waterdruk verhogen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Mijn vraag
In een kleine recreatiewoning op een vakantiepark is de waterdruk aan de lage kant en fluctueert erg.
Nu zat ik er aan te denken met een technische oplossing de druk te verhogen.
Een normale waterdruk van 2,0 - 2,5 op de watermeter is mijn doel.
Nu slaat de geiser tijdens het douchen soms uit als de waterdruk laag is.

Relevante hardware die ik gebruik
Er zijn de gebruikelijke waterverbruikers waarvan de douche als belangrijkste. De douche heeft een spaarkop. Uitgaande van 10 liter/minuut bij het douchen is in theorie 600 liter/uur eigenlijk al voldoende. De geiser is een Vaillant atmomag. De meeste pompen hebben een veel grotere capaciteit.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al gezocht naar een hydrofoor. Er zijn vele verschillende modellen in omloop. Volgens mij kan ik niet de 1e de beste nemen. Helaas geven veel aanbieders niet alle specificaties. Hij zal moeten voldoen aan de volgende eisen:
- geschikt voor drinkwater
- een instelbare waterdruk (geen idee wat voor schade wordt aangericht als 5 bar op de leidingen komt)
- liefst een beetje stil

Zo heeft Warmteservice de Dab esybox Mini voor 800 euro. Is het echt nodig de prijs van een CV-ketel uit te geven aan goede drukverhoger? 8)7

Bij mijn zoektocht kwamen ook centrifugaalpompen voorbij. Geen idee of ik hier iets mee kan.

Wat heb ik echt nodig?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:31
https://www.warmteservice...pomp-UPA-15-90/p/87652205

Ik heb zelf deze in gebruik en werkt perfect en stil.
Druk is niet instelbaar maar je hoeft niet bang te zijn dat je leidingen van de muur af knallen hoor, zoveel verhoog je de druk nu ook weer niet.

De pomp gaat automatisch draaien op het moment er watervraag is, dus verder geen omkijken naar.
Het best plaats je de pomp direct na de watermeter, installatie is niet erg ingewikkeld als je een beetje handig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

zo iets voldoet ook al

https://www.toolstation.nl/shop/p35628

[ Voor 49% gewijzigd door naitsoezn op 26-07-2018 08:57 . Reden: Referral verwijderd; let hier ajb op ]

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom leg je dit niet bij het vakantiepark neer? Laat hun maar apparatuur plaatsen om de waterdruk technisch in orde te houden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:15
De waterdruk hoort toch ergens tussen 1,5 en 2 te zitten? Geen idee op hoeveel de waterdruk nu staat?

Daarnaast is een recreatiewoning onderdeel van het vakantiepark, ik zou eerst eens navragen en informeren hoe dit geregeld is voordat je zelf allerlei acties gaat ondernemen. Ik kan mij voorstellen dat dit ook gewoon te maken heeft met de capaciteit, vooral omdat je aangeeft dat de waterdruk schommelt. Bij dergelijke zaken kan je, net zoals in een hotel, ook beter gewoon zorgen dat je op momenten onder de douche springt als je mede bewoners niet onder de douche staan. Om 6.00u douchen is dan wat verstandiger dan om 7.00u douchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien wel een goed idee om inderdaad eens in overleg te gaan met het vakantiepark, voor je dingen aan gaat sluiten op voorzieningen zoals het waterleidingnet. Ik kan me voorstellen, dat de infra (op een vakantiepark) er niet helemaal op gebouwd is om veel water te transporteren. Ik ben op dit gebied geen expert, maar ik kan me voosrtellen dat het leidingnet het misschien wel wat zwaar gaat krijgen als iedereen een pomp in z'n huisje gaat plaatsen om de lage druk op te krikken. Ik weet ook niet of jouw pomp bijvoorbeeld bij de buren de druk nog verder gaat verlagen... en dat de buren dan ook allemaal denken "hey, laat ik eens een drukverhogingspomp plaatsen, want de waterdruk lijkt alleen maar lager te worden". Dan staan jullie op een gegeven moment met z'n allen als een gek aan een dun rietje te zuigen om er maar zoveel mogelijk water doorheen te sleuren. Dan heb je ook een dikker rietje nodig.

