Advies aansluiting Patch/Switch/Hub ivm VoIP-telefonie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_arnix
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 03-04 18:17
Voor de nieuw aan te sluiten basisstations voor VoIP-telefonie, ben ik tegen een probleem aan gelopen. Ik zoek een manier om de internetbekabeling voor de VoIP-basisstations aan te leggen.

Huidige situatie:
Modem: alle internetaansluitingen zijn vol, bij wisseling telefonie komt er 1 beschikbaar, ik heb er 2 nodig.
Hub: HP ProCurve 10Base-T Hub 8 (sowieso al niet verouderd als ik lees op internet? Alle aansluitingen zijn vol. Gaan allemaal naar het switchpaneel (zover ik kan zien en kan snappen)
Switch: nog diverse plekken open, maar zover ik snap is is dit bedoeld voor naar patch-->WCD
Patch: zie verhaal Switch, speelt zover ik snap geen rol in mijn probleem.

Bedachte oplossing:
Andere hub (of betere variant op) aanschaffen met meer ruimte, zodat ik basisstations in patchkast kan plaatsen.

Graag jullie advies hierin, alvast bedankt!

Marnix

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37691

Hub? Worden die nog geproduceerd?
Een hub gooit alle packets naar iedere poort alsof het broadcast is. Je wil enkel switches.

Douw je VoIP op de switch.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 37691 op 23-07-2018 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:27
Naast dat...

Je basisstations niet in een patchkast plaatsen...
Die dingen wil je het liefst zo hoog mogelijk plaatsen (bijvoorbeeld boven een systeem plafond)
Ze moeten kunnen "stralen" en een binnenkant van een patchkast beperkt ze daarin (rondom staal houd de straling tegen)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718429

Zoals beschreven is dit redelijk steenoud. Je kan nog zo'n ding pakken, (cross-)kabeltje van de ene in de andere en je hebt zeven poortjes erbij. Maar je weet niet wat er verder nog aan skeletten in de datakasten te vinden is. Mischien leuk om eens een plaatje te tekenen van het netwerk, met typenummers van de apparatuur erbij. Kijken waar er nog meer hubjes, switches, routers, servers, voip centrales, access points, dect basisstations, en zo verder staan en hoe ze aanelkaar verbonden zijn.

Zonder verdere details, realistisch gezien pak je een 16- of 24poorts switch(ing hub), wellicht fanless, en als de bekabeling het aankan gigabit. Dus ook wel even zaak goed te kijken wat voor kabeltjes je hebt liggen, etc. Maar mischien is het sowieso wel eens een goed idee om de inventaris bij te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_arnix
Bedankt voor jullie reacties!!

Het kantoor is in 2001 verbouwd en toen moet het netwerk aangelegd zijn. Een voormalig mede-eigenaar heeft dit stukje aan taken altijd naar zich toegetrokken, wist hier behoorlijk veel van, was wel wat chaotisch in sommige dingen.

Stokoud is dus wel van toepassing op dit netwerk. Grootste probleem in dit netwerk is, zover ik heb kunnen begrijpen, de hub, hier moet idealiter een switch voor in de plaat komen.

Wat ik uit mijn hoofd kan reproduceren is dit wat er bij ons staat:
Modem: Experia box V8
Hub: HP ProCurve 10Base-T Hub 8
Patchpanel: Lucent 1100pse
Switch: ??? Staat alleen een KMT Link System op, maar dit zegt niks merkte ik al. Patchkast zit tegen plafond en kan zeker van de achterkant van de panelen weinig zien, vanuit wat ik op internet gelezen heb ben ik overtuigd geraakt dat het een switchpaneel moet zijn.

Schema (ook uit mn hoofd) is als volgt:
4 uitgangen modem: 1 naar hub, 1 naar huidige telefooncentrale (en daarvandaan weer terug naar de switch) , 2 naar switch
Hub: 1 ingang, 7 uitgangen, alle 7 richting switchpaneel
Vervolgens tussen switch (??) en patch diverse verbindingen en de (genummerde) verbindingen naar WCD's. Helaas geen schema beschikbaar waarin de genummerde verbindingen omschreven zijn, wat wat is en wat naar welke kamer gaat.
Naar alle kamers/werkplekken gaat, zover ik duidelijk heb een ethernet en een telefoonsignaal. Als ik op alle uitgangen in de WCD's test of het basisstation van de telefonie netwerkverbinding weet te maken, lukt dat soms wel, soms niet.

