G-sync en snelle refreshrate monitors

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd1994
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-07 16:27
Dag beste Tweakers,

Ik heb een vraag betreft G-sync en monitors met een snelle refreshrate en screen-tearing.

Momenteel ben ik aan het wachten (ik heb veel geduld O-) ) op de volgende generatie GTX-kaarten (en dan hopelijk de toekomstige 1080 equivalent er van) en wil daarbij mijn monitor ook upgraden naar in ieder geval 1440p, VA of IPS paneel en een frequentie van 100 Hz of hoger (heb nu een vrij oude 1080p TN paneel op 60 Hz waarde de eerste dode pixel in is verschenen).
Voor nu ben ik een beetje kennis aan het verschaffen over de beeld en sync technieken en hoe die werken. Wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende technieken.

Ik ga er niet vanuit dat mijn toekomstige grafische kaart tegen die tijd de nieuwste games op de hoogste grafische instellingen met 144 fps kan draaien, maar oudere games waarschijnlijk wel. Nu naar mijn vragen.

Helaas ben ik de bron verloren, maar ik heb ergens gelezen dat monitors met een extreem snelle beeldverversing, bijvoorbeeld 144Hz, na genoeg geen profijt halen uit de G-sync wanneer de grafische kaart niet in staat is snellere FPS dan de beeldfrequentie van de monitor te produceren.

Hiermee doel ik vooral op het fenomeen screen-tearing, hoe werkt V-sync in vergelijking met G-sync op hoge beeld frequenties (144Hz)?

Zijn er mensen met ervaring bij beide type monitors? Ik heb geen persoonlijk ervaring met zowel G-sync/ free-sync en snelle beeldverversing monitors helaas :-(

Ik hoor graag jullie ervaringen, kennis en meningen. :)

Alvast dank!

Met vriendelijke groeten,
Edd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beowulf65
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
Simpel gezegd.... G-sync voorkomt stutter en tearing doordat het de beeldverversing aanpast aan de door de grafische kaart geleverde aantal frames per seconde. Het is dan onbelangrijk of de graka wel 144 fps kan halen omdat G-sync gewoon werkt van 30 fps tot 144/165 fps zonder stutter of tearing. Het mooie is dat je de grafische kwaliteit bij G-sync behoorlijk kan pushen zonder aan vloeiendheid in te moeten boeten, spelervaring zal altijd vloeiend en soepel aanvoelen. Het is altijd verstandig, ook met G-sync, om niet de maximale beeld verversings rate te willen overschrijden, als je een monitor op 1440p (2K) met G-sync hebt is de kans daarop al meteen een stuk kleiner.

Tearing treed het vaakst op als je V-sync ingeschakeld hebt waarbij het aantal frames hoger is dan het aantal hertz dat de monitor kan leveren of het aantal fps dat het spel toelaat. Veel spellen zijn standaard begrenst op 60 fps maar in de meeste gevallen is er hier een workaround voor. Aan te raden is dat als je toch V-sync gebruikt je dit niet doet in software van het spel maar in de hardware instellingen van je grafische driver. G-sync zal dan ook hier superieur zijn ten opzichte van V-sync, ook al ben je begrenst tot 60fps zal G-sync de verversing van de monitor perfect aanpassen aan de behaalde fps.

Ik weet het niet 100% zeker maar als je zeg maar 44 fps haalt in een spel, G-sync de verversing van de monitor instelt op 88 hertz. Het verdubbeld de framebuffer als de monitor snel genoeg is. Misschien dat een ander hier iets meer informatie over heeft.

Ik heb zelf een 1440p 144/165 hertz G-sync monitor, ik heb zelf de meeste spellen gewoon op ultra staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01:11
Beowulf65 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 16:17:
Tearing treed het vaakst op als je V-sync ingeschakeld hebt waarbij het aantal frames hoger is dan het aantal hertz dat de monitor kan leveren of het aantal fps dat het spel toelaat.
Je bedoelt als v-sync uitstaat.

@Edd1994 Zal een overzichtje geven:
Lage fps vsync aan:
Als vsync aan staat en de grafische kaart is nog niet klaar met het renderen van het nieuwe beeld, dan krijg je hetzelfde beeld dus 2x. Dat kan stotteren veroorzaken als het volgende beeldje na 1hz klaar is en die erna weer in 2hz, of 3hz etc.

Lage of hoge fps bij vsync uit:
De fps loopt ongelijk aan de hz van de monitor en kan dus halverwege sommige verversingen alvast het niewe beeld laten zien (tearing), ook bij hoge fps merk je veel tearing. Dan kunnen er soms meerdere beelddelen per hz op je scherm komen = meerdere scheuren.

