Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-08 22:05
Ik heb nu een behoorlijk aantal mappen waarin ik mijn administratie stop (belangrijke brieven overheid, belasting, zorgverzekering etc.)
Nu wil ik graag van al deze documenten foto's maken en digitaal bewaren....is dit handig of is het beter om de originele papieren wel te bewaren? Ik zet het dan liever op een paar usb sticks in een kluis dan dat ik al die mappen hier moet bewaren. Hoe zit dit precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:21
Bekijk dit topic eens:

Document managementsysteem voor thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-08 21:13
Ik bewaar zelf alle originelen een jaar of 3. De rest is gescand naar .pdf en staat 3 keer opgeslagen.
Heb eigenlijk zelden iets nodig wat ouder is als drie jaar en ik werk op deze manier al zo’n jaar of 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

saken schreef op zondag 22 juli 2018 @ 15:27:
Ik heb nu een behoorlijk aantal mappen waarin ik mijn administratie stop (belangrijke brieven overheid, belasting, zorgverzekering etc.)
Nu wil ik graag van al deze documenten foto's maken en digitaal bewaren....is dit handig of is het beter om de originele papieren wel te bewaren? Ik zet het dan liever op een paar usb sticks in een kluis dan dat ik al die mappen hier moet bewaren. Hoe zit dit precies?
Beide opties gebruik ik. ik print alles uit qua facturen en brieven, en sla ook alles DiGi op.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
hmm....misschien kan ik ergens een oude scanner kopen. Of is een foto met mobiel beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stane
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-08 21:30
saken schreef op zondag 22 juli 2018 @ 16:10:
hmm....misschien kan ik ergens een oude scanner kopen. Of is een foto met mobiel beter?
Een mobiel werkt wel, maar is nog niet ideaal. Een scanner werkt wel veel beter, maar een mobiel is een goed alternatief als geld een rol speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Als je al een goeie telefoon hebt is foto gemakkelijker en goedkoper. Maar een A4 scanner levert betere en meer constante kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Ik heb vorig jaar net mijn oude HP all in one scanner / printer uit 2002 weg gedaan.... jammer... misschien kan ik er nog eentje op marktplaats vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou geen all in one doen, veel te groot en het prinsgedeelte gebruik je toch steeds minder (in mijn ervaring). Een dedicated flatbed of een compacte scanner doet prima wat je wilt.

Een aantal jaren geleden was ik hier ook mee bezig, tegenwoordig bekijk ik heel goed wat wel of niet bewaard moet worden. Gegevens van de zorgverzekering omtrent het gebruik eigen risico en dergelijke hoef ik niet te bewaren, die kan ik bij de verzekeraar online terugvinden. Zo zijn er veel meer documenten die nog verstuurd worden maar die de moeite van het bewaren niet zijn.

Zo kreeg ik een paar weken geleden een brief van Univé dat ik geld terug zou krijgen omdat ze onder aan de streep geld over hielden. Dat is mooi maar die brief hoef ik niet te bewaren. Het geld zie ik wel verschijnen op mijn rekening. Die brief had wat mij betreft ook per mail gekund, beide keren weten ze niet of het bericht aankomt waar het moet aankomen.

[ Voor 0% gewijzigd door sypie op 22-07-2018 17:51 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-08 18:13

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Beetje basale vragen allemaal...

Had je Microsoft Lens al geprobeerd op een smartphone? Waarom een oude scanner; een nieuwe kost geen klap en dan weet je nog enigszins zeker dat het werkt met moderne OS'en? Hoe ga je alles opslaan en waar?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Noem mij ouderwets maar ik bewaar alles in ordners. :o

HD en USB crasht imo te vaak.
Zelfs al een NAS gehad die compleet stuk ging.

Mijn vriendin had ooit een hele compacte scanner (grootte van een liniaal alleen dan 3cm dik).

Daar zat ook software bij om documenten automatisch te benoemen en vervolgens in een bijbehorende folder op te slaan.

Weet alleen de naam niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvalks
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-07 17:08
Blazer Coke schreef op zondag 22 juli 2018 @ 18:16:

HD en USB crasht imo te vaak.
Zelfs al een NAS gehad die compleet stuk ging.
Cloudopslag :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:26
Blazer Coke schreef op zondag 22 juli 2018 @ 18:16:
Don't fix it if it ain't broke. Papier in ordners gooien is makkelijker dan scannen en backups verzorgen. Bovendien wil je altijd het origineel kunnen overleggen, dus bewaren moet je toch. Het is mij teveel werk voor maar zeer beperkte winst om te scannen. Wel heb ik een 'digitale ordner', alles was ik als pdf binnen krijg stop ik daarin. Makkelijk, en zoeken is eigenlijk supersnel zo.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Zelf heb ik er nog geen behoefte aan, maar ik zou er voor kiezen lokaal alles te hebben, encrypted backup bij een cloudprovider, en fysieke mappen / ordners om van alles het origineel te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-08 12:03
om digitale kopieen /scans te maken met je telefoon gebruik ik zelf Office lens
direct de optie om op te slaan als PDF en/of jpg en eventueel een sync opzetten met je telefoon
en klaar is het digitale archief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik gebruik Scanner Pro deze slaat de PDF op mijn iPhone op en upload het automatisch naar Google Drive vervolgens gaan de papieren de prullenbak in.

Ik heb ook zoveel mogelijk instanties aangemeld voor de Mijn.Overheid berichtenbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:03

heuveltje

KoelkastFilosoof

saken schreef op zondag 22 juli 2018 @ 15:27:
Ik vraag me altijd af bij dit soort topics, wat bewaar je dan :?
Mijn ouders hebben ook altijd van die mappen vol, en probeerden mij dat ook aan te leren.
Maar ik neem eigenlijk alles voor kenninsgeving aan, en gooi het daarna weg.
Heb 1 mapje met huurovereenkomst huis, auto aankoop papieren en dat was het wel zon beetje geloof ik.
Alles van de zorgverzekering is bv. toch "verhoging tarief, aangepaste dienstverlening etc" en voeren hun door en dat staat toch gewoon online. Waarom zou je dat willen bewaren ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
GloriX schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 12:15:
Ik gebruik Scanner Pro deze slaat de PDF op mijn iPhone op en upload het automatisch naar Google Drive vervolgens gaan de papieren de prullenbak in.

Ik heb ook zoveel mogelijk instanties aangemeld voor de Mijn.Overheid berichtenbox.
Voordeel is dat deze ook tekstherkenning doet en het dus doorzoekbaar maakt wat best handig kan zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
heuveltje schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 12:33:
[...]

Ik vraag me altijd af bij dit soort topics, wat bewaar je dan :?
Mijn ouders hebben ook altijd van die mappen vol, en probeerden mij dat ook aan te leren.
Maar ik neem eigenlijk alles voor kenninsgeving aan, en gooi het daarna weg.
Heb 1 mapje met huurovereenkomst huis, auto aankoop papieren en dat was het wel zon beetje geloof ik.
Alles van de zorgverzekering is bv. toch "verhoging tarief, aangepaste dienstverlening etc" en voeren hun door en dat staat toch gewoon online. Waarom zou je dat willen bewaren ?
Die vraag rijst bij mij ook... en idem qua ouders. Ik heb eigenlijk heel weinig papieren die ik bewaar, alles omtrent mijn aankoop huis, wat andere officiële meuk als contracten e.d., maar verder is het meeste inderdaad doorlezen en wegwezen. Heb digitaal dingen als belastingaangiftes staan en dergelijke, en ook alles omtrent aankoop huis.

I have stability. The ability to stab.

Pagina: 1