Verwarmingsbuizen naar boiler zijn enorm heet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
We hebben ongeveer een week geleden de sleutels ontvangen van ons nieuwe huis en wat ons direct opviel is dat het in de gang een stuk warmer is dan de andere ruimtes in het huis (echt een graad of 5). Hier lopen twee buizen naar boven die enorm heet zijn (niet aan te raken zonder je handen te verbranden). De buizen komen uit in onze slaapkamer, daar zijn ze ook enorm heet, ze lopen richting de boiler.

De vorige bewoners vertelde ons dat dit met de boiler te maken heeft en het 'normaal' is. Nu hebben we kennis gemaakt met de buren en zij hebben een zelfde soort constructie en hebben dit inderdaad ook, echter stopt bij hun de warmwatertoevoer op het moment dat de boiler opgewarmd is, als ze dan weer even warm water gebruiken, dan worden de buizen weer heet. Nu komt dit blijkbaar omdat de boiler gebruik maakt van het warm water uit stadswarmte en dus niet alles elektrisch verwarmt, dit schijnt een stuk voordeliger te zijn, maar met de hete buizen zijn we niet blij, zeker met dit warme weer niet.

Nu is de vraag: wat kunnen we hier aan doen, ik heb zelf verschillende scenario's bedacht:
1. (dit ga ik sowieso doen), Eneco bellen. We huren de boiler bij Eneco en hopelijk kunnen zij dit oplossen (desnoods met een nieuwe boiler o.i.d.)
2. De boiler op een tijdschakelaar zetten, alleen weet ik dus niet of dit gaat werken, ik zou dit misschien kunnen checken door de stekker uit het stopcontact te halen en te kijken of de buizen daardoor koud worden.
3. (Als ik geen andere optie heb) de buizen isoleren, zodat er minder warmte vanaf komt en de ruimtes minder worden opgewarmd, echter vind ik dit erg lelijk en daarom zou ik dit liever niet doen.

Wat zijn jullie ideeën of ervaringen? Bedankt alvast!

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Beste antwoord (via miicker op 02-08-2018 11:43)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:47
Ja dankjewel. Hiermee kan ik redelijk advies geven. Je huis is aangesloten op een warmtenet, waarschijnlijk stadsverwarming van Eneco. In je meterkast zit een warmtemeter die het aantal GigaJoules verbruikte warmte meet. Aan de meterstand te zien heb je zowel warm tapwater als ruimteverwarming via het warmtenet.

Je boiler is een voorraadvat met een warmtewisselaar erin, die zorgt voor scheiding tussen je schone douchewater en het water uit de stadsverwarming. De bedoeling van zo'n systeem is dit:
- voorraadje van 120L water die op bijv. 60C wordt gebracht door de stadsverwarming open te zetten
- zodra het vat op temperatuur is gaat de stadsverwarming naar je vat dicht
- als je doucht stroom er wat water van 60C uit je vat, wordt gemengd met koud leidingwater en komt in douche
- vat wordt intussen bijgevuld met leidingwater van circa 10C
- als vat onder bepaalde temp. komt dan gaat de stadsverwarming weer open om het vat weer te "vullen"/op te warmen.

Vermoedelijk is deze regeling defect, gewoon storingsnummer bellen en vragen om een monteur die zowel de afleverset (ding in meterkast) als de boiler checkt. 90% zeker dat de regeling van het boilervat defect is.

Je kunt de gele hendels ook allemaal sluiten, dan heb je geen verwarming meer tot je ze weer opent. Voordeel is dat je geen opwarmend huis meer hebt. Nadeel is dat je dan nog ongeveer 120L warm water hebt, hiermee kun je ongeveer 25-35min douchen (afhankelijk van temp./straal etc.). Daarna is je boilervat koud en douche je ook koud (met dit weer misschien niet erg)

[ Voor 18% gewijzigd door Fr33z op 24-07-2018 17:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:44

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

miicker schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:21:
We hebben ongeveer een week geleden de sleutels ontvangen van ons nieuwe huis en wat ons direct opviel is dat het in de gang een stuk warmer is dan de andere ruimtes in het huis (echt een graad of 5). Hier lopen twee buizen naar boven die enorm heet zijn (niet aan te raken zonder je handen te verbranden). De buizen komen uit in onze slaapkamer, daar zijn ze ook enorm heet, ze lopen richting de boiler.

