Vervanging Home Cinema Set (5.1)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:12
Ik ben op zoek naar een nieuwe home cinema set

Reden vervanging: De huidige setup is 12+ jaar oud en ik blijf problemen houden met het aansturen van mijn Samsung TV input kanalen via Logitech Harmony remote. Met een receiver die ook video kan doorsluizen, hoeft de input van de TV niet meer te wijzigen. De speakers beginnen ook sporen van ouderdom te vertonen.

Wat gebruik ik nu: Een Yamaha RX v359 met daaraan een 5.1 Yahama setje (was ooit een BD pack met receiver en speakers samen).

Op de stereo ingang zit nu een bluetooth ontvanger van Logitech om toch audio van Apple/Android devices te kunnen streamen)

Receiver wordt altijd gebruikt voor audio. Ook voor tv kijken, Netflix, Kodi via Mac Mini of bluetooth in.

Kortom ik zoek een:
- 5.1 Home Cinema receiver met speakers (actieve sub)
- FM
- Minimaal 1x component aansluiting (Wii)
- Minimaal 3 HDMI aanslutiingen (In tbv Mac Mini, Playstation)
- Minimaal 1 HDMI aansluiting (uit) naar de TV, mogelijkheid tot 4K HDR e.d. (zit nu een Samsung UE40H6400 FHD TV aan)
- Minimaal 1x Optisch in, tbv Mac Mini
- Minimaal 1x Coax digitaal in
- Minimaal 1x stereo tulp tbv audio Wii

Zeer wenselijk
- Recente bluetooth versie waarmee je met meerdere apparaten audio naar de receiver kan sturen
- Airplay ondersteuning (doet die ook screenmirroring?)
- Zoveel mogelijk audio filters (want dat houdt in welke audiostromen de receiver native kan decoderen vanuit de videostream toch?)
- DAB+ voor radio
- Rekening houden met hoogte ivm TV meubel

Openstaande vragen:
Audio Return Channel
Audio return channel. Ik begrijp niet helemaal hoe dit werkt. Is dit een input of een output op de receiver. Momenteel stuur ik de audio die op mijn TV landt door via de ARC van de TV naar een input op de receiver via glas. Feit is wel dat ik op mijn TV niet de interne speakers gebruik. Dit loopt altijd via de receiver.
Netwerkaansluiting.
Waar moet ik op letten? Mogelijkheid tot Airplay? Internetradio? (dLNA vind ik niks, dus daar ligt geen prioriteit)
Overig
Wellicht zie ik iets over het hoofd?

Video aansluitingen die gebruikt kan worden en via de receiver naar de TV gaan lopen:

Component
Wii

HDMI
Mac Mini, audio kan niet via HDMI omdat gekoppeld met Thunderbolt > HDMI adapter
PS3

HDMI uit naar Samsung UE40H6400, wens om HDMI uit vast wel voor te bereiden naar 4K HDR (en waar ik verder rekening mee moet houden)
Vraag: welke HDMI specificatie heb ik dan nodig?

Audio aansluitingen:
Mac mini gebruikt nu optical in op de receiver. Zit met een Thunderbolt naar HDMI adapter aangesloten, maar volgens mij kan ik daar geen audio over heen laten lopen.
Wii gebruikt Stereo input op de receiver
PS3 kan via HDMI audio meenemen.
Bluetooth. Momenteel gebruik ik een losse bluetooth ontvanger van Logitech op een stereo input waar ik mijn iPhones en Android tablet naar laat verbinden. Liefst zou ik dit geintegreerd zien. Ik begrijp wel dat voor Airplay van Apple, dit weer via WiFi gaat, dus zou 't fijn zijn als ik audio via die weg naar de receiver kan sturen. (Kan ik met een Airplay enabled receiver ook beeld mirroren? Of moet ik daarvoor een AppleTV voor plaatsen?

