Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1097553

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb even jullie advies nodig dit is mijn eerste topic op tweakers.

Op dit moment volg ik de opleiding ICT beheer niveau 3. Zelf wist ik al redelijk veel van computers voor dat ik begon aan de opleiding. Maar de opleiding is tegengevallen ik leer niet veel. De leraren zitten maar op de computer en vragen aan de leerlingen om '' opdrachten '' te maken op de computer. De enigste praktijk lessen wat ik heb gehad is om Windows te installeren en een computer uit elkaar halen. 8)7

Maar ondanks dat, wil ik wel door in de IT, omdat ik er best goed in ben en leuk vind. Nu zie ik dat er traineeships worden aangeboden aan mensen die wellicht geïnteresseerd zijn om te starten in de IT. De enigste probleem is dat je een Havo/WO/HBO diploma moet hebben en dat heb ik niet.

Dat vind ik zo jammer want ik ben zo gedreven, heb zelf een bijbaan bij student aan huis.
Kan iemand mij adviseren wil zo graag een IT traineeship want wil alles leren over ICT.

Mijn huidige studie ga ik niet afmaken, heb de mogelijkheid gekregen om te starten op niveau 4. Heb een intakegesprek in september. Zelf woon ik in de omgeving Den Haag.

Ken je dat gevoel ?Dat je ergens goed in bent, maar je wilt jezelf bewijzen zodat de mensen kunnen zien hoe goed je iets kan, maar het word moeilijk gemaakt omdat je een '' diploma'' moet hebben. Zo voel ik me.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-05 13:23
Diploma halen met twee vingers in de neus en in je vrije tijd een stapel Certificering behalen van Cisco / Microsoft en VMware. Daarmee ben je zelfs met je MBO3/4 diploma enorm veel waard in de markt. Daarnaast kun je eenvoudig doorstromen in 't HBO.

Zonder enige vorm van een diploma (je zegt geen minimaal HAVO te hebben voor HBO doorstroom) ben je echt kansloos in deze markt.

Wat bedoel je trouwens met 'de IT'. Want IT is namelijk enorm breed en hierin kun je letterlijk alle kanten op (infrastructuur / security / programmeren / cloud enzovoorts)

[ Voor 18% gewijzigd door tweakict op 24-07-2018 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:37
Haal nu eerst maar gewoon je niveau 4 diploma en kijk dan verder. Weet wel dat je met een MBO diploma hard moet werken om iets te bereiken. Ik heb in 2012 MBO3 gehaald en heb nu een leuke systeembeheer functie. De begin jaren zijn zwaar, klote, alles bewijzen sommige dingen niet mogen maar als je niet opgeeft dan lukt het met MBO ook nog wel.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-05 23:44
tweakict schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 15:04:
Zonder enige vorm van een diploma (je zegt geen minimaal HAVO te hebben voor HBO doorstroom) ben je echt kansloos in deze markt.
Kansloos ben je nooit :)

Als je niet vies bent van hard ploeteren zou je je eigen toko kunnen beginnen (als je van huis uit wat centen kan krijgen om op te starten), dat is een manier om er achter te komen of je het echt zelf kunt of niet.

Ik zou je aanraden om toch proberen vol te houden. Als je solliciteert op een startersbaantje naast je studie kun je misschien een gevoel bij de arbeidsmarkt krijgen.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakict
Kaaswagen schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 15:07:
[...]

Kansloos ben je nooit :)

Als je niet vies bent van hard ploeteren zou je je eigen toko kunnen beginnen (als je van huis uit wat center kan krijgen om op te starten), dat is een manier om er achter te komen of je het echt zelf kunt of niet.

Ik zou je aanraden om toch proberen vol te houden. Als je solliciteert op een startersbaantje naast je studie kun je misschien een gevoel bij de arbeidsmarkt krijgen.
Oke, oke... kansloos is niet het juiste woord. Enorm lastig is wellicht beter. Achteraf spijt krijgen en het dan alsnog, naast je full time honger loontje, behalen is echter wel een ramp.