De vorige bewoners vertelde ons dat dit met de boiler te maken heeft en het 'normaal' is. Nu hebben we kennis gemaakt met de buren en zij hebben een zelfde soort constructie en hebben dit inderdaad ook, echter stopt bij hun de warmwatertoevoer op het moment dat de boiler opgewarmd is, als ze dan weer even warm water gebruiken, dan worden de buizen weer heet. Nu komt dit blijkbaar omdat de boiler gebruik maakt van het warm water uit stadswarmte en dus niet alles elektrisch verwarmt, dit schijnt een stuk voordeliger te zijn, maar met de hete buizen zijn we niet blij, zeker met dit warme weer niet.

Nu is de vraag: wat kunnen we hier aan doen, ik heb zelf verschillende scenario's bedacht:
1. (dit ga ik sowieso doen), Eneco bellen. We huren de boiler bij Eneco en hopelijk kunnen zij dit oplossen (desnoods met een nieuwe boiler o.i.d.)
2. De boiler op een tijdschakelaar zetten, alleen weet ik dus niet of dit gaat werken, ik zou dit misschien kunnen checken door de stekker uit het stopcontact te halen en te kijken of de buizen daardoor koud worden.
3. (Als ik geen andere optie heb) de buizen isoleren, zodat er minder warmte vanaf komt en de ruimtes minder worden opgewarmd, echter vind ik dit erg lelijk en daarom zou ik dit liever niet doen.

Wat zijn jullie ideeën of ervaringen? Bedankt alvast!
toon volledige bericht
Los van de acties die je onderneemt, zou ik wel de vorige bewoners inlichten over de eventuele kosten die gemaakt gaan worden. Dit hadden zij waarschijnlijk ook kunnen weten.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 13:58
Waarschijnlijk heb je een doorstroom boiler. Deze heeft een beperkte hoeveelheid warm water en op het moment dat je warm water verbruikt gaat de stadsverwarming bijwarmen. Tussen door zal dat af en toe ook gebeuren om het buffervat bij te warmen. Ze moeten zeker niet continu warm zijn. Dat kan mogelijk wijzen op een defect van de thermostaat in de boiler.

De buizen zijn vaak niet of nauwelijks geisoleerd. Een eerste stap die jezelf kunt nemen is buisisolatie plaatsen (kost enkele euro's en een uurtje werk). Dit heeft bij ons ook een hoop gescheeld in warmte in de meterkast en kruipruimte (bij ons gingen de buizen ongeisoleerd door de kruipruimte naar de verwarmingen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:07

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Outerspace schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:24:
[...]

Los van de acties die je onderneemt, zou ik wel de vorige bewoners inlichten over de eventuele kosten die gemaakt gaan worden. Dit hadden zij waarschijnlijk ook kunnen weten.
Wat hebben de vorige bewoners met dit verhaal te maken? Helemaal niks toch? Het is geen defect of verborgen gebrek.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00
Outerspace schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:24:
[...]

Ja, en?

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:44

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Flimovic schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:31:
[...]

Wat hebben de vorige bewoners met dit verhaal te maken? Helemaal niks toch? Het is geen defect of verborgen gebrek.
Nu hebben we kennis gemaakt met de buren en zij hebben een zelfde soort constructie en hebben dit inderdaad ook, echter stopt bij hun de warmwatertoevoer op het moment dat de boiler opgewarmd is, als ze dan weer even warm water gebruiken, dan worden de buizen weer heet.
Zo lees ik het wel. De buren hebben een zelfde soort constructie, echte rstopt de warmwatertoevoer bij een warme boiler. Bij de TS niet. Dat lijkt me dan toch niet kloppen? Dan lijkt het mij een (verborgen) gebrek.

