Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bbc
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17:16
Ik zoek een?
OLED telelvisie van 55" met goed geluid.

Wat is je budget?
Tot ongeveer 3000 euro.

Wat heb je zelf al gevonden?
pricewatch: Panasonic TX-55FZ950E Zwart (buitenlands model)
pricewatch: LG OLED55E8PLA Zwart
pricewatch: Sony KD-55AF8 Zwart

Zou volgens de review op tweakers ook redelijk goed geluid produceren:
pricewatch: LG OLED55C8 Zwart

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn voorkeur gaat uit naar een model met een soundbar. Ik wil absoluut geen losse soundbar. Mijn oude Panasonic Viera TX-P42VT30 plasma heeft helaas de geest gegeven en het geluid was zeer goed met die soundbar.

Ik zit helaas voorlopig ook vast aan Proximus TV via DSL. Er is geen mogelijkheid om lipsync aan te passen op die decoder, en mijn oude Pana had ook die mogelijkheid niet. Ik kan niet in de specs kijken of dit OLED model dat wel kan.

Wat bedenkingen bij de Panasonic TX-55FZ950E:
  • - Slechts 2 full bandwidth 4k poorten.
  • - Geen 120Hz, maar heeft hij zoals mijn oude Pana nog een 72Hz modus (3x24fps)
  • - Software werd op mijn oude Pana niet lang onderhouden, wat dan een probleem wordt als ik externe apparaten ga moeten aansluiten om de native apps te vervangen met de 2 full bandwidth poorten. De bedoeling is om de TV te houden tot microled eraan komt :)
  • - Geen Dolby Vision
  • + Beeld zou echt wel het beste zijn en heeft ook een THX modus.
  • + Soundbar van Technics, maar ik moet ze wel eens gaan beluisteren.
  • + HDR10+
Bedenkingen bij de LG OLED55E8
  • + LG, de maker van alle panelen.
  • + Dolby Vision.
  • + Zou een vlotte interface hebben.
  • + Geluid delay zou instelbaar zijn bij LG, ook per source?
  • - Geluid zou iets minder zijn dan de Harmon Kardon periode, die de E7 nog zou hebben, maar zonder naamvermelding.
  • - Geen HDR10+
Bedenkingen bij de LG OLED55C8: goedkoper, maar minder goed geluid.

Bedenkingen bij de Sony waardoor die waarschijnlijk gaat afvallen door het feit dat het geluid nogal directioneel zit en ik niet altijd recht voor het scherm zit.
  • +/- Geluid komt uit het scherm, geen soundbar nodig.
  • - Je zou recht voor het scherm moeten zitten om stereo te ervaren, omdat de speakers recht naar voor blazen.
  • - Android TV, zou niet echt fijn werken.
In het kader van de native apps, zoals Netflix en omdat de TV lang(er) mee moet (dan de apps gaan ondersteund worden), heb ik gelezen dat je HDMI 2.1 nodig hebt om externe sources op 120Hz te kunnen aansluiten. De vraag is dus of ik moet proberen te wachten op de 2019 modellen en verder doen met mijn afdankertje. Of eventueel proberen een super promotie op de kop te tikken zoals er nu (misschien nog) een LG OLED55E7 is.

Beste antwoord (via bbc op 06-08-2018 14:04)

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 23-05 11:26
Ik zou roch zeggen, ga luisteren in de winkel naar verschillende oleds en maak daar je keuze uit.

Geluid is zo persoonlijk, plus wat er staat in reviews, (bv met de A1) kan in het werkelijkheid 100% meevallen.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbc
Bump

Ik ben een beetje op strooptocht geweest en heb ondertussen de LG OLED55E8 kunnen beluisteren. Dat geluid viel dus tegen. Het klonk vrij metaalachtig. De E7 stond er ook, maar ik heb eigenlijk niet gevraagd om ernaar te mogen luisteren. De verkoper zei wel dat ie beter klonk, maar het was niet echt een optie voor mij omdat ik voorlopig het ding niet onder 2000 euro nieuw op de kop kan tikken. Als hij ergens aan 1500 of minder nieuw voorbij komt dat ik er wel voor ga.

