Toon posts:

Irritatie aan bepaalde geluidsgolven.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

ik ben benieuwd waarom ik het geluid van de vogel van de buren niet hoor in mijn huiskamer maar als de buren praten hoor ik het wel, en wat kan ik eventueel effectief doen om dit geluid te dempen.

Als ik trouwens bij de buren wel eens op bezoek ben is het geluid van de vogel vrij hard en dominant aanwezig maar dat hoor ik dus niet in mijn huis.

Moet zeggen dat ik wel gevoelig ben voor bepaalde geluiden, dit heeft denk ik o.a. te maken met langdurige blootstelling aan geluidsoverlast in het verleden in mijn oude huis en ook heb ik een aantal hersenschuddingen gehad in mijn jeugd maar ik weet niet of dat daar mee te maken heeft, ik ben wel duidelijk gevoeliger geworden voor licht sinds ik deze hersenschuddingen heb gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 09:29

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De frequentie van het geluid is een belangrijke factor om te bepalen hoe goed het geluid door materie heen gaat. Hoge tonen klinken doorgaans harder, maar lage tonen reiken verder en penetreren beter door muren.

Dit kan de verklaring zijn waarom je het doorgaans hoge vogelgeluid als hard ervaart als je bij de buren bent, maar de vogel in jouw huis niet hoort. Het stemgeluid is lager.

Het zal je waarschijnlijk ook niet verbazen dat het menselijk gehoor zeer goed functioneert in het frequentiebereik van stemgeluid. Dat is namelijk wel zo handig voor de communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noise cancelling koptelefoon aanschaffen wellicht? Maar dan heb je het risico dat je helemaal gek gaat worden zodra je hem weer er af doet en de omgeving hoort.

Verder zijn de menselijke oren het gevoeligst voor het laag/middentoon dus dat klopt.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2018 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
ANC koptelefoon werkt vooral tegen continue geluiden en lage tonen.. dat gaat niet helpen tegen spraak (middentonen) en andere niet-constante geluiden.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hann1BaL schreef op maandag 23 juli 2018 @ 09:26:
Hoge tonen klinken doorgaans harder, maar lage tonen reiken verder en penetreren beter door muren.

Dit kan de verklaring zijn waarom je het doorgaans hoge vogelgeluid als hard ervaart als je bij de buren bent, maar de vogel in jouw huis niet hoort.
En niet te vergeten: op het moment dat je gehoor achteruit gaat door langdurige blootstellen aan hoge volumes gaat als eerste je hoge gehoor kapot.

Bij mannen, even aannemende dat TS z'n naam in z'n gebruikersnaam zit, gaat naarmate de leeftijd vordert altijd als eerste het hoge gehoor naar beneden. Dat is ook waarom heel veel oudere mannen hun vrouwen niet meer goed kunnen verstaan of horen.

Heb je hier bovenop ook nog eens gehoorschade dan gaat de rest ook naar beneden maar iets minder dan het hoog.

Als je net zoals ik een aangeboren gehoorafwijking hebt dan heb je je hele leven al een dip in het hoog zitten. Boven de 8K (even uit mijn hoofd) gaat die, zeker aan één kant, rap naar beneden. Dit is herhaaldelijk getest. Het is de laatste jaren niet minder geworden, dus het audiogram ziet er nog steeds hetzelfde uit. Hooguit zal bij mij de komende 70 jaar (hoop ik) alleen nog het totaalplaatje zakken. Tot die tijd doen we maar kalm aan het de oortjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Kan zijn dat je bepaalde frequenties harder hoort dan anderen, zag daar laatst nog een item over bij de rijdende rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:42

Jag

Niet te moeilijk denken. Lage frequenties laten zich nou eenmaal minder tegenhouden door een muur dan hoge. Dus de lagere tonen blijven over van de stemmen, een beetje alsof je met de hand voor de mond praat.

Die lage frequenties dempen gaat dan ook lastig; net als de muur dat niet doet, werkt dempingmateriaal ook maar beperkt. Het moet heel dik zijn anders doet het niks. Je moet dan echt een volledige voorzet wand maken van enige dikte, gaat ver....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hann1BaL schreef op maandag 23 juli 2018 @ 09:26:
De frequentie van het geluid is een belangrijke factor om te bepalen hoe goed het geluid door materie heen gaat. Hoge tonen klinken doorgaans harder, maar lage tonen reiken verder en penetreren beter door muren.

Dit kan de verklaring zijn waarom je het doorgaans hoge vogelgeluid als hard ervaart als je bij de buren bent, maar de vogel in jouw huis niet hoort. Het stemgeluid is lager.

Het zal je waarschijnlijk ook niet verbazen dat het menselijk gehoor zeer goed functioneert in het frequentiebereik van stemgeluid. Dat is namelijk wel zo handig voor de communicatie.
Vooral die laatste zin vind ik wel interessant en ook logisch, bedankt voor de reply.
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:11:
Noise cancelling koptelefoon aanschaffen wellicht? Maar dan heb je het risico dat je helemaal gek gaat worden zodra je hem weer er af doet en de omgeving hoort.

Verder zijn de menselijke oren het gevoeligst voor het laag/middentoon dus dat klopt.
Ik heb soms wel oordoppen in maar zoals je al aangeeft daarna reageer ik nog heftiger op geluid dus ik probeer het liever zonder.
En niet te vergeten: op het moment dat je gehoor achteruit gaat door langdurige blootstellen aan hoge volumes gaat als eerste je hoge gehoor kapot.

Bij mannen, even aannemende dat TS z'n naam in z'n gebruikersnaam zit, gaat naarmate de leeftijd vordert altijd als eerste het hoge gehoor naar beneden. Dat is ook waarom heel veel oudere mannen hun vrouwen niet meer goed kunnen verstaan of horen.

Heb je hier bovenop ook nog eens gehoorschade dan gaat de rest ook naar beneden maar iets minder dan het hoog.

Als je net zoals ik een aangeboren gehoorafwijking hebt dan heb je je hele leven al een dip in het hoog zitten. Boven de 8K (even uit mijn hoofd) gaat die, zeker aan één kant, rap naar beneden. Dit is herhaaldelijk getest. Het is de laatste jaren niet minder geworden, dus het audiogram ziet er nog steeds hetzelfde uit. Hooguit zal bij mij de komende 70 jaar (hoop ik) alleen nog het totaalplaatje zakken. Tot die tijd doen we maar kalm aan het de oortjes.
Ok bedankt voor de info, ik ga mezelf maar eens laten testen denk ik want ik ben nu 40+.
Sponz schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:42:
Kan zijn dat je bepaalde frequenties harder hoort dan anderen, zag daar laatst nog een item over bij de rijdende rechter.
Ok thanx, ga ik verder uitzoeken.
Jag schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:49:
Niet te moeilijk denken. Lage frequenties laten zich nou eenmaal minder tegenhouden door een muur dan hoge. Dus de lagere tonen blijven over van de stemmen, een beetje alsof je met de hand voor de mond praat.

Die lage frequenties dempen gaat dan ook lastig; net als de muur dat niet doet, werkt dempingmateriaal ook maar beperkt. Het moet heel dik zijn anders doet het niks. Je moet dan echt een volledige voorzet wand maken van enige dikte, gaat ver....
Tja om mezelf nu in te bouwen lijkt me ook niet zo leuk, ik zal wellicht moeten gaan werken aan accepteren dat het nu eenmaal zo is want ik merk juist dat ik me soms teveel afzonder en daar wordt ik ook niet beter en vrolijker van.
Pagina: 1