Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waterschade laptop - Mogelijk te repareren.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kontsnorretje
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-06-2024
Goedendag mede-tweakers.net,

Even voor opgesteld dat ik niet zeker weet of dit topic hier goed staat, hier mijn verhaal en aansluitende vraag.

Wat is namelijk het geval, ik ben zo snugger geweest om drinken over m'n laptop te gooien. Het was helaas meteen raak, en de laptop ging niet meer aan. Na een paar dagen proberen en balen, besloten dat hij gewoon dood was.

Natuurlijk opengeschroefd, en er was duidelijk koper corrosie te zien, rond het oplaad circuit (bij de aansluiting van de jack).

Nu heb ik hem dit weekend weer eens afgestoft, en weer eens gekeken of hij nog tekenen van leven gaf. En zowaar, kwam ik in de Bios terecht. Dit terwijl enkel de accu was aangesloten.

Hierdoor lijkt het mij dat daar een IC'tje stuk is, waardoor de netspanning niet doorvloeit, en de laptop hierdoor niet opstart wanneer deze is aangesloten.

Tot slot de vraag.. Weet er iemand een bedrijf (omgeving Zwolle zou het mooiste zijn), die dit soort problemen kan fixen.

Alvast bedankt voor de input!

Alle reacties

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:45
Wat voor een drinken? Dat kan een hoop uitmaken.

• Kontsnorretje
Bier, en nee niet eens omdat ik teveel gehad had :+

Het zit echt rond de aansluiting van de jack op het moederbord, als ik thuis ben kan ik even kijken of ik er een fatsoenlijke foto van kan maken.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:01

rdejongjr

Gnome

Meer welke laptop en wat is het je waard?

Fatsoenlijk schoonmaken, rotte solderingen herstellen en ic's vervangen zal ergens rond de €150 beginnen

Zie Google voor bedrijven in de buurt?

Heel misschien heeft @sebastius tijd/zin om er eens naar te kijken?

[ Voor 9% gewijzigd door rdejongjr op 22-07-2018 13:59 ]

• Kontsnorretje
Sowieso thanks voor de kosten indicatie! Voor om en nabij de 150 euro is het me zeker waard, iets meer ook nog wel. Denk dat iets vergelijkbaars nog rond de 700 ligt. Het gaat om dit model:

pricewatch: Asus ROG GL752VW-T4232T

Had idd al wel e.e.a. Gegoogled, en het meeste dat ik tegen kwam ligt op ongeveer een uur reis afstand. Dat is helaas lastig te combineren met werk.

Maar je zegt wel wat, als een tweaker is die hier verstand van heeft en denkt er wat mee te kunnen, kom ik daar ook graag mee in contact :)

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:01

rdejongjr

Gnome

Tot je iemand vind het ding niet gebruiken, batterij er uit, als je het kunt vinden ook de knoopcel. Niet verder zelf schoonmaken, de groene drap etc zijn vaak handige aanwijzingen voor degene die er aan gaat werken.

Heb je wat foto's, mocht er iemand in de buurt interesse hebben kunnen ze alvast even loeren.

Verwijderd

FYI
Als zoiets gebeurt, direct de batterij eruit halen en laten drogen! Dat geldt ook voor andere hardware (toetsenbord, muis, externe geluidskaart...).
De vloeistof is op zichzelf erg genoeg (corrosie) maar door het aan te zetten maak je het veel erger aangezien er dan stroom gaat lopen tussen punten waar geen stroom of niet zo'n sterke stroom hoort te lopen (ionen in de vloeistof). Ik begrijp dat je direct het spul aanzet om te zien of dat het nog werkt maar dat moet je juist niet doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2018 17:10 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

rdejongjr schreef op zondag 22 juli 2018 @ 13:57:
Meer welke laptop en wat is het je waard?

Fatsoenlijk schoonmaken, rotte solderingen herstellen en ic's vervangen zal ergens rond de €150 beginnen

Zie Google voor bedrijven in de buurt?

Heel misschien heeft @sebastius tijd/zin om er eens naar te kijken?
Hoi, nee, waterschade doe ik niet aan :), en zeker niet na 'enkele dagen'. Maar dank voor de highlite!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik heb een keer een laptop schoon gemaakt ,had ook veel waterschade op het moederbord waardoor het ding niet eens meer werkte.

Na een maand of 3 ben ik met het moederbord aan de gang gegaan met alcohol ,alle corrosie weg gepoetst onder een loep en op de dag van vandaag werkt hij nog steeds!

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Kontsnorretje
Sowieso bedankt voor het meedenken iedereen :)

De stroom heb ik natuurlijk zo snel mogelijk losgekoppeld, en heb hem eerst laten drogen alvorens ik hem überhaupt heb geprobeerd aan te zetten.

Hier eindelijk de foto van de schade. Dit is precies onder de speaker grill, daardoor is het naar binnen gelopen... Anders was er waarschijnlijk niks aan de hand :(
Afbeeldingslocatie: https://sandervdbos.nl/images/corrosie_thumb.jpg

Dit is de enige schade die fysiek op het moederbord te zien is.