Of zit ik er dan helemaal naast :?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:07

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Outerspace schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:36:
[...]

[...]

Zo lees ik het wel. De buren hebben een zelfde soort constructie, echte rstopt de warmwatertoevoer bij een warme boiler. Bij de TS niet. Dat lijkt me dan toch niet kloppen? Dan lijkt het mij een (verborgen) gebrek.

Ah zo, ik snap je redenatie, maar volgens mij heeft TS in dit geval een huurcontract bij Eneco en zijn de vorige bewoners dus geen partij meer. Als de boiler van TS zelf was geweest, had je vermoedelijk gelijk.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
Ik werk in deze business, vandaar een paar vragen:

1. heb je een warmtemeter ergens in de meterkast oid zitten, dus voordat deze leidingen naar boven lopen?
Kan er ongeveer zo uit zien:
Afbeeldingslocatie: https://www.energibutiken.se/1051-large_default/itron-cf-echo-ii-heat-meter-qp-15.jpg

2. Wat heb je boven in je woning precies hangen? Is het een groot vat met heet water dat gebruikt wordt voor douchen e.d.?

3. Heb je ergens in huis een afleverset voor warmte hangen?

Afbeeldingslocatie: https://www.hsfbv.nl/media/products/eco_advance_split1_3d_open_f51974.jpg

Mogelijke problemen zijn een defecte thermostaat, maar dat is nog niet te bepalen, hangt sterk af van het type systeem.

edit: heb je een foto van hetgeen boven op zolder hangt? daaraan kunnen we vast 1 en ander achterhalen

[ Voor 6% gewijzigd door Fr33z op 24-07-2018 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Outerspace schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:36:
[...]

[...]

Zo lees ik het wel. De buren hebben een zelfde soort constructie, echter stopt de warmwatertoevoer bij een warme boiler. Bij de TS niet. Dat lijkt me dan toch niet kloppen? Dan lijkt het mij een (verborgen) gebrek.

Het is toch totaal niet verborgen? Zoals je leest worden de buizen niet (nooit) koud.
Als TS al een koophuis heeft (is niet helder) dan had hij de hete buizen (en het temperatuursverschil) tijdens de kijkdagen makkelijk kunnen opmerken. Vijf graden temperatuursverschil merk je echt wel.
Altijd maar dat gezeur over "verborgen" gebreken... Als het al een koophuis is dan gaat het om de aanschaf van vele duizenden euro's en toch doen mensen soms minder onderzoek dan wanneer ze een auto kopen.
Daarnaast heb je bij de aankoop van een gebruikte auto ook kans op onderhoud na 3 maand, dan wordt "gewoon" een paar honderd euro afgetikt. Waarom niet bij een huis die tientallen keer zo duur is?

Misschien is het geen gebrek, maar gewoon een instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Mij heb je niet horen zeggen dat het gaat om verborgen gebreken. Het gaat inderdaad om een koopwoning overigens, maar bij de voorinspectie viel het me op, en de verkopende partij gaf aan dat dit normaal was en door de boiler kwam, op de slaapkamer is het me toen niet opgevallen.

@Fr33z bedankt voor de info!
Ik heb even wat foto's gemaakt van de situatie, die zijn hier te bekijken:
https://www.dropbox.com/s...JrKxI1JhJ8Yv_DA9MrQa?dl=0

De eerste 4 foto's zijn foto's van de boiler en een foto van de adapter aan de boiler, dan heb ik drie foto's gemaakt van de installatie in de meterkast (tegenover deze installatie lopen de buizen die zo enorm heet zijn, dat loopt denk ik via de kruipruimte naar de meterkast, maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:13
Is die adapter de enige stroomvoorziening naar die boiler?

