS nodig hebt (dus een workstation machine), ESXi, Hyper-V, Xen Hypervisor of KVM (Linux) zijn directe hypervisors.

ESXi is eigenlijk erg makkelijk op te zetten, het kan wat complex worden als het netwerk dat is, maar ik zou me er zeker geen zorgen over maken. Als jij weet wat een IP-adres is, hoe je dit instelt en snapt dat je liever een static hebt dan een DHCP adres komt het helemaal goed, als je dit wel wat zegt maar niet helemaal kom je er met tutorials ook zeker wel uit.

Ik denk dat ESXi nog steeds de beste keuze is, gratis te gebruiken, gemakkelijk maar kan ook zeer uitgebreid worden. Duidelijk webpagina en genoeg tutorials te vinden. Draait erg stabiel en is ook prima te updaten mocht die wens er zijn.
McKaamos schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:12:
Effectief is het zo'n beetje hetzelfde als Virtualbox, maar dan met een web-interface ipv een desktop applicatie waar je je virtualmachines aanmaakt en instelt.
Hier ben ik het niet mee eens, VirtualBox is toch meer rompslomp om voor elkaar te krijgen omdat je een extra laag hebt, instellingen werken niet altijd mee en je moet een tweede laag (Windows of Linux) up-to-date houden in plaats van alleen je hypervisor m.b.t. security.

Als we niet alleen effectief maar ook efficient betrekken is het helemaal overduidelijk dat je met een type 1 hypervisor veel een veel minder resources nodig hebt voor de hypervisor zonder dat dit impact gaat hebben op je resourcepool voor je VM's.

[ Voor 28% gewijzigd door True op 25-07-2018 10:20 ]

• johnkeates
McKaamos schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:12:
[...]

ESXi moet vrij goed te doen zijn. Genoeg tutorials op internet.
In essentie is het een ultrakale Linux installatie met alleen de noodzakelijkheden om virtualmachines te draaien.

Andere opties: Proxmox (https://www.proxmox.com/en/), Xen Server (https://xenserver.org/), UnRaid (https://lime-technology.com/, kost geld en kan meer dan alleen VM)

Videotje over Xen: YouTube: Building a Home Lab Virtual Server Quick and Dirty - Hak5 1819
ESXi zal vergelijkbaar gemakkelijk te doen zijn :)
Een VM biedt in dit geval weinig meerwaarde, en het type gebruik heeft aan VM-snapshots ook niet heel veel voordeel. Het is een custom app en wat data, eigenlijk iets wat je in een container zou kunnen draaien zo compact. Als er wat kapot gaat kan je gewoon de disk op een andere computer aansluiten en booten, en als de disk kapot gaat kan je je data van je backup en je custom applicatie gewoon op een andere PC zetten.

Alleen als je al ergens een hypervisor met alle extra's (storage, backups, management) hebt draaien, of als je een hosted dienst draait voegt het in dit scenario echt wat toe.

[ Voor 6% gewijzigd door johnkeates op 25-07-2018 10:20 ]

• ManDeJan

ManDeJan

Vaak vrolijk

Topicstarter
@McKaamos @True
Dat klinkt goed, een webinterface klinkt fijn, zal zo is even wat tutorials kijken/lezen. Xen ziet er ook goed uit! (ben wel beetje fan van opensoure :)) Ik ga beide opties even bekijken, ik ga de hardware nu bestellen dan kan ik er morgen mee aan de slag, iedereen enorm bedankt voor alle tips O+

• johnkeates
De_Jan schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:20:
@McKaamos @True
Dat klinkt goed, een webinterface klinkt fijn, zal zo is even wat tutorials kijken/lezen. Xen ziet er ook goed uit! (ben wel beetje fan van opensoure :)) Ik ga beide opties even bekijken, ik ga de hardware nu bestellen dan kan ik er morgen mee aan de slag, iedereen enorm bedankt voor alle tips O+
Hou er wel rekening mee dat geen van de fabrikanten de onderdelen die je koopt voor meer dan een paar jaar gebruik ontworpen hebben. Hoewel er altijd uitschieters zijn gaan de meeste onderdelen in een PC zo'n 5 tot 6 jaar goed mee waarna het allemaal een voor een uitvalt. Dat lijkt me in dit geval niet zo'n ramp om dat je ook al aangaf dat een half dagje downtime niet erg is, en je het altijd even op een PC of laptop van iemand anders kan draaien.

