Hoe ventilatiesysteem het best programmeren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-02 17:07
Beste,

Wij hebben recent onze intrek genomen in ons nieuw huis waar er een Komfovent C4 ventilatiesysteem aanwezig is. Jammer genoeg reikt mijn kennis niet ver genoeg om deze correct te programmeren :O

Ik heb reeds de handleiding 2x grondig doorlezen, maar hoofdzakelijk worden de verschillende instellingen doorgenomen maar nergens te bespeuren wanneer je welke intensiteit gebruikt van het ventilatiesysteem.

As we speak ziet het display er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CKNERpe.jpg
  • Actuele temperatuur 31.2gr (display staat in slaapkamer)
  • "0" betekent dat er geen ventilatie actief staat (level gaat van 0 - 3)
  • De 15gr Celcius mag genegeerd worden gezien er geen airco module op aangesloten is
Hoe stel ik de 3 levels het best in van intensiteit? Momenteel staan deze als volgt:
  • Level 1: Toevoegen 40% // Afvoeren 60%
  • Level 2: Toevoegen 60% // Afvoeren 80%
  • Level 3: Toevoegen 80% // Afvoeren 100%
Of werkt het net andersom? Dus meer afvoeren dan toevoegen...? Zijn die verschillende levels OK of zet ik ze toch lager van intensiviteit? Level 3 hoor je best "werken" op die 100% en dan lig je meestal al in bed tegen 24u...

In de handleiding wordt er 1 voorbeeld getoond van een planning:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vilFyhh.jpg
Hoe programmeer ik de week het best?

Momenteel staat deze gepland van maandag tot zondag zoals in het voorbeeld maar pas je die planning aan naar de momenten dat je het meest thuis bent? Thuis zijn en "actief' moet een intensiever programma zijn dan slapen? Lijkt mij niet onlogisch en dan vraag ik het even ter bevestiging :)

Ik neem dan ook aan dat tijdens het weekend, het overdag een hoger level mag zijn dan op werkdagen (daar je toch niet thuis bent)?

• De lucht die wordt toegevoegd, is deze dan koude lucht? Lijkt mij niet warm noch koud te zijn
  • Het ventilatiesysteem 24/7 ingeschakeld laten?
  • Werkt het ventilatiesysteem beter wanneer de deuren en ramen gesloten zijn over de verschillende kamers of laat je best alle deuren zoveel mogelijk open zodat andere ruimtes ook geventileerd worden?
  • Als je dan toch beslist om even de ramen open te zetten voor wat verfrissing, leg je het systeem dan best af omdat er toch geen rendement is of echt continu laten aan staan?
Alvast bedankt voor feedback en mochten jullie nog tips of opmerkingen hebben, ik hoor het graag! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Stancke op 22-07-2018 18:41 ]

Alle reacties

• TheodoorDG
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Ik zou adviseren als je daar langer gaat wonen om te investeren in co2/luchtvochtigheids-sensor die automatisch de ventilatie naar het juiste niveau schakelt.

Zelf woon ik nu in een huurappartement en zetten we handmatig te stand op:
Stand 1: bij langdurige afwezigheid als vakantie/weekend weg
Stand 2: thuis aanwezig of weg voor werk
Stand 3: koken, was binnen drogen, veel bezoek, lang douchen
We zetten de ventilatie dus nooit uit. Daarnaast alsnog de ramen vaak open voor frisse lucht, zelfs stand 3 is niet genoeg voor echt goede luchtkwaliteit en maakt daarnaast veel herrie.

Voordeel van sensor is dat je niet meer handmatig hoeft te schakelen en het ook niet vergeet. Als je de waardes daarvan kunt aflezen geeft het ook direct een mooi inzicht in de luchtkwaliteit in het huis.

Informatie over ventilatie heb ik gevonden op de website van milieucentraal: https://www.milieucentraa...tileren/balansventilatie/

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:36
Een CO2-sensor is ideaal inderdaad. Heb het hier ook, altijd genoeg ventilatie en nooit teveel :)

Binnendeuren open/dicht zou niet uit moeten maken, als het goed is heb je kieren onder je deuren zodat hier lucht langs kan stromen.

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 22-07-2018 19:12 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb een Buva Boxstream RF hangen en die programmeer je met dip switches op de printplaat van de motorunit. Loop eens naar je motorunit en pak daar de manual van, kun je waarschijnlijk wel zien welke stand wat doet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-02 17:07
Bedankt voor de feedback allen, sensor plaatsen is iets om aan te denken, klopt.
The Eagle schreef op zondag 22 juli 2018 @ 19:18:
Ik heb een Buva Boxstream RF hangen en die programmeer je met dip switches op de printplaat van de motorunit. Loop eens naar je motorunit en pak daar de manual van, kun je waarschijnlijk wel zien welke stand wat doet :)
Ik weet al welke standen wat doen:

Level 1: Toevoegen 40% // Afvoeren 60%
Level 2: Toevoegen 60% // Afvoeren 80%
Level 3: Toevoegen 80% // Afvoeren 100%

Ik kan deze volledig aanpassen... maar om te ventileren, werkt het wel degelijk zo dat er meer afgevoerd moet worden dan lucht toe te voegen? Of is het niet omgekeerd?

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Stancke schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:19:
Bedankt voor de feedback allen, sensor plaatsen is iets om aan te denken, klopt.

[...]

Ik weet al welke standen wat doen:

Level 1: Toevoegen 40% // Afvoeren 60%
Level 2: Toevoegen 60% // Afvoeren 80%
Level 3: Toevoegen 80% // Afvoeren 100%

Ik kan deze volledig aanpassen... maar om te ventileren, werkt het wel degelijk zo dat er meer afgevoerd moet worden dan lucht toe te voegen? Of is het niet omgekeerd?
Een standaard MV box zuigt alleen lucht af en via roosters, kieren wordt weer lucht toegevoegd aan het huis. Op deze manier ontstaat geen onderdruk situatie of iets dergelijks. Het lijkt me dus juist dat er meer lucht wordt afgevoerd dan toegevoegd door het systeem, de resterende toe te voegen lucht komt dan automatisch binnen via roosters en kieren.

Mijn idee als antwoord op jouw vraag. Wij hebben ook 3 standen. Stand 2 heb ik sinds enkele jaren voorzien van een CO2 meter waarmee de afzuiging dus afhankelijk is van het CO2 niveau. Dit werkt erg prettig. Als we thuis zijn zetten we hem op 2, behalve als we gaan slapen dan zetten we hem op 1 ivm geluid. Als we douchen dan zetten we hem voor korte tijd handmatig op 3 en daarna weer op 2.

Ikzelf heb een Itho MV box, en deze heb ik voorzien van een originele CO2 meter van Itho. Dit was vrij prijzig, tegen de € 200 herinner ik me. Maar de meerwaarde vind ik groot. Als er bezoek is of als er kaarsen branden dan hoor je dat de MV box (op stand 2) naar de hoogste kracht is gegaan ivm de hoge CO2 waarden.
Mijn huidige Itho is niet meer leverbaar zie ik: http://www.ithodaalderop....o-rft-niet-meer-leverbaar. De opvolger is standaard voorzien van een vochtsensor: http://zakelijk.ithodaald...hanische-ventilatie/cve-s

hmmz

Pagina: 1