Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

KPN aansluiting wandcontactdoos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Boomer_2018
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-01-2021
Hallo,

Wij hebben bij NLE (KPN) een alles-in-een abonnement afgesloten, maar helaas krijgen we geen signaal op de experia box. Ik kan geen ISRA punt in de meterkast vinden. Misschien is deze verborgen, maar ik heb al meerdere keren gekeken. Er zit wel een wandcontactdoos in de woonkamer. Deze hebben we gebruikt om een verbinding te maken met het netwerk, maar we krijgen helaas geen verbinding. Nu na gebeld te hebben met de helpdesk, zeiden ze me dat de kleuren van de bekabeling hen niet bekend voor kwam. Er zal een monteur gestuurd worden, maar hoe lang dat gaat duren, konden ze ons niet vertellen. Ondertussen ben ik wel bezig om te kijken wat er loos is.

https://ibb.co/e2gs4J

Ik heb een foto bijgevoegd, ik heb het idee dat het om een utp-verbinding gaat, vanwege de kleuren. Maar als ik daar op google, zie ik nergens een soortgelijke varkenssnuit..
Komt dit iemand bekend voor? En heeft iemand ook de oplossing om het goed aan te sluiten? Helaas hebben we de draden nu los gehaald en weten we niet meer hoe het in eerste instantie eruit zag 8)7

Groetjes

[ Voor 3% gewijzigd door Boomer_2018 op 23-07-2018 21:48 ]

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:07

DukeBox

loves wheat smoothies

Waar is de foto dan ?

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 23-07-2018 21:55 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Boomer_2018
https://ibb.co/e2gs4J

[ Voor 41% gewijzigd door Boomer_2018 op 23-07-2018 21:48 ]

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:24
Dat is inderdaad een UTP kabel. Hier komt de telefoonlijn dus niet binnen. Je zult toch echt het isra punt op moeten zoeken.

Heb je een kruipruimte? Daar kun je vaak wel ergens de binnenkomende kabel zien en dan volgen.

• Boomer_2018
Volgens mij is er een kruipruimte inderdaad.
Dus als ik het goed begrijp is deze verbinding alleen een soort 'doorgeefluikje'?
En moet de experia box bij het isra punt komen

Is het dan niet erg dat we die kabels hebben losgetrokken van dit UTP kabel punt?

• Boomer_2018
wat kun je met deze wandcontactdoos dan, waarom zou iemand dit maken?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:07

DukeBox

loves wheat smoothies

Boomer_2018 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:52:
wat kun je met deze wandcontactdoos dan, waarom zou iemand dit maken?
Verlenging vanaf je ISRA punt. Oftewel je moet op zoek naar het andere eind van die UTP kabel.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• .Maarten
Waarschijnlijk zat het ISRA punt gewoon op een vervelende plek en is er een UTP kabel en dat doosje gebruikt om het modem ergens anders aan te sluiten.

Verwijderd

Ik zie nergens een UTP kabel. Zo'n varkenssnuit is PTT style telefonie (i.p.v. RJ11). Gewoon vindbaar met 'varkenssnuit ptt' of 'ptt stopcontact'.

De IS/RA zit meestal tegen de binnenkant van de buitenmuur gemonteerd. Wat voor huis betreft het? Rijtjeshuis? Flat? Appartementencomplex?

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:32:
Ik zie nergens een UTP kabel. Zo'n varkenssnuit is PTT style telefonie (i.p.v. RJ11). Gewoon vindbaar met 'varkenssnuit ptt' of 'ptt stopcontact'.
Kijk even rechts op de foto naar de UTP kabel ;)

Fixing things to the breaking point...

• Boomer_2018
Het is een hoekwoning.
We hebben in de kruipruimte gekeken, het lijkt alsof de kabel vanuit de varkenssnuit doorgaat naar de meterkast. En daar is een aftimmering aan de achterzijde. Ik vermoed dat daarachter welicht het ISRA punt is. Maar die aftimmering krijg je er zo niet af gemakkelijk. Kunnen we niks met die varkenssnuit doen en de experia box hierop alsnog aansluiten?

Verwijderd

Pics!? IS/RA's zijn best zichtbaar, en de grondkabel ook. Die zit iig nooit aan de achterkant van je huis.
RGAT schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:40:
[...]

Kijk even rechts op de foto naar de UTP kabel ;)
offtopic:
Oh, ik had een domain niet allowed (noscript), daardoor hield de foto op na het stekkerdoosje. Blame imgbb! ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2018 22:45 ]

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-11 14:37
Hier kan je alle soorten israpunten vinden:
https://forum.nle.nl/inst...ontroleren-aderparen-2608

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Ja, inderdaad wat @vincedd zegt. Lees even de gebruiksaanwijzing door. Daar staan ze ook in. Waarschijnlijk ben je op zoek naar een varkensnuit, terwijl ze in verschillende typen kunnen voorkomen.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Ik zou de monteur afwachten.
Mocht de monteur aangeven dat de ISRA idd in de kelder kruipruimte zit. Dan zal hij hiervoor iets moeten maken waardoor je de modem toch op een vocht vrije ruimte moet kunnen zetten.

