Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bellen naar buitenland valt NIET onder nieuwe roaming wet!

Pagina: 1
Acties:
  • 975 views

• Gerard4
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 31-10 18:38
Beste forummers, voor de enkelen die nog denken dat bellen naar het buitenland onder de nieuwe EU- roaming wet valt, dat is dus niet zo. Het gaat in die wet alleen om dataverkeer.
Dus even een belletje naar de camping met wat wachttijd kan zo een paar tientjes kosten.
Bellen vanuit het buitenland naar Nederland is wel veel goedkoper.
Bellen naar het buitenland kan tussen de 0,40 cent en 1,50 Euro kosten. Laatstgenoemde meestal met prepaid.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 16:40
Bellen naar het buitenland(/EU-landen) valt WEL onder de 'nieuwe' EU-roaming wet.

Het probleem zit in dat dik gedrukte woordje van de bovenstaande zin. Die EU-roaming wet geldt alleen als je aan het roamen bent! Ben je verbonden met het thuisnetwerk van je provider, dan ben je niet aan het roamen en kost bellen naar het EU-landen mogelijk veel geld!

Datzelfde kan echter binnen bundels vallen als je zelf in het buitenland bent en aan het roamen bent!

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 20:36
quote:
Gerard4 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:01:
Beste forummers, voor de enkelen die nog denken dat bellen naar het buitenland onder de nieuwe EU- roaming wet valt, dat is dus niet zo. Het gaat in die wet alleen om dataverkeer.
Dus even een belletje naar de camping met wat wachttijd kan zo een paar tientjes kosten.
Bellen naar het buitenland kan tussen de 0,40 cent en 1,50 Euro kosten. Laatstgenoemde meestal met prepaid.
Goed stukje leesvoer: https://www.gsminfo.nl/bl...n-roamingkosten-in-europa

Maar om heel kort te zijn... vrijwel alles wordt in de nieuwe roamingwet geregeld, behalve bellen vanuit Nederland naar het buitenland... en dat is blijkbaar een bewuste keuze.

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:23
quote:
Artikel maakt een fout:
quote:
Tot slot is er nog een hele belangrijke beperking om rekening mee te houden. Het in rekening brengen van de roamingkosten binnen de EU behoort zo goed als tot het verleden. De Europese Commissie heeft echter één voorbehoud opgenomen: bellen vanuit je eigen land naar andere Europese lidstaten mag wel nog extra belast worden door providers
Als je vanuit Nederland belt naar een Nederlandse sim in het buitenland, dan kun je dat inderdaad horen aan de beltoon, maar dit wordt niet in gesproken tekst aangekondigd. Bellen naar een sim die aan het roamen is, wordt dus niet extra belast.

• mad-dog
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:05
quote:
Gerard4 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:01:
Waarom is dit nieuws? De roamingwet is er al ruim een jaar

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 17:18

Richh

HODL

Dat klopt, is ook al een tijdje zo, vorige zomer ging het ook al zo. Niet echt nieuws dus.

Mijn provider (Tele2) waarschuwde me zelfs tijdens de wachtmuziek als je belt naar de klantenservice voor iets willekeurigs.

Dusehh: vanwaar dit topic? :P

• OmeJoyo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:43

OmeJoyo

This is me

Bij vele providers/abbonnementen kan je al lange tijd binnen je bundel vanuit NL naar de EU bellen, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Daarnaast zoals hierboven genoemd, je bent niet aan het roamen als je dit doet. Bellen in het buitenland naar het buitenland is welliswaar roamen, maar ook internationaal bellen en kent dus soms een eigen tarief. Als ik echter bijvoorbeeld naar mijn eigen abbonement kijk zit dit ook gewoon in mijn bundel.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• MicGlou
quote:
Trommelrem schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:23:
[...]

Artikel maakt een fout:

[...]
Als je vanuit Nederland belt naar een Nederlandse sim in het buitenland, dan kun je dat inderdaad horen aan de beltoon, maar dit wordt niet in gesproken tekst aangekondigd. Bellen naar een sim die aan het roamen is, wordt dus niet extra belast.
Ik begrijp je opmerking niet mbt het stukje wat je quote...

• NY_Giant
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 01:07
quote:
MicGlou schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:38:
[...]

Ik begrijp je opmerking niet mbt het stukje wat je quote...
Bellen vanuit Nederland naar Nederlandse nummers buiten Nederland maar binnen de EU valt wel gewoon binnen de bundel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mad-dog
quote:
NY_Giant schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:41:
[...]

Bellen vanuit Nederland naar Nederlandse nummers buiten Nederland maar binnen de EU valt wel gewoon binnen de bundel.
Heeft er niks mee te maken. Bellen naar een NL nummer is altijd gratis. De ontvangende partij moet betalen zodra hij zich buiten de EU bevindt

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

#EmeryOut

Mijn provider, Simyo, zegt in het bekende welkomstbericht als je gaat roamen "Welkom in Duitsland. Je bundels zijn hier geldig."

Duidelijk genoeg toch?

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• MicGlou
quote:
NY_Giant schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:41:
[...]

Je bent niet diegene aan wie ik het vraag... maar goed :)

Heb je daar een bron voor? Zover ik er informatie over kan vinden kan dit wel extra kosten met zich meebrengen als je vanuit Nederland naar een Nederlands nummer belt wat zich in het buitenland bevind.