[ Voor 11% gewijzigd door johnkeates op 25-07-2018 10:23 ]

• ManDeJan

ManDeJan

Vaak vrolijk

Topicstarter
johnkeates schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:22:
[...]

Hou er wel rekening mee dat geen van de fabrikanten de onderdelen die je koopt voor meer dan een paar jaar gebruik ontworpen hebben. Hoewel er altijd uitschieters zijn gaan de meeste onderdelen in een PC zo'n 5 tot 6 jaar goed mee waarna het allemaal een voor een uitvalt. Dat lijkt me in dit geval niet zo'n ramp om dat je ook al aangaf dat een half dagje downtime niet erg is, en je het altijd even op een PC of laptop van iemand anders kan draaien.
Ik heb hier rekening mee gehouden, gezien het nu om een test gaat ben ik er van overtuigd dat als het over 5-6 jaar gammel begint te worden er zeker gekeken kan worden naar serieuze server hardware

• millu
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-10 01:04
Hoe je het nu draait of keert... voor een business is zelfbouw imho geen optie!

Ga voor een A-brand die voldoende support kan leveren.

Bv: pricewatch: Dell Poweredge T130 (5829)

Je wil je geen zorgen maken over hardware en je vooral concentreren op je business en applicatie. Je zegt nu wel dat er downtime mag zijn, tot in de praktijk blijkt dat jou service binnen het jaar kritisch wordt en er wel verwacht wordt 24/7 uptime te hebben.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 26-11 17:56
De_Jan schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:02:
Is ESXi op te zetten voor beginnelingen? (Ik ben niet heel goed met dit soort systemen en netwerken inrichten dus ik ga liever voor iets waar ik al ervaring mee heb)
ESX is behoorlijk makkelijk in de basis. Maar met het door jou gekozen moederbord hoef je er niet eens aan te beginnen. ESX vereist zowat een Intel NIC, de realtek drivers moet je achteraf zelf toevoegen, nogo dus.

Sowieso wil je eigenlijk altijd een Intel NIC, is niet voor niets dat HPe, Dell en de andere grote(re) aanbieders alrijd intel nic gebruiken.

Pak gewoon een degelijke machine, de T130 hierboven of desnoods een T20: pricewatch: Dell Poweredge T20 (20-3692)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
Als die server alleen maar een eenvoudig webservertje hoeft te draaien en logbestandjes moet verzamelen. Waarom zit je dan uberhaupt gelijk aan x86-hardware te denken? Dit klinkt als iets wat een Raspberry Pi ook met 3 vingers in zijn neus moet kunnen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Er worden inderdaad wel goede punten aangedragen, bij een zelfbouw is het helemaal niet vanzelfsprekend dat alles direct op een hypervisor wilt werken. Windows biedt wel overal drivers voor, maar dit is niet voor alles OS'en het geval.

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-11 17:59
WeHoDo schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:31:
Een server dient als software als hardware overeen te komen.
Je kunt niet van een consumenten pc verlangen dat hij 24/7 aanstaat en daarop server services gaat draaien.
Leg uit, waarom niet?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De_Jan schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:26:
[...]

Ik heb hier rekening mee gehouden, gezien het nu om een test gaat ben ik er van overtuigd dat als het over 5-6 jaar gammel begint te worden er zeker gekeken kan worden naar serieuze server hardware
Wat als over twee weken je systeem uit valt, ga jij dan analyseren welk onderdeel defect is (CPU, RAM, moederbord,...) en vervolgens met een webshop de RMA regelen en enkele dagen wachten op een vervangend onderdeel? Of bel je dan liever een bedrijf als Dell of HP en zorg je dat de volgende dag een nieuw systeem geleverd wordt?

Voor mij is het altijd erg simpel, indien het zakelijk gebruikt gaat worden kies je een zakelijke leverancier met bijbehorende garanties. De kosten om hardware te troubleshooten en vervangen is vaak veel hoger dan het initiële verschil in aanschafkosten.