Mocht de betreffende monteur dit niet kunnen/mogen. dan zal je alltijd via https://www.mijnaansluiting.nl/ aanvraag kunnen doen voor het in orde maken van je PSTN.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11 19:41
Boomer_2018 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:42:
Het is een hoekwoning.
We hebben in de kruipruimte gekeken, het lijkt alsof de kabel vanuit de varkenssnuit doorgaat naar de meterkast. En daar is een aftimmering aan de achterzijde. Ik vermoed dat daarachter welicht het ISRA punt is. Maar die aftimmering krijg je er zo niet af gemakkelijk. Kunnen we niks met die varkenssnuit doen en de experia box hierop alsnog aansluiten?
je isra zit dus bijna 100% zeker achter de aftimmering. Als je tussen 'a' en 'b' op het doosje of tussen oranje en blauw op de kabel spanning hebt kun je daarop in principe verder bouwen. De monteur zal alleen op de isra een aansluiting willen (en mogen) maken. Alles na de isra is jouw verantwoordelijkheid qua aansluiting.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:47
Heb je ook eens een foto van je meterkast en betimmering ?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:45
Zie je in de kruipruimte ook de kabels vanaf straat naar de meterkast? Heb je daar een foto van?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Boomer_2018
https://ibb.co/dZzGzT

Dit is de kruipruimte vanaf boven gezien onder de deurmat. Rechts komt naar mijn idee de kabel van de woonkamer door de muur en deze gaat links weer door de muur naar de meterkast.

https://ibb.co/j5wDeT

Dit is de onderzijde van de meterkast. Rechtsonder komt deze kabel naar binnen, maar gaat vervolgens ook achter die bronzen pijp weer de grond in? Ik zie dat ik de foto niet handig heb gemaakt, maar ik ben niet thuis nu.

• Boomer_2018
O en de foto van de kruipruimte is gedraaid zie ik, links is rechts

• Boomer_2018
Tens schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 08:05:
[...]

je isra zit dus bijna 100% zeker achter de aftimmering. Als je tussen 'a' en 'b' op het doosje of tussen oranje en blauw op de kabel spanning hebt kun je daarop in principe verder bouwen. De monteur zal alleen op de isra een aansluiting willen (en mogen) maken. Alles na de isra is jouw verantwoordelijkheid qua aansluiting.
Hoe weet ik of er spanning op zit? kan ik dat testen? Dus kan ik de blauwe draad aansluiten op a en oranje op b of moet ik iets anders doen? Toen ik het doosje openmaakte, zat bijv. oranje aan groen vastgeknoopt.
Is dat ook de bedoeling?

• .Maarten
Boomer_2018 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 08:57:
[...]

Hoe weet ik of er spanning op zit? kan ik dat testen? Dus kan ik de blauwe draad aansluiten op a en oranje op b of moet ik iets anders doen? Toen ik het doosje openmaakte, zat bijv. oranje aan groen vastgeknoopt.
Is dat ook de bedoeling?
Meten met een multimeter. Maar dan moet de lijn wel actief zijn en aan zijn gesloten op de centrale.

Geen idee. Er is geen kleurcodering voor.

• vincedd
.Maarten schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:03:
[...]

Meten met een multimeter. Maar dan moet de lijn wel actief zijn en aan zijn gesloten op de centrale.

Met een multimeter kan je geen dsl signaal meten.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Boomer_2018 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:45:
Hallo,

Komt dit iemand bekend voor? En heeft iemand ook de oplossing om het goed aan te sluiten? Helaas hebben we de draden nu los gehaald en weten we niet meer hoe het in eerste instantie eruit zag 8)7

Groetjes
Les 1, altijd een foto maken voor je iets verwijderd/losschroeft :)

Isra of niet is niet zo belangrijk, mits de bekabeling maar goed is (utp is daar prima voor)
En er geen andere toestellen op ingeplugd zijn
gelukkig heb je voor adsl maar 2 kabels nodig, waarbij het niet uitmaakt welk van de 2 waar zit.
dus gewoon bruteforce checken. dat zijn wat, 8 opties ofzo ?

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 24-07-2018 09:30 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• .Maarten
vincedd schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:25:
[...]