Ondertussen is het wachten op de Panasonic TX-55FZ950E. De EZ heb ik wel kunnen bekijken en die kon de audio delay +/- aanpassen. Krefel heeft 5 modellen op stock in hun hoofd depot, maar nog geen modellen om te beluisteren in de winkels.

Het vreemde is dat de LG B7 de audio delay +/- kon aanpassen, maar de 2018 modellen enkel +. Ik vermoed dat het geluid meestal wel achter loopt, maar toch. Blijkbaar ben ik 1 van de weinigen die op zoek is naar deze feature.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18:21

Tortelli

mixing gas and haulin ass

pricewatch: LG OLED55E7N Zwart done?

Wat is het probleem met een soundbar trouwens?. Uiteindelijk is zo'n fabrieks soundbar kwalitatief minder dan veel alternatieven, gooi je deze weg bij het aanschaffen van een nieuwe tv en heb je er alleen wat aan als de tv aan staat (een losse kun je ook puur voor audio gebruiken b.v.).

Tortelli wijzigde deze reactie 29-07-2018 14:08 (56%)

i9 9900k @ 5,0Ghz | Asus XI HERO | GTX 1080 TI Gaming X | Corsair 32G | Asus MG279Q | Corsair RM750 | Synology DS1817+

• bbc
Het probleem met een losse soundbar is dat de geluidskwaliteit nu ook weer niet top is in vergelijking met een setje 5.1 speakers van een deftig merk, maar er zijn nog een aantal problemen:

- Gebruiksgemak, ik wil de TV opzetten en kunnen luisteren en zonder gedoe kunnen switchen tussen sources.
- Dunne muren, mijn buren zullen niet blij zijn als ik iets koop met al teveel power. Voor muziek gebruik ik een koptelefoon of mijn Sonos.
- Plaats. Ik heb een laag niet al te breed TV meubel. De TV moet ik ook lichtjes draaien in de kijkrichting, wat maakt dat er niet echt veel plaats is. Dan zou ik iets moet laten bijmaken om te vermijden dat de speaker voor de TV komt.

Die E7 lijkt me inderdaad de beste oplossing.

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 21:39
Koop je tv alsjeblieft voor mooi beeld. Geluid kan je verbeteren met een los apparaat, beeld niet. In het oled prijzen topic zie je dat de 55C8 al voor 1500 euro te krijgen is. Dat betekent dat je de helft van je budget nog overhoudt voor een losse geluidsoplossing.

• freaky35
Plus, oled tv’s zijn zo dun meestal, dat het lastig is om er fatsoenlijk geluid uit te krijgen( geen klankkast)

Ik had in dit geval ook bv die LG gekocht met daarnaast een soundbar of een andere geluidsoplossing.Wat de TS wil is simpelweg lastig haalbaar.

Qua geluid is de sony A1 als ik het zo lees in reviews nog 1 van de betere keuzes.

freaky35 wijzigde deze reactie 30-07-2018 13:23 (13%)

• bbc
quote:
freaky35 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:16:
Qua geluid is de sony A1 als ik het zo lees in reviews nog 1 van de betere keuzes.
Volgens de reviews moet je echter pal voor het scherm zitten om er stereo uit te kijken. De TV kan echter niet helemaal in de kijkrichting gedraaid worden.

Indien ik ooit een huis kan kopen op het platteland beloof ik er een setje Nautilus B&W boxen bij te kopen, met een 3-chip DLP projector. Nu wil ik echter een soundbar in de TV.

• freaky35
Maar dat is dus wat ik bedoel, de klankkast is er niet(bijna niet)dus echt goed geluid eruit krijgen is lastig.

Dus echt top geluid uit een Oled, is gewoon bijna onmogelijk, of je moet er een soundbar aanhangen of een surround set.