Op software niveau begrijp ik niet waarom je met VM's aan de slag wilt, dit is juist iets waar containers ideaal voor zijn. Je kan dan zeer eenvoudig opschalen of, indien gewenst, extern laten hosten. Bij hardware uitval is het enkel een kwestie van alle containers op een ander systeem opstarten en de database data herstellen vanaf de laatste backup.
mcDavid schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:47:
Als die server alleen maar een eenvoudig webservertje hoeft te draaien en logbestandjes moet verzamelen. Waarom zit je dan uberhaupt gelijk aan x86-hardware te denken? Dit klinkt als iets wat een Raspberry Pi ook met 3 vingers in zijn neus moet kunnen.
Dit is ook een goed punt. Als je puur via bijvoorbeeld MQTT wat data verzameld en opslaat is een Raspberry Pi ook prima geschikt. Ben je voor 50 euro klaar en kan je een flink aantal backup/test systemen aanschaffen.

[ Voor 18% gewijzigd door Tsurany op 25-07-2018 13:51 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• johnkeates
We weten niks over de data rate en wat er verzameld wordt. Een beetje Linux met wat Python had ook prima met een Pi Zero W gekund, maar als je een paar honderd MB per seconde doet is dat weer lastiger.

Met een Ryzen 3 voor dit systeem zou je denken dat er toch echt heel veel data verwerkt moet worden, anders zou er niet zo'n gamer ding gekocht zijn.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als de data zo belangrijk is en ook nog eens voor 10 jaar, dan zou zou ik mijn werkgever maandelijks een Azure subscription laten betalen.

De enige afhankelijkheid die je dan hebt is je internetverbinding.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• oef!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Als je zin hebt in een avontuur dan kun je naar AWS Green Grass kijken. Je data pleur je dan gewoon in de cloud.

https://docs.aws.amazon.c...operguide/what-is-gg.html
https://read.acloud.guru/...ssing-manual-2ac8df2fbdf4

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:05
De_Jan schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:26:
[...]

Heb je er ook rekening mee gehouden dat je pc er gerust een paar weken uit kan liggen omdat je de hardware terug moet sturen voor garantie? Servers kenmerken zich ook door service op locatie e.d.

Vervolgens, als je Esxi wil draaien, dan zal je ook een CPU moeten hebben die virtualisatie ondersteunt. De AMD die je in je opening noemt doet dat dus niet!
Hoe er ook rekening mee dat Esxi ongeveer een GB van je geheugen af snoept, die kan je wel toebedelen aan je pc maar als die ook gebruikt wordt gaat het systeem swappen wat weer ten koste gaat van de levensduur van je SSD en de algehele performance.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Felicia schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 17:00:
[...]

Heb je er ook rekening mee gehouden dat je pc er gerust een paar weken uit kan liggen omdat je de hardware terug moet sturen voor garantie? Servers kenmerken zich ook door service op locatie e.d.

Vervolgens, als je Esxi wil draaien, dan zal je ook een CPU moeten hebben die virtualisatie ondersteunt. De AMD die je in je opening noemt doet dat dus niet!
Hoe er ook rekening mee dat Esxi ongeveer een GB van je geheugen af snoept, die kan je wel toebedelen aan je pc maar als die ook gebruikt wordt gaat het systeem swappen wat weer ten koste gaat van de levensduur van je SSD en de algehele performance.
Dat ondersteunt de Ryzen 3 1200 wél ;)

https://en.wikichip.org/wiki/amd/ryzen_3/1200x
Zowel AMD-V als AMD-Vi is ondersteund op de 1200