Feit is; dat nu nog even een jaar volhouden en er zaken (je bent zo gemotiveerd) naast te doen (wat je altijd zult moeten blijven doen in de IT) je lekker voorbereid bent op de markt.

[ Voor 11% gewijzigd door tweakict op 24-07-2018 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:09
Simpelweg goed zijn in IT betekend nog niet dat je goed bent in:
- Werken in teamverband
- Samenwerken in projectvorm
- Verantwoordelijkheid nemen / krijgen
- Verantwoordelijkheid delen, delegeren
- Sociaal capabel
- Oplossingsgericht kunnen werken.

Veel dingen kun je leren door gewoon veel ervaring op te doen, andere dingen moet je soms op school leren. Ik kan je echt van harte aanraden om door te zetten en echt een HBO opleiding te doen. Er is een tekort aan IT-ers momenteel, maar de meeste bedrijven willen toch echt HBO of hoger voor de betere, leukere functies.

Doorzetten!

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 632581

Als je nou je niveau 3 gewoon behaal en wat certificaten. Dan zou je echt wel een leuke baan kunnen vinden hoor. Ik zie genoeg vacatures voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

@Anoniem: 1097553
Hoe oud ben je?
Zoals hier al is aangegeven gewoon doorstuderen, netjes je niveau 4 halen en naar het HBO toewerken. Hoe hoger je komt hoe meer uitdaging je krijgt.
Zoals @tweakict al aangaf naast je studie tijd steken in het behalen van relevante certificeringen. Als je echt zo gedreven en goed bent moet dit geen probleem voor je zijn en zul je er zelfs plezier in hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:52
Maak die opleiding nou gewoon lekker relaxed af.. Het is hier al benoemd, maar de tijd dat je niets zit te doen ga je spenderen aan een shitload certificeringen. En het is niet lullig bedoeld, maar er is een reden dat traineeships HBO/WO vragen. Dus het is dan de uitdaging om te zorgen dat de markt je meerwaarde ziet en dat doe je door middel van heel veel extra inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonChaser
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-01-2023
Niveau drie heb je echt werkelijk niks aan, niveau vier moet je wel echt afmaken en je zit prima.
Misschien dat niveau 4 applicatie ontwikkelaar wat voor je is?. Hoe je het keert of bekijkt, certificeringen zijn vaak meer waard dan een HBO diploma.

Alleen ivm hoge kosten voor de echt iets betekenende certificeringen, niveau 4 doen en bij bedrijf behalen (zoek een bedrijf die dit financieerd).

ik raad je STERK AF om niveau 3 af te ronden en gewoon niveau 4 te doen, anders wachten tot je 21 bent en 21+ test doet = direct op HBO.

[ Voor 14% gewijzigd door DragonChaser op 24-07-2018 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 616620

DragonChaser schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 15:20:
Niveau drie heb je echt werkelijk niks aan, niveau vier moet je wel echt afmaken en je zit prima.
Misschien dat niveau 4 applicatie ontwikkelaar wat voor je is?. Hoe je het keert of bekijkt, certificeringen zijn vaak meer waard dan een HBO diploma.

Alleen ivm hoge kosten voor de echt iets betekenende certificeringen, niveau 4 doen en bij bedrijf behalen (zoek een bedrijf die dit financieerd).

ik raad je STERK AF om niveau 3 af te ronden en gewoon niveau 4 te doen, anders wachten tot je 21 bent en 21+ test doet = direct op HBO.
Welke certificaten zijn dan meer waard dan een HBO diploma? Naar mijn inziens blijft een HBO-diploma toch echt wel meer waarde hebben dan certificaten. Je kan zoveel certificaten hebben als je wilt maar soms kom je niet eens door de eerste filterronde zonder een HBO-diploma. Ik zou TS aanraden om zijn opleiding en niveau-4 halen en dan vervolgens overstappen naar HBO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DragonChaser
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-01-2023
Anoniem: 616620 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 15:23:
[...]

