GPU throttling tijdens hittegolf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:59
Mijn R290 doet het niet best met dit weer. Het is 30 graden in mijn kamer en hij is vrij snel op 94 graden en gaat de core terugklokken. Ik neem aan dat dit door throttling komt? Kan ik hier iets aan doen?

Begin vd week had ik er eigenlijk geen last van, nu haal ik veel minder frames met the witcher 3. Scheelt 15 fps. (was 58 nu 43 ongeveer).

Ik wist niet dat 2 graden kamertemperatuur zoveel verschil zouden kunnen uitmaken? Of kan het ergens anders aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:14
Ligt ook aan de airflow in de behuizing. Gooi de zijpanelen van je kast er eens af en kijk of dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Uszka schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 19:20:
Ligt ook aan de airflow in de behuizing. Gooi de zijpanelen van je kast er eens af en kijk of dat scheelt.
Al gedaan maar maakt niet uit helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De 290 heeft af fabriek gewoon ruk koeling. Niks aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19
Ik heb vroeger nog wel eens op LAN parties gespeeld met de panelen van de behuizing af, en een tafelventilator die de kast in blaast.

Overigens is de relatie tussen koeling en het temperatuursverschil tussen bron en medium (tussen de kaart en de lucht) lineair. Als je kamer dus 1 graad warmer wordt, wordt je kaart ook 1 graad warmer.

Maar als je kaart hiervoor 2 graden onder de throttle grens zat, dan is 3 graden kamertemperatuur erbij genoeg.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 19:28:
De 290 heeft af fabriek gewoon ruk koeling. Niks aan te doen.
Ik ben bang dat je gelijk hebt.
RocketKoen schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 19:31:
Ik heb vroeger nog wel eens op LAN parties gespeeld met de panelen van de behuizing af, en een tafelventilator die de kast in blaast.

Overigens is de relatie tussen koeling en het temperatuursverschil tussen bron en medium (tussen de kaart en de lucht) lineair. Als je kamer dus 1 graad warmer wordt, wordt je kaart ook 1 graad warmer.

Maar als je kaart hiervoor 2 graden onder de throttle grens zat, dan is 3 graden kamertemperatuur erbij genoeg.
Tafelventilator ook geprobeerd maar helaas werkt dat niet. Nu proberen de kamer wat kouder te krijgen.

[ Voor 61% gewijzigd door TweakerVincent op 24-07-2018 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Koelpasta vervangen kan vaak genoeg 5 tot wel 15 graden schelen als de kaart wat ouder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugin
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Je kan ook het energielimiet wat terugschroeven met WattMan met je Radeon instellingen (bv -20%), dan draait ie op een wat lagere kloksnelheid en blijft hij dus wat koeler. Qua performance verlies zal het erg meevallen. Of je fansnelheid aanpassen ook onder WattMan (wel meer lawaai).

[ Voor 21% gewijzigd door Plugin op 24-07-2018 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Plugin schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 20:00:
Je kan ook het energielimiet wat terugschroeven met WattMan met je Radeon instellingen (bv -20%), dan draait ie op een wat lagere kloksnelheid en blijft hij dus wat koeler. Qua performance verlies zal het erg meevallen. Of je fansnelheid aanpassen ook onder WattMan (wel meer lawaai).
maar die kloksnelheid gaat nu naar beneden de hele tijd (variabel). of krijg je dan een constante op bv 930 ipv 947? fan maakt helaas niet uit, gebruik afterburner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
als je de power naar beneden schroeft blijft hij netjes werken zonder fps drops... misschien wel iets minder fps maar wel stabiel.... en dat werkt prettiger dan een gpu die zichzelf terugschroeft.
Minder vermogen door minder stroom betekend minder warmte..
Voor de paar weken die dit nog gaat duren zou ik ook deze oplossing als eerste proberen.
Hoewel nieuwe koelpasta ook wondere kan doen bij een oudere 290

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Pasta en max power verlagen zijn inderdaad de 2 dingen die je kan doen zonder gelijk voor een andere kaart of koeler te gaan. Dat er niets aan de doen zou zijn is echt onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Natuurlijk kun je een aftermarket cooler installeren, enkel zou de stock koeler voldoende moeten zijn... Staan de fans op 100% onder load? Is wel bijna een vliegtuig dan maar ja...

