Accutol stuk, tegenpartij geeft aan overbelast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joghannes
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-03-2024
Hi, ik heb een paar maanden geleden deze accutol van m'n vrouw cadeau gekregen voor mijn verjaardag(zij kan er ook niks aan doen, de bedoeling was goed).
https://tweakers.net/pric...u-+-koffer/specificaties/

Nu wilde ik hem vorige maand gebruiken bij mijn broer. Er moest een speelhuisje uit elkaar worden gehaald en bij hem in de tuin weer worden opgebouwd.

Echter na de derde schroef kwam er zwarte rook uit de machine, en stopte die er mee.
Bij de praxis/black&Decker service punt zeggen ze dat ik hem overbelast heb en dat het dus me eigen schuld is. Geen garantie .

Wat zijn mijn opties? Kan ik toch misschien via een omweg aanspraak maken op de garantie? Kan het gemaakt worden? Is dat uberhaupt de moeite? Ik heb online al wel naar onderdelen gezocht, maar kan er niet zo veel over/van vinden.

Ik hoop dat ik hier wat wijzer wordt.

Alvast bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dit is meer een garantie-kwestie dan dat het iets met wonen of verbouwen te maken heeft.
Tikje WVB -> SF

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 13:56

Ravefiend

Carpe diem!

So just to be clear, het was wel degelijk de allereerste keer dat het het toestel gebruikte? En de eerste twee schroeven, die gingen er vlot in of ook al stroef? Blokkeerde het toestel bij de derde schroef dan terwijl je toch bleef doorgaan?

Klinkt mij allezins als een fabrikagefout en als B&D ziet dat het nog splinternieuw is dan zou je toch verwachten dat het onder garantie vervangen wordt.

Algemeen genomen kunnen dit soort schroefmachines wel eens overbelast geraken, maar dan stopt ie gewoon met werken tot ie weer afgekoeld is. Van één keer zo'n actie zou ie zeker niet helemaal de geest mogen geven.

[ Voor 45% gewijzigd door Ravefiend op 23-07-2018 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 22:40

Ligone

Moeha!

Overbelast??? daar mogen ze toch eens een deftige uitleg aan geven hoe dat kan... Dat is inderdaad afgescheept!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee of het voor dit soort apparaten ook geldt, maar was er niet een bewijslast van x maanden? Als in, de consument is enigszins beschermd; de leverancier moet bewijzen dat het apparaat verkeerd gebruikt is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:38

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Uit je verhaal lees ik: binnen 6 maanden

Dus: https://ictrecht.nl/2012/...wijslast-bij-de-verkoper/

Ik zou zeker doorzetten en garantie claimen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:31
MAX3400 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:55:
Geen idee of het voor dit soort apparaten ook geldt, maar was er niet een bewijslast van x maanden? Als in, de consument is enigszins beschermd; de leverancier moet bewijzen dat het apparaat verkeerd gebruikt is.
Binnen 6 maanden OF binnen de gestelde fabrieksgarantie is het aan de verkoper(niet de fabrikant al kan dat soms wel helpen) is het aan de verkoper om te bewijzen dat het verkeerd is gebruikt. Zonder hem daadwerkelijk open te maken is dat onmogelijk.(uitzondering en daar gelaten).

Dus gewoon even terug gaan. En overbelasting??? Dat is bijna niet meer mogelijk vandaag de dag.

https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

[ Voor 8% gewijzigd door loki504 op 23-07-2018 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:25

rdejongjr

Gnome

De reden dat ze bij eigen huis en thuis ook altijd met nieuwe B&D spullen werken, ze houden het niet langer vol :X

Als hij te zwaar belast wordt en daarmee te warm gaat hij eerst stinken en gaat de lak dampen, vervolgens kapt de motor er (gedeeltelijk) mee.
Zwarte rook er uit en compleet uitvallen zonder dat hij echt heet is geworden zou toch wel onder de garantie mogen vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
"Vroeger" zat er een thermische beveiliging in die dingen. Op het moment dat de boel net wat te zwaar liep wilde die een paar minuten niet meer. Daarna kon je het apparaat gewoon weer gebruiken, niks aan de hand.

Zoals hierboven gezegd: je bent gewoon met een kluitje het riet in gestuurd.

Waar je in ieder geval moet zijn is bij de Praxis, als die daar vandaan komt. Met Black&Decker heb je niks te schaften, daar heb je geen zaken mee gedaan. Ook niet door de Praxis door laten sturen! De Praxis moet dit afhandelen met jou. En overbelasting my ass. Ik denk dat de Praxis alleen aan z'n eigen winst moet denken: https://www.nu.nl/economi...j-teruglopende-omzet.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joghannes
naitsoezn schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:52:
Dit is meer een garantie-kwestie dan dat het iets met wonen of verbouwen te maken heeft.
[mbr]Tikje WVB -> SF[/]
Dank U!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joghannes
Ravefiend schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:53:
So just to be clear, het was wel degelijk de allereerste keer dat het het toestel gebruikte? En de eerste twee schroeven, die gingen er vlot in of ook al stroef? Blokkeerde het toestel bij de derde schroef dan terwijl je toch bleef doorgaan?