Welke certificaten zijn dan meer waard dan een HBO diploma? Naar mijn inziens blijft een HBO-diploma toch echt wel meer waarde hebben dan certificaten. Je kan zoveel certificaten hebben als je wilt maar soms kom je niet eens door de eerste filterronde zonder een HBO-diploma. Ik zou TS aanraden om zijn opleiding en niveau-4 halen en dan vervolgens overstappen naar HBO.
ITIL master, Scrum master, product owner, PMP, de hogere cisco papiertjes etc. er zijn er echt veel.
Ik spreek uit ervaring en doe consulting als bijbaan, verder coach ik mensen die weinig verdienen / weinig geschoold zijn om te ze een carriere pad te laten zien die het waard is.

Ik raad nog steeds scrum aan om PSM2 te behalen en product owner in combo met een agile papiertje.
Voor de rest is het kwestie van het juiste bedrijf vinden die wil betalen en ervaring opbouwen, beetje top product owner / scrum master kan tot en met 5k brutto vangen. Wie dit ik ook leest, ik ga NIET in discussie, ik deel mijn ervaringen nu hier, dat u zelf mogelijk scrum master bent en geen 5k brutto vangt, betekent niet dat het niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakict

Ik weet niet wat voor advies jij geeft, De TS zal gewoon zijn MBO 3 moeten afronden (gezien het missen van een HAVO diploma) en doorstromen naar MBO4. Hierna ligt alles open om (eventueel DUAAL) HBO te doen (Wat in mijns inziens veel meer waard is dan een certificaat)

Wachten tot je 21e is ook niet echt verstandig. Wachten = niets doen.

Vergeet niet dat je met een DIPLOMA altijd terug kan vallen op iets wat je kent en kan staven met; jawel een DIPLOMA.

Daarnaast kun je met niet al te vele moeite met een HBO diploma als System engineer / beheerder ook prima 5k bruto verdienen.....je moet er alleen wel iets voor willen doen en niet afhaken omdat het 'saai' is en 'niets leert'.

[ Voor 11% gewijzigd door tweakict op 24-07-2018 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:09
Ik denk dat @DragonChaser 's komma gebruik hier een beetje parten speelt. Hij bedoelt denk ik:

Ik raad je af om "niveau 3 niet af te ronden, en gelijk aan niveau 4 te beginnen".

Tenminste, dat hoop ik :+

Mijn advies zou echt zijn, alles afronden, en doorstromen per niveau, en zo vanzelf hogerop te komen.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-05 13:49

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ik denk dat tweakict de spijker hoofdpijn bezorgt: je moet kunnen aantonen dat je goed genoeg bent. Een HBO/WO diploma voldoet daarvoor, heb je MBO, dan zul je op een andere manier moeten aantonen dat je je werk kunt doen.
Heel hard roepen of denken dat je het kunt telt niet, ik denk ook dat ik een schitterende piloot ben, en dat ik de beste directeur van de tent ben. Toch laat niemand me z'n Boeing vliegen :/

Kortom: pak projecten op, zet thuis eens een goed netwerk neer (bonuspunten als je bagger-hardware goed kunt laten werken, want dat mag je in a real job ook ), en laat daarmee zien dat je het kunt.
Sommige bedrijven zullen niet overtuigd zijn, maar vasthouden aan hun HBO-eis. Andere zullen bereid zijn je een kans te geven. That's life.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:50
@Anoniem: 1097553 , wat wil je precies gaan doen? Want IT is, zoals al gezegd werd, een enorm rekbaar en breed begrip. En daarmee is er ook een enorm groot verschil in gevraagd opleidings- en ervaringsniveau. Van het neerleggen van kabels tot adviseur van de CIO (of CIO zelfs...).