Wat betreft audio filters, zou ik natuurlijk zoveel mogelijk filters willen hebben (want dat houdt in welke audiostromen de receiver native kan decoderen vanuit de videostream toch?)

Budget tot maximaal 700 euro. Ik vind het moeilijk zoeken in de Pricewatch omdat niet alle specificaties overal ingevuld zijn. Dus als iemand mij naar een bepaalde richting kan sturen, dan zou dat zeer fijn zijn.

Qua merken sta ik open voor alles. Yamaha heeft mij nooit in de steek gelaten.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:17

Tortelli

mixing gas and haulin ass

DAB+ zou ik me niet op blindstaren, bereik in huis is vaak matig. Daarnaast moet je de kwaliteit niet overschatten van DAB+, een internet stream heeft in bijna alle gevallen een betere kwaliteit.

Daarnaast, welke luidsprekers komen eraan te hangen?, je oude speakers van je Yamaha RX v359 set?. Heeft deze set een actieve subwoofer?.

Qua HDMI specs; 2.0a is de laatste versie welke je op dit moment nodig hebt als je 4k HDR wilt doen. Medio 2019 (?) verwacht ik dat er 8k 60Hz TV's (alleen nuttig voor zeer grote formaten) uitkomen en 4k schermen welke 120Hz ondersteunen (leuke voor gaming doeleinden, voor film is het nutteloos).
In beide gevallen heb je HDMI 2.1 nodig, echter is er nog geen device op de markt die dit ondersteund (?).

Wat heb je zelf al gevonden trouwens?, want ik zie zo 123 geen reden waarom je niet de usual suspects zou gebruiken?.
Bijvoorbeeld:
pricewatch: Denon AVR-X1400H
pricewatch: Denon AVR-X2400H
(1500/2500 model zijn ook uit, echter bieden die qua features niet echt wat nuttigs volgens mij, *400 modellen zijn een stuk goedkoper)
pricewatch: Yamaha MusicCast RX-V683

[ Voor 79% gewijzigd door Tortelli op 23-07-2018 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
Dat is wel een goed argument van DAB+ en het bereik in huis. In dat geval zou 't fijn zijn als ik internetstreams kan programmeren?

Ik wil graag weer een complete set met speakers. Zoals ik 12 jaar geleden ook heb gedaan.

Als ik een selectie maak kom ik hierop uit:

categorie: Home cinema en audiosets

Vooral Yamaha een enkele Onkyo en een Harman Kardon die buiten budget valt. Is er niet meer keuze?

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Er is een reden waarom de meeste mensen (tweakers ;)) losse componenten kopen; kwaliteit van de all in one sets is (voor zover mijn ervaring gaat) altijd vrij matig.

Combineer een paar "computerspeakers" met een matige subwoofer en je bent klaar. Lage/middengebied mist vaak compleet. Waarom zou je losse componenten (boekenplank speakers, combineren met een sub en losse reciever) niet overwegen?. Op de langere termijn ben je zelfs goedkoper uit denk ik, na X tijd vervangen je de reciever een keer en je kunt er weer tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
Het probleem met losse speakers is vooral de centerspeaker die te groot uitvalt. Speakers links en rechts die groter zijn kan ik nog wel verantwoorden. De centerspeaker moet onder of boven de tv staan en die wil ik niet te lomp hebben.

Daarnaast prijs...... Zeker met zuilen, loopt het direct in de papieren en ik vind het op zich wel mooi om om de zoveel tijd een complete set te kopen. Het hoeft voor mij geen leven lang mee te gaan.

Ik moet daarin ergens een compromis vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Met een budget van 700 euro zou ik eens bij teufel op de site kijken.
Of 2e hands daar heb je de meeste prijs kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
Ik zit nog even te kijken. Als er een mooi neutrale soundbar zou zijn die ik als centerspeaker zou kunnen inzetten dan komen Bookshelf en zuilen ook weer in beeld.

