Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Goed, je verzint wel eens wat... En ik zal ook vast niet de eerste zijn :P
Maar ik heb een ruime kruipruimte onder mijn huis, en een grote convector in de woonkamer met zelfbouw DBA (ventilatoren) waardoor ik met een klein verschil in temperatuur toch een hoop warmteoverdracht heb. Verwarmen werkt dus prima en zeer snel in de zomer. Maar zou ik er ook mee kunnen koelen?
Door een slang (heb nog een meter of 25 voor vloerverwarming liggen) in te graven in het zand van de kruipruimte. een oude convector van koper/aluminium en een meter of 3 lang heb ik ook, maar dat raakt denk ik nogal aangetast in het natte zand.
Doorvoer richting CV ruimte is er ook. Dan zou ik alleen een paar koppelingen/kraantjes nodig hebben en een kleine CV pomp die het afgekoelde water door het systeem gaat circuleren. Qua kosten is het dus allemaal acceptabel, alleen de haalbaarheid/efficientie kan ik niet zo goed inschatten.

De capaciteit zal ongetwijfeld beperkt zijn, en het temperatuurverschil zal hooguit een graad of 10 zijn (binnen 25 graden, de grond hopelijk 15 graden of lager, waar dan nog verlies in overdracht af gaat).
Echter scheelt dat ook weer condens aan de convector en is de ruimte die ik moet koelen ook niet enorm groot ofzo, en ik zou alleen in de middag/avond de lucht hoeven te koelen. Geen vloerverwarming ofzo. Ik kwam op het internet wat mensen tegen die iets vergelijkbaars hebben gedaan om een zeewateraquarium te koelen in de zomer. Stel dat de kamer van 25 naar 22 gaat is dat toch el een mooi stuk extra comfort!

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 23-07-2018 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-09 09:23
Als de kosten acceptabel laag zijn, zou ik het gewoon proberen. Baat het niet, schaadt het niet! En je bent met het warme weer lekker koel in de kruipruimte bezig, ook geen straf eerlijk gezegd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:43
De capaciteit moet wel te berekenen zijn toch? Dan weet je gauw genoeg of het zin heeft.
Bij vloerverwarming kunnen ze dat ook aangeven, als je H.O.H 10cm pakt, of 15cm etc. Volgens mij komt daar W/m2 uit. En volgens mij kun je wel Watt wel weer omrekenen naar BTU wat vaak bij airco's gebruikt wordt.

Wat voor convector heb je trouwens? Zit die in een convectorput? Koude lucht zakt naar onderen, dat krijg je dan nauwelijks omhoog de kamer in, zal blijven hangen in die put denk ik.

Misschien beter een grote radiateur pakken en daar een fan doorheen laten blazen?

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 23-07-2018 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Nou die berekening lijkt mij lastig. Zo zal je waarschijnlijk rekening moet houden met opwarming van de grond rondom de slang, wat dan weer langzaam zal afkoelen door afgifte aan de rest van de aarde. Weerstand qua overdracht van zand->slang->water. etc. Wat dat betreft ben ik te praktisch opgeleid denk ik :+
Dan graaf ik liever een middag die slang in dan dat ik een dag aan het rekenen ben :P
Maar ik zou ook koperen leiding kunnen nemen, wat natuurlijk beter de warmte overdraagt dan plastic slang.
Desnoods sluit ik de slang eerst aan op een losse radiator (heb zat waterkoeling spul van PC liggen) en test ik in de berging waar de CV hangt hok of het een beetje lekker koelt alvorens het CV circuit aan te passen.

De convector is een staande Jaga, dubbele uitvoering, en met verwarmen voel je mede dankzij de ventilatoren dat de lucht echt rond gaat langs het plafond en aan het einde van de kamer weer naar beneden komt. Wat dat betreft gaat er wel een hoop energie doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:43
Klinkt goed, testen maar dan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Dat is te berekenen, maar reken niet op enige opbrengsten hoger dan de pomp kosten/verbruik als je de slang niet ingraaft op minimaal 50 cm. Leiding minimaal op 1 meter afstand van elkaar.

Aangezien je het over 25M slang hebt is dat heen/terug/heen/terug in een standaard woning kruipruimte.

Ik schat max 1kW koeling bij een natte grond op die diepte.

