Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Castanje
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-12-2024
Hoi Tweakers,

Een kras op je scherm van je nieuwe telefoon. Een hardware-gerelateerde bug. Eindelijk die perfecte 4K-monitor gekocht en ineens is daar een minuscuul krasje op het scherm of een dode pixel! Lichtelijk ondermaatse temperaturen met je dure koeler...

Voor mij zijn dit soort zaken écht een probleem waar ik me veel te veel mee bezig kan houden. Ik kan me flink zorgen maken over dit soort belachelijke luxeproblemen en ik krijg neigingen om compleet nieuwe apparaten te kopen wanneer ze niet zo perfect zijn zoals ze zouden kunnen zijn. En dat terwijl iemand anders zich afvraagt waar ik me in hemelsnaam zorgen over maak. Ik heb dan ook daadwerkelijk OCD / OCS, maar ik weet zeker dat er hier meer perfectionistische tweakers zijn die zich hierin herkennen.

Hoe gaan jullie hiermee om? Kunnen jullie aan de imperfectie wennen? Of zouden jullie ook het liefst gewoon de boel terugsturen en een nieuwe willen / kopen?

Ik ben me zeker bewust van deze 'aanstellerij', maar ik hoop op lotgenoten :P en te leren hoe ermee om te gaan.

Groetjes! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:08
Maak bijna al je geld van je lopende rekening over naar je spaarrekening. Een betaalrekening waar niet enkele duizenden euro's op staat is voor mij een goed pressie middel om niet steeds zaken te vernieuwen die niet meer perfect zijn. Als je geen geld hebt leer je vanzelf leven met een "krasje"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
*knip* Link-dropping voegt weinig toe aan de discussie, helemaal niet als het naar topics is waar TS niet bij kan.

[ Voor 80% gewijzigd door naitsoezn op 24-07-2018 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-07 00:01

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Is een behandeling of een soort therapie een oplossing? Kun je überhaupt van OCD afkomen?

Ik zie het wel in mijn vriendenkring. Vaak heb ik dan zoiets van 'Waar maakt een mens zich toch druk om', maar laat ik het verder voor wat het is.
En zo lang ik zelf geen last heb van andermans OCD vind ik het ook geen probleem... Als dat wel het geval is dan zeg ik er ook wat van. Grappig om te zien om iemand zich dan ineens weer bewust is van dwangmatig gedrag. Maar er verder toch niets aan doet...

Vandaar dat ik mij wel eens afvraag of het behandelbaar is...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-07 13:34
Haha oh man, zo herkenbaar. Ik loop vaak ook met het gevoel rond dat andere mensen altijd wel de perfecte iPhone of wat dan ook hebben. Het gaat soms bijna zo ver dat je wil vragen of even mag kijken.. Bijna dan he.

Anyway - door de jaren heen ben ik er aan gewend en kan ik meer 'genieten' van de producten. Dingentjes die vaker voor komen en op het internet staan als productie fout bijvoorbeeld leg ik makkelijk naast mij neer maar, mocht het een echt defect zijn dan wissel ik hem toch gewoon om.

Mijn iPhone zit ook in een hoesje + screen protector juist vanwege deze reden maar wat zou ik hem graag 'naakt' durven gebruiken.

Het is niet alleen met technologie hoor.. Ook in huis zie ik wel is 'dingetjes' waar ik me zorgen om kan maken, of een nieuw krasje op de auto. Ik hou het maar gewoon op perfectionistisch - klaag er uren over en, kom er dan overheen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-07 13:33

Metalfreak

Hoije woh!

Ik vind het wel heel ironisch dat TS zo'n perfectionistische drang heeft en dan zo'n grove fout in de topictitel heeft gemaakt ;)

Ik heb al jaren geen hoesje om mijn telefoon, er komt wel eens een krasje op de zijkant, maar daar doet de telefoon het niet minder om en het eerste krasje doet altijd het meeste pijn.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Castanje schreef op maandag 23 juli 2018 @ 23:07:
Voor mij zijn dit soort zaken écht een probleem waar ik me veel te veel mee bezig kan houden.
Als dit soort zaken echt een probleem voor je zijn, vraag ik me serieus af wat er met je gebeurt als je een keer een echte tegenslag in je leven te verwerken krijgt. Denk aan een ernstige ziekte in de familie, een plotseling overlijden of ongeluk of iets dergelijks..... :?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

u_nix_we_all schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:56:
[...]