Je hebt nu blijkbaar vooral problemen met het douchen. Heb je een waterbesparende douchekop? Dat helpt wel wat als de aanvoer wat krap is.

Drukverhogingspompen worden meestal gebruikt voor hoogbouw en huishoudens die een bovengemiddeld waterverbruik hebben i.v.m. bijvoorbeeld een waterslurpende stortdouche.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2018 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Overleg dit met het park.

Jij kan wel leuk een dikke hydrofoor neerzetten maar dan heeft de rest van het park een flink probleem.

Vaak zijn er betere oplossingen bij die parken. zoals een aparte algemene grondwaterpomp voor sproeien van het gazon en dergelijke.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:06

Standeman

Prutser 1e klasse

Als je een ouderwetste (keuken) geiser hebt sta ik er sowieso er al van te kijken dat je warm water krijgt met een waterbesparende douchekop. Door de tegendruk van de douchekop kan de geiser z'n kleppen niet (goed) openen waardoor hij afslaat.
Vaak wordt het waterbesparende geregeld door een plastic ring in de douchekop. Ik zal eerst eens proberen om de ring te verwijderen. Als dat niet kan, de douchekop vervangen voor een normale en dan even kijken of het euvel verholpen is. Je kan het uiteraard ook testen zonder douchekop.

Als je een boiler / ketel hebt heb ik niks gezegd :+

[ Voor 4% gewijzigd door Standeman op 24-07-2018 10:27 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Standeman schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:25:
Als je een ouderwetste (keuken) geiser hebt sta ik er sowieso er al van te kijken dat je warm water krijgt met een waterbesparende douchekop. Door de tegendruk van de douchekop kan de geiser z'n kleppen niet (goed) openen waardoor hij afslaat.
Vaak wordt het waterbesparende geregeld door een plastic ring in de douchekop. Ik zal eerst eens proberen om de ring te verwijderen. Als dat niet kan, de douchekop vervangen voor een normale en dan even kijken of het euvel verholpen is. Je kan het uiteraard ook testen zonder douchekop.

Nooit last van gehad toen ik nog een appartement met zo'n ouderwetse open keukengeiser had. Maar nou je het zegt: de laatste keer dat ik zo'n geiser zag hangen was in een stacaravan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Eén vraag hierover, hoe hoger de druk van buitenaf, hoe meer water per tijdseenheid je kan gebruiken. Drukverhoging door een of ander zelf toegevoegd apparaat kan dan alleen maar resulteren in een dunner straaltje. Tenzij je een stevige voorraadbuffer hebt. Maar is dat wel de bedoeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Standeman schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:25:

De TS heeft netjes vermeld dat het om een Vaillant atmomag gaat. Dat is gewoon een douche/badgeiser die hiervoor geschikt is.

De normale waterdruk op de leiding zou trouwens 2,5 bar moeten zijn waarbij 1,5 bar als ondergrens wordt aangehouden. Kom je daar ook echt onder als de douche loopt?

Nog een ding: is dit sinds de laatste dagen zo of is het een structureel probleem? Veel drinkwater bedrijven verlagen nu overdag de waterdruk en misschien heb je daarbij ook wat buren die hun tuin aan het sproeien zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door MadMarky op 24-07-2018 12:05 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Beste mensen,

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik lees dat overleg met het park bij velen als 1e optie worden genoemd. Dat dat zou helpen is niet te verwachten. Klachten over de waterdruk zijn vorig jaar al gemeld. Dus het heft moet in eigen hand worden genomen :+

Om het nog iets ingewikkelder te maken, het is bij het sproeien van de tuin merkbaar dat de straal halveert als de buurman ook gaat sproeien. Er wordt gezegd dat een aantal recreanten aan een doodlopende leiding zitten..............
Wat er mis gaat is dat als bij het douchen de warme kraan open wordt gedraaid er keurig heet water is maar zodra koud wordt bijgemengd de geiser af slaat. De geiser staat al op het laagste vermogen in combinatie met de hoogste temperatuur zodat de watervraag van de geiser minimaal is.