Met een multimeter kan je geen dsl signaal meten.
DSL niet nee maar wel of er een analoog signaal op staat. Het is dan niet de meest betrouwbare methode maar soms kun je er wat mee. Niet overal staat het analoge signaal nog op.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:14
Boomer_2018 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 08:47:
https://ibb.co/dZzGzT

Dit is de kruipruimte vanaf boven gezien onder de deurmat. Rechts komt naar mijn idee de kabel van de woonkamer door de muur en deze gaat links weer door de muur naar de meterkast.

https://ibb.co/j5wDeT

Dit is de onderzijde van de meterkast. Rechtsonder komt deze kabel naar binnen, maar gaat vervolgens ook achter die bronzen pijp weer de grond in? Ik zie dat ik de foto niet handig heb gemaakt, maar ik ben niet thuis nu.
Het lijkt mij dat de kabel je huis binnenkomt bij die watermeter en dan doorgetrokken is naar de meterkast waar hij achter die koperen leiding weer bovenkomt om vervolgens verder te gaan naar je kamer waar hij afgemonteerd is op een varkenssnuit doos.

Gewoon de monteur afwachten die zal waarschijnlijk in de meterkast de kabel doorknippen en daar een IRSA punt maken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Boomer_2018
Morgen komt de KPN monteur... ben benieuwd. Ik ga vanmiddag nog even wat kleuren checken, maar als dat na een kwartier niet werkt, geef ik het op en wacht ik tot de monteur is geweest.
En ja, die foto, ik weet het. Superstom.

• To_Tall
De telefoon Kabels zijn altijd Blauw ik zie niet echt een blauwe kabel lopen??? wel een grijze maar dat is toch echt geen ISRA PSTN punt van KPN.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

To_Tall schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:43:
De telefoon Kabels zijn altijd vaak/sooms ? Blauw ik zie niet echt een blauwe kabel lopen??? wel een grijze maar dat is toch echt geen ISRA PSTN punt van KPN.
Geen idee waar dat vandaan komt, maar de meeste isra kabels die ik heb gezien waren grijs.
(en ik heb er toch wel een 100 gezien :P )

[ Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 24-07-2018 11:25 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11 19:41
heuveltje schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:21:
[...]

Geen idee waar dat vandaan komt, maar de meeste isra kabels die ik heb gezien waren grijs.
standaard kpn grondkabel

http://www.robkalmeijer.n...laties_analoog/index.html

en het komt uit de grond >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 24-07-2018 11:58 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

weet je zeker dat er in de woonkamer niks zit? want dit lijkt toch meer utp dan isra kabel. Waar komt je coax binnen?

• To_Tall
heuveltje schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:21:
[...]

De buis die om de kabel is getrokken in de woning kan grijs zijn.
De kabel zelf die in de woning zit is blauw. Met witte en rode kabelom heen gedraaid.

Coax groen
Gas geel
Electra grijs
Glas oranje.

Het zou anders wel heel veel uitzoek werk zijn voor muts bedrijven om te weten van wie welke kabel is als er niet aan kleur codering wordt gedaan. Hele oude kabels zouden nog wel een afwijkend kunnen Zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door To_Tall op 24-07-2018 12:48 ]

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

To_Tall schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:46:
[...]

De buis die om de kabel is getrokken in de woning kan grijs zijn.
De kabel zelf die in de woning zit is blauw. Met witte en rode kabelom heen gedraaid.

Coax groen
Gas geel
Electra grijs
Glas oranje.

Het zou anders wel heel veel uitzoek werk zijn voor muts bedrijven om te weten van wie welke kabel is als er niet aan kleur codering wordt gedaan. Hele oude kabels zouden nog wel een afwijkend kunnen Zijn.
WAt is heel oud dan ?
De meeste die ik gezien heb waren in jaren 50-60 woningen, en die waren toch niet voornamelijk blauw ?

• To_Tall
heuveltje schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:52:
[...]

WAt is heel oud dan ?
De meeste die ik gezien heb waren in jaren 50-60 woningen, en die waren toch niet voornamelijk blauw ?
laat ik het anders zeggen de kabel welke kleur de mantel ook zou hebben moet met een blauwe kleur af gemonteerd worden. Of deze in een extra buis geplaats wordt vanuit de kruip ruimte. Of buiten zou liggen.

Het moet goed zichtbaar zijn wat welke buis kabel zou betekenen. De jaren 60 woning waar ik heb gewoond had een blauwe kabel de jaren 50 woning van mijn broertje en zusje blauwe kan is telefoon jaren 80 blauwe kabel is telefoon jaren 2000 enz. Blauw staat voor telefoon.

Kan jij niet uitmaken welke kabel wat is kan je de leveranciers opdragen aan te geven welke kabel wat is en deze te markeren.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:59

OmeJoyo

This is me

heuveltje schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:52:
[...]