Ik heb zelf ooit een aftermarket op mijn HD7870 gezet, fans draaiden op 5v en koeling was stukken beter (max 75°C)

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
De stock koeler is in dit geval ook wel genoeg, alleen maar net. Te veel stof, oude pasta of hoge omgevings temps en hij voldoet niet meer. Beetje hetzelfde als stock Intel koelers bij bijvoorbeeld de I7 6700. Die koeler houdt de boel opzich koel genoeg, ga je echter LinX of Prime95 draaien gaat de CPU naar de 100 graden. Je kan er prima mee gamen, maar iets als renderen gaat er gewoon niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Dank voor de reacties! Net weer ff gegamed nadat ik de kamer 2 graden koeler kreeg met ramen open enzo. Nu ging het een stuk beter haalde 930 van de 947 core. Morgen verder kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als de kaart wat ouder is kan de pasta sowieso helpen. Los van dat, heb je het stof er al uit gehaalt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-10 00:09
ik wilde net zeggen, stof kan bij dit weer net de factor zijn waarom ie z'n warmte niet meer kwijt kan. M'n koeler had aardig wat stof verzamelt tussen de koelribben, even schoongemaakt, en hup scheelt zo 10 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-10 04:29

Eren

Boss of this gym

Is het de standaard R290 met een blower?

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-10 15:49

auto660

1991 240 GL Brick

Mijn r9 290's draai ik op 1ghz met een 50mv undervolt. Ik zou dus kijken of de fan wel 100% fan Speed haalt en hem undervolten. Undervolten scheelt al snel een graad of 5 zonder dat dit ten koste gaat van je prestaties of stabiliteit als je het goed doet.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
TweakerVincent schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 19:43:
[...]

Ik ben bang dat je gelijk hebt.

[...]

Tafelventilator ook geprobeerd maar helaas werkt dat niet. Nu proberen de kamer wat kouder te krijgen.
Misschien stom maar kun je niet een fles water invriezen. dan de ventilator met de fles ervoor op je computer richten???

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-10 21:37
Ronker schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:10:
[...]

Misschien stom maar kun je niet een fles water invriezen. dan de ventilator met de fles ervoor op je computer richten???
Dan loop je wel het risico dat je de condensvorming op de fles je kast inblaast. Lijkt me ook niet helemaal gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
  • Laatst online: 02-04 16:57
KoningsGap schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:22:
[...]

Dan loop je wel het risico dat je de condensvorming op de fles je kast inblaast. Lijkt me ook niet helemaal gewenst.
klopt. Tis nog vroeg 8)7

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightvision
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-08 17:05

knightvision

Hihihihi ik ben stout....

Je GPU doet het niet best met dit weer?
Ik heb zelf in mijn oudere pc de 290 X die altijd bij de 94 graden werkt.
Dat schijnt bij die kaarten normaal te zijn....dan zou het niet moeten uitmaken of de kamertemp 20 is of 32.
Het enige wat ik opmerk is dat ik een rijzende kamertemp krijg van +2 a 3 graden :)
Dat gaat nog leuk worden a.s vrijdag tijdens gamen met een buitentemp van 35 graden.

My Hardrocking iRacing Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
knightvision schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:56:
Je GPU doet het niet best met dit weer?
Ik heb zelf in mijn oudere pc de 290 X die altijd bij de 94 graden werkt.
Dat schijnt bij die kaarten normaal te zijn....dan zou het niet moeten uitmaken of de kamertemp 20 is of 32.
Het enige wat ik opmerk is dat ik een rijzende kamertemp krijg van +2 a 3 graden :)
Dat gaat nog leuk worden a.s vrijdag tijdens gamen met een buitentemp van 35 graden.
Klopt hij loopt t/m 94 graden, maar het maakt dan wel uit als het warmer is. Want dan gaat de kaart terugklokken als hij bij 94 graden te heet wordt en niet heter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightvision
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-08 17:05

knightvision

Hihihihi ik ben stout....

Ok nouja ik heb er zelf nog nooit iets van gemerkt qua prestaties.
Nouja succes met je oven :)

My Hardrocking iRacing Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-10 19:36
Gewoon lekker op tweakers zitten in de tuin, weg blijven bij de game oven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Repasten die hap! En het voltage omlaag zetten. Dat scheelt vooral voor je VRM's, maar ook voor de chip zelf.
Mijn 290x draait op 1130Mhz met -30mV. Die heeft ook een repaste gehad en komt niet boven de 86 uit.

