Nog een Shimano Steps probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsmarx
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-10-2024
Ik heb sinds een halfjaar een e-mtb enduro, best een prijzige fiets met het Shimano Steps 8000 systeem.

Het is een mooi systeem wat doet wat het moet doen..............als ie werkt. Helaas laat het systeem het al zo lang als ik het heb regelmatig afweten. Het probleem is een vreemde. Het heeft een verwijderbare accu en die kan ik in en uit de fiets opladen, Dat gaat allemaal prima etc. Als de accu is opgeladen en hij zit in de fiets wil de accu echter met grote regelmaat domweg niet aangaan. De knop indrukken van de accu geeft dus geen enkele respons zelfs de LED s op de accu gaan niet aan. Wat echter ook kan gebeuren is dat de LED s uiteindelijk wel aan gaan maar de display op het stuur en ook de rest van het systeem gewoon niet aangaat.

Om het probleem compleet te maken, haal ik de accu uit de fiets dan gaan de LED's wel altijd aan, stop ik m in de fiets dan kan het dus zijn dat bovenstaande weer gebeurt, Echter!....is het ook zo dat het systeem het soms dagen achter elkaar probleemloos doet en dan weer dagen achter elkaar....tot wel 1,5 week lang, niet aan te krijgen is!

Ik zal de problemen met Shimano en de dealer besparen maar het volgende is al gebeurt:

Op een bike-festival heeft de technische staf van Shimano Europe de accu omgeruild omdat ze het waarschijnlijk vonden dat daar het probleem zat........... uitkomst; met de nieuwe accu hetzelfde probleem
Naar dealer gebracht, heeft ie 2 weken (!) gestaan en uiteindelijk ook via online analyse met Shimano tot de conclusie gekomen dat het de kabelboom moest zijn, deze is vervangen.......uitkomst; probleem is nog precies hetzelfde

Ik moet dus nu voor de derde keer na Shimano met een dure fiets waar ik al een halfjaar problemen mee heb en door dit gezeur nog nooit op vakantie mee heb kunnen nemen, verder loopt de communicatie met Shimano heel stroef, komen ze afspraken niet na en zeggen ze zaken toe waar de dealer dan van zegt niets van te weten.

Ik huiver dus ook weer voor de komende sessie vandaar dat ik heel graag zou weten of er anderen zijn die dit soort vage problemen hebben of hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

Jij hebt deze fiets niet bij Shimano gekocht, maar bij een fietsenverkoper. Dat betekent dat jij een ondeugdelijk product hebt gekocht bij de fietsenverkoper, niet bij Shimano. Het is dan ook de verkoper die het probleem zou moeten oplossen. Als hij doorverwijst naar Shimano mag dat alleen als jij daarmee instemt. Aangezien je er met Shimano net uitkomt, zou ik van de verkoper verlangen dat hij het probleem nu zelf maar oplost. Daarbij hoef je dus niet te accepteren dat hij doorverwijst naar een andere partij!

Zorg in iedere geval dat je schriftelijk vastlegt wat er vanaf nu gebeurt, dan heb je een stuk betere bewijsvoering dan je bij mondelinge discussies hebt.

Mocht je er op korte termijn niet uitkomen met de verkoper, dan moet je hem schriftelijk in gebreke stellen. Dat is eigenlijk niets anders dan een brief waarin staat dat hij een gebrekkig product heeft geleverd en dat je hem maant om het gebrek te herstellen. Je bent als koper ook verplicht om hem de gelegenheid te geven het product te herstellen. Houd daarbij in gedachten dat er al diverse herstelpogingen zijn gedaan (alleen wat dat niet door de verkoper maar door Shimano). Als de verkoper weigert het gebrek te herstellen of er niet in slaagt het gebrek te herstellen, kun je de koop laten ontbinden, ook als de verkoper het daarmee noet eens is.