Ik heb een pioneer kuro plasma gehad, die had pas goed geluid. Echter die soundbar die daarbij zat, had ook de body qua klankkast, dat merkte je gewoon.
Dat dunne spul is gewoon lastig om er goed geluid uit te krijgen.

freaky35 wijzigde deze reactie 30-07-2018 13:53 (32%)

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:15
Ik gok dat een topmodel slechter geluid geeft dan een 400 euro soundbar. Je zou eens naar een goede soundbar moeten kijken. Als je hem ophangt kan je een beugel gebruiken die de bar aan de tv hangt, heb je verder geen geneuzel of losse meuk

R5 1600 - RX480 - AOC AG271QX - LG 34UC79G

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 13:59
Wow, flink budget!

Ik zou zeggen haal een 65C8 (2799-500= 2299), hang 'm aan de muur met een deftige soundbar (500, naar keuze) en je hebt een supersetup!

Er kan zelfs nog een Harmony remote vanaf om alles in één afstandsbediening te houden!

2430Wp ZW

• bbc
quote:
S0epkip schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:56:
Wow, flink budget!

Ik zou zeggen haal een 65C8 (2799-500= 2299), hang 'm aan de muur met een deftige soundbar (500, naar keuze) en je hebt een supersetup!

Er kan zelfs nog een Harmony remote vanaf om alles in één afstandsbediening te houden!
Misschien dat ik me slecht uitdruk. Met deftig geluid bedoel ik eigenlijk dat het niet mag klinken alsof het een smartphone speaker is.

Ik verwacht geen diepe bass en ook geen poging om surround sound te imiteren.

Ik heb geen muur om hem aan te hangen, Achter de TV is een heel groot raam dat uitgeeft op de tuin en er is een laag TV meubel van ongeveer 50cm breed.

edit: ik heb zo een Harmony afstandsbediening gehad met een 5.1 setup van KEF en een Panasonic AE2000 projector. Die afstandsbediening vond ik teveel gedoe. Source swappen, 1 ding aanzetten waarbij het signaal niet goed doorkomt zodat slechts 1 toestel aanstaat.

Indien ik terug ruimer zou gaan wonen doe ik de investering, maar dat zal de eerste 4 jaar niet gebeuren en nu zit ik met een crap TV.

bbc wijzigde deze reactie 30-07-2018 14:03 (21%)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• freaky35
Ik zou roch zeggen, ga luisteren in de winkel naar verschillende oleds en maak daar je keuze uit.

Geluid is zo persoonlijk, plus wat er staat in reviews, (bv met de A1) kan in het werkelijkheid 100% meevallen.

• bbc
Ik ben al gaan luisteren, vandaar dat de E8 uit de boot valt. Die soundbar is de meerprijs tov de C8 zeker niet waard. De E7 heb ik nog niet beluisterd omdat ik eerst dacht dat het geen optie was, maar misschien moet ik toch nog eens gaan luisteren. De beste prijs hier is voorlopig 1.500 euro, maar dan moet ik het ding gaan halen.
https://www.idealo.de/pre...55e7n-lg-electronics.html

O ja, 65" is geen optie, mijn 42" was eigenlijk al groot, maar door de bezels kan ik de 55 nog net verantwoorden.

Ik ga nog even wachten tot de Panasonic beschikbaar is in de winkels, want die kreeg wel een goede review.
https://www.trustedreview...anasonic-fz950-fz952-oled
Ik hoop dat Sim hem ook nog eens onder handen kan nemen hier op Tweakers. Hij heeft ook een review van de E7 gedaan en vond het geluid behoorlijk.

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 21:39
Ik zou in jouw geval dan nog steeds de losse 55C8 nemen en dan een losse soundbar erbij kopen, of een av-receiver met 2 losse stereospeakers. Tenzij je een receiver + speakers niet kwijt kunt / absoluut niet wilt hebben. Je focust je nu echt teveel op het geluid uit de tv. Ik heb zelf een 55C7 en naast het feit dat ik graag 5.1 luister met mijn losse receiver + speakers, speelt hij hier ook geregeld met alleen het tv geluid. Dat is gewoon in orde, waar ik ook in de kamer ga zitten. Vanzelfsprekend haalt het het niet bij mijn losse setup, maar voor gewoon even wat kijken, is het echt geen probleem.

