R9 390x via Marktplaats, geen beeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:57
Ik heb 2e hands een R9 390x kaart overgenomen. Gezien de afstand leek het me niet nodig deze ter plekke te testen.

Kaart vandaag ontvangen. Bleek 2x 8pins nodig te hebben. Mijn voeding heeft 2x 6pins. Volgens het bijgesloten boekje zou dit geen probleem moeten zijn en een snelle zoektocht op Tweakers leek dit ook te bevestigen.

Probleem:
Ik kan niet met zekerheid zeggen of de kaart niet functioneert of dat het aan mijn hardware ligt. Ik krijg namelijk op zowel HDMI als Displayport op 2 verschillende schermen geen beeld. Bij het opstarten van mijn PC draaien de fans van de kaart ook niet (alhoewel ik voorheen ook een kaart had die alleen bij hogere load ging draaien dus dit zegt nog niets).

BIOS gecheckt, daar staat netjes als primary graphics device de PCIx ingesteld ipv. de IGD. Zodra ik de kabel omwissel van de videokaart naar de onboard HDMI aansluiting op mijn moederbord heb ik direct beeld.

Windows toont de kaart ook niet. Althans, niet in apparaatbeheer. Zelfs niet na (met de hand) installeren van drivers.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Zie bovenstaand.

Even heb ik gedacht aan de voeding. De verkoper adviseerde 600 watt en de handleiding bij de videokaart zelfs 750 watt. Ik heb "slechts" 550 watt voeding. Maar met een PSU calculator kom ik lager uit icm. mijn Intel i5-6500. Dit zou naar mijn idee dus voldoende moeten zijn. Om het toch met iets meer zekerheid te testen heb ik beide voedingskabels uit de videokaart gehaald en nog eens opgestart. Als het goed is zou je dan een waarschuwing moeten zien om eerst de voeding aan te sluiten voor je verder kunt booten. Ook dat zie ik niet.

Is er nog hoop? Help! :'(

[ Voor 8% gewijzigd door Fidelity op 21-07-2018 21:54 ]

Beste antwoord (via Fidelity op 21-07-2018 22:07)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Euhm, 2x6 op een kaart met 2x8 gaat niet werken, dus daar zit je probleem. Een 8-pin kan tot 150W leveren (volgens specificatie) een 6-pin slechts 75. De PCIe slot levert ook 75, dus met 2x6 kom je in totaal op 225W en dat is niet voldoende. Je zal een degelijke A-merk voeding moeten zoeken die 2x8 heeft, wat de meeste wel hebben, zoals de Corsair TX serie, Seasonic Focus Plus, Cooler Master V etc.

Edit, je voeding heeft 2x6+2, dat is ook 8-pins. Die twee extra pinnetjes er dus ook bijgestoken?

[ Voor 11% gewijzigd door nelizmastr op 21-07-2018 22:01 . Reden: Toevoeging ]

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:14
Heb je wellicht een cpu met gpu onboard en staat die nog aan in je bios? Al vrees iak niet dat het zo simpel is met niet draaiende fans. Kun je meten of er wel stroom op die 2x6 pins staat?

Edit:zeker weten dat je 2x6 kan gebruiken? Hier lees ik dat dat wel eens fout kan gaan: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/50770155

[ Voor 40% gewijzigd door celshof op 21-07-2018 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-10 09:33

DirtyBird

Praktiserend denker

Moet je niet eerst de drivers installeren voor je de kaart kan gebruiken? Im just spitballin', misschoen doet windows dat automatisch

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
DirtyBird schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 21:55:
Moet je niet eerst de drivers installeren voor je de kaart kan gebruiken? Im just spitballin', misschoen doet windows dat automatisch
Al gedaan. Windows ziet de kaart niet. Drivers staan nu wel geïnstalleerd in elk geval.
celshof schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 21:30:
Heb je wellicht een cpu met gpu onboard en staat die nog aan in je bios? Al vrees iak niet dat het zo simpel is met niet draaiende fans. Kun je meten of er wel stroom op die 2x6 pins staat?

Edit:zeker weten dat je 2x6 kan gebruiken? Hier lees ik dat dat wel eens fout kan gaan: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/50770155
Onboard graphics staan uit inderdaad. En de comment waar je naar refereert gaat volgens mij meer over het uitbreiden van zijn bestaande voeding met een accesoire/adapter.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Euhm, 2x6 op een kaart met 2x8 gaat niet werken, dus daar zit je probleem. Een 8-pin kan tot 150W leveren (volgens specificatie) een 6-pin slechts 75. De PCIe slot levert ook 75, dus met 2x6 kom je in totaal op 225W en dat is niet voldoende. Je zal een degelijke A-merk voeding moeten zoeken die 2x8 heeft, wat de meeste wel hebben, zoals de Corsair TX serie, Seasonic Focus Plus, Cooler Master V etc.

Edit, je voeding heeft 2x6+2, dat is ook 8-pins. Die twee extra pinnetjes er dus ook bijgestoken?

[ Voor 11% gewijzigd door nelizmastr op 21-07-2018 22:01 . Reden: Toevoeging ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

tijd voor nieuwe voeding en volgende keer zoiets ophalen en zelf testen

[ Voor 49% gewijzigd door Hackus op 21-07-2018 22:02 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:45

Nemesizz

Untouchable

Inderdaad moeten beide 8-pins aangesloten zijn.

De 2 extra pins zijn dan misschien 'slechts' ground pins, maar ze moeten wel aangesloten zijn.
Dat ze niet op je voeding zitten is al een vrij goede indicatie dat je voeding ook niet geschikt is voor zo'n kaart.

Bij moederborden (CPU power connector) kun je vaak wel af met een 4-pin ipv een 8 pin, maar bij GPU's (videokaarten) absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
Ahhh shit! Ik zie nu inderdaad ook op de Tweakers specificatie pagina staan dat deze kaart 375W gebruikt :( 2x 6pin kan dat inderdaad niet leveren. Bedankt iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-10 18:10
@Fidelity 550Watt moet echt wel voldoende zijn. Zoals @nelizmastr al aangeeft heeft je voeding volgens de specs gewoon 2x 6+2 pins aansluiting dus check je kabels nog een keer en zorg ervoor dat je ook die 2 extra pins aansluit. En natuurlijk dat je GPU überhaupt goed in je PCIE slot zit. Als er dan nog geen teken van leven komt lijkt het er inderdaad op dat je GPU dood is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fidelity
nelizmastr schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 22:00:
OMG |:( wat stom dit... Inderdaad, die "+2" was weggemoffeld ergens onderin de PC kast.

Na het insteken van de 2x "+2" werkte de videokaart direct! Iedereen ontzettend bedankt!
Pagina: 1