Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DDR4 kits met verschillende spec mixen?

Pagina: 1
Acties:

• Frubelaar
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-08-2020
Vaak lees ik het advies om geheugen als een kit te kopen omdat het dan gegarandeerd werkt in een dual channel opstelling.

Ryzen ondersteunt dual channel maar sommige moederborden hebben 4 memory slots.

Mijn vraag:
Kan ik een kit van 2 kopen en later nog een kit van 2 bijprikken?

Zoja, moeten de specs dan nagenoeg gelijk zijn? Of mag ik bv DDR-3400 en DDR-3600 met verschillende CAS mixen?

De reden van deze aanpak is tweevoudig.
a] Ik weet niet zeker hoeveel geheugen ik echt nodig heb dus aanschaffen in twee stappen kan nuttig zijn.
b] Ik kan mijn tweede kit kopen als de prijzen lager liggen.

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-11 13:55

Kek

3flix

Het *kan* maar is niet aan te raden, de laagste spec wordt dan gepakt. en soms gaat geheugen niet lekker samen en dan werkt het dus niet.

Je kan best later nog een kit van 2 kopen, koop dan gewoon dezelfde die je eerder had... dan heb je 4 van dezelfde latjes..

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Frubelaar schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:42:
Vaak lees ik het advies om geheugen als een kit te kopen omdat het dan gegarandeerd werkt in een dual channel opstelling.

Ryzen ondersteunt dual channel maar sommige moederborden hebben 4 memory slots.

Mijn vraag:
Kan ik een kit van 2 kopen en later nog een kit van 2 bijprikken?

Zoja, moeten de specs dan nagenoeg gelijk zijn? Of mag ik bv DDR-3400 en DDR-3600 met verschillende CAS mixen?

De reden van deze aanpak is tweevoudig.
a] Ik weet niet zeker hoeveel geheugen ik echt nodig heb dus aanschaffen in twee stappen kan nuttig zijn.
b] Ik kan mijn tweede kit kopen als de prijzen lager liggen.
Ja.
Je kunt beter dezelfde set gebruiken, dan loopt je niet de kans dat het mis gaat. In theorie is het vaak de hoogste CL en de laagste snelheid. Maar dat wil vaak voor problemen zorgen, en moet jezelf je instellingen goed werkend zien te krijgen. (Intel is niet zo gevoelig als je bijv, 2133 en 2400 plaatst, dan klokt ie 2133
wat de basis is)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Ook als de kit dezelfde is moet je afwachten of dat de kwaliteit hetzelfde is. Het best koop je in 1 keer al je RAM (in 1 verpakking) en kijk je of dat het serienummer opeenvolgend is, zo niet dan ruil je het in.

• Frubelaar
@Kek
@Hackus

Ik zal zeker proberen een zo identiek mogelijke kit te kopen. Maar dat is niet altijd mogelijk na een jaar omdat die kit niet meer leverbaar is.

Het feit dat de laagste spec wordt gepakt is geen probleem omdat ik alleen kits koop die het maximale uit de Ryzen halen.

Dank voor jullie reacties.

PS de woordjes "kan" en "problemen" en hebben mijn enthousiasme al flink verminderd :-)

• Frubelaar
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:02:
Ook als de kit dezelfde is moet je afwachten of dat de kwaliteit hetzelfde is. Het best koop je in 1 keer al je RAM (in 1 verpakking) en kijk je of dat het serienummer opeenvolgend is, zo niet dan ruil je het in.
Ik heb al een paar kitjes gebruikt in het verleden maar nooit op serienummers gelet.
Als het werkt dan werkt het?
Of kan het zijn als de nummers niet opeenvolgendzijn, het wel werkt maar de snelheid een beetje inzakt?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Frubelaar schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:05:
@Kek
@Hackus

Ik zal zeker proberen een zo identiek mogelijke kit te kopen. Maar dat is niet altijd mogelijk na een jaar omdat die kit niet meer leverbaar is.

Het feit dat de laagste spec wordt gepakt is geen probleem omdat ik alleen kits koop die het maximale uit de Ryzen halen.

Dank voor jullie reacties.

PS de woordjes "kan" en "problemen" en hebben mijn enthousiasme al flink verminderd :-)
Gewoon je huidige set in V&A zetten, en gelijke set kopen. Je kunt daar soms ook een leuke set kopen, die alleen tijdelijk gebruikt is.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Frubelaar schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:08:
[...]
Ik heb al een paar kitjes gebruikt in het verleden maar nooit op serienummers gelet.
Als het werkt dan werkt het?
Of kan het zijn als de nummers niet opeenvolgendzijn, het wel werkt maar de snelheid een beetje inzakt?
Als de serienummers opeenvolgen dan is de kans groot dat de stukjes die van vlak naast elkaar komen en ongeveer dezelfde kwaliteit hebben. Je kan sowieso altijd wel de latjes werkende krijgen maar de traagste bepaalt hoe snel het gaat zijn, als het verschil groter is dan kan je langer zoeken vooraleer je de timings+klokfrequentie vindt waarmee het werkt. Als 1/2 van de latjes het net wel redden 1/2 niet dan kan het lijken dat het stabiel draait maar valt het toch af en toe uit op het moment dat de traagste latjes het niet kunnen bijbenen.

Wat betreft 3400 en 3600, het is de latency waar het echt om gaat. Als de latency bij 3600 evenredig hoger is dan heb je waarschijnlijk geen winst, als de latency bij 3600 identiek is dan heb je niets aan die extra snelheid tenzij je hele goede 3400 latjes hebben die dat aankunnen. 3600 met goede timings is het best haalbare bij Ryzen, 3400 met goede timings is meer realistisch als je goede latjes gebruikt.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2018 13:51 ]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb enkel ervaring op dit vlak m.b.t. Intel platforms, maar daar heeft het nog nooit een probleem opgeleverd. In principe wordt gewoon de grootste gemene deler gepakt (zoals al eerder genoemd laagste kloksnelheid, hoogste cas obv die clock). Ik heb nog nooit meegemaakt dat het niet werkt of voor stabiliteitsproblemen zorgt. Wel zou ik bij het zelfde merk blijven en als het even kan ook dezelfde serie, maar dat is misschien meer een ocd dingetje van mij ;) .

Het wordt mogelijk wel een ander verhaal wanneer je geheugen gaat overklokken, maar gezien de marginale winsten die je daarmee haalt is dat ook wel te overzien.

[ Voor 12% gewijzigd door spone op 24-07-2018 13:55 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je RAM koopt dat nagenoeg dezelfde specs heeft als je bestaande setje is het verlies in performance nagenoeg verwaarloosbaar, tenzij je XMP profiles gebruikt en de RAM modules dermate verschillende profiles hebben dat ze niet samen kunnen, dan moet je XMP uit zetten en zit je vast aan handmatig tweaken of je kan de base configuratie gebruiken die wel altijd werkt.
Pagina: 1