Edit: Ik heb nog even de Tweakersreview door Sim erbij gepakt. Hij is erg tevreden over het geluid dat uit de 55C8 komt: reviews: LG C8 hdr-oled-tv - Niet goedkoop, wel een goede koop

Jorgen wijzigde deze reactie 30-07-2018 22:31 (20%)

• bbc
TV is besteld. Het is de Panasonic FZ950 geworden. De E8 was crap. De Sony klonk ook zeer goed, maar ik durfde niet goed omdat ik niet recht voor het scherm kan gaan zitten.

@Jorgen Inderdaad, dat had ik ook gelezen en het was zeker de C8 geweest ipv de E8, want die is zijn meerprijs niet waard.

Binnenkort misschien een kleine review :-)

• Vickiieee
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 15-05 20:50

Vickiieee

Kritische lezer.

Graag nog even een aanvulling doen, onlangs via Bol.com de 55C8 gekocht voor €1.595,- (nagenoeg dezelfde prijs als de C7!!) en ik ben érg te spreken over het geluid. Lage klanken zijn zéér helder en crips, stemmen klinken prima en ik heb eigenlijk niks te klagen!

Ben dan wel van plan er nog een soundbar bij te kopen voor bijv. films en dergelijke, maar dat terzijde :)

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

• slb
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 10-04 20:50
Goed om te lezen. Ik heb al een E6 in de woonkamer (die overigens erg goed klinkt), maar voor de woonkeuken zocht ik een 55" model liefst onder de € 1.400.
B8 heeft een kennis, maar komt duidelijk te kort in geluid.

Blijven over de C8 en de E8 en de laatste had toch mijn voorkeur, mede omdat in veel vergelijkende reviews het iets betere geluid als verschil naar voren komt.
Er is nu een cashback actie (55" € 500 en 65"€ 1.000 cashback) op de E8, maar dat is alleen bij de dealers die op deze lijst staan. De goedkoopste is met de cashback eraf nog duurder dan de goedkoopste aanbieder in pricewatch.

Toch even kijken of de C8 ergens te beluisteren valt.

prompt $p $g

• Catch22
slb schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 21:04:
Goed om te lezen. Ik heb al een E6 in de woonkamer (die overigens erg goed klinkt), maar voor de woonkeuken zocht ik een 55" model liefst onder de € 1.400.
B8 heeft een kennis, maar komt duidelijk te kort in geluid.

Blijven over de C8 en de E8 en de laatste had toch mijn voorkeur, mede omdat in veel vergelijkende reviews het iets betere geluid als verschil naar voren komt.
Er is nu een cashback actie (55" € 500 en 65"€ 1.000 cashback) op de E8, maar dat is alleen bij de dealers die op deze lijst staan. De goedkoopste is met de cashback eraf nog duurder dan de goedkoopste aanbieder in pricewatch.

Toch even kijken of de C8 ergens te beluisteren valt.
Ga je hem ophangen? Zo ja, dan wordt het geluid sowieso geen groot succes.

Ik heb een c7 met een Sonos Beam er onder, dat is echt beter dan alle tv's rond die prijs, qua geluid. Je hebt ook andere soundbars die goedkoper zijn. Voor 1250 kan je een c8 scoren volgens mij, dan kan je nog 200-300 uitgeven en heb je een fatsoenlijke soundbar.

Kijk even in dit topic voor prijzen, pricewatch is waardeloos voor lg oled

[Zero Tolerance][Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2

Catch22 wijzigde deze reactie 01-02-2019 21:19 (5%)

• slb
Thanx voor de snelle reactie en de tip!
Probleem is dat de kast waarop de tv staat al vrij hoog is (105cm dus eigenlijk al iets te hoog).
Ik zou evt een soundbar wel boven de tv kunnen plaatsen, maar dat ziet er dan een beetje vreemd uit.

