File recovery na repartition en fast format

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-10 09:04
Ik ben door een windows 10 reinstall wat data kwijt gemaakt welke in Windows 10 in de AppData folder stonden van mijn lokale account. Ik had met file history wel een backup gemaakt maar blijkbaar, kom ik er achteraf achter, moet je de appdata map handmatig selecteren :(

Gelukkig heb ik de meeste bestanden op een NAS staan, omdat ik sowieso niet veel lokaal opsla, en zaken als Desktop e.d. stonden wel in de file history backup. Echter wil ik nu met recovery software bestanden recoveren met .save extensies. Echter, de meeste recovery software kan alleen 'bekende' filetypes recoveren en .save is wat dat betreft een exoot.

Iemand ervaring met geavanceerde file recovery en/of adviezen m.b.t. goede recovery software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Lord_Dain schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 21:14:
... Echter, de meeste recovery software kan alleen 'bekende' filetypes recoveren ...
Welke recovery software heb je allemaal geprobeerd?
Het lijkt mij dat de meeste recovery pakketten toch wel een "advanced" functie hebben waarbij je zelf de extensie kan opgeven

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-10 09:04
Heb via Google gezocht naar file recovery programma's en Easeus vindt het meeste maar zelfs deze kan geen .save files vinden. Daarnaast wordt er geen enkele file gevonden welke in de oude user map heeft gezeten sterker nog het lijkt alsof deze nooit heeft bestaan. Het gekke is dat de oude partitie rond de 100Gb was en de nieuwe nog een clean Install dus ik zou verwachten dat er nog een gb of 40 a 50 aan oude bestanden te vinden moet zijn terwijl er maar een paar honderd mb gevonden wordt.

Ik vermoed dus dat een ssd anders omgaat met een format dan ouderwetse fysieke drives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Nu online

TommieW

Numa numa.

Voordat je nog iets met die SSD gaat doen, moet je eerst een block-based backup maken van de disk. Iedere actie die je uitvoert, heeft een kans om het niet meer herstelbaar te maken. Ik raad je aan om met een Linux live CD/USB met "dd" een back-up te maken van de hele SSD naar een ander opslagmedium.

Als je dit gedaan hebt, denk ik dat je met Testdisk wel heel wat terug kan halen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:51
Lord_Dain schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 08:56:
Ik vermoed dus dat een ssd anders omgaat met een format dan ouderwetse fysieke drives.
Ja, bij moderne Operating Systems is normaal gesproken de TRIM functie actief bij een SSD, hierbij is er gewoon geen data recovery meer mogelijk.
techgage.com: too trim? when ssd data recovery is impossible