*Ollie heeft zelf ook wel eens gerekend met een programma (van/in 2000) en pas boven de 200M lengte, 2M diep op 1 meter afstand kwam er voldoende koelvermogen bij mij.
Ben onderweg dus reactie kan wel een paar dagen op zich laten wachten.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Net onder het oppervlak had het zand een temperatuur van 13,5 graden met de IR thermometer. Stuk lager dan de temperatuur in huis in ieder geval. En heb een stuk meer gevonden dan die 25m slang. Gezien de hoogte zal het best een gedoe zijn om in te graven. Maar ik zal er een stuk minder zweten dan buiten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:06
Maar het gaat niet alleen om de temperatuur, maar vooral om de warmteafgifte capaciteit. Ik denk dat je zowieso de leiding onder de grondwaterstand moet leggen om serieus wat afgifte te hebben. Droog zand doet niet zoveel denk ik.
Hoe diep zit het grondwater bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Dat zou wel het mooiste zijn ja. De overdracht naar water is een stuk beter dan zand. Maar ik vrees dat het vrij diep zit. Althans een vriend hier in dezelfde wijk heeft onder zijn tuinhuis een complete kelder kunnen maken van bijna 2m onder de grond. Zonder last te hebben van grondwater. Dus tenzij dat wat hoger ligt zal het voor mij wel diep graven zijn.
Met de grondboor ga ik het wel controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Misschien is het iets om veel gaten te boren en daar de leiding elke keer in een lus naar beneden in te stoppen. Een sleuf van meer dan 2 m diep is met de hand niet te doen. Een grondboor met een motortje doet die diepte makkelijk. (Let wel op kabels en leidingen en afhankelijk van waar je woont: kwel)

[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 23-07-2018 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Nou het grondwater was te bereiken op een cm of 80, wel met veel zweet en spierkracht in een veel te kleine ruimte :')
Moest eerst een kuil maken waar ik in kon zitten, om dan vervolgens een kuil te kunnen graven voor de slang. En dan kun je al dat zand zowat niet kwijt.
Maargoed, ik had 2 rollen met slang, beide pakweg 25m ofzo. En daarvan 1 ingegraven. Heb het daar waar het grondwater begon over een oppervlak van pakweg 70cm (de diameter van de rol) bij 2,5 meter verspreid, dus in overlappende circels. Ja, heel de bodem gebruiken was natuurlijk veel toffer en beter, maar dit was wel even genoeg moeite. Nu nog spullen regelen om de slang aan te kunnen sluiten. Eerst als test buiten de CV om met een oude radiator ofzo. En dan de temperaturen checken. Heb er alleen niet zoveel tijd voor. Eigenlijk een mooier klusje voor de winter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Koelen zal het probleem niet zijn, maar hou er wel rekening mee dat de relatieve luchtvochtigheid ook omhoog gaat. Het kan best een klamme koelte worden.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@_ferry_ zo dan, dat is een boel werk verzet. Ben benieuwd hoe goed het werken gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:01

TNW

Resistor schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:58:
Koelen zal het probleem niet zijn, maar hou er wel rekening mee dat de relatieve luchtvochtigheid ook omhoog gaat. Het kan best een klamme koelte worden.
Als je koelt dmv convectie langs een koud element met een gesloten koelcircuit, dan kan de luchtvochtigheid alleen maar omlaag gaan. Als de temperatuur bij het koelende element laag genoeg is zal vocht uit de lucht condenseren en als water wegdruppelen.Als je dit afvangt en weggooit is dat vocht permanent uit de lucht verwijderd.

Verhoging van luchtvochtigheid heb je alleen als je gebruik maakt van verdampend water om de temperatuur te laten dalen. Dit zie je o.a. in luchtkoelers/swamp coolers.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Nou de relatieve luchtvochtigheid zal wel omhoog gaan, want condenseren zal het waarschijnlijk niet met deze relatief kleine deltaT (zijn dauwpunt tabellen voor om dat te controleren). Dus een lagere temperatuur bij gelijke hoeveelheid lucht is hogere RV.
Maargoed, ik mag blij zijn als de luchttemperatuur een graad of 2 omlaag gaat denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik bedenk mij net dat ik een tijd geleden naar LTV verwarming radiatoren heb zitten kijken, volgens mij waren deze ook geschikt om een beetje mee te koelen, mede omdat ze ook geschikt zijn om met een klein temperatuurverschil te verwarmen. Volgens mij had je die met en zonder condensweaterafvoer.