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:18
@De_Jan je geeft aan dat de machine echt gegarandeerd 24/7 moet draaien. In dat geval moet je heel goed kijken naar redundantie. Ik zou er in dat geval twee neerzetten. En na vijf jaar de machine(s) preventief vervangen. Draaiende delen slijten, actieve componenten zoals halfgeleiders slijten en passieve componenten zoals condensatoren slijten. Tien jaar is echt een gok die je niet moet nemen. Vervang de boel voordat het stuk gaat. Twee machines hoeven in beginsel niet in een ingewikkeld cluster te staan. Je kunt handmatig of semi automatisch omschakelen van hot naar spare. Wil je het iets geavanceerder doen dan kun je wellicht in de software van de 80 devices die data zenden iets inbouwen zodat ze zelf gemakkelijk schakelen tussen de primaire en secundaire server. Het enige wat dan nog rest is een stukje code schrijven wat de data van de live- en fallback server weer met elkaar mengt. Gebruik een echte SSD, SD is niet bedoeld voor veel schrijfacties en gaat te snel en zonder waarschuwing stuk. Redundante voeding is trouwens ook geen overbodige luxe en vergeet ook de noodstroom niet. Er is niets vervelender als data die corrupt is geraakt.

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:05
McKaamos schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 18:59:
[...]

Dat ondersteunt de Ryzen 3 1200 wél ;)

https://en.wikichip.org/wiki/amd/ryzen_3/1200x
Zowel AMD-V als AMD-Vi is ondersteund op de 1200
Je hebt gelijk, ik ging af op de tweakers specs en die zeiden van niet :o

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Verwijderd

McKaamos schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:27:
[...]

Een beetje offtopic natuurlijk maar wat "server" betekent hangt af van de context waarin het woord gebruikt wordt. Er is wel degelijk zoiets als server hardware wat fundamenteel anders is dan consumenten hardware.

Server hardware (een klassieke tower server) heeft bijvoorbeeld kwalitatief beter geheugen met een hogere fout tolerantie, het heeft hot swappable disks, en kan veel meer losgaan met CPUs omdat koeling en geluid geen probleem zijn in een server ruimte.

Verwijderd

Ik worstel een beetje met de eisen van TS. Het moet over 10 jaar nog probleemloos draaien, mag niks kosten, maar moet wel behoorlijk betrouwbaar 24/7 draaien, over het algemeen. En de data moet ook nog eens veilig zijn.

Het is duidelijk dat de software en hardware eisen laag zijn. Erg laag. Kan misschien met een Pi maar zelfs een typische router heeft tegenwoordig die web server al aan boord.

Dat is dus niet het probleem. Het probleem is een betrouwbare oplossing. Het is nogal vreemd om een budget te stellen van 500 euro en tegelijkertijd stellen dat jij het in elkaar zet, en ook onderhoud als er iets mis mee gaat. Kosten jouw uren soms niks?

Gelukkig is er mogelijk een oplossing die zelfs in deze onmogelijke situatie een oplossing bied: de cloud. Je moet in 2018 geen eigen servers meer willen beheren tenzij je zeer sterke redenen hebt, en die heb je zo te zien niet.

Je eisen zijn zo laag dat je het waarschijnlijk nog binnen de AWS free tier kunt draaien. Dan kun je dus het hele jaar volstrekt gratis een low-end webserver laten draaien, waarop je kunt installeren wat je wilt. De data schrijf je vervolgens weg naar S3, wat een availability heeft van 99.99999999%, een extreem betrouwbare manier van data opslaan die je zelf nooit maar dan ook nooit zult kunnen benaderen met dit budget. S3 is wel betaald maar kost ook geen drol.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:18
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 00:43:
Ik worstel een beetje met de eisen van TS. Het moet over 10 jaar nog probleemloos draaien, mag niks kosten, maar moet wel behoorlijk betrouwbaar 24/7 draaien, over het algemeen. En de data moet ook nog eens veilig zijn.

[...]

Je eisen zijn zo laag dat je het waarschijnlijk nog binnen de AWS free tier kunt draaien. Dan kun je dus het hele jaar volstrekt gratis een low-end webserver laten draaien, waarop je kunt installeren wat je wilt. De data schrijf je vervolgens weg naar S3, wat een availability heeft van 99.99999999%, een extreem betrouwbare manier van data opslaan die je zelf nooit maar dan ook nooit zult kunnen benaderen met dit budget. S3 is wel betaald maar kost ook geen drol.
Zat ik ook aan te denken. In dat geval zou ik die 500 euro uitgeven aan het upgraden van de SLA op de internetlijn en een UPS voor de netwerkswitches, firewall, router en het modem zodat deze ook een hoge uptime halen.
Pagina: 1