Toon posts:

[DHCP]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi tweakers,

mijn server is verbonden met internet via DHCP en kabelmodem. Internet provider is Chello.
Op het moment dat ik de server opstart maakt ie tijdens de boot verbinding met internet.
Op dit moment krijgt de server een domeinnaam toegekent dat verbonden is met het IP#.
Is het mogelijk om de server met een andere domeinnaam te configureren? De domeinnaam die ik wil toekennen, wordt genameserved op heet net.

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:26

Sjonny

Fratser

Op woensdag 18 juli 2001 10:09 schreef IkkePikke het volgende:
Op het moment dat ik de server opstart maakt ie tijdens de boot verbinding met internet.
Op dit moment krijgt de server een domeinnaam toegekent dat verbonden is met het IP#.
Dit is niet helemaal waar ... je hostname staat ergens in een config filetje in je /etc dir. Je kan ook naderhand met `hostname` je naam van je bak wijzigen...

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op woensdag 18 juli 2001 10:09 schreef IkkePikke het volgende:
Is het mogelijk om de server met een andere domeinnaam te configureren? De domeinnaam die ik wil toekennen, wordt genameserved op heet net.
[DHCP] ?!? rare titel kies je uit..

Als je een domein zelf wil gaan draaien komt daar iets meer bij kijken.

Is het een bestaand domein wat op jouw naam staat geregged,
en kun je zelf NS records aanpassen voor dat domein bij je registrar zodat requests bij de door jouw opgegeven 2 nameservers (2 ja, en die zouden ook nog op een apart subnet moeten draaien en op een PublicIP benaderbaar moeten zijn) worden afgehandeld?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Bij chello hoef je niet perse de hostname aan te houden die je via DHCP meegestuurd krijgt.
Zelf een hostname invullen en die in je etc/hosts neerzetten met je publieke ip (of 127.0.0.1, maar dat zou ik in jouw geval niet aanraden) werkt gewoon.

Dit geldt dus alleen voor de lokale computer. Als je wilt, dat de andere computers via die naam ook op dat ip uitkomen zal je zoals je nu waarschijnlijk van plan bent, een externe DNS-server moeten hebben, die naar datzelfde publieke IP wijst of een interne DNS-server die je zelf elke keer kan veranderen en vervolgens deze ook opgeven als de DNS-server voor je clients.
Op woensdag 18 juli 2001 12:02 schreef BackSlash32 het volgende:
[knip]

Is het een bestaand domein wat op jouw naam staat geregged,
en kun je zelf NS records aanpassen voor dat domein bij je registrar zodat requests bij de door jouw opgegeven 2 nameservers (2 ja, en die zouden ook nog op een apart subnet moeten draaien en op een PublicIP benaderbaar moeten zijn) worden afgehandeld?
Mogen/kunnen zo veel DNS-servers zijn als jezelf wil (met een maximum van 6 of 8 o.i.d.). Verder kan je ook split-DNS draaien (niet helemaal het juiste woord, omdat dat eigenlijk iets anders is, maar het idee is hetzeelfde). Extern verzorgen de officiele DNS-servers die voor je domein geregistreerd staan alle request af. Intern kan je een DNS-server draaien, die er voor zorgt, dat de verschillende hosts (met in dat geval waarschijnlijk interne ip-adressen) ook bereikbaar zijn met dezelfde hostnamen.

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
Is geen probleem, het enig waarbij je wat te maken hebt met je ISP, is bij het aanvragen van het ip.

dhcpcd -R -h [cable-hostname]

-R zorgt er voor de je resolv.conf niet word overschreven. En met -h geef je je hostname op bij het aanvragen van het ip. Je kunt nu gewoon op localnet een heel eigen domain gebruiken. En een eigen DHCP server, Name Server and whatever you like.