Dellmorte schreef op maandag 23 juli 2018 @ 23:11:
Beste Tweakers,
ben onlangs de eigenaar geworden van een:
Nu irriteerde ik mij enorm aan de judder van 24p materiaal.
Ik speel mijn uhd af via MPC.
Nu gaf dit bij alles ineens een random lichte stotters bij het afspelen(ik neem aan dat dit de judder is).
Na wat researche begreep ik dat dit een probleem is van LG Oled of zelf Oled in het algemeen.
Via rting kwam ik er achter dat dit komt omdat de hz van het scherm niet een veelvoud is van de 24p content en dit de stotters(judder) veroorzaakt. Ook schijnt hier vanuit LG geen oplossing te zijn.
De d-judder en al dit soort opties gaven mij geen oplossing voor dit probleem.
Nu heb ik via Nvidia het scherm geplaatst op 48hz ipv de 60hz en dit heeft er voor gezorgd dat ik volledig verlost ben van de stotters.
Nu stel ik dit graag eerst onder de tweakers die hier nog meer in thuis zijn voordat ik mensen opzadel met een oplossing op fora's die weer anderen problemen met zich meebrengt.
Hej,
ik heb hetzelfde probleem (gehad). ik heb sinds 14 dagen de LG 65C7V. PRACHTIG beeld, tot ik zag dat bepaalde films niet lekker afspeelde.
ik ben er op gaan letten, internet af gaan zoeken, tig topic op tweakers forum gelezen en zag NERGENS iets over de volgens mij oplossing/beste instelling. behalve dat je moet kiezen: of Judder (GIGANTISCHE judder) of Motion met dus de lelijke artifacten die het met zich meebrengt.
ik heb letterlijk 8 dagen avonden (gemiddeld 3 uur per avond) zitten KUTTEN, alle mogelijkheden geprobeerd.
ik kwam tot 1 conclusie welke ik ook bij velen had gelezen:
terugsturen binnen mijn bedenktijd termijn..
Maar welke tv ga ik dan halen en is het dan een zekerheid dat die tv het niet zal hebben ? ik d8 aan LED tv Sony 65 XE9005.
een maatje heeft de 55 inch van deze tv. ik heb ook fora gelezen over deze tv en schijnt dus ook hetzelfde probleem te hebben.
Is er dan geen enkele tv tegenwoordig die dit niet heeft? KAN TOCH NIET ?!
(ik kom dan van een plasma tv en heb nooit zulke problemen gezien.....)
2 dagen geleden bij dat maatje zijn tv bekeken, en ik moet zeggen dat ik enigzins blij was dat zijn tv dezelfde problemen onderkent. Alleen is de beeldverwerking van Sony beter, dacht ik. ook omdat ik dat overal lees en LG staat bekend dat dit het slechtste is bij hun (nogmaals, las ik dus)
Ik zag wel dat Sony standaard overal de Motion op 3/5 had staan. We hadden ook even Far Cry 5 ps4 getest en verschillende "beeldinstellingen" dus : Spel, bioscoop, gebruiker, levendig, etc.
ik vroeg of ik er 1 aan mocht passen naar mijn zin om uitgebreid te testen. persoonlijk vond ik dat beelverwerking niet super is op die Sony tv. Maar kwam er gaande weg ook achter, dat als je het op "spel" zet of andere standaard beeldinstelling, dit erg verschilt.
zo dus ook de films getest, dezelfde die ik bij mij had getest via harde schijf: o.a. Planet Earth 4k HDR x264 , Blue Planet 4k HDR x265 , Tomb Raider 4k hdr maar ook de full hd films.
uitgebreid getest om de motion uit te zetten op de betreffende Sony, ook daar schokte het, alleen leek minder te zijn (ik zeg leek, omdat het wel een feit is dat als je 65 inch bekijtk ipv 55 of kleinder, dit niet erger is , maar wel meer opvalt.., had ik ook gelezen en is ook wel zo is mijn mening)
Motion aan weer op 3 en films speelde nagenoeg goed af. de motion artefacts waren bijna niet zichtbaar. (was bioscoop instelling die die automatisch pakte bij film via harde schijf direct op zijn tv en via zijn smart app video bestanden afspelen)
mijn conclusie was:
beeldverwerking zonder motion 10% beter op de Sony
beeldverwerking met motion 10 % beter op de Sony
Kleuren en realisme 20 % beter op de LG
Wel had ik bedacht om toch maar zoals ik ook meer las, de Motion bij de LG, dus de Judder balk dan ook maar op 2/10 of 3/10 te zetten om te zien of dit toch beter is. (al tig x geprobeerd maar vond het gewoon lelijk. die waas om objecten heen in beeld....