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Rene schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:06:
Is die adapter de enige stroomvoorziening naar die boiler?
Voor zover ik kan zien wel ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
@miicker bedankt voor de foto's, nog 1 verzoek: heb je een foto van je meterkast/warmtemeter waar de hele meterkast op te zien is? Ik kan nu net niet het leidingverloop volgen.

Als je echt alleen die adapter aan de boiler hebt hangen dan is het duidelijk dat je warmte uit stadsverwarming komt.

Hoe wordt je huis verder verwarmd? Met radiatoren en stadsverwarming? (dit moet bijna wel, maar vraag het voor de zekerheid toch)

Uit de foto is in elk geval te halen dat je een antieke aansluiting op een warmtenet hebt, waarschijnlijk wordt je buffer gevuld met warmte uit het net. Grote kans dat de warmhoudregeling die erop zit kaduuk is en dat er daardoor contact heet water naar je boiler stroomt.

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 24-07-2018 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@Fr33z ik heb er een paar foto's bij gedaan, hoop dat dit is wat je bedoeld. Hierop is in ieder geval meer te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik ben het met @Fr33z eens, gezien de leidingen en overdracht, vermoed ik dat je op stadswarmte ( of hoe het dan ook genoemd wordt in jullie regio ) aangesloten bent
Zo'n thermostaat kan nogal eens doorslaan, en krijg je inderdaad te warm water door je leidingen.

Ik zou het storingsnummer bellen, en een controle aanvragen.

In het ergste geval kan je imho op foto 2 de gele hendel rechtsonder sluiten.
Maar dan is er geen warmwatertoevoer naar de boiler ( en werkt de douche misschien niet ;) )

Ik zie dat er 4 hendels zijn ... en vermoed nu bij nader inzien dat rechtsonder de uitgaande lijn is, ivm aftapkraantje.

Voorgaande advies maar even checken bij de installateur ( Eneco )

[ Voor 37% gewijzigd door FreshMaker op 24-07-2018 16:59 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
Ja dankjewel. Hiermee kan ik redelijk advies geven. Je huis is aangesloten op een warmtenet, waarschijnlijk stadsverwarming van Eneco. In je meterkast zit een warmtemeter die het aantal GigaJoules verbruikte warmte meet. Aan de meterstand te zien heb je zowel warm tapwater als ruimteverwarming via het warmtenet.

Je boiler is een voorraadvat met een warmtewisselaar erin, die zorgt voor scheiding tussen je schone douchewater en het water uit de stadsverwarming. De bedoeling van zo'n systeem is dit:
- voorraadje van 120L water die op bijv. 60C wordt gebracht door de stadsverwarming open te zetten
- zodra het vat op temperatuur is gaat de stadsverwarming naar je vat dicht
- als je doucht stroom er wat water van 60C uit je vat, wordt gemengd met koud leidingwater en komt in douche
- vat wordt intussen bijgevuld met leidingwater van circa 10C
- als vat onder bepaalde temp. komt dan gaat de stadsverwarming weer open om het vat weer te "vullen"/op te warmen.

Vermoedelijk is deze regeling defect, gewoon storingsnummer bellen en vragen om een monteur die zowel de afleverset (ding in meterkast) als de boiler checkt. 90% zeker dat de regeling van het boilervat defect is.

Je kunt de gele hendels ook allemaal sluiten, dan heb je geen verwarming meer tot je ze weer opent. Voordeel is dat je geen opwarmend huis meer hebt. Nadeel is dat je dan nog ongeveer 120L warm water hebt, hiermee kun je ongeveer 25-35min douchen (afhankelijk van temp./straal etc.). Daarna is je boilervat koud en douche je ook koud (met dit weer misschien niet erg)

[ Voor 18% gewijzigd door Fr33z op 24-07-2018 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Fr33z schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 17:00:

Je kunt de gele hendels ook allemaal sluiten, dan heb je geen verwarming meer tot je ze weer opent.