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:57

SuBBaSS

-has Ryzen

Kontsnorretje schreef op maandag 23 juli 2018 @ 19:16:
Sowieso bedankt voor het meedenken iedereen :)

De stroom heb ik natuurlijk zo snel mogelijk losgekoppeld, en heb hem eerst laten drogen alvorens ik hem überhaupt heb geprobeerd aan te zetten.

Hier eindelijk de foto van de schade. Dit is precies onder de speaker grill, daardoor is het naar binnen gelopen... Anders was er waarschijnlijk niks aan de hand :(
[afbeelding]

Dit is de enige schade die fysiek op het moederbord te zien is.
Ai ai, daar is wel meer dan 1 componentje aangetast! :X
Ook lijkt hij te de-lamineren; er lijken 'bobbels' in het oppervlak te zitten. Kans dat daarmee ook sporen zijn aangetast die 'ertussenin' zitten (mobo heeft meerdere lagen...).

Hoop voor je dat er nog wat mee te doen is. Deze zal sowieso door een (ultrasonic) cleaner moeten en dan is pas echt zichtbaar wat de schade is.

• Kontsnorretje
SuBBaSS schreef op maandag 23 juli 2018 @ 19:32:
[...]

Ai ai, daar is wel meer dan 1 componentje aangetast! :X
Ook lijkt hij te de-lamineren; er lijken 'bobbels' in het oppervlak te zitten. Kans dat daarmee ook sporen zijn aangetast die 'ertussenin' zitten (mobo heeft meerdere lagen...).

Hoop voor je dat er nog wat mee te doen is. Deze zal sowieso door een (ultrasonic) cleaner moeten en dan is pas echt zichtbaar wat de schade is.
Dat valt gelukkig nog mee; als je bedoelt wat ik denk dat je bedoeld, is dat gewoon vuil wat ik weg kan poetsen (net even geprobeerd). Heb zo min mogelijk schoongemaakt, zodat een expert beter kan zien wat er gebeurd is.

Inmiddels heb ik het geplofte chipje gevonden. Ik ga er vanuit dat het de power-ic is. Nu nog iemand vinden die hem durft te vervangen O-)

Afbeeldingslocatie: https://sandervdbos.nl/images/chip_thumb.jpg

Zag eerst het chipje waar de pins verbonden lijken in het midden, later de geplofte chip. Oorzaak en gevolg?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:01

MsG

Forumzwerver

Kan je het niet met een zachte tandenborstel en 90% alcohol allemaal wat schoonboenen? Ik vraag me af of er commerciële repairs gaan zijn voor zoiets, want maar weinigen willen zich branden aan de lange termijn van zoiets. Of je moet een "eigen risico"-achtig iemand vinden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Kontsnorretje
MsG schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:06:
Kan je het niet met een zachte tandenborstel en 90% alcohol allemaal wat schoonboenen? Ik vraag me af of er commerciële repairs gaan zijn voor zoiets, want maar weinigen willen zich branden aan de lange termijn van zoiets. Of je moet een "eigen risico"-achtig iemand vinden.
Schoonmaken zal het probleem niet zijn. Nu ik zeker weet dat er een IC'tje stuk is, moet ik inderdaad een bedrijf of persoon vinden die dit op eigen risico basis wil fiksen. Het blijft altijd een gok, erger kan het toch niet worden :+

Inmiddels een bedrijfje in de buurt gevonden die zegt het te kunnen. Alleen degene die deze reparaties doet is met vakantie, dus nog even afwachten.

• Kontsnorretje
Helaas konden ze me hierbij ook niet helpen, en ze wisten ook geen bedrijf in de regio die me hier wel bij kon helpen.

Inmiddels wel een volledig moederbord gevonden op ebay, maar deze kost 400 euro. Dit is wel iets meer dan ik dacht uit te geven aan een reparatie. Dan kan ik m.i. iets meer uitgeven en gewoon een nieuwe kopen.

Hebben jullie nog laatste tips en/of ideeën?

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hoe ben je verzekerd? Is er misschien dekking vanuit bijv inboedelverzekering?

• Kontsnorretje
De verzekering heb ik al aanspraak op gemaakt, dat is het probleem niet. Moest hem nog een paar weken laten liggen i.v.m. mogelijke controle. Na die tijd bleek hij dus niet volledig dood te zijn, vandaar dit topic. Mede doordat de laptop van m'n vriendin aan ouderdom overleden is.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-11 17:58
Nee helaas, dit soort vochtschade is niet betrouwbaar te repareren. Er zit vaak ook vocht onder de onderdelen, en de via's (en zelfs in de printplaat soms), waardoor e.e.a. na reparatie het vaak nog binnen een half jaar begeeft.

Oh en als er connectors vochtig geworden zijn moeten deze vaak ook vervangen worden.

[ Voor 16% gewijzigd door base_ op 29-07-2018 22:16 ]

Pagina: 1