Vele 290's zijn al gesneuveld door doorgebrande VRM's.
Ideaal gezien blijven deze onder de 110 graden bij 100% load. Nieuwe thermalpads kunnen ook nodig zijn.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is dat een goed idee maar je kan de slijtage beperken door zo'n kaart te ondervolten, de kans is groot dat het nog stabiel draait als je de spanning met ongeveer 0,1 V vermindert en als dat niet zo is dan verlaag je ook de klokfrequentie een beetje, zoveel verlies je er niet mee maar de temperatuur die de sensor op de kaart weergeeft wordt niet al te hoog.
no_way_today schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 07:53:
Gewoon lekker op tweakers zitten in de tuin, weg blijven bij de game oven!
In ieder geval niet de oven aanzetten en misschien eens wat lichte spellen zoals FTL, Inside en Cuphead spelen als je nu wil gamen. :)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2018 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
met msi afterburner heb ik de fans op 100% gezet. het lijkt nu alsof een vliegtuig opstijgt maar ik heb toch headset op. De Framerate is goed nu. Ik las op diverse forums dat dit gewoon kan zonder schade. wat denken jullie? Ik wil toch over een paar maanden een nieuwe gpu kopen dus slijtage boeit niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-09 09:24
Repaste en koelblok cleanen kan zo 5-10c van je temps afhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aminam
  • Laatst online: 10-10 15:21
Ik zou chill aanzetten in de driver en de koelpasta vervangen, investeren in aftermarket koelers is het niet meer waard voor 290's daar zijn ze te goedkoop voor.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondervolten, kan makkelijk bij de R9 290’s.
En wat @aminam al zei, zet AMD chill aan in game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-10 11:44

MsG

Forumzwerver

TweakerVincent schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 22:23:
met msi afterburner heb ik de fans op 100% gezet. het lijkt nu alsof een vliegtuig opstijgt maar ik heb toch headset op. De Framerate is goed nu. Ik las op diverse forums dat dit gewoon kan zonder schade. wat denken jullie? Ik wil toch over een paar maanden een nieuwe gpu kopen dus slijtage boeit niet
Ja hoogstens slijten de fans iets sneller. Maar zo'n kaart gebruik je toch geen 10 jaar. Het klinkt alsof je de stock variant hebt met die lawaaikoeler. Heb ook eventjes een R9 290 gehad, maar dat was inderdaad throttlen geblazen en een enorm lawaai. Naderhand heb ik altijd op de koeling gelet bij een nieuwe kaart, en koop nu vaak (tweedehands) een variant met betere koeling.

Betwijfel of bij dit type de nieuwe koelpasta echt gaat helpen. Vaak zijn het ook juist de andere onderdelen die weer van die cooling pads gebruiken. Ik heb maar weinig resultaat behaald met dat soort acties. Maar je kan het natuurlijk altijd proberen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chill is inderdaad ook een prima idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-10 19:23
TweakerVincent schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 22:23:
Ik denk dat 100% behoorlijke overkill is.

"stock" gaat de de fan steeds harder draaien als de temperatuur te hoog wordt, maar tot een maximum van 48%, waarna hij gaat throttlen. 100% is 2x zo hard.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
haarbal schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:43:
[...]

Ik denk dat 100% behoorlijke overkill is.

"stock" gaat de de fan steeds harder draaien als de temperatuur te hoog wordt, maar tot een maximum van 48%, waarna hij gaat throttlen. 100% is 2x zo hard.
ah thanks! Dan ga ik zo even proberen met lagere % fans.

maar waarom 48%? vind de klant hoger te hard ofzo? Snap niet dat hij dan al gaat throttelen, gewoon fan hoger zou ik zeggen? Of krijg je dan boze youtube video's van R290 bezitters met vliegtuig vergelijkingen?

[ Voor 22% gewijzigd door TweakerVincent op 27-07-2018 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
TweakerVincent schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 19:05:
Of krijg je dan boze youtube video's van R290 bezitters met vliegtuig vergelijkingen?
Yup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004

Nemesizz

Untouchable

Hmmm, misschien dat dat ooit gunstig uitpakt, net als bij de GeForce FX5800 Ultra >:)

Ding werd warm, maakte veel lawaai en.... is nu een collectors kaart die werkend met stock koeler soms meer waard is dan een GTX 1080Ti!

Dus wees maar zuinig op je R290....wie weet :P
(duurde een paar jaar voordat die FX5800 echt een collectors item werd, eerst raakte je die dingen aan de straatstenen niet kwijt, nu zijn ze goud waard omdat het zo'n flop kaart was, moet die wel de originele koeler hebben anders is die nog weinig waard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Undervolten zoals auto660 voorstelt kan ook de moeite waard zijn.

Ik heb m'n 290 van 1.2V / 947 MHz naar 1V / 860 MHz gezet (zullen ze niet allemaal kunnen, maar vaak valt er wel veel te halen).

Als ik een korte benchmark draai zal ik waarschijnlijk een lagere score hebben, maar als hij een tijdje bezig is scheelt het maar een paar %.

Pagina: 1