Hopelijk hoeft het zover niet te komen, maar gezien de forse prijs van de fiets en de forse problemen is het moment inmiddels wel aangebroken om formele stappen te ondernemen. Dat betekent natuurlijk niet dat je opeens onvriendelijk moet gaan doen :), maar de tijd van aanmodderen zonder resultaat lijkt mij na een half jaar wel voorbij.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsmarx
Hoi,
Helaas ligt in dit geval de problematiek wat ingewikkelder, Het gaat om een e-mtb. De verkopende partij is dealer van de merkfiets maar geen Shimano-steps dealer. Bij storing etc EIST Shimano dt het door een steps dealer wordt nagekeken. Ik heb daar een hele communicatie over.
Nu kan ik dit probleem natuurlik het probleem van de verkoper van de fiets maken (die ook gewoon bereid is dit te doen) maar daar heeft Shimano over gezegd dag het dan toch gewoon via een steps-dealer gaat lopen (ergo een extra laag erbij wat ik natuurlijk liever niet heb)
Ik ben ondertussen ervaringswijzer geworden en weet dat Shimano met officieel dealers werken omdat ze dan online mee kunnen kijken in het systeem om het probleem te analyseren.....anderen hebben dit systeem niet.
Wat ik jammer vindt en imho zou moeten gebeuren is dat Shimano zelf (met tig experts in dienst) gewoon zelf de fiets even naar Nunspeet halen (nota bene een 20 minuten van mijn huis) en daar een grondige analyse doen, ik hoop dit a.s. week voor elkaar te krijgen en anders breng ik idd de fiets terug........;-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-07 20:38

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Marsmarx schreef op zondag 22 juli 2018 @ 06:51:
Hoi,
Helaas ligt in dit geval de problematiek wat ingewikkelder, Het gaat om een e-mtb. De verkopende partij is dealer van de merkfiets maar geen Shimano-steps dealer. Bij storing etc EIST Shimano dt het door een steps dealer wordt nagekeken. Ik heb daar een hele communicatie over.
Nu kan ik dit probleem natuurlik het probleem van de verkoper van de fiets maken (die ook gewoon bereid is dit te doen) maar daar heeft Shimano over gezegd dag het dan toch gewoon via een steps-dealer gaat lopen (ergo een extra laag erbij wat ik natuurlijk liever niet heb)
Ik ben ondertussen ervaringswijzer geworden en weet dat Shimano met officieel dealers werken omdat ze dan online mee kunnen kijken in het systeem om het probleem te analyseren.....anderen hebben dit systeem niet.
Wat ik jammer vindt en imho zou moeten gebeuren is dat Shimano zelf (met tig experts in dienst) gewoon zelf de fiets even naar Nunspeet halen (nota bene een 20 minuten van mijn huis) en daar een grondige analyse doen, ik hoop dit a.s. week voor elkaar te krijgen en anders breng ik idd de fiets terug........;-(
Nogmaals, dit is het probleem van de winkel waar jij de fiets hebt gekocht. Hij zorgt maar dat het wordt opgelost, hoe hij dat doet is zijn probleem uitdaging. Je hebt niks te maken met Shimano of met een andere dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsmarx
Goed daar ging de initiële vraag niet over, wat dat betreft ga ik me wel redden.

Ik wil graag weten of dit een probleem is wat herkend wordt door anderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Marsmarx schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 08:21:
Goed daar ging de initiële vraag niet over, wat dat betreft ga ik me wel redden.

Ik wil graag weten of dit een probleem is wat herkend wordt door anderen
Waarom is dat van belang?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marsmarx
Conono schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 13:08:
[...]

Waarom is dat van belang?
En vanwaar die vraag? Is dit het inquisitie forum?
Misschien ben ik uniek (maar ik denk het nie)t maar er zijn echt mensen die proberen te achterhalen waar het probleem in zit als ze een storing ergens aan hebben 8)7 en goh via een forum zou je er zo maar achter kunnen komen dat iemand hetzelfde aan de hand heeft en het probleem al getackeld heeft.

Stom maar altijd gedacht dat een forum daar het geijkte middel voor was

NB tot zover allen bedankt voor de off topic antwoorden, Lijkt me dat via dit forum geen gelijke problemen zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:33
Marsmarx schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 20:29:
[...]

En vanwaar die vraag? Is dit het inquisitie forum?
Misschien ben ik uniek (maar ik denk het nie)t maar er zijn echt mensen die proberen te achterhalen waar het probleem in zit als ze een storing ergens aan hebben 8)7 en goh via een forum zou je er zo maar achter kunnen komen dat iemand hetzelfde aan de hand heeft en het probleem al getackeld heeft.