's avonds geprobeerd en nog steeds niet overtuigd helaas. Hierbij is van belang dat ik steeds bij de voorgeprogrammeerde beeldinstelling koos voor : Levendig of Gebruiker, of dan weer Spel, of Expert opties. zowel bij HDR als films zonder HDR, dan heb je geloof ik wel 10 keuzes en bij HDR 5 keuzes.
Gisteravond, koos ik per ongeluk voor de beeldinstelling "Cinema" Die ben ik wederom voor de 500ste x aan gaan passen, alleen blijkbaar had ik dat nog nooit gedaan bij de optie "Cinema".
Deze koos ik nooit omdat het beeld standaard donkerder is dan bijvoorbeeld Levendig waar de kleur en brightness, contrast etc. standaard veel lichter is. Wat ik persoonlijk altijd wel mooi vind.
Maar goed,
ik weer Planet Earth dezelfde scenes gaan testen, ik had kleur en oled lamp en contrast aangepast zodat deze toch wat lichter en voller werd en wat denk je, na F.KKING 8 avonden testen ....... de film/aflevering speelde vloeiend af !!!
Judder staat in deze op 2, maar ookal zet ik em hoger dan zie je die motion (waas) voor 90% van de film niet voorkomen. Heel soms bij lichtere films lijk je wat te zien en als je er op gaat letten dan zie je het niet meer.
Ook als je Judder en heel Trumotion uitzet speeltie ook vloeiend af, alleen voor een docu is als je judder aanzet, het "Soaps-Opera" effect best cool. dan lijkt het helemáál alsof het je beeld uit komt.
Bij films vind ik het niet om aan te zien overigens... dan moet je eigenlijk zo goed als motion-vrij kijken.
Maar met Judder (motion) op 2 en ik had dan Blur op 3 staan, heb je niet het Soap-Opera effect en lijkt het toch nog net wat lekkerder af te spelen dan als je het op 0 of uit zet.
Trumotion bestaat bij LG dan uit Judder 0-10 en Blur 0-10, dus ik benoem het een beetje door elkaar. maar hoop dat het duidelijk is.
Dus :
- Beeld op Cinema
- Judder op 2 of 3 (eigenlijk naar je eigen smaak)
en
- Blur daar speel ik nog wat mee, volgens mij voegt die bij deze beeldinstelling niet veel toe.
Ik kwam er gisteravond pas laat op de avond achter, ik heb nog wel een paar andere films getest waarvan ik die onrustig vond afspelen en dus vaak schokkerig (veel judder), maar tot op heden speelde alles veel rustiger af en dus zo goed als judder-loos en de motion zie je nagenoeg dus niet meer. uiteraard ga ik aankomende dagen wat films enzo bekijken om te zien of het wel écht is en ik het me niet heb verbeeld
(aangezien ik het niet kon geloven dat het gefixt zou zijn).
mijn bronnen zijn tot nu toe:
- ps4 (normale)
- smart tv apps v LG
- directe Harde schijf aansluiting op de tv.
(high speed hdmi)
PC heb ik nog niet goed getest, maar ik neem aan dat als je daar het weet in te stellen dat je pc naar de tv de 60 hz signaal van 60 naar 60 hz kan versturen, dat heel dat schokker verhaal dus wel +/- 3 x zo goed/snel is en veel minder storend. dit zal met name gelden voor andere beeldopties zoals Levendig, Standaard, etc.
Verder ken ik geen bronnen die het zodanig fixen, zodat je helemaal juddervrij bent en de tv eigenlijk kan laten zien watie echt kan.
Dat heb ik tot nu toe alleen nog maar via YouTube filmpjes gezien die dan 4k(of 8k) HDR 60 fps zijn. die spelen net zo scherp af en dus geheel vloeiend zonder ook maar een instelling te hoeven aanpassen.
Verder is alles (los van PC/IMAC) gebaseerd om 24p/hz/fps te vertalen naar je tv of te sturen naar je tv, waardoor de verwerking dus judder veroorzaakt.
En dat is nog wel iets wat ik graag zou willen weten.op welke apparaten dan wél eventueel.... vraag me af of de PS4 Pro die al wel beter kan.
of
bestaan er UHD/4K spelers net zoals Blu-ray spelers ?
nouja ik hoop dat je er wat aan hebt... En mocht je of iemand een NOG betere oplossing hebben dan hoor ik dat graag !