Wat anderen ook zeggen is waar. Een diploma is belangrijk, zeker als je onervaren bent. Laat ik het zo zeggen: de keren dat ik betrokken was bij sollicitaties, keken we naar het opleidingsniveau, ervaring, referenties en passie/persoonlijkheid. De passie lijkt goed te zitten bij jou. Je wilt heel graag iets doen met "IT" (maar wat?). Maar je passie zie ik pas als je aan de andere kant van de tafel zit. Op basis van je cv kan ik dat niet beoordelen. Dus moet ik kijken naar de overige drie aspecten en helaas... die mis je. Dus kom je niet snel aan de bak.

Kortom: zorg voor een voltooide opleiding. Ga vast bijbaantjes zoeken. Dan doe je ervaring op. En kan je een bijbaantje vinden bij bedrijven, vraag dan of je ze kan opgeven als referentie.

Succes!

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toasterlabs
  • Laatst online: 12-04 13:00
Als iemand die zelf pas zijn HBO is gaan doen naast een fulltime baan: Alles kan, mits je er hard genoeg voor werkt.

Ik ben in de IT begonnen zonder noemenswaardige diplomas (16 jaar geleden, dus neem het met een korreltje zout), en heb enorm hard moeten vechten om op een helpdesk rol binnen te komen. Eenmaal ik een voet in de deur had heb ik jaren lang al mijn avonden en weekenden besteed aan nieuwe dingen te leren, en een hele hoop johbhopping gedaan om uiteindelijk te komen waar ik nu ben.

Passie is belangrijk, maar passie komt zwaar onder vuur te liggen wanneer je jarenlang 24x7 niets anders dan je passie gedaan hebt.

Als ik terug kijk op mijn verleden kan ik niet zeggen dat ik het anders zou gedaan hebben, dat ligt nou eenmaal zo in mijn karakter. Maar ik heb heel wat gemist. Nooit een studententijd gehad, veel vriendschappen verloren, op veel punten bijna de handdoek in de ring gegooid. Ik raad je absoluut aan om een HBO opleiding te gaan doen. Geniet van je studenten tijd. Geniet van jong zijn.

Jeezes, ik besef net dat ik oud aan het worden ben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632581

Een collega van mij heeft alleen ze niveau 3 en na jarenlang werkervaring en certificaten een functie als system engineer. Dus hierbovdn noemen dat je aan een mbo 3 niks hebt vindt ik onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Cass Casey als eerst dankjewel voor je bericht !

Je hebt wel gelijk. Zelf heb ik al een bijbaantje in de IT. Bij student aan huis dan ga ik bij mensen langs en los ik hun computer problemen op. Zeer leuk.

Wat ik precies wil doen in de IT eerlijk gezegd weet ik niet, maar in de security spreekt me wel aan. Het lijkt me allemaal wel leuk. Daarom als ik in de praktijk kan leren dan weet ik wat wel en niet bij me past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Toasterlabs Dat vind ik best knap van je, en dat vind ik ook goed wat je hebt gedaan. Maar je kan niet alles alleen leren, sommige dingen heb je ook uitleg nodig en daarom lijkt een traineeship mij leuk.

Ik weet niet of je bekend bent met student aan huis? Daar werk ik nu als een bijbaan dan los ik problemen op voor klanten met hun computer. En tot nu toe heb ik eigenlijk alles wel kunnen oplossen , tot 1 na dan waar ik geen ervaring mee heb ( MacOS) Heb meer ervaring in Windows.

Als ik nu een baan kan vinden in helpdesk dan zou ik het doen om mezelf te bewijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toasterlabs
  • Laatst online: 12-04 13:00
@Anoniem: 1097553 Absoluut, je kan niet alles op jezelf leren. Je hele leven ga je dingen leren. Sommige software ga je alleen bij grote bedrijven "echt" leren, dingen als in een team werken leer je alleen uit ervaring, etc.
Leuk dat je alles heb kunnen oplossen in je bijbaantje, maar dat is niet echt representatief voor je kunnen in het bedrijfsleven. Maar het laat wel zien dat je kunt oplossingen vinden, en kennis kunt assimileren.