[ Voor 27% gewijzigd door FreshMaker op 28-01-2019 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
@FreshMaker ik denk ook dat rechtsonder de retour naar het net is. Als je iets dichtzet maakt het niet zoveel uit welke, het zal er niet stuk van gaan maar er komt gewoon geen warmte meer je huis in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Ik heb geen ervaring met stadsverwarming, wat ik mij daarom afvroeg: Waarom wordt er geen platenwisselaar gebruikt eigenlijk? Dan heb je ook niet zo’n joekel van een boiler die onnodig ruimte inneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-05 13:12
Ik vermoed oud type, als je op het plaatje van Fr33z kijkt zie je 2 platenwisselaars zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Tegenwoordig zijnhet elementen zoals @Fr33z al liet zien, vierkantige blokken met warmtewisselaars inderdaad.
Dit hier is een ouder systeem, meestal in kleine hoeveelheden geinstalleerd ( 10 / 25 woningen, en geschakeld met een paar blokken )
Het ligt er ook aan waar TS woont, en waar het warmwater vandaan komt.
Vaak komt het uit industrieën, waar het het restproduct is, en al voorverwarmd wegvloeit het net in.
Soms zijn het ( in nieuwere) omgevingen ketelhuizen met gigantische boilers die het warm water lokaal erwarmen

Ik kan het niet 100% zeggen, maar dit soort dingen is al niet meer in gebruik ( nieuw ) sinds half jaren '90.
Grotendeels vanwege oppervlakte en betere technieken.

[ Voor 26% gewijzigd door FreshMaker op 24-07-2018 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
@ThinkPad dit is hoe het vroeger gemaakt werd, moderne optie is inderdaad een platenwisselaar. Dit geeft ook weer stilstandsverliezen van de boiler etc. Voordeel van een dergelijke boiler is wel dat het een minibuffer is, dit helpt het warmtenet een beetje.

Ter vergelijking:
- deze boiler trekt max. 10kW aan vermogen uit het warmtenet volgens het typeplaate
- een standaard afleverset trekt max. 26kW vermogen uit het net voor verwarmen tapwater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ter info: ik woon in Nieuwegein.

Morgen ga ik eens bellen met dat storingsnummer, weet iemand of wijzelf voor de kosten opdraaien, of is dit voor Eneco (aangezien de boiler daar gehuurd wordt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Als je hem van Eneco huurt dan zijn de kosten zeer waarschijnlijk ook voor Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:07
Leidingen voor warm water mag je niet isoleren vanwege het risico op Legionella (langzame afkoeling betekent langer in het voor bactierien fijne gebied).

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1982
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-04 16:10
S0epkip schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:38:
Leidingen voor warm water mag je niet isoleren vanwege het risico op Legionella (langzame afkoeling betekent langer in het voor bactierien fijne gebied).
Maar het gaat hier dus niet om een drinkwaterleiding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
@dj1982 inderaad, deze leiding mag je gerust isoleren want komt niet in contact met het drinkwater/water uit de douche. Neemt niet weg dat leidingisolatie hier niet zo heel veel invloed zal hebben, gaat er vooral om dat de regeling goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-05 07:53
Zit de huur van de boiler in het contract van afname stadsverwarming? Als het een los contract is kan het nogal wat centen schelen om zelf een boiler aan te schaffen. Die huurprijzen zijn vaak 2 tot 3 dubbel over de kop. En ja, in ieder geval je leidingen isoleren.

[ Voor 9% gewijzigd door atsan op 27-07-2018 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Gister is er een monteur van Eneco langs geweest, het was inderdaad de thermostaat die kapot was. Die is vervangen en de buizen zijn koud :) klopt het trouwens dat deze installatie en combinatie vrij duur is (ik betaal nu maandelijks 164 alleen voor stadsverwarming en stadswarmte, is dat gebruikelijk?) de monteur van Eneco raadde me zelfs aan het naar boven aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:04

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Vraag eens waar je buren betalen. Die hadden een werkend systeem.

Waarom? Omdat het kan!!

Pagina: 1