Klinkt mij allezins als een fabrikagefout en als B&D ziet dat het nog splinternieuw is dan zou je toch verwachten dat het onder garantie vervangen wordt.

Algemeen genomen kunnen dit soort schroefmachines wel eens overbelast geraken, maar dan stopt ie gewoon met werken tot ie weer afgekoeld is. Van één keer zo'n actie zou ie zeker niet helemaal de geest mogen geven.
Jep, het was echt de allereerste keer dat ik hem gebruikte. Met de eerste 2 schroeven had hij ook al moeite.
Ik weet nog dat ik dacht; "mijn oude Bosch had hier z'n hand niet voor om gedraaid."

Het toestel heeft nooit geblokkeerd, het had er veel moeite mee en bij de derde schroef gaf het 'de geest'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:40

OmeJoyo

This is me

Ik heb 8 jaar geleden ook een black en dekker 18v machine gehad, niet de beste van de wereld, maar het hele huis is er mee verbouwt en hij heeft behoorlijk op zijn donder gehad. Je moet wel heel lang de signalen van overbelasting negeren wil dit gebeuren. Ofwel er is gewoon iets mis mee en dat dient gewoon vervangen te worden, tenzij ze met keihard bewijs komen dat het niet door een productiefout komt en echt jouw schuld is. Ben overigens van geen één bouwmarkt gewend dat ze ook maar enigszins moeilijk doen, maar jij hebt er helaas dus wel eentje :( hoeveel pech kun je hebben.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 23:30
Dat kun je inderdaad rustig afgescheept noemen. Mee terug gaan, ze nog een keer een heroverweging laten maken, en eisen dat ze het resultaat van die heroverweging op papier zetten.

Zodra je dat hebt, stuur je netjes een brief aan Praxis (is Praxis een keten, of is het franchise, kan relevant zijn), afd. juridische zaken waarin je aangeeft wegens wanprestatie de aankoop te ontbinden, en dat je ze de gelegenheid geeft om binnen 14 dagen de aankoopsom op de rekening van je over te maken. Je hoeft geen rekening te houden met het feit dat je vrouw m gekocht heeft, eventuele buitenwettelijke garanties gaan als kwalitatief recht over. Geef gelijk aan dat je bij niet tijdige betaling niet zult schromen tot dagvaarding over te gaan.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die heb ik ook. Knap als je die overbelast krijgt. Hij kapt er namelijk gewoon mee als het te zwaar wordt. Heb dat ding al jaren en hij heeft hier echt hard gewerkt.

O wacht. Ik heb een digitaal model, zonder die draairing om hem in te stellen. Doet hij zelf en hij stopt ook vanzelf.

Maar kozijnpluggen kan zo'n ding gewoon niet aan bijvoorbeeld. Daar heb je echt grof geweld voor nodig. Die krijg je er met een 230V boormachine er maar met moeite in zelfs.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2018 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

zo'n 18 volt met die specs moet zonder problemen een paar schroeven los kunnen krijgen en als ze zo vast zitten dat het echt niet wil zou hij eerder bitje of schroef kop vernielen dan dat hij te warm gaat worden. Heb echt diverse ook veel slechtere versies gehad en nog nooit is een in rook opgegaan.

enige maar dan moet hij al op de boor stand gestaan hebben (want anders zit er een mechanische bescherming op, die ring wat je in kan stellen bij de kop) is als je een bout met een boutdop heb los willen halen en dan maar gewoon stug blijft doorgaan terwijl hij niet verder wil tja dan kan hij warm worden. Dan nog zou hij gewoon moeten stoppen zonder in rook op te gaan

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 23-07-2018 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Kan bijna niet anders dan fabricagefout zijn als je 'm echt maar voor 3 schroeven hebt gebruikt! Desnoods hoofdkantoor van de winkel inschakelen met cc'tje naar fabrikant!. Bewijslast ligt sowieso bij de verkoper!
Als ze moeilijk doen meteen rechtsbijstand inschakelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:01
Rechtsbijstand doet niks voor je voor die 120 euro wat het apparaat kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gewoon mee teruggaan en alsnog garantie eisen. Overbelasting my ass. De enige machine die ik hier overbelast heb gekregen was een zielige 500W klopboor die het met 80kg erop opnam tegen een betonvloer. Daar kwam het vet uit de plastic behuizing geperst, maar ook die machine doet het nog steeds. Accuschroefmachine met "boren tot 10mm" is ook nooit opgefikt met speedboor of gatenzaag.