Het punt is dat er meer is dan alleen maar werken. De ervaring van een opleiding is ook gewoon belangrijk. Je kan de allerslimste persoon in een bedrijf zijn, maar als je levenservaring mist maakt het niet zo heel veel uit. Jezelf bewijzen ga je trouwens je hele leven moeten doen, dat is eigen aan de job (hooray for IT!), en in zekere zin het leven zelf.

Maar uiteindelijk is de beslissing aan jou, en gelukkig is iedereen vrij zijn eigen keuzes te maken. We leren namelijk het best uit dingen zelf doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medal
  • Laatst online: 28-05 21:31
Havo kan je halen in 1 a 2 jaar daarna lekker een HBO opleiding gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Anoniem: 1097553 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 19:47:
Wat ik precies wil doen in de IT eerlijk gezegd weet ik niet, maar in de security spreekt me wel aan.
Wellicht dat deze MOOC iets voor je is: https://www.edx.org/cours...amentals-ritx-cyber501x-4 (gratis te volgen, starten vanaf begin augustus).

Qua traineeships is mijn ervaring dat dat zonder diploma lastig wordt. Zoals je zelf al aangaf, wordt vaak er vaak HBO voor gevraagd, dus ik denk dat je - zelfs met veel enthousiasme - er moeilijk tussen gaat komen, maar je kan het natuurlijk altijd proberen. Ik zou alleen je huidige opleiding niet stoppen voor je zeker weet dat je ergens een traineeship zou kunnen starten.

De zaken die je nu bij student aan huis tegenkomt, zullen waarschijnlijk vooral het installeren van Windows of WiFi-netwerkjes zijn en het draaien van Malwarebytes bij particulieren. Leuk om mee te starten en vooral mee doorgaan, maar in het bedrijfsleven zal je dat soort zaken weinig tegen gaan komen.

Misschien leuk om eens te kijken naar diverse IT-vacatures en op te zoeken wat de verschillende functies inhouden en welke eisen er aan de functies gesteld worden, dan heb je wellicht een beter idee welke stappen je kan zetten om uiteindelijk een dergelijke functie te gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:05
Wat ik zou doen is je opleiding om laten zetten naar een BBL opleiding.
Werken en leren tegelijk, dat vind ik nou echt in je straatje passen.

https://mborijnland.nl/mb...d-en-beheer/ict-beheerder

Daarna kan je eventueel door met HBO duaal of een trainee vinden.

Let wel op: BBL kan invloed hebben op je zorgtoeslag of toeslagen die je ouders krijgen, wanneer je nog thuis woont (huurtoeslag omdat je meer inkomen gaat krijgen.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-05 01:48
Toasterlabs schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 18:06:
Als iemand die zelf pas zijn HBO is gaan doen naast een fulltime baan: Alles kan, mits je er hard genoeg voor werkt.

Als ik terug kijk op mijn verleden kan ik niet zeggen dat ik het anders zou gedaan hebben, dat ligt nou eenmaal zo in mijn karakter. Maar ik heb heel wat gemist. Nooit een studententijd gehad, veel vriendschappen verloren, op veel punten bijna de handdoek in de ring gegooid. Ik raad je absoluut aan om een HBO opleiding te gaan doen. Geniet van je studenten tijd. Geniet van jong zijn.

Jeezes, ik besef net dat ik oud aan het worden ben!
Klopt, mijn studententijd was een van de mooiste tijden in mijn leven. Maar dan moet je wel bij een vereniging gaan. Roeivereniging of studentenvereniging of wat dan ook. Voor elk type mens is er wel een studentenvereniging te vinden. Veel mooie dingen beleefd, eetgroepjes, leuke dingen doen, feesten, vriendinnen, uitgaan, gezellige kampen... dat wil je echt niet missen!

