HDD vervangen door SSD?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bassiq
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22-12 11:17
Hallo allemaal,

Mijn ouders hebben een aantal jaar geleden een laptop gekocht die achteraf gezien niet voldoet aan de eisen en gewoon prut is. Nu zat ik te denken om ze te helpen door een SSD te installeren op een oude laptop van mijzelf.
Het betreft een Lenovo W520 Thinkpad met een 500 Gb HDD momenteel.
Deze laptop heb ik destijds (2011) gekocht via de universiteit (TU/e) waar ik gestudeerd heb en die hebben een complete laptop afgeleverd met Windows 7 Pro etc. en alle randsoftware.
Sinds ik een nieuwe laptop heb gekocht, is deze Lenovo dus overbodig geworden en heb ik deze al 3 jaar niet aangeraakt. Laatst opgestart en hij werkte nog perfect met Windows 7.

Wat ik nu eigenlijk wil is deze HDD vervangen door een 250Gb SSD (nog niet aangeschaft, eventueel ook tips voor een goede SSD voor een zacht bedrag) en op deze SSD een nieuwe installatie van Windows 10 zetten.

Mijn vraag aan dit forum is dus hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Met vriendelijke groet,

Bassiq

Edit: Al het advies is welkom, maar ik heb zelf niet heel veel verstand van alle technische termen en dergelijke dus het liefst een beetje begrijpelijk voor (min of meer) een leek.

Edit2: Blijkbaar is W10 niet geschikt voor deze laptop dus als ik het werkend kan krijgen met W8.1 dan ben ik ook meer dan tevreden!

[ Voor 13% gewijzigd door bassiq op 24-07-2018 14:12 ]

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bassiq schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:25:
Hallo allemaal,

Mijn ouders hebben een aantal jaar geleden een laptop gekocht die achteraf gezien niet voldoet aan de eisen en gewoon prut is. Nu zat ik te denken om ze te helpen door een SSD te installeren op een oude laptop van mijzelf.
Deze laptop heb ik destijds (2011) gekocht via de universiteit (TU/e) waar ik gestudeerd heb en die hebben een complete laptop afgeleverd met Windows 7 Pro etc. en alle randsoftware.
Sinds ik een nieuwe laptop heb gekocht, is deze Lenovo dus overbodig geworden en heb ik deze al 3 jaar niet aangeraakt. Laatst opgestart en hij werkte nog perfect met Windows 7.

Wat ik nu eigenlijk wil is deze HDD vervangen door een 250Gb SSD (nog niet aangeschaft, eventueel ook tips voor een goede SSD voor een zacht bedrag) en op deze SSD een nieuwe installatie van Windows 10 zetten.

Met vriendelijke groet,

Bassiq
Ben je zelf in staat dit om te wisselen ?
Je kunt het omwisselen en dan oa via DVD drive W10 er op zetten. wel ff de BIOS nakijken.
(uit mijn hoofd het kapje rechts onder. die schuin erboven zit dacht ik RAM in)

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 24-07-2018 13:34 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• bassiq
Hackus schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:32:
[...]

Ben je zelf in staat dit om te wisselen ?
Je kunt het omwisselen en dan oa via DVD drive W10 er op zetten. wel ff de BIOS nakijken
Het wisselen van de HDD voor een SSD is een fluitje van een cent aangezien het een kwestie is van de onderkant openschroeven en de een voor de ander verwisselen (natuurlijk wel kijkend naar de goede aansluitingen en dergelijke). Verder denk ik dat ik, met een duidelijk stappenplan, wel in staat ben om Windows 10 op de SSD te krijgen.
Maar ik weet niet precies welke stappen ik allemaal moet doorlopen.
Ik neem aan minstens het volgende:
- aanschaffen van een SSD
- aanschaffen van een W10 licentie op een opslagmedium (USB lijkt me prima)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

bassiq schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:25:
Hallo allemaal,

Met vriendelijke groet,

Bassiq

Edit: Al het advies is welkom, maar ik heb zelf niet heel veel verstand van alle technische termen en dergelijke dus het liefst een beetje begrijpelijk voor (min of meer) een leek.
Hoeveel geheugen zit er in die laptop ?
Ikzelf heb 2 pc's met 3,75gb geheugen uiteindelijk toch maar weer terug gezet naar win7, aangezien ik in w10 merkte dat het geheugengebruik toch echt een probleem was.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• bassiq
heuveltje schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:49:
[...]

Hoeveel geheugen zit er in die laptop ?
Ikzelf heb 2 pc's met 3,75gb geheugen uiteindelijk toch maar weer terug gezet naar win7, aangezien ik in w10 merkte dat het geheugengebruik toch echt een probleem was.
Dat zou ik thuis moeten opzoeken, maar volgens mij 4 GB.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-12 20:44

ResuCigam

BOFH

En wordt Windows 10 ondersteund? Volgens mij niet namelijk en dan kom je mogelijk in problemen met drivers,

We do what we must because we can.

• bassiq
ResuCigam schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:56:
En wordt Windows 10 ondersteund? Volgens mij niet namelijk en dan kom je mogelijk in problemen met drivers,
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heb gekeken of W10 werd ondersteund door deze laptop omdat er vanuit was gegaan dat dit gewoon mogelijk was. Na wat gezoek, kwam ik erachter dat dit niet het geval is.
Nu denk ik dat dit niet per sé een ramp is aangezien Windows 8.1 ook prima zal werken mits dit nog beschikbaar is?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ResuCigam schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:56:
W540 hier draait prima op W10 pro, waarom een 520 niet ?

Intel Core i7-4800MQ, 8gb, 180gb intel ssd

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 24-07-2018 14:42 ]

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-12 18:48
Installeer je toch even een ongeregistreerde versie van Windows 10.
Indien alles werkt, koop je een licentie.

PSN: plexforce (ps4)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:08
Je heb al een Windows 7(OEM activated?) licentie op die laptop.
Gratis upgraden met een Windows 10 installatie CD/USB werkt nog steeds. :)
Via de normale upgrade of met een schone installatie:
TenForums.com: Clean Install Windows 10 Directly without having to Upgrade First
Direct Windows 7 Key invoeren werkt ook nog begrijp ik..

• bassiq
The_Doman schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 14:55:
Je heb al een Windows 7(OEM activated?) licentie op die laptop.
Gratis upgraden met een Windows 10 installatie CD/USB werkt nog steeds. :)
Via de normale upgrade of met een schone installatie:
TenForums.com: Clean Install Windows 10 Directly without having to Upgrade First
Direct Windows 7 Key invoeren werkt ook nog begrijp ik..
Dank je wel! Dit ziet er uit als iets wat ik zelf kan!
Moet ik daarna een kloon maken van de vers geïnstalleerde W10 om op mijn SSD te zetten, of kan ik in een van de stappen de HDD vervangen door een SSD?
Pagina: 1