Is het misschien zo dat wanneer de C8 op een meubel staat het geluid beter naar voren gereflecteerd wordt? De huidige LCD-TV staat ook op een kast bijna tegen de muur en het geluid is redelijk, geen subsonisch geluid, maar acceptabele laagweergave.

Eigenlijk is de verstaanbaarheid de belangrijkste eis, films (en F1) kijk ik in de woonkamer met Dolby Atmos set. Het hoeft dus geen extreem geluid te zijn, maar wel goed.

Als ik ooit een soundbar zou nemen, zou het toch een Dali Kubik One icm een Subwoofer worden. Maar ja, dat is ruim boven het budget.

Nu ik erover nadenk, zou ik een kleine subwoofer kunnen nemen als "oompf"-aanvulling op het tv geluid. Daar heb ik nog wel plaats voor.

prompt $p $g

• Catch22
Het geluid wordt bij de e8 idd via de voet geprojecteerd. Als je hem ophangt dan is dat effect weg. Als je geen films kijkt, of dan geen overweldigend effect hoeft, dan zal de e8 vast voldoen.

Een subwoofer erbij zou ik niet doen, als je het al aangesloten krijgt. Weet zeker dat het tv geluid daar niet in mee kan.

Catch22 wijzigde deze reactie 01-02-2019 22:50 (25%)

• bbc
Ik ben de E8 gaan beluisteren. Het was weliswaar niet ideaal in de winkel. Ik vond het niet zo heel geweldig. Ik zou in ieder geval de C8 en de E8 gaan vergelijken alvorens te kopen. Als er geen groot prijsverschil is kan je ervoor gaan. Ik vond het geluid niet 'warm' genoeg bij de E8.

• slb
Bedankt voor jullie feedback/input. De speakers van mijn 65E6 klinken op zich wel goed, niet blikkerig met redelijk laag. Gebruik af en toe de speaker, maar meestal luister ik toch via de versterker. Maar de speaker van E8 lijkt me toch minder body hebben (kleinere behuizing).

Ik ga dus toch voor de C8 en luisteren of het hier goed genoeg klinkt. In een winkel is zoiets toch lastig te beoordelen. Mocht het niet zo goed klinken, kan ik alsnog de tip van Catch22 volgen en deze Samsung HW-N650 soundbar voor de TV kunnen zetten, want deze is nog geen 6cm hoog en valt in een redelijk gunstige prijsklasse.

slb wijzigde deze reactie 02-02-2019 00:20 (19%)

prompt $p $g

• Inflatable
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23-05 16:35
Als iemand een OLED zoekt met ingebouwd goed geluid, is de Philips 903 dan niet interessant? Zit een Bowers & Wilkins soundbar in..

video: De Philips 803 en 903 - Nieuwe oleds met hdr+ en B&W-geluid
YouTube: Philips OLED+ 903 Review (vs LG 2018 OLED TV)

• BvZwolle
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 11:20
Catch22 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 21:17:
[...]

Ga je hem ophangen? Zo ja, dan wordt het geluid sowieso geen groot succes.

Ik heb een c7 met een Sonos Beam er onder, dat is echt beter dan alle tv's rond die prijs, qua geluid. Je hebt ook andere soundbars die goedkoper zijn. Voor 1250 kan je een c8 scoren volgens mij, dan kan je nog 200-300 uitgeven en heb je een fatsoenlijke soundbar.

Kijk even in dit topic voor prijzen, pricewatch is waardeloos voor lg oled

[Zero Tolerance][Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2
Toevallig twee van dit soort speakers bij mijn ouders geïnstalleerd. Bevestigd aan de ophangbeugel van de tv en draait dus met de tv mee. Mijn ouders zijn ermee in hun nopjes en zoveel extra ruimte heb je hier niet voor nodig.
Goeie tip, ook voor TS!
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True