@PVG555 bedankt voor je link. Dit is inderdaad een eenvoudige oplossing. Jammer dat hij geen vaste waterdruk kan leveren.

@cactusman weet je zeker dat deze geschikt is voor drinkwater? Ik vindt 3,5 bar wel vrij hoog aangezien ik zie dat gebruik is gemaakt van een ratjetoe van tyleen waterleidingen en koppelingen gecombineerd met POLYPIPE Polyfit. Tyleenkoppelingen schijnen 15 bar aan te kunnen maar Polyfit maximaal 3,5 baar :F

@Standeman bedankt voor je tip. Inderdaad een waterbesparende douchekop zoals in mijn topicstart staat. Ik zou inderdaad de douchekop eens kunnen vervangen. Maar verwacht daar eerlijk gezegd weinig van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb toevallig ook sinds kort een vergelijkbaar probleem.
Bij mij lag het uiteindelijk toch aan de goedkope douchekop. Vandaag een nieuwe gehaald, en op advies van de verkoper de bespaarder eruit gehaald.
Kan voor het eerst in weken weer normaal douchen zonder dat ie steeds uitslaat als ik koud water toe voeg.
Je kan het testen door de douchekop er even af te halen, en kijken of de temperatuur dan wel goed af te stellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ik kwam ook nog deze tegen. Mooi compact apparaat :>

Wel wazig dat er niets concreets over de waterdruk wordt verteld.
Even afwachten welk antwoord ze op mijn vraag geven.

Douchekop ga ik komend weekend sowieso even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Na verwisselen douchekop is het probleem niet opgelost. Jammer dat de betaalbare hydroforen niet geschikt voor drinkwater zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Betaalbare hydroforen kun je rustig voor drinkwater gebruiken. Is in duitsland nog vrij gewoon.

https://www.amazon.de/T-I...0-Edelstahl/dp/B003CMS8Q6

[ Voor 47% gewijzigd door digifun op 29-07-2018 13:31 ]

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
De geiser staat al op het laagste vermogen in combinatie met de hoogste temperatuur zodat de watervraag van de geiser minimaal is.
Dat maakt het erger.
Er moet nu zoveel koud water bij dat de warmwater vraag te laag wordt, en de geiser afslaat.

Zet die temperatuur rond de 70 en probeer eens een normale douchekop.

[ Voor 3% gewijzigd door frickY op 29-07-2018 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:58
nokiaan958GB schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 23:04:
Ik lees dat overleg met het park bij velen als 1e optie worden genoemd. Dat dat zou helpen is niet te verwachten. Klachten over de waterdruk zijn vorig jaar al gemeld. Dus het heft moet in eigen hand worden genomen :+
Je hebt op een park toch een VVE met een jaarlijkse vergadering? Zorg dat het hier een agendapunt is.

@frickY Het verhogen van de temperatuur zorgt ervoor dat er meer koud water nodig is. Hetgene de druk aan de aanvoer van de geiser laat zakken. Je zou dus juist de temperatuur moeten verlagen, zodat je meer water door de geiser moet halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 23:42
frickY schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:35:
[...]
Dat maakt het erger.
Er moet nu zoveel koud water bij dat de warmwater vraag te laag wordt, en de geiser afslaat.
Zet die temperatuur rond de 70 en probeer eens een normale douchekop.
Ooit moeten douchen op keukengeiser, sloeg ook af als er "teveel" koudwater werd bijgemengd. Oplossing was voor het douchen geiser-stand naar 45 °C omlaag te brengen, en dan met een weinig koud water bijmengen.
En dan voor de afwas weer op heet terug zetten.

Maar zoals TS aangeeft, als bij sproeien gelijktijdig met de buurman de straal halveert dan is de aanvoerleiding te krap, teveel bochten of ergens een afsluiter die niet helemaal open staat.
Wellicht is de hoofdleiding groot genoeg, maar het laatste stukje naar je caravan niet.

