Hoi,
Ik heb hier een IBM Aptiva staan.
Het is een behoorlijk oud model, een P100, met 16 mb ram.
Nou las ik hier op het forum, dat er meerdere mensen zijn geweest die dit soort modellen hebben uitgebreid met meer geheugen.
Ik weet dat het mogelijk is om zowel edo, als gewoon ram geheugen in de pc te doen.
Mijn probleem is, ik heb geprobeerd om hem uit te breiden met 2X 32 mb edo geheugen.
Na de bios opnieuw ingesteld en de geheugen check bij het opstarten, leek alles goed te gaan.
Maar mijn windows, werd vreselijk onstabiel, constant blauwe schermen.
Als ik het geheugen er weer uit haal, ging het weer zoals vanouds.
Ik kon wel duidelijk merken dat het geheugen gebruikt werd (minder geratel van me hd).
Ik ben met het geheugen een paar keer terug gegaan naar de winkel, en dus ook ander geheugen geprobeerd, maar ik bleef hetzelfde houden.
Er zit nu 4X 4 mb standaard IBM ram, 60 ns.
De 2X 32 mb waren ook 60 ns.
Er is mij toen verteld, dat het lag aan het geheugen. Dit geheugen is een stuk nieuwer dan mijn pc (moederbord) en dat zou een conflict kunnen veroorzaken.
Zijn er mensen die dit kennen ?
En zo ja, is er een oplossing voor ?
Ik heb hier een IBM Aptiva staan.
Het is een behoorlijk oud model, een P100, met 16 mb ram.
Nou las ik hier op het forum, dat er meerdere mensen zijn geweest die dit soort modellen hebben uitgebreid met meer geheugen.
Ik weet dat het mogelijk is om zowel edo, als gewoon ram geheugen in de pc te doen.
Mijn probleem is, ik heb geprobeerd om hem uit te breiden met 2X 32 mb edo geheugen.
Na de bios opnieuw ingesteld en de geheugen check bij het opstarten, leek alles goed te gaan.
Maar mijn windows, werd vreselijk onstabiel, constant blauwe schermen.
Als ik het geheugen er weer uit haal, ging het weer zoals vanouds.
Ik kon wel duidelijk merken dat het geheugen gebruikt werd (minder geratel van me hd).
Ik ben met het geheugen een paar keer terug gegaan naar de winkel, en dus ook ander geheugen geprobeerd, maar ik bleef hetzelfde houden.
Er zit nu 4X 4 mb standaard IBM ram, 60 ns.
De 2X 32 mb waren ook 60 ns.
Er is mij toen verteld, dat het lag aan het geheugen. Dit geheugen is een stuk nieuwer dan mijn pc (moederbord) en dat zou een conflict kunnen veroorzaken.
Zijn er mensen die dit kennen ?
En zo ja, is er een oplossing voor ?