Hoewel HBO Hogere Informatica begin jaren 2000 best pittig was, waren er zeeen van tijd om leuke dingen te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:52
Tweaks je hebt een goeie instelling maar bij mensen computer problemen oplossen noem ik nog niet echt IT. Je geeft ook aan dat je goed bent in IT enz. Maar waar ben je precies goed in? Ik krijg een beetje het idee dat je het liefst direct gaat graven in grote clusters in DC's enz.

No hard feelings ;)

We krijgen vaak jongens binnen VMBO maar ook HBO niveau die direct denken los te gaan in onze speeltuin. Zo werkt het niet in de praktijk je zal eerst heel veel ervaring moeten op doen.

Mijn tip: Hou vol en haal je papieren en kijk of je bij een detacheerder aan de bak kan, daar kan je heel veel ervaring op doen en certificaten halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nerdjedh
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 28-04-2021
Beste lezers,

Allereerst wil ik mij voorstellen, aangezien dit mijn eerste post is op deze forum.

Ik ben enige tijd (10 jaar) werkzaam in verschillende Klantenservice branches. Op dit moment is mijn hoogst behaalde diploma bedrijfsadministrateur op MBO niveau 4.

Sinds enige tijd ben ik erg geïnteresseerd in programmeren/coderen. Helaas ben ik niet in bezit van een relevante werkervaring, noch relevante diploma's die mij aan een baan in de ICT branche kunnen helpen.

Toch ben ik opzoek naar een baan richtig ICT, ik heb in mijn vrijetijd een aantal certificaten behaald. Het gaat om de volgende certificaten: HTML5, CSS en JavaScript.

Helaas merk ik dat het behalen van certificaten niet voldoende is. Een voltijdse studie is helaas niet realistisch, ben inmiddels getrouwd en 31 jaar. Verder ben ik afhankelijk van mijn salaris, om Mijn vaste lasten te kunnen bekostigen.

Mijn vraag aan jullie experts is, of het mogelijk is zonder relevante werkervaring en diploma's, aan de slag te kunnen gaan bij een ICT bedrijf? Het liefst waar ik eventueel certificaten kan behalen en doorgroeien. Graag zie ik jullie reacties en tips tegemoet.

Met vriendelijke groeten,

Ahmed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 457607

Een beetje cru, maar als je zo goed bent in ICT, waarom maak je dan niet gewoon de opleiding af? En daarmee bedoel ik inclusief HBO. HBO is min of meer een minimum voor de leuke en ook beter betaalde opdrachten. Als je echt hier je beroep van wil maken, investeer in jezelf.

Een halfafgemaakte MBO opleiding, geloof me, daar ga je je hele carriere zwaar last van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-05 18:12

edeboeck

mie noow noooothing ...

Nerdjedh schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 00:53:
[...]Helaas merk ik dat het behalen van certificaten niet voldoende is. Een voltijd studie is helaas niet realistisch, ben inmiddels getrouwd en 31 jaar. Verder ben ik afhankelijk van mijn salaris, om Mijn vaste lasten te kunnen bekostigen.
Hoi Achmed, ik ben Belg, en dus niet vertrouwd met MBO, HBO, etc. Ik besef dat het geen rechtstreeks antwoord op jouw vraag is, maar als een voltijdse studie niet realistisch is, waarom geen combinatie van werken en studeren?
Heb zelf iets meer dan 15 jaar geleden naast mijn voltijdse baan in de IT (was van opleiding "bachelor in de toegepaste informatica" als ik hernoem naar wat nu gangbaar is) nog bijgestudeerd (om te kunnen lesgeven). Nu, zoveel jaar later, geef ik les, maar sinds 2 jaar halftijds omdat ik daarnaast nog een master toegepaste informatica studeer.
Combinatie van werken en studeren is steeds zwaarder dan slechts 1 van de 2, maar als je gemotiveerd bent, nadenkt over wat haalbaar is, en je partner het ook ziet zitten (belangrijk!) kan veel.
Hoe dan ook, veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021