Was vorig jaar bij de Gamma, mevrouw voor me bracht 2 doorgefikte gamma vlakschuurmachines terug, 1 dag intensief gebruikt om een gipswand mee te schuren, kunnen die dingen niet tegen, duidelijk user abuse, maar ze kreeg wel 2 nieuwe machines mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:08

Yucon

*broem*

Men schermt ook wel eens met verkeerd gebruik of zoals verhuurders het noemen 'ondeskundig gebruik', maar dat is inherent aan de klantenkring van een bouwmarkt. Mocht het die kant uit gaan zou ik dat ook als argument gebruiken. De bouwmarkt weet dat ze spullen verkopen aan mensen die daar in principe niet mee om kunnen gaan dus dat stelt andere eisen aan de kwaliteit van de machines en de uitleg die erbij komt.

Bij discussies hierover heeft een bouwmarkt het moeilijk om het uit te leggen dan een bedrijf dat zich op de vakman richt.

Wel een beetje vreemd verhaal. Vaak zijn bouwmarkten supermakkelijk hiermee omdat ze ook wel weten klanten weg te jagen als ze zich te strak opstellen. Mischien moet je gewoon eens naar een andere vestiging gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

(jarig!)
Theodor schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:50:
Rechtsbijstand doet niks voor je voor die 120 euro wat het apparaat kost...
Die heb je ook helemaal niet nodig. TS staat in zijn goed recht.

Ik zou nogmaals teruggaan naar de Praxis en daar vragen naar de filiaalmanager en hem/haar het verhaal voorleggen.
Als dat niet werkt een brief sturen en ze de kans geven om het apparaat te repareren vóór een gestelde deadline en dat je anders de koop ontbindt.

Als dat nog niet werkt kan je altijd aangeven er een kort geding van te willen maken en dat de proceskosten verhaald gaan worden op Praxis.

Zo ver laten ze het echt niet komen.
Dat ding is niet super duur, maar voor mij zou dit een principekwestie zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Wootism op 24-07-2018 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Topictitel verandert naar -> Accutol stuk, tegenpartij geeft aan overbelast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ik heb tientallen verschillende schroefboormachines gehad van allerlei merken en prijsranges en zo niet tienduizenden schroeven weggedraaid maar het is mij nog nooit gelukt om er eentje door te laten branden.

Goedkopere machines worden wellicht na een paar honderd schroeven continue wegdraaien best warm/heet, maar zelfs als deze tegen de maximale belasting gaan lopen dan draaien ze niet meer en kan je die tegen houden (al de DeWalt die ik nu heb gewoon bijna je arm er af rukt als je dat probeert)

Je moet wel hele gekke dingen hebben gedaan of de machine echt voor langere tijd op een vastgelopen stand houden (al zou ik dan wel vermoeden dat er ergens een thermische beveiliging ingrijpt) om dit voor elkaar te krijgen.

Die machine moet gewoon normaal gebruik aan kunnen en dat betekend dat een gemiddelde consument die machine best goed mag belasten zonder dat er schade mag optreden. Zeker aangezien het het geen C merk of Chinese kloon betreft zou ik niet zonder meer accepteren dat dit direct buiten de garantie zou vallen. Laat ze de machine maar opsturen naar de fabriek en demonteren om te bepalen waar de oorzaak zit. Ik zou het op een productie fout houden en anders aangeven dat het geen conform product is geweest en je geld terug vragen.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joghannes
Sorry, door drukte nog geen tijd gehad om verder te reageren.

Ik had wel wat reacties verwacht (in de trand van de slimheid van de vrouw om een b&d te kopen ;) )
Maar niet op deze manier. Dank je wel!
SkiFan schreef op maandag 23 juli 2018 @ 20:44:
Dat kun je inderdaad rustig afgescheept noemen. Mee terug gaan, ze nog een keer een heroverweging laten maken, en eisen dat ze het resultaat van die heroverweging op papier zetten.

Zodra je dat hebt, stuur je netjes een brief aan Praxis (is Praxis een keten, of is het franchise, kan relevant zijn), afd. juridische zaken waarin je aangeeft wegens wanprestatie de aankoop te ontbinden, en dat je ze de gelegenheid geeft om binnen 14 dagen de aankoopsom op de rekening van je over te maken. Je hoeft geen rekening te houden met het feit dat je vrouw m gekocht heeft, eventuele buitenwettelijke garanties gaan als kwalitatief recht over. Geef gelijk aan dat je bij niet tijdige betaling niet zult schromen tot dagvaarding over te gaan.
Ik heb nu dus een plan de campagne en een stappenplan om te volgen.
Zodra ik tijd heb (hoop van het weekend) ga ik terug naar de praxis.

Nogmaals bedankt!

@mod slotje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 23:30
Laat maar weten hoe het afloopt. Dan kan er alsnog een slotje op.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Pagina: 1