Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitterbal_
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-03 10:09
Beste medetweakers,

Sinds enkele dagen zit ik met een probleem.
Enkele weken terug kampte mijn videokaart (MSI R9 390) met problemen. Zodra ik een spel of benchmark startte verschenen er artefacten en crashte het systeem. Ik heb toen bij de webwinkel waar ik de GPU heb aangeschaft een RMA-aanvraag ingediend, en de GPU teruggestuurd. In de tussentijd heb ik probleemloos de pc met geïntegreerde gpu gebruikt.

Nu heb ik eind vorige week van MSI een andere (refurbished) 390 teruggekregen, helaas heeft deze ook problemen. Als ik aan het internetten/ serie kijken ben crasht het hele systeem, zonder foutmelding, na 1-20 minuten, waardoor een reboot nodig is. Beeldscherm wordt zwart, het geluid hapert en toetsenbord geeft geen input meer (lampjes caps lock etc. werken niet meer). Vreemd genoeg kan ik urenlang gamen zonder problemen. Het probleem lijkt zich vooral voor te doen als ik een film kijk (youtube en VLC) maar ook als ik bijvoorbeeld op Tweakers zit. Temperaturen en voltages zijn allemaal oké.

Ik heb de GPU er al uit gehaald en de geïntegreerde GPU gebruikt, waarmee de problemen weg waren. Verder heb ik de drivers verwijderd en nieuwe drivers geïnstalleerd, en verschillende oude drivers geprobeerd, helaas zonder resultaat. Ik heb de PC gecheckt op RAM- en HDD/SSD problemen, maar er werden geen problemen gevonden. Om te checken of het aan de pci-e poort lag heb ik de videokaart in een andere pci-e poort gedaan, maar ook hierna bleef het probleem zich voordoen.

Relevante specs:
i5 6500
Gigabyte GA-B150-HD3P
MSI Radeon R9 390 8GB Gaming
WD Blue WD10EZEX, 1TB
Seagate Barracuda, 2TB
Samsung 850 EVO 250GB
Samsung 960 EVO 250GB
Crucial CT2K4G4DFS8213 (2x)
Corsair RM550x

Mijn vraag: heeft iemand van jullie een idee wat de oorzaak kan zijn? Defecte GPU lijkt me het meest voor de hand liggend, maar het vreemde is dat gamen/ benchmarken dus wel prima gaat. Ook kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat MSI een defecte kaart terugstuurt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wil je even testen/controleren in je browser dat Hardware Acceleration AAN of UIT staat? En ter test, als het nu aan staat, zet het eens uit.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitterbal_
MAX3400 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 16:06:
Wil je even testen/controleren in je browser dat Hardware Acceleration AAN of UIT staat? En ter test, als het nu aan staat, zet het eens uit.
Hardware acceleration stond inderdaad aan, en ik heb het uitgezet. Helaas is mijn pc sindsdien toch een aantal keer gecrasht tijdens browsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:50

SpamLame

niks

Andere browser gebruiken geeft dezelfde resultaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitterbal_
SpamLame schreef op maandag 23 juli 2018 @ 17:08:
Andere browser gebruiken geeft dezelfde resultaten?
Klopt, in Firefox, Chrome en Edge