Hifi smartphone Android, USB-c DAC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-03 14:57
Ik zoek een?
Betere geluidskwaliteit via hoofdtelefoon voor Android OnePlus 6 smartphone

Wat is je budget?
200,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het geluid via minijack uit mijn OnePlus 6 vind ik erg tegenvallen. Sterker nog mijn vorige Motorola G4 klonk beter. Ik gebruik een in-ear g
Headset van Denon (bevalt zeer goed) en voor het vliegtuig een Bose Quiet Comfort 25 headset (geluidskwaliteit redelijk tot goed, naar mijn smaak)

Wat heb je zelf al gevonden?
Googlen levert mij vooral het inzicht op dat er zeer weinig aandacht voor geluidskwaliteit van mobiele telefoons is en er ook weinig reviews te vinden zijn. Een betere telefoon komen als de LG V30 is voor geluid een aardig idee, maar verder is een OnePlus 6 of Samsung s9 fors beter.

Ik denk dus aan een DAC om op de USB-c aan te sluiten. Deze moet wel maatje portable zijn.

Ik vond bijvoorbeeld deze https://www.bax-shop.nl/c...rsmPfvpcqMhxoCl48QAvD_BwE , maar die dwingt een headset met 2 losse jacks (per schelp) af, die heb ik niet.

Verder lees ik veel over Qualcomm, bijv. https://androidworld.nl/n...aqistic-hifi-dac-aqt1000/
Maar ik kan geen apparaat die dit heeft vinden.

De fiio k1 lijkt aardig in reviews, maar heeft USB micro ipv USB-c (dus extra verloopje nodig, kost dat digitale kwaliteit?) https://www.hear.nl/fiio-...UD8WLXzdoHBxoCPGMQAvD_BwE

Verder zie ik ook spotgoedkope USB-c naar minijack adapters. Deze hebben als voorwaarde dat de telefoon usb-dac ondersteunt. Is dat ook een oplossing, of is de ingebouwde Dac precies de veroorzaker van het huidige matige geluid?

Welke vragen heb je hier nog over?
Wie heeft er goede ervaringen met een USB Dac oplossing en kan mij een aanbeveling doen?

[ Voor 7% gewijzigd door b_map op 22-07-2018 08:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Welke koptelefoon heb je?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
Van Denon heb ik de Denon AH-C821 en de C-120
De Bose zijn QC-25, maar vind het vooral belangrijk dat ik een goede in-ear oplossing voor dagelijks gebruik heb. De Bose gebruik ik voor vliegen en klinkt toch al 'raar' door de noise cancelation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Oke welke in-ear?
't gaat namelijk om de impendantie

[ Voor 51% gewijzigd door Lip op 22-07-2018 10:55 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-04 15:56
@Lip Nog geen koffie op deze morgen? ;)
b_map schreef op zondag 22 juli 2018 @ 10:06:
de Denon AH-C821 en de AH-C120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

There's an app for that :)
Check even jetAudio (player en EQ/DSP. Kun je echt heel veel mee instellen. Mijn simpele Denon dopjes kwamen ineens volledig tot leven met wat tweaken in de settings :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-06 05:55

Ravefiend

Carpe diem!

Misschien dat het nog een idee is om je muziek te beluisteren via Bluetooth want the OP6 ondersteund AptX HD. Meer info hierover in Which Bluetooth Codec settings to use, a basic guide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
@The Eagle bedankt voor die suggestie. Van een software equalizer e.d. wordt het niet echt beter. De oordopjes krijg ik prima naar tevredenheid op een andere telefoon, maar wat er bij de OnePlus 6 uit de minijack komt, is gewoon niet naar mijn zin. Zojuist minijack op high end versterker aangesloten en hetzelfde vergeleken met Motorola G4, Samsung S6 en een ipad. Ook dan is de OnePlus een duidelijke verliezer naar mijn oren.

