Geschikt relais voor schakelen elektrische verwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene2322
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:39
Voor het vorstvrij houden en verwarmen van mijn werkplaats heb ik het volgende in gedachten:

Een kamerthermostaat (Chronotherm Vision type TH8100U1004), welke ik hier nog heb liggen instellen op een continu temperatuur van een graad of 5-6. Deze zou via een relais een enkel stopcontact moeten schakelen. Als verwarming heb ik een passieve elektrische werkplaatskachel (2000W).

Wat ik naar mijn mening voor deze schakeling nodig heb is:
- thermostaat (reeds in bezit)
- (bel)trafo als voedende schakelstroom
- (solid state) relais 12-24v / 230v 16A-20A
- stopcontact geschikt voor 16A
- bedrading

Twee vragen::

1. Ik ben op zoek naar een geschikt relais. Bij voorkeur geschikt voor DIN-rail montage. Ik verwacht dat mijn thermostaat (gezien het oorspronkelijk beoogde verwarmingstoestel) niet continue staat te pulsen zoals veel industriële temperatuurregelaars. Wellicht dat een Solid State daarom niet noodzakelijk is.

2. De handleiding van de Chronotherm spreekt over potentiaalvrije contacten:
Contactbelasting
0,02...1,0 A bij 20...30 Vac, 50/60 Hz (potentiaalvrij schakel-
contact).
Dit maakt dat ik me afvraag of ik met mijn trafo de mist inga...

Wie kan mij hierin adviseren.
bvd, René

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15
Ik denk dat een relais zoals deze prima is. Die kun je voeden met een beltrafo en kan 20A bij 400V aan (als ik het goed lees?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene2322
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:39
Als ik een 0,5A transformator weet te vinden die een 24Vac levert, dien ik dan nog een weerstand of iets dergelijks toe te voegen om mijn thermostaat niet om zeep te helpen bij het schakelen?

Wat is trouwens de reden dat hier een wisselspanning voor gebruikt wordt? Of heeft dat te maken met de gebruikelijke aansturing van de ketel en maakt het voor de thermostaat niet uit?

[ Voor 17% gewijzigd door Rene2322 op 24-07-2018 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-06 14:16
Kun je niet iets maken met deze thermostaat?
Afbeeldingslocatie: https://www.tinytronics.nl/shop/image/cache/data/product-1082/digital%20thermostat%20with%20NTC%20and%20relay%201-1000x1000.jpg

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...