Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartmanz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-08 15:47
Beste mede-tweakers,

Mijn allereerste topic op GoT, dus commentaar op mijn topic/vraag is altijd welkom.

Voor een klant van mij ben ik een webportaal aan het ontwikkelen in PHP. Het portaal ontsluit data uit een eigen MySQL database maar heeft ook informatie nodig uit een OracleDB, behorende bij een softwarepakket dat al bij mijn klant op lokatie draait.
Op mijn ontwikkelmachine heb ik een VPN tussen mijn machine en het netwerk van de klant zodat ik bij de OracleDB kan.

Nu ben ik bezig om het portaal publiek beschikbaar te gaan stellen, we gaan het hosten. Ik heb een idee hoe ik dat ga aanvliegen maar omdat het de eerste keer is dat ik de setup ga doen met een DB op afstand ben ik benieuwd of jullie nadelen zien, betere alternatieven weten of andere tips hebben.

Omdat we gebruik maken van een OracleDB die bij klant op locatie draait (die niet publiek beschikbaar is) hebben we een VPN nodig. Bij een gewone hostingpartij kan je een hostingpakketje afnemen maar kun je geen VPN verbinding opzetten. Lokaal hosten bij de klant is geen optie.
Daarom ben ik van plan een VPS af te nemen. Die VPS richt ik in als normale LAMP server. Op de VPS maak ik een VPN connectie met het netwerk van de klant om op die manier de data uit de OracleDB te kunnen ontsluiten. Via de routing-table zorg ik dat alleen het verkeer naar het specifieke IP van de Oracle DB-server via de VPN verloopt.

Het klinkt allemaal niet zo spannend (en volgens mij is dat het ook niet) maar toch ben ik benieuwd of dit een goede oplossing is of dat er betere setups denkbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Beter weet ik niet maar mag je OracleDB licentietechnisch wel ontsluiten naar andere machines/users?

En over hoeveel data gaat het; kan dat wel binnen alle timeouts over de VPN; is een export/import niet handiger?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-08 12:39
Is het alleen nodig om die gegevens uit de oracledb te lezen ? In dat geval zou ik zelf eerder voor kiezen alleen de benodigde gegevens uit de oracledb te exporteren naar een aparte db op de webserver en daar je applicatie naar te laten kijken.

Dus eigenlijk de export/import wat max3400 zegt :-) om inderdaad vertraging te voorkomen en voor zeker mijn gevoel ook veilig dan een koppeling te maken met hun live database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartmanz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-08 15:47
@MAX3400 Licentietechnisch mag je een OracleDb ontsluiten naar andere applicaties toe.

@MAX3400 en @Gitano Het betreft alleen lezen, maar de informatie moet altijd actueel zijn (voorraden). Een import/export zal zeker sneller zijn maar dan kunnen we niet garanderen dat de informatie actueel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou die DB wel goed beveiligen, zodat de website op table/column specifiek mag lezen/schrijven, maar geen verkeerde acties mag ondernemen.

Dit om te voorkomen dat men toegang krijgt tot het interne netwerk van de klant, na het hacken van de website heeft de aanvaller namelijk toegang om zelf query's te schrijven. Beperkt de GRANT tot wat de website specifiek nodig heeft. B.v. alleen SELECT en geen UPDATE/INSERT en vooral geen GRANT/FILE/etc/etc.

Het zal niet het eerste bedrijf zijn wat gehackt wordt door baggere database-servers (en/of admins). ;)