Beste Tweakers,
Graag vraag ik jullie om advies bij het uitzoeken van een nieuwe laptop. Een jaar geleden heb ik een Lenovo Yoga 720-13IKB aangeschaft, maar ik mis momenteel toch een videokaart die op z'n minst wat videobewerking en games aankan. Mijn huidige laptop heb ik dan inmiddels ook te koop gezet (zie "Vraag & Aanbod").
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben op zoek naar een goede all-round laptop. Deze sleep ik iedere dag mee naar werk om daar vooral te werken met Office en Adobe (InDesign, Photoshop en Illustrator). Thuis wil ik er films op kijken en games op spelen. Ik snap dat ik de AAA titels met mijn budget niet op ultra settings zal kunnen spelen, maar spellen als Guild Wars 2, COD WWII, GTA V en Battlefield 1/V zou ik toch wel graag op medium kunnen draaien.
Wat is je budget?
Mijn budget ligt tussen de 1000-1500 euro ervan uitgaande dat ik de Lenovo Yoga 720-13IKB voor rond de 700 euro kan verkopen.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop wordt dus dagelijks meegesleept. Het scherm wil daarom ook niet groter hebben dan 15,6". Qua gewicht weegt mijn huidige laptop 1,3kg en ik heb bij de MediaMarkt gemerkt dat een laptop van 2kg direct een stuk zwaarder aanvoelt, dus hoe lichter hoe beter. De accu maakt mij niet veel uit. Waar ik de laptop gebruik is altijd wel een stroompunt in de buurt.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen specifieke voorkeuren qua merk. Wel zoek ik een laptop die niet de look&feel heeft van een gamelaptop, vaak valt MSI dan af. Ook de Asus ROG en HP Omen hebben niet mijn voorkeur.
Zelf heb ik de volgende harde eisen:
- Schermdiagonaal: niet groter dan 15,6"
- Budget: liefst rond de €1200,-
- Resolutie: minimaal 1920 x 1080 (Full HD)
- Toetsenbord: Qwerty
- Videokaart: minimaal GeForce GTX 1050 4gb of een vergelijkbare/betere kaart
- Geheugen: minimaal 8GB en mogelijkheid tot uitbreiden 16GB
- Opslag: minimaal 256GB SSD
- Geheugentype: DDR4
- 5GHz ondersteuning: ja
Gewenst, maar zeker niet noodzakelijk:
- Grotere SSD of extra HDD
- 16GB RAM
- gewicht: liever niet zwaarder dan 2,5kg
- Verbindingen: HDMI en USB-c (opladen)
- Beeldschermcoating: mat
- Touchscreen: ja, al gebruik ik het niet veel
- 360 graden draaibaar is een leuke gimmick
- Extra's: verlicht toetsenbord, webcam, vingerafdrukscan
Paar vragen die ik zelf nog heb:
- i5 of i7?
- Maakt aantal cores voor mijn gebruik nog uit?
Met deze eisen en wensen ben ik zelf tot op de volgende modellen uitgekomen:
pricewatch: HP Pavilion 15-cx0675nd
pricewatch: Lenovo Yoga 730-15IKB 81CU003EMH
Op- en/of aanmerkingen zijn heel welkom. Ook alternatieven hoor ik graag. Zo heb ik zelf alleen gefilterd op de GeForce GTX videokaarten en de Intel i7 processors, omdat mijn kennis te beperkt is.
Alvast mijn dank!
Jurrien
Graag vraag ik jullie om advies bij het uitzoeken van een nieuwe laptop. Een jaar geleden heb ik een Lenovo Yoga 720-13IKB aangeschaft, maar ik mis momenteel toch een videokaart die op z'n minst wat videobewerking en games aankan. Mijn huidige laptop heb ik dan inmiddels ook te koop gezet (zie "Vraag & Aanbod").
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben op zoek naar een goede all-round laptop. Deze sleep ik iedere dag mee naar werk om daar vooral te werken met Office en Adobe (InDesign, Photoshop en Illustrator). Thuis wil ik er films op kijken en games op spelen. Ik snap dat ik de AAA titels met mijn budget niet op ultra settings zal kunnen spelen, maar spellen als Guild Wars 2, COD WWII, GTA V en Battlefield 1/V zou ik toch wel graag op medium kunnen draaien.
Wat is je budget?
Mijn budget ligt tussen de 1000-1500 euro ervan uitgaande dat ik de Lenovo Yoga 720-13IKB voor rond de 700 euro kan verkopen.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop wordt dus dagelijks meegesleept. Het scherm wil daarom ook niet groter hebben dan 15,6". Qua gewicht weegt mijn huidige laptop 1,3kg en ik heb bij de MediaMarkt gemerkt dat een laptop van 2kg direct een stuk zwaarder aanvoelt, dus hoe lichter hoe beter. De accu maakt mij niet veel uit. Waar ik de laptop gebruik is altijd wel een stroompunt in de buurt.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen specifieke voorkeuren qua merk. Wel zoek ik een laptop die niet de look&feel heeft van een gamelaptop, vaak valt MSI dan af. Ook de Asus ROG en HP Omen hebben niet mijn voorkeur.
Zelf heb ik de volgende harde eisen:
- Schermdiagonaal: niet groter dan 15,6"
- Budget: liefst rond de €1200,-
- Resolutie: minimaal 1920 x 1080 (Full HD)
- Toetsenbord: Qwerty
- Videokaart: minimaal GeForce GTX 1050 4gb of een vergelijkbare/betere kaart
- Geheugen: minimaal 8GB en mogelijkheid tot uitbreiden 16GB
- Opslag: minimaal 256GB SSD
- Geheugentype: DDR4
- 5GHz ondersteuning: ja
Gewenst, maar zeker niet noodzakelijk:
- Grotere SSD of extra HDD
- 16GB RAM
- gewicht: liever niet zwaarder dan 2,5kg
- Verbindingen: HDMI en USB-c (opladen)
- Beeldschermcoating: mat
- Touchscreen: ja, al gebruik ik het niet veel
- 360 graden draaibaar is een leuke gimmick
- Extra's: verlicht toetsenbord, webcam, vingerafdrukscan
Paar vragen die ik zelf nog heb:
- i5 of i7?
- Maakt aantal cores voor mijn gebruik nog uit?
Met deze eisen en wensen ben ik zelf tot op de volgende modellen uitgekomen:
pricewatch: HP Pavilion 15-cx0675nd
pricewatch: Lenovo Yoga 730-15IKB 81CU003EMH
Op- en/of aanmerkingen zijn heel welkom. Ook alternatieven hoor ik graag. Zo heb ik zelf alleen gefilterd op de GeForce GTX videokaarten en de Intel i7 processors, omdat mijn kennis te beperkt is.
Alvast mijn dank!
Jurrien