Ik zou toch nog eens bij overige buren in het park navragen wat hun ervaring is met de waterdruk. En nog eens met de parkeigenaren in overleg gaan.

Als je een pomp neerzet ga je op het moment van douchen hard aan de aanvoerleiding "trekken", en zal je buurman droog komen te staan. Als die dan ook weer een pomp toevoegt ben je weer terug bij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Mijn theorie is dat als hij op het laagste vermogen staat in combinatie met de hoogste temperatuur (in te stellen met 2 verschillenden draaiknoppen) dat de geiser zelf zo weinig mogelijk water doorlaat.

In de praktijk is dat de watertemperatuur (afgelezen van het display van de geiser) iets over de 40 graden is maar nooit de 50 graden bereikt.
Er hoeft dan relatief koud water bij om de temperatuur op een comfortabel niveau te krijgen.

Helaas de proefkonijn moest tijdens de korte douchebeurt ervaren dat ook met de "gewone douchekop" de geiser een paar keer af sloeg.

[ Voor 4% gewijzigd door nokiaan958GB op 29-07-2018 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 10:31

Foamy

Fulltime prutser

Ik ben bang dat je toch met de beheerder van t park in overleg moet... Tenzij je een eigen buffer aan gaat leggen (bijv.met een vat water) zul je druk op een leiding niet kunnen verhogen..

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

neem die grundfos UPA, die gaat werken.
En ja, je kunt de druk in je leiding wel verhogen, ervanuitgaande dat de aankomende leiding een grotere diameter heeft.

Bij normale huizen komt er iets van 22-25mm waterleiding binnen. Binnen gaat het vaak naar 15mm. Dat betekent dat je met een pomp meer water door die 15mm kan duwen. hoe het op jou vakantiepark zit weet ik natuurlijk niet, maar die UPA is gewoon heel netjes. Die levert precies voldoende drukverhoging dat je geen problemen meer hebt, en te weinig om je zorgen te moeten maken om andere bewoners of drukvaten.

edit: plus: dit mag gewoon als onderdeel van een huisinstallatie..

[ Voor 5% gewijzigd door prein2 op 30-07-2018 15:10 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Iedereen bedankt voor het meedenken.

De UPA lijkt mij een prima ding maar heeft voor mij een paar kleine bezwaren:
- hoe ik hem moet ophangen in tyleen leidingen
- heeft geen droogloopbeveiliging
- levert geen constante instelbare druk

Vanavond heb ik de knoop doorgehakt en deze besteld.

Ik hou jullie op de hoogte of deze DE oplossing is ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ter afsluiting van dit topic laat ik jullie weten dat ik de Scala heb ontvangen en geinstalleerd.

Ik had bij het uitpakken van de Scala eerst mijn bedenkingen aangezien de doos open lijkt te zijn gemaakt en een beetje water in de Scala zat. Positief geredeneerd kan het ook zijn dat de leverancier voor verzending hem nog heeft getest.

Bij Wildkamp hadden ze perfecte kunststof duimsaansluitingen en verloopstukken naar Tyleen voor minder dan een tientje. Dat viel mij mee omdat ze ook flexibele aansluitslangen voor meer dan 100 euro verkopen/adviseren.

De scala is zeer eenvoudig te installeren en in te stellen. De druk is per halve bar instelbaar. Tijdens de werking hij hij zeker niet geruisloos van toch behoorlijk stil. Dat het stroomverbruik niet meer dan 550W is, is ook mooi meegenomen.
Nadeeltje is dat hij eigenlijk alleen geschikt is te installeren op een betonvloer of onder de vloer (want fabrikant waarschuwt voor klein waterverlies) maar dat was in mijn geval geen nadeel.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

- ben je tevreden?
- hoe hoog heb je de druk nu in de praktijk staan?
-550W?!!! dat is echt gigantisch veel! zo'n grundfos UPA doet 40 watt..
nokiaan958GB schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 23:41:
Ter afsluiting van dit topic laat ik jullie weten dat ik de Scala heb ontvangen en geinstalleerd.