Als dit soort zaken echt een probleem voor je zijn, vraag ik me serieus af wat er met je gebeurt als je een keer een echte tegenslag in je leven te verwerken krijgt. Denk aan een ernstige ziekte in de familie, een plotseling overlijden of ongeluk of iets dergelijks..... :?
Lees je eens in over OCD, het is niet alsof mensen die dat hebben het vrijwillig hebben of zich aanstellen ;)

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
RobinHood schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 14:01:
[...]

Lees je eens in over OCD, het is niet alsof mensen die dat hebben het vrijwillig hebben of zich aanstellen ;)
Ik snap niet waarom je impliceert dat ik dat zou vinden :|

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:05

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

u_nix_we_all schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 14:09:
[...]

Ik snap niet waarom je impliceert dat ik dat zou vinden :|
Omdat OCD geen 'wat als iets ergers gebeurd' gradaties kent, het is geen principe dat als hij dit niet aankan, alles erboven meteen einde van de wereld betekent.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

715289

ex87 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:37:
Haha oh man, zo herkenbaar. Ik loop vaak ook met het gevoel rond dat andere mensen altijd wel de perfecte iPhone of wat dan ook hebben. Het gaat soms bijna zo ver dat je wil vragen of even mag kijken.. Bijna dan he.

Anyway - door de jaren heen ben ik er aan gewend en kan ik meer 'genieten' van de producten. Dingentjes die vaker voor komen en op het internet staan als productie fout bijvoorbeeld leg ik makkelijk naast mij neer maar, mocht het een echt defect zijn dan wissel ik hem toch gewoon om.

Mijn iPhone zit ook in een hoesje + screen protector juist vanwege deze reden maar wat zou ik hem graag 'naakt' durven gebruiken.

Het is niet alleen met technologie hoor.. Ook in huis zie ik wel is 'dingetjes' waar ik me zorgen om kan maken, of een nieuw krasje op de auto. Ik hou het maar gewoon op perfectionistisch - klaag er uren over en, kom er dan overheen :)
Hier nog een bondgenoot. Een nieuwe kras op de auto. Ik kan er dagen geirriteerd om raken en er naar moeten kijken als ik naar de auto loop. Niet dat ie weg zal gaan of kleiner word, maar ik doe het toch elke keer weer. We hebben het dan over krassen die ik moet aanwijzen en in het juiste licht moet staan om het te zien.

Dito voor mijn telefoon en laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castanje
Nyarlathotep schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:55:
Is een behandeling of een soort therapie een oplossing? Kun je überhaupt van OCD afkomen?
Er vanaf komen volgens mij niet echt. Antidepressiva kunnen helpen en therapie om er mee leren om te gaan.
Metalfreak schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:50:
Ik vind het wel heel ironisch dat TS zo'n perfectionistische drang heeft en dan zo'n grove fout in de topictitel heeft gemaakt ;)
Haha oh no! Het viel me inderdaad niet op en de titel valt niet meer door mij te veranderen :') . Goede therapie dit.
u_nix_we_all schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:56:
Dat is per geval verschillend, maar zoals SinergyX al zei, komt het niet in gradaties. Hoewel ik wel veel moeite heb met het verwerken van tegenslagen, is het niet zo dat echte tegenslagen nog véél extremer zijn dan bij andere mensen. Tenzij het een OCD-onderwerp wordt :+ alleen zijn OCD-problemen en echte tegenslagen ook niet echt te vergelijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castanje
Nou mensen, mijn pc krijgt op dit moment op de serviceafdeling een moederbordswap en het begint alweer flink te kriebelen van 'als dat maar goed gaat' :')
Pagina: 1