Radiator verplaatsen (spiegelen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Situatie: ik wil een radiator spiegelen. Nu staat hij rechts van de aansluiting in de grond, en ik wil 'em graag links hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FjdMU7aQXOXSsXj9dVDJSXeM/full.jpg

Zo staat 'ie nu dus. Mijn plan: alles zo aan de radiator laten zitten (behalve het onderblok uiteraard) en dan spiegelen.

Huidig onderblok:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4njSveGQOOuIKRd3gal8Lunw/full.jpg

Nu heb ik dus een onderblok nodig waarbij de aansluiting links zit en de aanvoer/retour hetzelfde is als nu. Dit lijkt de juiste te zijn.

Mijn vraag:
Zie ik iets over het hoofd? Heb ik buiten een ander onderblok ook wat anders nodig? Moet er nog wat ingeregeld worden (ik lees bij de specs dat zo'n onderblok regelbaar is)?

Tijdens het zoeken kwam ik ook wat tegen over een 50% en 100% onderblok en dat ik dat kan zien door naar de verdeler te kijken. Dat moet ik nog even doen (zit goed verstopt).

Alle reacties

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je je huidige onderblok blijft gebruiken maar bij de verdeler koud en warm verwisselt. Ben je er dan ook niet? Dan gebruik je de buis die je nu gebruikt als aanvoer als afvoer en andersom.
Je kunt je huidige materialen dan blijven gebruiken volgens mij.

[ Voor 22% gewijzigd door masaman op 22-07-2018 17:51 ]

• S_Chief
  • Niet online
Dat is een goed idee idd. Dan heb ik alleen 4 pluggen en een boor nodig. Moet alleen even de verdeler opzoeken (vermoed dat die bij de pomp van de vloerverwarming zit, 12 jaar niet meer gezien :+ ) en dan hopen dat er ook bijstaat welke buis waarheen gaat.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:06

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Op deze foto is de rechter buis de aanvoer en de linker de retour. Bedoel je dat met ' welke buis waarheen gaat'?

• S_Chief
  • Niet online
@prein2 Nee, bedoel de buizen bij de verdeler.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:06

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Ah, die verdeler bedoel je.. Ach en anders kost zo'n andere koppeling ook de wereld niet..

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waarom zit die radiator daar eigenlijk? Als je je vloerverwarming in die ruimte al hebt liggen dan dient 't ding alleen nog als (érg duur) droogrekje voor wat handdoeken?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• S_Chief
  • Niet online
prein2 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 22:05:
Ah, die verdeler bedoel je.. Ach en anders kost zo'n andere koppeling ook de wereld niet..
Klopt. Als ik ook niet makkelijk kan ontdekken welke buizen het zijn dan haal ik gewoon een onderblok met de aansluiting aan de linkerzijde ipv rechts.
wimmel_1 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 22:06:
Waarom zit die radiator daar eigenlijk? Als je je vloerverwarming in die ruimte al hebt liggen dan dient 't ding alleen als (érg duur) droogrekje voor wat handdoeken?
Dat laatste, ja. :p

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Zet er anders een mooie jaga neer, hier zijn ook nog eens kruisblokken voor, mocht de aanvoer aan verkeerde zijde zitten, wat volgens mij niet het geval is.

Geeft ook meer warmte af bij dezelfde afmetingen en aanvoertemperatuur, en je kan een leuk dbe project starten.

[ Voor 9% gewijzigd door plaspvd op 22-07-2018 22:14 ]

• S_Chief
  • Niet online
plaspvd schreef op zondag 22 juli 2018 @ 22:10:
Zet er anders een mooie jaga neer, hier zijn ook nog eens kruisblokken voor, mocht de aanvoer aan verkeerde zijde zitten, wat volgens mij niet het geval is.

Geeft ook meer warmte af, en je kan een leuk dbe project starten.
Het is een kleine, en niet zo belangrijke radiator. Omdraaien is goed zat. :p

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

S_Chief schreef op zondag 22 juli 2018 @ 22:14:
[...]

Het is een kleine, en niet zo belangrijke radiator. Omdraaien is goed zat. :p
Dan ga ik even de aanname doen dat de leidingen bij je verdeler (én pomp) zo kort mogelijk gehouden zijn tijdens de aanleg. Een nieuw "blokje" aan de huidige radiator is dan zó (él-Cheapo) gehaald bij.... Een willekeurige bouwmarkt of CV installateur :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
S_Chief schreef op zondag 22 juli 2018 @ 22:09:
[...]

Klopt. Als ik ook niet makkelijk kan ontdekken welke buizen het zijn dan haal ik gewoon een onderblok met de aansluiting aan de linkerzijde ipv rechts.
Alle radiatoren op die verdeler dicht zetten behalve de radiator die je wilt omdraaien. De CV even opstoken en je weet zo welke leidingen naar de radiator lopen.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ik zou er een ander onderblok op zetten bijv: Pentec 2-pijps onderblok omgekeerde aansluiting M22 bij warmteservice voor 17,-.
Waarschijnlijk zijn de slangen niet lang genoeg om te draaien/kruisen bij de verdeler. Let op als je de radiator loshaalt want er staat vaak wat spanning op de slangen waardoor ze zich iets terugtrekken in de vloer als ze de vrijheid krijgen.

• S_Chief
  • Niet online
Verdeler is nergens te bekennen, dus uiteindelijk maar de boel laten leeglopen. Alles losgemaakt, beugels verplaatst, nieuw onderblok op de leidingen en... De radiator past niet op het nieuwe onderblok. :| Die van Pentec is een stuk kleiner dan wat er eerst op zat. Morgen maar weer naar de groothandel, en vanavond koud douchen. :+

[ Voor 9% gewijzigd door S_Chief op 23-08-2018 20:15 ]

Pagina: 1