Beste Tweakers,
Ik wil een nieuwe PC bestellen. Ik heb de afgelopen weken m'n huiswerk denk ik al vrij aardig gedaan (de laatste PC die ik zelf samenstelde was een carputer 10+ jaar geleden). Er zijn een paar dingen waar ik niet helemaal uitkom en jullie hulp, feedback & info bij kan gebruiken. Zie hieronder het lijstje, iedereen alvast bedankt voor het meedenken!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hij wordt vooral gebruikt voor developwerk (webshops), Photoshop en gewoon alledaags kantoorwerk. Het laatste spel wat ik heb gespeeld is Red Alert 2 dus mijn focus ligt niet bij spelletjes spelen
Ik zit er dagelijks achter dus hij moet gewoon lekker werken en er geen probleem mee hebben als ik 60 tabbladen open heb staan in Firefox terwijl ik hem in Photoshop 1000 foto's in batch laat bewerken
Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is geen vast budget maar ik kom rond de EUR 2000,- uit incl. monitor, toetsenbord en muis. Assemblage doe ik zelf.
Ondanks dat het budget flexibel is geef ik ook niet graag onnodig geld uit.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik vind de 34" 21:9 monitors erg mooi. Die heb ik dus een uitgezocht.
Verder een recente processor, goed moederboard, ssd, goede voeding en nette kast waar het in past. Daarnaast zijn een optische schijf + sd kaartlezer gewoon handig. En als ik dan toch bezig ben ook maar meteen een fatsoenlijk toetsenbord + muis.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Lichte voorkeur voor een Intel processor, gewoon omdat ik nog nooit een AMD gehad heb. Voor andere onderdelen hebben de gevestigde merken een streepje voor.
Er komt Windows 10 op.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik kom zelf uit op onderstaande lijst:
Uitleg:
Ik wil een nieuwe PC bestellen. Ik heb de afgelopen weken m'n huiswerk denk ik al vrij aardig gedaan (de laatste PC die ik zelf samenstelde was een carputer 10+ jaar geleden). Er zijn een paar dingen waar ik niet helemaal uitkom en jullie hulp, feedback & info bij kan gebruiken. Zie hieronder het lijstje, iedereen alvast bedankt voor het meedenken!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hij wordt vooral gebruikt voor developwerk (webshops), Photoshop en gewoon alledaags kantoorwerk. Het laatste spel wat ik heb gespeeld is Red Alert 2 dus mijn focus ligt niet bij spelletjes spelen
Ik zit er dagelijks achter dus hij moet gewoon lekker werken en er geen probleem mee hebben als ik 60 tabbladen open heb staan in Firefox terwijl ik hem in Photoshop 1000 foto's in batch laat bewerken
Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is geen vast budget maar ik kom rond de EUR 2000,- uit incl. monitor, toetsenbord en muis. Assemblage doe ik zelf.
Ondanks dat het budget flexibel is geef ik ook niet graag onnodig geld uit.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik vind de 34" 21:9 monitors erg mooi. Die heb ik dus een uitgezocht.
Verder een recente processor, goed moederboard, ssd, goede voeding en nette kast waar het in past. Daarnaast zijn een optische schijf + sd kaartlezer gewoon handig. En als ik dan toch bezig ben ook maar meteen een fatsoenlijk toetsenbord + muis.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Lichte voorkeur voor een Intel processor, gewoon omdat ik nog nooit een AMD gehad heb. Voor andere onderdelen hebben de gevestigde merken een streepje voor.
Er komt Windows 10 op.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- PC moet stil zijn. Ik heb een gruwelijke hekel aan coilwhine
- Gewoon een nette dichte behuizing zonder toeters en bellen. Ik kwam behuizingen tegen met stoffilters, ideaal!
- Het is fijn als hij "future proof" is, voor zover je daar iets van kunt zeggen natuurlijk.
- Advies m.b.t. benodigde videokaart
Het lijkt me dat een onboard videokaart niet voldoende is voor deze 3440x1440 monitor maar inschatten welke videokaart nodig is vind ik erg lastig. Het verschil AMD / Nvidia is duidelijk maar dan ben je er nog lang niet met alle types en binnen elke lijn nog tig varianten. Ik speel geen spellen maar het moet wel gewoon lekker werken. Geld uitgeven is niet erg maar onnodig veel geld uitgeven aan iets wat ik niet nodig heb is zonde. - Algemeen
Is onderstaand lijstje geschikt voor wat ik ermee wil gaan doen of zou je zelf een andere keuze maken? Is het allemaal compatibel? Ik licht mijn keuzes toe maar sta overal voor open en alle feedback is welkom. - Koeler advies
Wat een keuze aan koelers! Ik heb deze koeler gekozen o.b.v. een artikel bij HWI. Ik kwam ook "semi passieve" koelers tegen maar dacht dat de fans tegenwoordig toch gewoon allemaal door het BIOS worden aangestuurd of niet? Als er een betere / stillere is voor een schappelijke prijs (tot 40 euro?) hoor ik het graag. - Voeding
Heeft deze voeding voldoende vermogen voor de onderdelen die ik uitgekozen heb?