Onze medewerkers werken allemaal 1-op-1 met patiënten en we gebruiken de computer om onze EPD via de cloud te kunnen benaderen. Daarnaast staat er een printer, maar er wordt beperkt geprint en dat functioneert nu goed.

Waarschijnlijk staan er wat fouten in mijn verhaal omdat ik onvoldoende kennis van zaken heb, hoop dat het duidelijk genoeg is dat jullie mij verduidelijking kunnen geven.

De vragen die ik voornamelijk heb:
- Is het handig om de hub eruit te gooien, een nieuwe switch ertussen te zetten en de boel verder laten, aangezien dat nu ook functioneert of hebben extra aanpassingen aan het netwerk een meerwaarde?
- Hoe kan ik zien/inschatten of de bekabeling gigabit aankan, zegt de leeftijd van de bekabeling van 20 jaar genoeg?

PS: Basisstations juist uit patchkast is eigenlijk erg logisch natuurlijk en ook simpel uit te voeren, bedankt voor je tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je hebt het over voip, maar ook over een telefoonsignaal. Hoe zit het nou? En waarom heeft de telefooncentrale twee kabels?

Ik snap die hele hub niet. Waarom zou een hub 7 kabels hebben naar een switch? Hoeveel poorten heeft die switch wel niet als er 7 naar de hub gaan en dan nog een aantal naar het patchpaneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_arnix
Het telefoonsignaal is het huidige systeem, VoIP wordt het nieuwe systeem. Daarbij zijn 2 basisstations nodig, daardoor dus de 2 kabels.

Hier een link naar onze huidige situatie: https://www.mupload.nl/img/i4yuefrlg5nf.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Simpel advies of zelf een zaterdag uittrekken om alles in kaart te brengen (lees tekeningen maken kabels nummeren etc) of dit uitbesteden. Waarschijnlijk komt het erop neer dat je 1 nieuwe switch koopt en alles daarop aansluit.
Botte manier is 48 poorts switch kopen modem hierop aansluiten en alle poorten van je patchpaneel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Als op die switch nog ruimte vrij is kun je die poort gewoon gebruiken.
Is dat niet het geval koop je een 12 of 16 poort switch en vervang je de hub daarmee.

Overigens kun je ook even die hub loskoppelen van het modem en wachten tot er iemand gaat piepen.
Het meest waarschijnlijke is dat wat daar niets meer aanhangt of niet meer gebruikt wordt

Het is een 10Base2 hub dus er kan alleen iets heel traags zoals een fax of zo op zitten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_arnix
Ben zojuist naar een computerwinkel gegaan, daar bleek dat de switch zoals ik die noemde 2e patch is 8)7 Dit maakt mijn verhaal verder wel logischer natuurlijk. Sorry voor de vergissing.
Plan is dus om de hub voor een nieuwe switch te vervangen. Klinkt logisch toch?

Bedankt voor alle hulp!

[ Voor 16% gewijzigd door M_arnix op 24-07-2018 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik zou een 16-poorts gbit switch van een betrouwbaar merk aanschaffen. Als je mogelijk gaat uitbreiden is een 24-poorts switch ook wel wel te verdedigen. HP en Cisco bieden allebei levenslange garantie en nette montagemogelijkheden voor in een patchkast. Kijk naar PoE als de basisstations dat ondersteunen.
Dat het bovenste paneel een patchpanel is, kun je ook zien aan dat er analoge telefoons op zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

VoIP is niet heel spannend.
Wel spannend is of je van PoE gebruik wil maken.

Persoonlijk zou ik dat wel doen als je vaste toestellen gebruikt, anders moet je alsnog ieder toestel in een stopcontact prikken.