Wat een onzin. Met een niveau 3 diploma en de juiste instelling kan je heel ver komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsoeting
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:53
Beste mede Tweakers,

Ik lees met erg veel plezier deze discussie over opleidingen en werken in de ICT. Misschien ben ik dan een van de uitzonderingen op de regel, maar als eerste monteur in de autotechniek (MTS) kan ik zeggen dat opleiding niets zegt over of je wel of niet in de ICT kunt werken. Ik ben intussen al langere tijd (20+ jaar) als Consultant aan het werk bij de grotere Consultancy firma's in Nederland en ben intussen bezig mijn certificering als IT Architect af te ronden. Wat mijn mening is en daar mag iedereen van vinden wat ze willen is dat inzet en drive om nieuwe technieken te leren belangrijker is dan basis opleiding. Ervaring is natuurlijk heel belangrijk, maar krijg je pas wanneer je echt start in de ICT. Dus als ik een advies mag geven, laat je zeker niet tegenhouden door een gebrek aan opleiding. Een goede recruiter of HR persoon zal meer zien in iemand met enthousiasme dan iemand die 500 certificaten heeft. Er worden in Nederland regelmatig recruitment dagen georganiseerd en dat zou voor iemand die in de IT wil beginnen zeker de juiste plek zijn om eens te gaan praten. Of stuur een open sollicitatie naar een IT bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:22
Ik kan me wel vinden in het bovenstaande. Toen ik begon in de ICT (20 jaar geleden) had ik alleen maar een HAVO diploma.
In die tijd schoten de detacherings bedrijfjes als paddestoelen uit de grond en namen ze echt iedereen aan.
Later heb ik er wel MCSE en CCNA certificaten bijgehaald maar verder niks. Dus eigenlijk met alleen enthousiasme en doorzetten ben ik zover gekomen als ik nu ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devvert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-03 17:58
Studeer zo lang mogelijk door, daarmee maak je het een stuk gemakkelijker voor jezelf. Ik zit nu 20 jaar in detachering/consultancy en het aantal mensen om me heen dat niet minimaal een HBO-opleiding heeft, is in al die tijd niet meer dan een paar geweest.
In mijn ervaring komen MBO'ers niet veel verder dan schuiven met dozen en werkplekken uitleveren.
Bovendien is het leven zo duur geworden, dat je je met het een loon van een MBO-opleiding amper meer bedruipen kunt. Helemaal in de randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 20:56
rsoeting schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:51:
Beste mede Tweakers,

Ik lees met erg veel plezier deze discussie over opleidingen en werken in de ICT. Misschien ben ik dan een van de uitzonderingen op de regel, maar als eerste monteur in de autotechniek (MTS) kan ik zeggen dat opleiding niets zegt over of je wel of niet in de ICT kunt werken. Ik ben intussen al langere tijd (20+ jaar) als Consultant aan het werk bij de grotere Consultancy firma's in Nederland en ben intussen bezig mijn certificering als IT Architect af te ronden. Wat mijn mening is en daar mag iedereen van vinden wat ze willen is dat inzet en drive om nieuwe technieken te leren belangrijker is dan basis opleiding. Ervaring is natuurlijk heel belangrijk, maar krijg je pas wanneer je echt start in de ICT. Dus als ik een advies mag geven, laat je zeker niet tegenhouden door een gebrek aan opleiding. Een goede recruiter of HR persoon zal meer zien in iemand met enthousiasme dan iemand die 500 certificaten heeft. Er worden in Nederland regelmatig recruitment dagen georganiseerd en dat zou voor iemand die in de IT wil beginnen zeker de juiste plek zijn om eens te gaan praten. Of stuur een open sollicitatie naar een IT bedrijf.
Hier iemand die niet verder kwam dan niveau 4 MBO (verkeerde keuzes gemaakt in het verleden) maar ook al jaren (~15) in het IT vak zit op HBO niveau... Ik heb redelijk snel (binnen een jaartje?) de stap gemaakt van MBO naar HBO niveau werk (gelukkig zagen ze bij mijn eerste werkgever snel dat ik meer in me had), maar heb ondanks dat, bij het solliciteren naar nieuwe banen, wel gemerkt dat het niet hebben van zo'n "papiertje" het je iets lastiger maakt. Je zult, mits je uitgenodigd wordt (want soms is het een KO criteria), toch goed moeten kunnen uitleggen waarom je dat niveau wel degelijk aankunt. Jarenlange ervaring op je CV kunnen zetten met goede voorbeelden maakt dat uitleggen trouwens best eenvoudig.