Ik bedenk me dat een nieuwe BT headset ook een oplossing zou kunnen zijn. Al heb ik daar 3 jaar terug eens naar gekeken en was het toen nog veel geld voor weinig mooi geluid, is dat drastisch veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat is in 3 jaar behoorlijk veranderd ja, dus das een optie. Dan zit de digitaal/ analoog conversie in je hoofdtelefoon ipv in de telefoon.

Als de oneplus duidelijk minder geluid geeft dan zou ik zeggen dat het of in de DAC, of in de aansluiting zit. Die laatste is natuurlijk makkelijk testen: trek de plug er tijdens het luisteren eens een stukje uit en wordt het dan beter of niet. Wordt het beter heb je alleen een verloopje nodig. Wordt het niet beter dan is het idd de dac van de telefoon. Externe DAC's voor telefoons ken ik niet echt / geen ervaring mee.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Geen stof in je jack?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Kan je met een USB DAC de ingebouwde DAC uit de telefoon omzeilen? Anders zul je er namelijk nooit wat aan hebben.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-05 13:41
Voor zover ik weet omzeil je inderdaad de ingebouwde DAC. Zelf heb ik het nog niet uitgevoerd met de smartphone, maar wel met de PC en ik kan je zeggen: wat een verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Geluid kan in elk geval niet beter worden gemaakt, lijkt me. Digitale info is maar op 1 manier uit te lezen toch?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-05 13:41
Als het er niet inzit zit het er niet in. Het gaat om de manier van omzetten. Van Digitaal naar Analoog in dit geval. DAC (digitaal anoloog converter) is daarbij van belang en kijk maar eens naar dit kanaal. Die haalt er nog veel meer bij. https://www.youtube.com/channel/UCR4tuhqPppVp-PD0q17sPEA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerklont
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22-11-2022
Streamen over de speakers doe ik met een Chromecast audio (40 euro). Die optisch verbonden is met mijn Marantz surround versterker. Dit werkt super goed. Hij gebruikt nu dus eigenlijk de DAC van de versterker. Bluetooth is veel verlies en slechte kwaliteit. Casten via WiFi is veel beter(geen verlies).

Maar via de headphone heb ik hetzelfde probleem.. Ik had een Samsung S8. Super goede DAC! Zeer goede dynamiek enzo. Echt genieten was het. Helaas is die telefoon gestolen en heb ik nu een LG G6. Deze DAC is echt slecht. Wat een rotgeluid. Hij schijnt in Korea wel uit te komen met een quad DAC.
.
Ik hoop die qualcomm aqt1000 eens op de kop te tikken.

https://www.qualcomm.com/products/aqt1000

• _Dekker
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Als ik goed geluid wil dan koppel ik mijn Chord Mojo aan mijn Galaxy S7 Edge via de USB uitgang.
Het werkt via Android alleen als je de betaalde app USB Audio Player Pro hebt geïnstalleerd. Het is ook wat pielen om het werkend te krijgen met bv Spotify (de app mag nl niet automatisch opstarten, dus via settings uitzetten.)
Ook niet alles DAC/AMP hardware werkt erop: de Audioquest Dragonfly serie en ook de SMSL Idea kreeg ik helaas niet werkend op deze manier.
Een alternatief is wellicht nog dat je kijkt naar Viper4Android. Ik ken het zelf niet maar ik hoor er goede verhalen over. Wat ik erover lees lijkt het voor mij op een soort veredelde equalizer, dus zonder externe hardware.

[ Voor 11% gewijzigd door _Dekker op 16-08-2018 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
De Qualcomm aqt1000 lijkt me met nader googlen alleen de chip, welke ogenschijnlijk in geen enkel device commercieel (nog) te koop is.

Volgens mij blijven er 3 mogelijkheden voor goed mobiel gelijk over.