Ik had bij het uitpakken van de Scala eerst mijn bedenkingen aangezien de doos open lijkt te zijn gemaakt en een beetje water in de Scala zat. Positief geredeneerd kan het ook zijn dat de leverancier voor verzending hem nog heeft getest.

Bij Wildkamp hadden ze perfecte kunststof duimsaansluitingen en verloopstukken naar Tyleen voor minder dan een tientje. Dat viel mij mee omdat ze ook flexibele aansluitslangen voor meer dan 100 euro verkopen/adviseren.

De scala is zeer eenvoudig te installeren en in te stellen. De druk is per halve bar instelbaar. Tijdens de werking hij hij zeker niet geruisloos van toch behoorlijk stil. Dat het stroomverbruik niet meer dan 550W is, is ook mooi meegenomen.
Nadeeltje is dat hij eigenlijk alleen geschikt is te installeren op een betonvloer of onder de vloer (want fabrikant waarschuwt voor klein waterverlies) maar dat was in mijn geval geen nadeel.

PVoutput

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 13:59

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ja ik denk 550w op constant 10 bar druk. Zal in dit geval wel wat minder hard werken.
Betriebsdruck 10 bar
Bezeichnung Scala2
Elektrische Leistung P1 0,579 kW

Asus Zenbook i7 256gb

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

nokiaan958GB schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 23:41:

heb je een fotootje van de installatie, ben ook op zoek namelijk :)

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 13:48
jeroen3 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:49:
[...]

Je hebt op een park toch een VVE met een jaarlijkse vergadering? Zorg dat het hier een agendapunt is.

@frickY Het verhogen van de temperatuur zorgt ervoor dat er meer koud water nodig is. Hetgene de druk aan de aanvoer van de geiser laat zakken. Je zou dus juist de temperatuur moeten verlagen, zodat je meer water door de geiser moet halen.
Je hoeft niet eens te wachten op de jaarlijkse vergadering, met genoeg stemmen kan je een extra vergadering eisen om dit te bespreken en te regelen.

Runs everything...

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik ben ook wel stikbenieuwd naar het resultaat/je bevindingen.

Denk er zelf over om dit in ons woonhuis van 3 verdiepingen te installeren. Druk op de tweede verdieping in de badkamer is prima, maar niet dat je denkt WOW! - en er komt op de derde verdieping op termijn nog een badkamer bij, met een bad en als het aan mij ligt een douche met twee koppen (regendouches)... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ja ik ben zeer tevreden.

Het energieverbruik is maximaal 550watt als er watervraag is. Idle is het verbruik 1 a 2 watt heb ik ergens gelezen.

De druk heb ik op 2,5bar gezet. Grappig is dat ik de Scala 2 zachtjes hoor zoemen als bijvoorbeeld het toilet is doorgespoeld en de stortbak weer volloopt, voor dit toestel maakt de waterdruk eigenlijk niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Nu online
...althans, nu kun je sneller weer terecht voor een grote boodschap!! :+

Dank je voor je update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
offtopic:
met meerdere regendouches moet je naast voldoende waterdruk ook zorgen voor een warmwaterapparaat die voldoende capaciteit heeft. Met een simpele CW3-ketel ga je geen voldoende water verwarmen............................

• Ro-Maniak2
  • Nu online
nokiaan958GB schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 00:28:
offtopic:
met meerdere regendouches moet je naast voldoende waterdruk ook zorgen voor een warmwaterapparaat die voldoende capaciteit heeft. Met een simpele CW3-ketel ga je geen voldoende water verwarmen............................
Ja nee snap ik. Ben me aan het oriënteren. Standaardoplossing zou een grote boiler zijn, temeer aangezien ik zonnepanelen heb (en nog meer ga nemen) dus elektrisch verwarmen is de wee toe go.

Maar ik zie ook doorstroomverwarmers zoals de Bosch Tronic 8500 24/27 DESOAB.

Wat denken jullie daarvan?

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Ro-Maniak2 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:49:
[...]