Kun je eens een tekeningetje maken van hoe het nu in elkaar zit? Wellicht verduidelijkt dat de situatie wat. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Twee patchpanelen en een hub. Dat onderste paneel zou wel eens als break-out voor een telefooncentrale kunnen zijn gebruikt. Persoonlijk zie ik niet helemaal waarom je een werkende telefooncentrale zou willen vervangen door "VoIP". Wat je nou helemaal met die basisstations wil ontgaat me even, zijn het dan wifi-VoIP toestellen, of hebben we het over DECT? En ja, plaatje. Eerste wat netwerkers doen is een plaatje tekenen.

Mischien nog wel even leuk om goed na te denken wat er nou precies met het netwerk moet. VoIP heeft niet veel bandbreedte nodig maar je wil niet dat een stevige download (*kuch* ongevraagde installatiebestanden vermomd als "updates", maal een heel kantoor *kuch*) je telefoonverkeer in de weg gaan zitten. Dus is het wel handig managed switches te hebben, iig switches die QoS ondersteunen.

En dat is dan gelijk de makke. Je kan beginnen met een unmanaged switch, wel graag eentje met rack-oren zodat'ie ook in het rack geschroefd kan worden. Maar je loopt kans dat je later toch iets geavanceerders nodig hebt, omdat er nu verschillende soorten verkeer over hetzelfde samengeveogde netwerkje gaan en je wil toch voorkomen dat ze zich aan elkaar storen. Dus dat is wel even iets om helder te krijgen.

En, nouja, je zal iets van site documentatie willen maken, zodat de volgende niet weer een paar dagen en een forumtopic nodig heeft om uit te vogelen hoe het nou helemaal zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:18
Bovenste patchpanel gaat naar de pc's
Onderste patchpanel is een breakout panel van je centrale.

Ik gebruik veel netgear. Bijvoorbeeld de NETGEAR JGS524PE ProSafe Plus 24-port Gigabit Switch is een leuk model met direct 12 x poe erop.

Ik denk dat je voor VoIP iets van de gigaset n510 gaat gebruiken ? Want die hebben ook poe in. Kun je ze mooi net onder het plafond ophangen en geen gedoe met stroom toevoer.

niet boven het plafond hangen mijn ervaring is dat ook metalen delen van verlaagde plafonds kunnen storen

Persoonlijk zou ik echter het uitbesteden lijkt me een bedrijf met meerdere personeelsleden ? Als dan VoIP onderuit gaat omdat bijv qos niet goed ingesteld staat ben je de Sjaak. Een VoIP centrale voor meerdere user is heel andere koek dan een VoIP opstelling voor thuis met 1 of 2 telefoons.

@Anoniem: 718429 waarschijnlijk omdat 2019 pstn/isdn eruit gaat.

[ Voor 24% gewijzigd door Jan-man op 25-07-2018 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:38
shure-fan schreef op maandag 23 juli 2018 @ 20:11:
Naast dat...

Je basisstations niet in een patchkast plaatsen...
Die dingen wil je het liefst zo hoog mogelijk plaatsen (bijvoorbeeld boven een systeem plafond)
Ze moeten kunnen "stralen" en een binnenkant van een patchkast beperkt ze daarin (rondom staal houd de straling tegen)
Boven een systeemplafond is ook niet handig. Ten eerste houden de profielen van het systeemplafond veel signaal tegen en bij een storing lopp je te zoeken waar de basis zich bevind als het niet op papier staat waar ze zich bevinden. Wij plaatsen zenders altijd onder het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:27
vincedd schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 07:47:
[...]

Boven een systeemplafond is ook niet handig. Ten eerste houden de profielen van het systeemplafond veel signaal tegen en bij een storing lopp je te zoeken waar de basis zich bevind als het niet op papier staat waar ze zich bevinden. Wij plaatsen zenders altijd onder het plafond.
Iedereen heeft z'n eigen manier van werken,

Persoonlijk vind ik dect stations hangend aan de muur in het zicht geen porum, maar dat is mijn mening...
Wat ik al zei: iedereen heeft z'n eigen manier van werken

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_arnix
Paar zeer lange dagen gemaakt, daardoor niet aan reageren toegekomen...