Fast sync
De grafische kaart rendert alles wat die kan, en het nieuwste beeld wordt weergeven. Hierdoor krijg je bij hogere fps dan je monitor aankan altijd het meest recente beeld, wat voordeel kan opleveren in fast paced shooters zoals counterstrike, omdat elk verversing het nieuwse beeld geeft, maar dan zonder tearing. Dit kan wel stotterend aanvoelen, omdat sommige beelden overgeslagen worden.

Gsync/Freesync
Simpel gezegd, wat gsync doet, is het beeld laten zien net klaar is zolang het valt binnen de gsync grens (bijv. 30hz-120hz). Je hebt dan geen lag omdat geen beeld dubbel wordt weergeven en ook geen tearing omdat elke keer het hele nieuwe beeld wordt weergegeven (en dus niet bijv halverwege het vorige beeld)
Hierdoor voelen spellen veel vloeiender aan, vooral als je de maximale hz van je monitor niet haalt.

[ Voor 5% gewijzigd door GromuhlDjun op 24-07-2018 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd1994
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-07 16:27
@Beowulf65 en @GromuhlDjun bedankt voor de verhelderende reacties. Klinkt mij als een goede extra investering in de oren.

Jullie hebben waarschijnlijk jullie voorkeuren /aanbevelingen betreft de volgende 2 mogelijkheden:
1. een AMD videokaart met freesync monitor
2. een Nvidia videokaart met gsync monitor

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01:11
Hangt ervan af hoe diep je portemonnee is. Momenteel hebben zowel freesync als gsync een paar grote nadelen.

AMD + Freesync nadelen:
- AMD vega is momenteel niet de beste prijs-prestatie videokaart en een heethoofd
- Freesync is dan een open standaard, maar omdat nvidia zo vervelend is zijn eigen standaard te pushen, zit je toch vast aan één GPU maker.
- De monitormarkt voor freesync is groter, maar er is veel variatie in wat de monitoren ondersteunen. Zo zijn er monitoren die zeggen freesync te hebben, maar het eigenlijk alleen ondersteunen tussen 50 en 60hz (beter dan niks, maar niet geweldig). Sommigen hebben beetje last van ghosting. Doe dus goed onderzoek.

Nvidia en Gsync
- Gsync tax: Gsync monitoren zijn al snel €200 duurder dan hun freesync versie, daarnaast worden vooral de gruwelijk dure monitoren uitgerust met gsync, waardoor ze alleen nog maar duurder worden.
- Je zit vast aan nvidia en aangezien je een vermogen hebt uitgegeven aan de gsync monitor, zul je minder snel overstappen.
- Schermen van AU optronics zijn niet altijd de beste. Veel (alle?) gsync panelen komen hier vandaan.

Momenteel zou een ideale combinatie een nvidia gpu met een freesync scherm zijn, maar helaas zal dat niet gebeuren (niet in de komende jaren iig). Gsync is iets geavanceerder, Gsync2 krijgt ondersteuning voor HDR, maar die scherm(en) zijn nog niet te betalen (€2000)

Mijn eigen (beperkte) ervaring:
Ik heb zelf enkel ervaring met gsync. Ik heb een TN 4k gsync 60hz monitor en alle spellen voelen heerlijk vloeiend, ook al fluctueert de framerate tussen 40 en 60fps. Dat gezegd hebbende, heb ik ook een 2560x1440 ips monitor met een wide colour gamut, waarop mijn spellen er véél beter uitzien als op de gsync monitor. Die monitor heb ik oorspronkelijk voor grafisch werk gekocht, maar ik merk dat ik zelf liever op de lagere resolutie, non-gsync monitor met af en toe een stottertje speel, dan op de 4k monitor (1080ti redt het tot nu toe goed op 1440p). Mijn gsync monitor is qua backlight bleeding ook erger geworden door de jaren, wat me ook steeds meer ging storen.
Dit is enkel gebaseerd op enkel mijn monitor, ik heb geen bredere data daarvoor, doe ermee wat je wil :)

Ik speel trouwens vooral wat langzamere spellen (Dark Souls, The Witcher, Skyrim, Deus Ex, Starcraft, Kingdom Come), en heb nog geen behoefte aan hoge refresh rates, dus daar kan ik je niet verder over verlichten.

[ Voor 3% gewijzigd door GromuhlDjun op 24-07-2018 23:29 ]