Ik kom zelf uit op onderstaande lijst:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Samsung C34H890WJU Zilver | € 699,- | € 699,- |
| 1 | Intel Core i5-8600 | € 223,- | € 223,- |
| 1 | MSI B360M BAZOOKA PLUS | € 92,55 | € 92,55 |
| 1 | Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB | € 293,29 | € 293,29 |
| 1 | Nanoxia Deep Silence 4 (Dark Black) | € 68,78 | € 68,78 |
| 1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B | € 25,05 | € 25,05 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK | € 153,90 | € 153,90 |
| 1 | Asus DRW-24D5MT (bulk) | € 13,95 | € 13,95 |
| 1 | BitFenix Formula Gold 450W | € 62,- | € 62,- |
| 1 | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 95,85 | € 95,85 |
| 1 | Cooler Master Masterkeys MK750 (Cherry MX Brown) Qwerty US | € 138,17 | € 138,17 |
| 1 | Logitech MX Master 2S Grafiet | € 79,94 | € 79,94 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.945,48 | |
Uitleg:
- Monitor
Lijkt me een fijne 21:9 monitor, nog enigszins betaalbaar. 3440x1440px en 100Hz. - Processor
Een i7 lijkt me overkill, overklokken ga ik niet doen en de i5 8600 lijkt mij dan een logische keuze. - Moederboard
Socket 1151. Een B360 chipset lijkt me voldoende. 4x DDR slots zijn handig mocht uitbreiden van geheugen in de toekomst nodig zijn. Verder is een Intel netwerkcontroller een "eis", werkt gewoon altijd, hij heeft USB 3.1 Gen2 (A + C) en een DP+HDMI aansluiting voor het geval er ooit iets met de beeldkaart aan de hand is. µATX i.v.m. keuze behuizing (zie verderop).
Klinkt goed, kan alleen nergens een review over dit moederboard vinden. - Koeler
Ik heb deze koeler gekozen o.b.v. een artikel bij HWI. Zie ook mijn vraag hierboven. - Geheugen
16GB lijkt me voldoende. 2666Mhz i.v.m. mobo/cpu. - Opslag
Een SSD uiteraard. 500GB is voldoende en deze kwam overal als een goede naar voren. - Voeding
Deze voeding wordt in veel topics hier aangeraden als een goede. De reviews zijn goed en voor een belangrijk onderdeel als een voeding komt het mij niet op 2 tientjes aan dus voor deze gekozen. Ik neem aan dat 450W voldoende is maar dat weet ik niet 100% zeker. - Videokaart
Dan het onderdeel met voor mij de grootste onzekerheid: de videokaart. Ik heb werkelijk geen idee welke kaart ik nodig heb. De uitgekozen monitor ondersteunt Freesync dus vandaar deze RX580 voorgesteld maar ik weet niet of de Freesync nodig is. Heb ook gekeken naar de GTX 1060 (pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G ). Van de 580 lees ik in verschillende reviews dat hij last heeft van coilwhine en herrie maakt, dat lees ik over de 1060 bijna nergens. De 1060 is ook zuiniger en heeft een groter marktaandeel. - Optische drive
DVD speler, behoeft denk ik weinig uitleg. Je ziet hem toch niet zitten dus het logo maakt me niks uit. In de reviews staat dat hij herrie kan maken maar dat doen alle optische drives in mijn beleving. Als ik me er teveel aan irriteer trek ik de stekker er wel uit, zal hem in de praktijk niet veel gebruiken maar beter gewoon een interne DVD speler dan een losse USB versie. - Kaartlezer
Deze moet ik nog een uitzoeken. Kan gewoon 3.5" of 5.25" zijn (en het gaat met name om de SD + microSD). Maar moet even kijken of deze wel samen met de front usb van de behuizing aan te sluiten is op het moederboard e.d. - Behuizing
Gezocht naar een nette, stille behuizing met stoffilters en 1 of 2x 5.25" aan de voorkant. Heb getwijfeld tussen Fractal (pricewatch: Fractal Design Define Mini ) en deze Nanoxia en zit nu weer te twijfelen maar denk dat het een beetje om het even is. - Muis en toetsenbord
Ik wil al langer een mechanisch toetsenbord. Deze ziet er netjes uit (geen gekke letters op de toetsen) en de reviews zijn goed. Heb nog geen ervaring met mechanische toetsenborden dus kan er weinig van zeggen. Dan nog een fatsoenlijke muis erbij, Logitech is al jaren goed voor me dus gewoon een uitgekozen.