Ja nee snap ik. Ben me aan het oriënteren. Standaardoplossing zou een grote boiler zijn, temeer aangezien ik zonnepanelen heb (en nog meer ga nemen) dus elektrisch verwarmen is de wee toe go.

Maar ik zie ook doorstroomverwarmers zoals de Bosch Tronic 8500 24/27 DESOAB.

Wat denken jullie daarvan?
Wat wil je met een 27kw apparaat? Officeel gaat er ca. 11Kw op 3x25A, 500 per jaar meer betalen voor een zwaardere aansluiting? En met die 27KW doet ie 10l/min max, heb niet gekeken naar de dT bij die 10liter. Zou kijken naar een lichter apparaat, 15KW moet je ook wel wegkomen met 3x25A, voor de rest afhankelijk van je douchestraal.

• nokiaan958GB
  • Niet online
offtopic:
Ik lees op de website van Liander: "Stroom: De typen elektriciteitsaansluitingen 1x25A, 1x35A en 1x40A vallen in de eerste tariefgroep van het capaciteitstarief 3x25A."
Zie dat pas bij 3x35A het tarief daar omhoog gaat (bron: https://www.liander.nl/co...n/tarieven2017/?ref=14338)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Nu online
LittleTycoon schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:09:
[...]

Wat wil je met een 27kw apparaat? Officeel gaat er ca. 11Kw op 3x25A, 500 per jaar meer betalen voor een zwaardere aansluiting? En met die 27KW doet ie 10l/min max, heb niet gekeken naar de dT bij die 10liter. Zou kijken naar een lichter apparaat, 15KW moet je ook wel wegkomen met 3x25A, voor de rest afhankelijk van je douchestraal.
:? Hier heb ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht... ik overzie het ook nog niet goed, mijn bedoeling is om dit gewoon op mijn badkamergroep aan te kunnen sluiten zonder bijzondere voorzieningen. Ik dacht ik noem zwaarste want dat weet ik zeker dat ik er een dikke regendouche aan kan hangen :+

In het overzicht van deze fabrikant noemen ze bij de kleinere apparaten ook 10 l per minuut. Wat maakt dan het verschil in vermogen nog uit?

Ik wil in de nieuwe badkamer twee dikke regendouches installeren, mijn idee is om voor elke een losse doorstroomverwarmer te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Ro-Maniak2 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 07:45:
[...]

:? Hier heb ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht... ik overzie het ook nog niet goed, mijn bedoeling is om dit gewoon op mijn badkamergroep aan te kunnen sluiten zonder bijzondere voorzieningen. Ik dacht ik noem zwaarste want dat weet ik zeker dat ik er een dikke regendouche aan kan hangen :+

In het overzicht van deze fabrikant noemen ze bij de kleinere apparaten ook 10 l per minuut. Wat maakt dan het verschil in vermogen nog uit?

Ik wil in de nieuwe badkamer twee dikke regendouches installeren, mijn idee is om voor elke een losse doorstroomverwarmer te gebruiken.
Ga maar eens uitrekenen hoeveel l/minuut je door de regendouche wil en met welke temp. In de winter komt koud water met ca. 10-12 graden binnen vanuit het net (tenminste bij mij). Kun je uitrekenen hoeveel KW je nodig hebt.

10 liter/minuut is trouwens geen dikke regendouche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
nokiaan958GB schreef op donderdag 27 september 2018 @ 22:12:
offtopic:
Ik lees op de website van Liander: "Stroom: De typen elektriciteitsaansluitingen 1x25A, 1x35A en 1x40A vallen in de eerste tariefgroep van het capaciteitstarief 3x25A."
Zie dat pas bij 3x35A het tarief daar omhoog gaat (bron: https://www.liander.nl/co...n/tarieven2017/?ref=14338)
3x25A is 1x 75A totaal, dus het dikste qua capaciteit in de 1e tariefsgroep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Nu online
LittleTycoon schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:23:
[...]

Ga maar eens uitrekenen hoeveel l/minuut je door de regendouche wil en met welke temp. In de winter komt koud water met ca. 10-12 graden binnen vanuit het net (tenminste bij mij). Kun je uitrekenen hoeveel KW je nodig hebt.