Voor starters 15/20 jaar geleden was het volgens mij wel een stuk makkelijker vergeleken met nu, in die tijd kreeg iedereen met affiniteit in de IT een baan aangeboden (zoals geschiedenisleraren). Dus ik weet niet of "wij" een goed voorbeeld zijn.

Ik ben gelukkig goed terecht gekomen maar heb tot op de dag van vandaag spijt dat ik destijds geen HBO opleiding gedaan heb. Nu voegt het niet heel veel meer voor me toe maar ondanks dat ben ik er nog over aan het denken alsnog een opleiding erbij te doen. Mijn advies zou in ieder geval zijn om wel voor die opleiding te gaan (zo hoog mogelijk)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Devvert schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:33:
Studeer zo lang mogelijk door, daarmee maak je het een stuk gemakkelijker voor jezelf. Ik zit nu 20 jaar in detachering/consultancy en het aantal mensen om me heen dat niet minimaal een HBO-opleiding heeft, is in al die tijd niet meer dan een paar geweest.
In mijn ervaring komen MBO'ers niet veel verder dan schuiven met dozen en werkplekken uitleveren.
Bovendien is het leven zo duur geworden, dat je je met het een loon van een MBO-opleiding amper meer bedruipen kunt. Helemaal in de randstad.
Toch interessant dat ik met niveau 3 ruim 20 jaar geleden sr. systeembeheerder ben en ook als zodanig aangenomen en betaald krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ShellGhost schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:39:
[...]

Toch interessant dat ik met niveau 3 ruim 20 jaar geleden sr. systeembeheerder ben en ook als zodanig aangenomen en betaald krijg.
Wat is daar zo interessant aan? ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 457607

Blijkbaar voelen een aantal succesvolle MBO-ers zich aangesproken. Ja, je hebt gelijk, je kunt ook met MBO een leuke baan vinden en als je bij de juiste bedrijven land en met de juiste spirit, kun je zelfs flink doorgroeien en lijkt het allemaal niet uit te maken. Volgens die logica kun je ook met alleen basisschool uitgroeien tot CEO.

Feit blijft dat HBO papieren beter is. Je startsalaris kan fors hoger zijn en dit werkt je gehele carriere door. Tel de samengestelde verhogingen op en we hebben het over mogelijk tonnen aan extra inkomen. Ook kan in mindere tijden, bij werkgever of de algehele economie, het nooit tegen je gebruikt worden. Ook zul je bij het zoeken van een volgende baan, veel meer keuze hebben.

Als HBO behalen dus in je macht ligt, is dat een absolute no-brainer, ook al doe je het in deeltijd.

Verder lijkt het me verstandig om serieus na te denken over de richting die je op wil. Als je nog een hele carriere voor je hebt vraag ik me af of systeembeheer een gedegen keus is. De tijd van Windows installeren en kabels trekken, eigen data centra beheren, enz loopt allemaal op zijn einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:57

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Aangezien dit topic gekicked is met een topic-kaping én een dubbel-post, gaat deze op slot.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.