@Anoniem: 718429 VoIP is inderdaad gekozen ivm stoppen ISDN. Toestellen kunnen enkel draadloos naar basisstations aangesloten worden.
Iedereen werkt in de cloud in een patientendossier en de radio's gaan via internet, verder geen belastende dingen via internet zover ik in kan schatten. Snelheid met de switch is een kleine 1,5x zo snel geworden en hiervoor werkte het eigenlijk altijd vloeiend. Lijkt me dan dat ik niet direct een probleem zal krijgen.
Over een paar jaar ga ik waarschijnlijk het hele pand laten verbouwen, dat lijkt me een mooi moment om het hele netwerk en de wcd's na te lopen, documenteren en zo nodig aan te passen.

@Jan-man Heb bij een computerzaak ook de netgear geadviseerd gekregen die je noemde, ik heb hem gisteren opgehangen en de hub eruit gegooid. Ik heb toestellen van Yealink geadviseerd gekregen en gekocht.
Als het goed begrepen heb, biedt Voys de mogelijkheid per toestel door te kunnen schakelen naar alle mobieltjes van de medewerkers en de optie om een app op je mobiel te installeren waarmee bellen/gebeld worden mogelijk is. Heb me nog niet helemaal verdiept hoe dit werkt.

Alles is nu in ieder geval geïnstalleerd, telefonie moet morgen probleemloos kunnen porteren. Bedankt voor alle tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 21:31
Ik ben wel benieuwd hoe je de VOIP centrale gaat/laten opbouwen.
wat ik begrijp heb je nu een KPN aansluiting middels koper. met een experia box v8.

op die experia box kan je niet zo heel veel instellen, kan zijn als je nu 5x voip telefoons gaat aansluiten en 2 of 3 gaan bellen dat dan je netwerk onderuit getrokken gaat worden. Dit omdat je geen goede QoS kan leveren met de ExperiaBox.

Daarnaast betwijfel ik of je een vast ip adres hebt. glas krijgt wel een vast IP maar via adsl blijft het met de consumenten aansluiting.

ik denk dat je nog wel even uitzoek werk heb voor je voip dienst. Zonder degelijke netwerk config. kan je voip wel werken en je internet verbinding zelf. Maar ik denk dat je drops in je connectie gaat krijgen. Misschien dat je zelfs soms helemaal niet bereikbaar bent op de wat drukkere momenten,

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je moet het zelf weten maar ik zou minstens kijken of de bestaande, werkende, telefoonsetup niet gewoon aangepast kan worden aan de ISDN-afschaffing door een VoIP line card ofzo, geen idee wat de centrale werkelijk is dus geen idee of en wat er kan. Je kan zelfs overwegen een line adapter ervoor te plakken. Of zelfs de twee telefoonaansluitingen van de experiabox in de uitgaande-lijn-poortjes van de telefooncentrale te steken. Als je voorheen precies een ISDN2 had is dat om en nabij dezelfde gesprekscapaciteit.

Dat scheelt een hoop gedonder en obscure problemen met heel je telefoonverkeer inclusief het interne verkeer plus al je andere "in de cloud werken" over je uplink te proppen en daarvoor propere QoS nodig te hebben. Want dat is wel wat "cloud" doet: Het vreet bandbreedte voor iedere scheet die je laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_arnix
Telefonie is geporteerd en lijkt voorlopig prima te werken. Experia box moet v10 zijn ipv v8, in eerste instantie verkeerd genoemd.
De situatie qua telefonie zoals we die hadden was ik ook ontevreden over, met allemaal vaste toestellen. De handsets die we nu hebben, hebben ook enkel een spanningskabel, niet aan te sluiten dus op de oude situatie.

Vanwege een sterk verbeterde snelheid door het overstappen naar de nieuwe switch en binnenkort een overgang in clouddienst waarbij ik een flinke vermindering van belasting van het netwerk verwacht, hoop ik dat de huidige situatie stabiel zal zijn.
Mochten er problemen ontstaan, zal er naar een oplossing voor een goede QoS gezocht moeten worden.
Pagina: 1