Wow die Teufel Ultima 40 Surround is wel een lust voor het oog om naar te kijken! :)

Maar vooralsnog gaat het nu ook even om de receiver. Want daar zijn een aantal dingen die ik nog niet duidelijk heb :)

[ Voor 40% gewijzigd door Hoicks op 23-07-2018 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Hoicks Of je nu voor een losse, zelf samengestelde set gaat; voor een alles-in-1 homecinemaset of voor een soundbar, uiteindelijk draait de keuze om de volgende punten:

1) Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2
2) Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, bijv.
3) Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden
4) Belangrijke opties: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
5) Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
6) Vanzelfsprekend de prijs.

Op 1 t/m 4 vergelijk je in de pricewatch. Doe dat bij zowel de losse receivers, de soundbars en de complete homecinemasets. Dan weet je wat er te krijgen is qua mogelijkheden en wat deze 3 totaal verschillende opties kosten.
Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden - en wellicht al een keuze tussen lossen receiver, soundbar, of homecinemaset hebt gemaakt, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee.

Over Watt en Ohm hoef je je niet druk te maken in elk geval.

Je vraag of je een soundbar als centerspeaker kunt gebruiken is lastig te beantwoorden. Dat hangt van de soundbar af. De meeste zullen zich gedragen als álle speakers in je 5.1 set. De soundbar, eventueel aangevuld met rears of een subwoofer, probeert namelijk zoveel mogelijk speakers in 1 te zijn. Of een soundbar dus enkel als center gebruikt kan worden, zul je per soundbar moeten bekijken. Wees je er wel van bewust dat de opties om dingen aan te sluiten - laat staan uit te breiden - bij soundbars meestal erg beperkt zullen zijn.

Er zijn overigens zeer leuke speakerpackages te koop met kleine speakers en een heel acceptabel geluid, als het je enkel om een kleine centerspeaker te doen is. Nu begrijp ik dat je eigenlijke voorkeur ligt bij een kant en klare set. Dat kan ik qua aanschafgemak begrijpen. Ga er dan vanuit dat het qua audiobeleving zo ongeveer is: soundbar < homecinemaset < zelfsamengestelde set.

ARC, oftewel Audio Return Channel is niks anders als een manier om over de HDMI-kabel die naar je tv gaat, ook het geluid van de tv terug te sturen naar je receiver. Simpel gezegd: je receiver stuurt al het geluid en beeld van je aangesloten apparaten naar je tv toe. Soms gebruik je een app op je tv, zoals Netflix, of heb je een apparaat direct op je tv aangesloten en wil je dat geluid ook over je 5.1 set horen. Via de HDMI-kabel die naar je tv gaat, kan het geluid dan ook terug naar de receiver. Zo kan je met 1 kabel dus beeld+geluid van de receiver naar de tv brengen & tegelijkertijd geluid van je tv terug naar de receiver sturen.

Om voor je Wii niet helemaal beperkt te zijn door de oude aansluitingen, zou je een RCA tulp naar HDMI adapter kunnen overwegen. Voor weinig geld, zet je dan het signaal dat uit je Wii komt om naar HDMI. Dat vergroot meteen het aantal receivers/homecinemasets dat geschikt is, omdat je geen component e.d. meer nodig hebt. Zie bijv. https://www.bol.com/nl/p/...mvormer/9200000058232595/ Geen idee over de kwaliteit van dit adaptertje. Was het eerste wat ik tegenkwam op Google.

Voor HDMI 4k volstaat momenteel elke 2.x versie van HDMI, dus 2.0, 2.0a, 2.0b en 2.1. Ik heb zelf een receiver van Marantz met HDMI 2.0a en die is prima geschikt voor 4k, HDR (o.a. Dolby Vision) met deep colour enz. Laat je niet gek maken met de aanschaf van veel te dure kabels tegen die tijd. Een HDMI highspeedkabel is wat je nodig hebt en dat kan prima voor maar een paar euro.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoicks
Wow! Bedankt voor de uitgebreide reactie.