WAt is heel oud dan ?
IS/RA komt altijd een blauwe kabel op, echter wat je soms in jaren 60 appartementen ziet is dat er een extra grijze mantel om de kabel zit met een blauwe kabel erin. Zo zit die hier ook gemonteerd.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• mjkbkp
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-09-2024
Ja, in principe is Telecom blauw,
En bij flats en eengezinswoningen zoals bij deze hoekwoning van rond de 60er jaren? is dit heel vaak een zwarte kabel ( o.a. stap 68 )
De blauwe kleur geldt in elk geval voor de dikkere kabel van kabelkast naar straatkast, en natuurlijk tussen telecom locaties..
Als het goed is staat (na het activeren in de centrale) de ADSL verbinding op dezelfde draden als de a/b van de telefoon aansluiting.
De foto van het 'aansluitpunt' is een gewone 4 polige telefoondoos en geen varkenssnuit. de buitenste schroeven waren de aansluit punten voor de PSTN. a en b
Als het goed is zat er een 4 polige steker in de doos naar een rj11 verloop voor aansluiting op de modem...

[ Voor 15% gewijzigd door mjkbkp op 24-07-2018 18:01 ]

Verwijderd

Kan de meterkast opnieuw, er lijkt iets onder de grond vandaan te komen (rechts van de gasmeter)?!

• vincedd
Hebben de buren een zelfde huis, dus kwa bouw. Dan zou je kunnen vragen waar bij hun het israpunt zit.

• vincedd
.Maarten schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:47:
[...]

DSL niet nee maar wel of er een analoog signaal op staat. Het is dan niet de meest betrouwbare methode maar soms kun je er wat mee. Niet overal staat het analoge signaal nog op.
Vdsl word niet op een analoge lijn geleverd. Je meet op een analoge lijn 48 volt en houd het verder mee op.

• vincedd
.Maarten schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:03:
[...]

Blauw en wit/blauw voor analoge telefonie en voor isdn 1 en 2 komt er nog groen en wit/groen bij.

• Boomer_2018
Monteur is geweest. Geen Isra punt gaf hij aan. Die verbinding van de varkenssnuit is gekoppeld in de meterkast aan het alarminstallatiesysteem. De DSL kabel is te kort om een isra punt van te maken schijnbaar. Er zal inderdaad een nieuw isra punt en kabel vanaf de straat getrokken moeten worden. :(

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Boomer_2018 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 20:50:
Monteur is geweest. Geen Isra punt gaf hij aan. Die verbinding van de varkenssnuit is gekoppeld in de meterkast aan het alarminstallatiesysteem. De DSL kabel is te kort om een isra punt van te maken schijnbaar. Er zal inderdaad een nieuw isra punt en kabel vanaf de straat getrokken moeten worden. :(
Dan hoeft NLE alleen maar de NLS te verhogen. Als NLE deze kosten doorzet naar de eindklant, dan kun je ook overwegen een analoge lijn te nemen omdat je dan geen NLS kosten hoeft te betalen. Hogere NLS is inkoop volgens mij gewoon fixed fee +- 500 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Trommelrem op 25-07-2018 20:54 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Trommelrem Je bent duidelijk zeer goed op de hoogte maar zelf naar buiten gaan een gat graven en een kabel trekken kost je waarschijnlijk minder moeite dan jouw voorstel voor elkaar te krijgen bij NLE. Waarschijnlijk staat het in niemands procedure of beslisboom.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-11 08:54
Boomer_2018 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 20:50:
Kijk bij buren hoe het zit!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Frogmen schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 08:00:
@Trommelrem Je bent duidelijk zeer goed op de hoogte maar zelf naar buiten gaan een gat graven en een kabel trekken kost je waarschijnlijk minder moeite dan jouw voorstel voor elkaar te krijgen bij NLE. Waarschijnlijk staat het in niemands procedure of beslisboom.
Met een nieuw ISRA vanaf de straat graven kom je niet ver. Tenzij je een monteur kent die ook toegang heeft tot de straatkastjes. Beste is NLE vragen de NLS te verhogen. Afhankelijk van de provider worden die kosten doorgezet naar de eindklant. Als de kosten worden doorgezet, dan is het aanvragen van een analoge lijn vaak het goedkoopst: KPN zet de kosten van de hogere NLS namelijk niet door naar de klant.

• Boomer_2018
We zijn nu klant geworden bij KPN en hebben ons abonnement gecancelled bij NLE. KPN berekend de kosten om een nieuw ISRA punt aan te leggen niet door, NLE wel.
Ondertussen hebben we gratis Digitenne en een mobiele wifi gekregen dus dat is erg netjes geregeld.
Pagina: 1