• maarud
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22-11 13:08
quote:
MicGlou schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:53:
[...]

Heb je daar een bron voor? Zover ik er informatie over kan vinden kan dit wel extra kosten met zich meebrengen als je vanuit Nederland naar een Nederlands nummer belt wat zich in het buitenland bevind.
Nee hoor. Je moet zo redeneren: jij kan niet weten dat iemand in het buitenland zit, dus als jij naar een Nederlands nummer belt, heeft het voor jou geen extra kosten.

• mad-dog
quote:
MicGlou schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:53:
[...]

Dan ben ik benieuwd welke bron je hier voor hebt gevonden.. Fake News Inc.?

• MicGlou
quote:
maarud schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:55:
[...]

Nee hoor. Je moet zo redeneren: jij kan niet weten dat iemand in het buitenland zit, dus als jij naar een Nederlands nummer belt, heeft het voor jou geen extra kosten.
Ik heb een bron gegeven die het tegenovergestelde zegt en kan geen bronnen vinden die onderstrepen wat jij en andere daarover zeggen... daarom zou ik graag een betrouwbare bron zien die de bewering bevestigd.

• mad-dog
quote:
MicGlou schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:57:
[...]

Ik heb een bron gegeven die het tegenovergestelde zegt en kan geen bronnen vinden die onderstrepen wat jij en andere daarover zeggen... daarom zou ik graag een betrouwbare bron zien die de bewering bevestigd.
Bellen naar een Nederlands nummer is altijd gratis geweest, dat is niet iets van de laatste jaren. Gebeld worden in het buitenland koste altijd wel geld, maar binnen de EU is dat sinds vorig jaar niet meer het geval

• maarud
De meest betrouwbare bron is mijn factuur. Geen enkele euro betaald voor nummers die ik belde terwijl ik in het buitenland was, geen cent voor SMSjes, geen cent voor dataverkeer, geen cent voor buitenlandse nummers die ik bel. Ik heb 7 minuten in de wacht gestaan toen ik belde naar de klantenservice van een winkel, kosten? € 0,00.

De regels zijn simpel. Roam like at home. Dus wat je in Nederland betaalt, betaal je ook in het buitenland.

Moet jij betalen als iemand jou belt in Nederland? Nee, dus ook niet als je in de EU bent.
Valt bellen naar Nederlandse nummers in je abonnement? Ja? Dan ook in de EU.
Valt bellen naar buitenlandse nummers in je abonnement? Nee? Grappig genoeg wel als je in de EU bent. De camping bellen terwijl je in Frankrijk bent is dus gewoon gratis.

maarud wijzigde deze reactie 23-07-2018 12:05 (7%)

• LightPhoenix
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 17:14
quote:
MicGlou schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:57:
[...]

Een snelle google zoekactie met de woorden "nederlands nummer buitenland bellen" levert bijvoorbeeld deze relatief recente reactie van een SIMYO medewerker:
quote:
Maar als je vanaf Nederland naar een ander 06-nummer belt dat zich in het buitenland bevindt, dan kun jij niet weten waar iemand anders uithangt. Daarom betaal je daar sowieso nooit voor.
Zie hier de vraag en het antwoord. Overigens zijn er vele van dit soort reacties op de sites van de providers te vinden.

• MicGlou
quote:
LightPhoenix schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:05:
[...]

Een snelle google zoekactie met de woorden "nederlands nummer buitenland bellen" levert bijvoorbeeld deze relatief recente reactie van een SIMYO medewerker:

[...]

Zie hier de vraag en het antwoord. Overigens zijn er vele van dit soort reacties op de sites van de providers te vinden.
De beller misschien niet, maar de ontvanger wel... zoals was het altijd al.

• maarud
Ontvanger ook niet meer dus, sinds de nieuwe roaming regels...onthoud...'roam like at home'.... :)

In principe is alles gratis, behalve bellen vanuit je woonkamer naar de Franse camping... je bent niet aan het roamen namelijk. Als je even met de trein naar België gaat en je doet dat belletje is het opeens wel gratis (want roamen).

Dus vier lekker vakantie en maak geen zorgen over je telefoonrekening. Zodra je een ander land binnekomt krijg je een SMSje met de tarieven en dan zul je zien dat het klopt wat ik zei ;)

maarud wijzigde deze reactie 23-07-2018 12:18 (21%)

• LightPhoenix
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 17:14
quote:
MicGlou schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:14:
[...]

De beller misschien niet, maar de ontvanger wel... zoals was het altijd al.
Ik ging er vanuit dat je de link verder zou lezen waar de medewerker zegt:
quote:
De ander heeft geen kosten mits diegene zich in zone 1 bevindt. Het is dan namelijk gratis om gesprekken vanuit een ander zone 1-land op te nemen.
Dus zoals @maarud ook al zegt: Roam like at home in zone 1 = geen kosten voor ontvangen van gesprek uit het buitenland.

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 19:12

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Dit is niet echt een topic waardig. Je kan gewoon in heel Europa (met wat verschillen tussen providers in landen als bv CH) gewoon uit je bundel bellen zonder extra kosten.

Als je naar een buitenlands nr belt is het logisch dat je dat betaald, je bundel is in de EU geldig, maar omvat belminuten naar NL nummers en internet.
Geen bellen-naar-buitenland, dus die krijg je, ook roamend, in rekening gebracht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True