1. Telefoon met betere DAC kopen (maar welke, er zijn nauwelijks reviews op dit gebied)
2. Een USB-c DAC kopen. Er worden hierboven enkele voorbeelden genoemd. Hiervan komt de prijs dikwijls dichtbij (of overtreft) optie 3.
3. Een nieuwe BT headset kopen met betere ingebouwde DAC. Probleem bij deze optie is, dat de 'nieuwe standaard' voor de nabije toekomst nog niet bepaald is. Wint hier bijv. LDAC (Sony) of aptX HD?

Wat zou jullie beste advies zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerklont
Bluetooth is verlies van data dus verlies van geluidskwaliteit.

https://www.lifewire.com/...w-about-bluetooth-3134591

Een telefoon met betere Dac is een telefoon met een quad Dac zoals Samsung S8 of S9 of LG V30

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
suikerklont schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:30:
Bluetooth is verlies van data dus verlies van geluidskwaliteit.

https://www.lifewire.com/...w-about-bluetooth-3134591

Een telefoon met betere Dac is een telefoon met een quad Dac zoals Samsung S8 of S9 of LG V30

Succes!
Volgens mij vergeet dat artikel LDAC en aptx HD, er staat dat het in 2018 geschreven is, maar gaat niet over de in 2018 beschikbare middelen.

Mijn keus lijkt te gaan vallen op een andere telefoon en de Oneplus 6 doorgeven aan mijn vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 19:41
Ik heb ooit Poweramp gekocht voor €0.99 daarin kan je aangeven hoe je de muziek aangestuurd wilt krijgen.
Met de versie die ik had kon je kiezen tussen de software of hardware decoding op bijv. je jack poort.
Wat wel heel erg fijn is, echter ik hoorde niet zoveel verschil meer.

Verder heb ik qcy-19 gekocht met apt-x, en die doen het perfect.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
Ik heb de oplossing gevonden door een Samsung Note 9 aan te schaffen en de Oneplus 6 aan mijn vrouw te geven. Je kunt je haast niet voorstellen hoe groot het verschil in audiokwaliteit (via de minijack) is, totdat je het hoort.
Zelfs de AKG dopjes die standaard bij de Note 9 zitten klinken beter dan mijn dure in-ear headset bij de Oneplus. Met mijn eigen headset in de Note 9 is het geluid eindelijk weer helemaal top voor onderweg.

Jammer eigenlijk dat de DAC kwaliteit van een smartphone in vrijwel geen test een criterium is. Ik kan me voorstelllen dat er veel meer mensen zoeken naar goed geluid voor onderweg. Of is de halve wereld tevreden met te zwaar gecomprimeerde mp3-tjes en maakt de hardware dan niet veel meer uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-05 18:51
suikerklont schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:55:
Streamen over de speakers doe ik met een Chromecast audio (40 euro). Die optisch verbonden is met mijn Marantz surround versterker. Dit werkt super goed. Hij gebruikt nu dus eigenlijk de DAC van de versterker. Bluetooth is veel verlies en slechte kwaliteit. Casten via WiFi is veel beter(geen verlies).
Ik heb hier een Chromecast Audio, en die heeft één usb-aansluiting, en één 3.5mm jack. Hoe kun jij die optisch verbinden met je versterker? Via de 3.5 jack is het geluid beroerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
Een gewone chromecast kan dit niet, maar een Chromecast Audio heeft een minijack aansluiting die tevens dienst doet als optical output (er zit dus een lampje acherin de poort verstopt). Je hebt hiervoor een spicifieke optical kabel nodig, bijv. https://store.google.com/...al_cable_chromecast_audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerklont
De gewone chromecast geeft het geluid digitaal door via de HDMI. Dan kun je vanaf je tv optisch verder met digitaal DTS surround geluid.

De chromecast audio heeft inderdaad een lampje waarmee je je versterker optisch digitaal kunt verbinden. Kabeltje is niet duur op eBay.

Helaas is het mij nog niet gelukt om dts 5.1 surround sound te encoden. Maar dat ligt meer aan de bron: youtube of spotify. Die versturen dat geloof ik niet. Deze info is wel een beetje off topic. Sorry.
Pagina: 1