Aanschaf nieuwe router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-01 20:06

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Mijn router is aan het overlijden. Momenteel draait er dd-wrt op omdat ik daarin de meeste controle heb over de sterkte van mijn WiFi. Alsnog is die echt bagger, en het wordt steeds slechter. Verder ben ik ook ontevreden over de QoS opties, die zijn wat mij nog wat te beperkt. Ik geloof dat ik ooit een betere heb gehad, misschien LEDE, ik weet het niet meer zeker. Maar dd-wrt geeft me de beste controle over WiFi, en de WiFi is echt onmogelijk als ik geen absurde boost instel.

Ik zoek een?
Degelijke router. WiFi moet fatsoenlijk zijn. Momenteel hebben we een 100 Mbit connectie, maar dat kan in de nabije toekomst nog richting de 750 gaan. Router moet fatsoenlijke QoS instellingen hebben. Liefst niet te ingewikkeld. Ik ben een techneut, dus het is niet alsof ik het niet begrijp, maar sommige producten hebben een ingewikkelder en niet-intuïtieve manier van instellen. Ik ben geen netwerk expert en als het even kan stel ik liever niets via SSH in.

Wat is je budget?
Eigenlijk wil ik onder de 100 klaar zijn. Maar ik zie dat veel routers wel meer kosten. Misschien 150 of zo. Zeg maar rond de 100.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Edit: D-Link. Ik heb de indruk dat de meeste andere merken ofwel te beperkte QoS in hun firmware zetten, ofwel het eruit slopen. Anders zal ik er achteraf OpenWRT op moeten zetten.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Snelle glasvezelverbinding. Huis is misschien 80-100m²? Een duplex woning met 2 verdiepingen. Niet overdreven groot. Ik heb een server voor films e.d. en wil instellen dat HTTP(S) verkeer van/naar de server een lagere prioriteit heeft dan het overige HTTP(S) verkeer. Met andere woorden, als iemand van mijn server downloadt moet de rest van het internet niet overdreven veel trager worden, en als de server degene is die downloadt ook niet. Verder draaien er weer andere applicaties die belangrijker zijn. Zo moeten TeamSpeak en FTP een hoge prioriteit hebben. Een degelijke VPN instelling is ook gewaardeerd, maar niet per se nodig.

Eventueel zou het fijn zijn als het de router/modem combinatie van de provider kan vervangen. Momenteel hebben we KPN, die heeft een zogeheten Experiabox, en dat ding is echt ruk. In de nabije toekomst willen we mogelijk nog overstappen op internet+TV van Telfort (ook Experiabox) of T-Mobile. Maar providers zijn nog steeds niet erg open. Waarschijnlijk moet ik gewoon een DMZ instellen in de router van de provider, net zoals ik nu doe, en dan daarachter mijn eigen router doen.

Edit: Ik heb zelf nog gekeken naar de FRITZ!Boxes. Die lijken aardig wat opties te hebben. Maar mijn huisgenoot heeft wel slechte ervaringen met ermee. Op zijn werk hadden ze er veel problemen mee. Maar het kan zijn dat ze net een slecht model hebben (niet allemaal hebben ze even goede ratings), of dat ze zelf iets verkeerd instelden. Sowieso zijn er veel modellen, en ik zie niet duidelijk wat de verschillen zijn.

Ik denk momenteel aan een D-Link. Misschien de 868L, die is wel populair, en tot zover ik het weet terug te zien in tests lijkt die redelijk goed. Maar als iemand zegt "deze is beter", zonder meteen een drie keer zo dure aan te wijzen, dan hoor ik het graag.

[ Voor 7% gewijzigd door Amanoo op 24-07-2018 23:58 . Reden: Nieuwe inzichten ]

Alle reacties

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-01 20:08
Ik heb zelf de Asus AC68u, instellen, testen en je hebt er geen omkijken meer naar.
Mocht het bereik iet geheel dekkend zijn dan kan je altijd een tweede versie erbij kopen en deze met elkaar matchen. Daar heeft Asus een standaard voor ontwikkeld zodat de apparaten onderling ook samenwerken. Ik ben heel tevreden over het merk en zou ook niet zo snel weer een ander kopen.

Echter is het wel een router kastje, het modem (in mij geval van Ziggo) staat gewoon nog in de meterkast.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Jordyz schreef op zondag 22 juli 2018 @ 20:13:
Ik heb zelf de Asus AC68u, instellen, testen en je hebt er geen omkijken meer naar.
Mocht het bereik iet geheel dekkend zijn dan kan je altijd een tweede versie erbij kopen en deze met elkaar matchen. Daar heeft Asus een standaard voor ontwikkeld zodat de apparaten onderling ook samenwerken. Ik ben heel tevreden over het merk en zou ook niet zo snel weer een ander kopen.

Echter is het wel een router kastje, het modem (in mij geval van Ziggo) staat gewoon nog in de meterkast.
ASUSWRT ziet er wel enigszins uitgebreid uit. Ik vraag me alleen af met QoS, of het uitgebreid genoeg is. Ik zie hier een source IP/MAC staan, maar geldt dit alleen wanneer dit inderdaad de source is, of ook als het de destination is? Ik wil namelijk controle over zowel de upload als de download.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wat jij wil (en dan met name fatsoenlijke wifi door je hele huis) gaat niet lukken met 1 device, zeker niet op 5GHz. Je zal je eisen bij moeten stellen.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
TommyboyNL schreef op zondag 22 juli 2018 @ 20:53:
Wat jij wil (en dan met name fatsoenlijke wifi door je hele huis) gaat niet lukken met 1 device, zeker niet op 5GHz. Je zal je eisen bij moeten stellen.
2,4GHz moet wel verder komen dan de huiskamer, lijkt me. Momenteel heeft de 2,4GHz er echter meer moeite mee dan de 5GHz. Als ik in de keuken sta is het 2,4GHz signaal al zwak. En de keuken zit tegen de huiskamer aangeplakt (waar ook de router is). Dat gaat om enkele meters. Daarentegen had ik met de Experiabox aan de overkant van de straat al verbinding. Probleem is dat de Experiabox niet geschikt is voor het gebruik van meer dan 1 apparaat tegelijk. Het doet niet aan QoS, en dat is zelfs zo erg slecht dat als iemand van mijn server downloadt, het internet bij ons thuis nagenoeg plat ligt. Dat QoS was ook de reden waarom ik mijn huidige router had gekocht, maar die is nu de geest aan het geven.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Om toch een beetje het topic te bumpen en info ook toe te voegen, ik denk momenteel sterk aan een D-Link. Ik heb de indruk dat de meeste andere merken ofwel te beperkte QoS in hun firmware zetten, ofwel het eruit slopen. Ik heb in de Netgear R7000 van mijn ouders gekeken, en de QoS was super beperkt, terwijl ik online wel afbeeldingen zag van goede mogelijkheden (en mensen die verrast waren toen ze deze mogelijkheden niet meer konden terugvinden).

De vraag is dus welke D-Link de meeste bang voor zijn buck geeft. Ik denk dat het belangrijkst is dat hij naast de gestelde QoS eis ook zo goed mogelijk WiFi heeft voor de prijs die ik ervoor betaal. Dingen als NAS functies zijn onbelangrijk, daar heb ik wel mijn server voor. Ik dacht zelf aan de 868L.
Pagina: 1