10 liter/minuut is trouwens geen dikke regendouche
Denk ik ook niet, ik denk dat je zeker 15l/min nodig hebt voor een dikke regendouche als ik naar specs kijk. Dan snap ik wat ik moet uitrekenen, op zich, nl. hoeveelheid energie nodig om worst case water van 10 Celsius op te warmen naar wat ik nodig heb.

Wat ik nodig heb is echter denk ik niet de 38-40 Celsius waar je doorgaans op wilt douchen, maar eerder 55 graden - precies om de reden die je noemt. Om aan 15l/min te komen zal ik koud moeten bijmengen. Dus de doorstroomverwarmer moet heet leveren. Dus de som is 10 graden -> 55 graden bij 10l/min. Ff op internet zoeken hoe ik dat uitreken :+
LittleTycoon schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:26:
[...]

3x25A is 1x 75A totaal, dus het dikste qua capaciteit in de 1e tariefsgroep
Ik vrees dat ik - hoewel ik verre van onhandig ben met klussen/techniek - dit allemaal niet echt snap. Wat is/vraag er 3x25A en kan ik dat succesvol op een gewone bestaande groep hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Ro-Maniak2 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:34:
[...]

[...]

Ik vrees dat ik - hoewel ik verre van onhandig ben met klussen/techniek - dit allemaal niet echt snap. Wat is/vraag er 3x25A en kan ik dat succesvol op een gewone bestaande groep hangen?
3x25a is een 3 fase aansluiting, zgn. krachtstroom en bepaalt in dit geval hoeveel KW stroom jouw aansluiting kan leveren aan een doorstroomverwamer. 3x25A = 3 x 230V x 25A = 17.250W = 17,25KW. Maar volgens normen moet op 16A afgezekerd worden ipv 25A wat betekent dat max continue stroom die aan je apparaat 11KW is. Bij langdurige stroom erboven horen je zekeringen eruit te knallen. Daar zit je dan met een apparaat van 27 KW.

Dit gaat er van uit dat je al een 3 fase aansluiting hebt in jouw huis, oudere huizen hebben vaak nog 1 fase (max 40A, erboven is dik bijbetalen, doet 99% niet. 40A is is max 9,25KW voor afzekeren). Van 1 naar 3 fase aansluiting gaan is aanpassen meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Nu online
Duidelijk, dank! We hebben alle elektra bij verbouwing opnieuw laten trekken en nieuwe stoppenkast. Er is vgs mij idd 16A/groep met automaten afgezekerd.

Hoe kan ik zien of met 3 fases is gewerkt?

M.a.w., als 3 fases dan moet ik mikken op een doorstroomverwarmer van max 10kW. Bij 1 fase nog minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-09 17:47
Ik weet niet hoe dit in Nederland zit, maar in België mag je helemaal niet op eigen initiatief pompen plaatsen om de druk te verhogen. Je moet op zijn minst een buffervat tussen de aansluiting van de straat en je pomp plaatsen. Er moet in principe ook een terugslagklep op en alles moet gekeurd worden...
Dit is op zich ook erg logisch: een pomp kan allerlei problemen veroorzaken als de toevoer er niet op berekend is, al zal dit met een klein pompje wel meevallen.

[ Voor 8% gewijzigd door mathias82 op 28-09-2018 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
Misschien is dit nog een idee
https://www.hamwells.com/homespa/
(is wel een flinke aanschaf maar, bespaart water en energie)

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Nu online
Interessant ding! Bbn hoe duur dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
Ro-Maniak2 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:13:
Interessant ding! Bbn hoe duur dat is.
Helaas iets van 5000eur voor de 15L variant en nog eens 500 extra voor de 25L variant

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Nu online
Ja zag ik... dus dat gaan we niet doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
offtopic:
Ik zou toch voor een boiler gaan ;)
Kun je gedurende de dag mooi je tapwater met zonneenergie op temperatuur houden.
Pagina: 1