Een soundbar wordt 't sowieso niet. Een collega van mij gaf aan dat er TV meubels bestaan waar je de frontspeaker in de kast wegwerkt, waar in het meubel dan een frontje van luidsprekerstof voor zit zodat de frontspeaker mooi is weggewerkt. Dan kun je aan weerszijden van de TV wel mooie zuilen plaatsen zonder dat het TV beeld wordt verstoord door zo'n lelijke frontspeaker. Denk dus dat ik ga kijken naar een mooie receiver en de huidige speakerset gewoon nog even hou. Dan kan ik altijd nog een nieuwe speakerset kopen (met meubel).

Dan kan ik mij nu even richten op de juiste receiver die ik wil hebben. Welke merken zijn goed qua software en eventueel updates daarop? Vaak zijn er wel merken te onderscheiden die buggy of onhandige software of bijbehorende apps maken, dan kan ik die vast laten afvallen.

Inmiddels heb ik een shortlist: https://tweakers.net/cate...WnXWaHLTc_jYfuNbzVtWIbfsF

[ Voor 21% gewijzigd door Hoicks op 24-07-2018 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Er zijn heel veel prima merken. Je kunt het ook zo gek maken als je wilt. Ik zou beginnen met eens te kijken bij de gekende fabrikanten, zoals Denon, Onkyo, Marantz, Sony, Yamaha en Pioneer. Deze hebben een groot aanbod van prima receivers. Mijn ervaring met Marantz is voor 99% prima. Hij liep 1 keer te klooien met een update en heel af en toe ben ik de verbinding met Spotify Connect wel eens kwijt. Aangezien het apparaat hier vrijwel elke dag uren en uren muziek staat af te spelen, is het eigenlijk te verwaarlozen. Onkyo heeft een serie gehad met een slecht HDMI-board, maar volgens mij is dat inmiddels ook allemaal opgelost.

In jouw lijstje moet je er even op letten dat je sommige opties op EN moet hebben staan, ipv op OF. En denk er even over na of je de Wii op zo'n adaptertje wilt aansluiten. Als je geen component nodig hebt, vergroot dat je keuze.

Welke Mac Mini heb je precies, en hoe zit deze dan nu aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
Mac Mini uit 2009 aangesloten via Thunderbolt naar HDMI en audio via 3.5mm optical out naar optical in op receiver.

De shortlist is nu als volgt: categorie: Versterkers en receivers

Dan ben ik bang dat de keuze op een Marantz moet vallen vanwege de geringe hoogte die deze heeft. Jeetje wat zijn die receivers hoog! Ik herinner mij nu dat ik van mijn Yamaha RX-v357 de pootjes heb afgeschroefd zodat deze in mijn meubel past :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Hou rekening met koeling, meeste receivers worden best wel warm en hebben minimaal een X cm vrije ruimte nodig boven het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
Vandaag maar eens verder gekeken en ik denk dat ik voor de Denon AVR-X2400h ga. Meer mogelijkheden en power dan de rest en niet de hoogste.

Met andere woorden. Als ik 'm in het kastje kan plaatsen (en het kastje is wel hoger aan de binnenkant, maar het gat aan de voorkant is kleiner), gaat dit hem worden.

Ik zit nu alleen een paar weken op de camping dus de aanschaf gaat pas derde week van augustus plaats vinden.

Enige dat ik niet snap is dat @Jorgen aangeeft dat je meer opties krijgt als je component weglaat. Dat heb ik geprobeerd, maar ik kom niet anders uit dan deze shortlist (en die hebben allemaal component)

https://tweakers.net/pric...713;815953;833707;545295/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Toen ik component wegliet uit het lijstje kon ik uit 8 ipv 7 receivers kiezen. Daarnaast zorgt zo'n adaptertje ervoor dat je gewoon simpel hdmi kan gebruiken, mocht component niet aanwezig zijn. Als component er gewoon opzit, hoeven we het niet ingewikkelder te maken natuurlijk.

Pagina: 1