Ik heb er verder niet naar gekeken toen ik de prijzen zag :X

Ik zit nu even mobiel, en vanavond ben ik niet thuis, misschien dat iemand anders meer info heeft.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:22
Kleine w/w warmtepomp aansluiten en de afvoer zijde dan aan je kruipruimte aansluiten :p .
Nu kun je het vermogen wel berekenen/schatten als je een grote hoeveelheid water op een temp hebt en deze er door laat stromen en dan de delta T over een tijd meet >:) .
Ben ook benieuwd, je kunt er vast wel iets van verkoeling door krijgen.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Volgens mij is het ook wel over de duim uit te rekenen.
Uitgaande van perfecte warmte overdracht op 0,70 x 2,50 en een diepte van (geschat 1,0 m) hebben we het over ca 2,0 m3 met een warmtecapaciteit Cp van 4190 kJ/m3K (water) en een temperatuurverschil van 10 graden.
-> 80 mJ aan energieinhoud = ca. 20 kWh. Best een mooie waarde als het maar voldoende “ververst” wordt. Dat is volledig afhankelijk van de grondsoort en de grondwaterstroming.

http://www.joostdevree.nl/shtmls/warmtecapaciteit.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporkeh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-01 15:28
Dat is dan de capaciteit van het water in het systeem, maar als je huis niet super goed geisoleerd is heeft hij die grond onder het huis ook zo warm, rots heeft zo uit het hoofd 1/4de warmte capaciteit van water. Misschien kan je dit oplossen met een 2de circuit wat snachts het water (en dus de grond) koelt met buitenlucht. Zelfs vannacht is het 20 graden s'nachts, stuk beter dan 30+ overdag. Andere optie is om een enorme water tank (geisoleerd) in de kruipruimte te plaatsen en deze als buffer te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
ik geloof dat er bij passiefhuis iets overgeschreven staat, ventilatie via een grondbuis. Kwamen nog wel wat zaken bij kijken als condens, ongedierte etc. Google even.

Ik heb er hier ook aan zitten denken bij de bouw om het voor de spuiventilatie te doen, maar de bijkomende nadelen waren mij te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10 21:55
@_ferry_ Is er nog iets interessants uit dit experiment gekomen? Ben wel benieuwd, loop al een tijdje met hetzelfde plan rond. Verschil: in mijn kruipruimte staat regelmatig een laag water van 20 cm. Dat heeft overigens geen invloed op het klimaat binnen (goed geïsoleerd, en het huis is mechanisch geventileerd met WTW enzo).

Maar heb dus mogelijk wel wat massa om mee te koelen/verwarmen.

[ Voor 3% gewijzigd door TCMR op 29-08-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
@TCMR Nee ik ben inmiddels verhuisd. Dus misschien hier nog eens zo'n experiment, maar ik denk het niet. Kruipruimte is hier ook erg ondiep, maar wel met een hoger grondwaterpeil, en convectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10 21:55
Oké, jammer, thanks voor de reactie.

[ Voor 59% gewijzigd door TCMR op 29-08-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:03
TCMR schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:41:
@_ferry_ Is er nog iets interessants uit dit experiment gekomen? Ben wel benieuwd, loop al een tijdje met hetzelfde plan rond. Verschil: in mijn kruipruimte staat regelmatig een laag water van 20 cm. Dat heeft overigens geen invloed op het klimaat binnen (goed geïsoleerd, en het huis is mechanisch geventileerd met WTW enzo).

Maar heb dus mogelijk wel wat massa om mee te koelen/verwarmen.
Misschien ook een idee waar ik mee rondloop, de uitblaas van de WTW te verplaatsen van het dak de spouw in. In principe koel je dan de buitenmuur en in de winter als de wind vol op de spouwmuur staat creëer je een soort overdruk waardoor de koude wind de isolatie schil ook niet "raakt"??

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En de vochtige lucht van de douche condenseert in je spouw?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:03
AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:17:
En de vochtige lucht van de douche condenseert in je spouw?
Dat is i.d.d. ook wat mij tegenhoudt, maar in mijn geval betreft het wel een woning van 2008 met heel veel stootvoeg roosters en met een spouw van circa 40mm? Je zou zeggen dat de "droog blaas" tijd aanmerkelijk langer is dan de douche tijden? Misschien een overdruk klep naar buiten erin maken zodat deze opent bij hogere ventilatie tijdens douchen?

Wat ook nog een probleem is, de isolatie schil is niet 100% kierdicht, dus er bestaat een kans dat de afgezogen lucht via de spouw weer naar binnen wordt getrokken, maar dit kan ik natuurlijk nog wel een keer extra filteren voordat dit de spouw in gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door vanderv op 30-08-2020 10:02 ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wat vonden de nieuwe bewoners van je vorige huis van een ingegraven rol slang in de kruipruimte? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Osiris schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:20:
[...]

Wat vonden de nieuwe bewoners van je vorige huis van een ingegraven rol slang in de kruipruimte? :+
Die hebben ze niet gezien :P
Ze staken eerst door een beschikbare doorvoer in de vloer richting C.V. Maar die heb ik terug gestoken en afgedopt.
Pagina: 1