Stom maar altijd gedacht dat een forum daar het geijkte middel voor was

NB tot zover allen bedankt voor de off topic antwoorden, Lijkt me dat via dit forum geen gelijke problemen zijn.
Welkom bij Tweakers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maup81
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-02-2024
@Marsmarx ,
Ik heb sinds een week precies hetzelfde probleem met mijn e-bike met Steps Shimano-motor.
Ik krijg het systeem niet meer aan, batterij is volledig opgeladen (alle leds branden als ik op het knopje van de batterij druk). Heb al van iemand een ander Steps-display geleend om te zien of dat misschien de oorzaak was, maar geen verschil. Heb ook een officiële Steps-dealer gebeld. Die adviseerde om de knop op de batterij (aangesloten op de fiets) 10 seconden in te drukken voor een soort reset. Dit deed helemaal niets. Heb ook nergens iets in de documentatie voor Shimano-dealers gevonden over een dergelijke reset, dus volgens mij is het onzin (en dat komt van een officiële Steps-dealer).
Ik vroeg me af of er voor jouw fiets inmiddels al een definitieve oplossing was gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1149049

ik heb ook een probleem aan de hand met shimano,
gazelle fiets met ondersteuning van Shimano,
display al drie maal vervangen omdat het niet aangezet kon worden, in orde nu.

nu problemen met een heel snelle terugval van de batterij capaciteit, van rond de 20% naar ... 8% of 1% waardoor de ondersteuning wegvalt.
fiets is 8 maanden oud en heeft 3300€ gekost.
nieuwe batterij gekregen maar probleem blijft zoals voorheen ....
Nu een klacht mail gestuurd naar Gazelle om te kijken wat zij kunnen betekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-06 21:19
Anoniem: 1149049 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:12:
ik heb ook een probleem aan de hand met shimano,
gazelle fiets met ondersteuning van Shimano,
display al drie maal vervangen omdat het niet aangezet kon worden, in orde nu.

nu problemen met een heel snelle terugval van de batterij capaciteit, van rond de 20% naar ... 8% of 1% waardoor de ondersteuning wegvalt.
fiets is 8 maanden oud en heeft 3300€ gekost.
nieuwe batterij gekregen maar probleem blijft zoals voorheen ....
Nu een klacht mail gestuurd naar Gazelle om te kijken wat zij kunnen betekenen...
ben je al iets wijzer ? Het is een bekend probleem dat de accu's rond de 25 procent opeens terugvallen. Dat betekend dat je niet het normale aantal kilometers met de accu kunt rijden. Heel irritant probleem. Met software updates is het bij mij nog niet opgelost. Voor mij geen Shimano meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1223186

@ Marsmarx
Hoi
Even geregistreerd bij tweakers om te reageren:
heb in januari 2016 electrische fiets aangekocht met shimano steps e6000 groep
van in het begin probleem gehad met installatie van accu na opladen:
accu haal ik uit de fiets en koppel deze aan lader, volgende morgen maak ik deze los en sluit deze aan op fiets:
display komt niet op...
na wat zoeken (eigenaardige) methode gevonden om het wel te laten werken:
na het loskoppelen van de accu van de lader, moet je die eerst even terug aan de lader hangen, en daarna op de fiets, dan werkt het altijd. Altijd zo gewerkt, tot op vandaag, het display wil niet meer aan, bij installatie van accu en aanleggen van de fiets gaan de LEDS op de accu niet aan; koppel ik de accu los van de fiets, gaan de LEDS wel aan... beetje zelfde probleem als dat van u...
Heeft de shimano dealer ondertussen al gevonden waar het probleem zat?

svdb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikem mekin
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 28-11-2020
accu haal ik uit de fiets en koppel deze aan lader, volgende morgen maak ik deze los en sluit deze aan op fiets:
display komt niet op...
na het loskoppelen van de accu van de lader, moet je die eerst even terug aan de lader hangen, en daarna op de fiets, dan werkt het altijd. Altijd zo gewerkt, tot op vandaag, het display wil niet meer aan, bij installatie van accu en aanleggen van de fiets gaan de LEDS op de accu niet aan; koppel ik de accu los van de fiets, gaan de LEDS wel aan... beetje zelfde probleem als dat van u...

Heb dezelfde vraag. Wie kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erniee
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-07 20:09
Nikem mekin schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:29:
display komt niet op...

Heb dezelfde vraag. Wie kan helpen?
Ik heb hetzelfde probleem bij de fiets van mijn vrouw. Tijdje terug is accu inclusief lader opgestuurd en kregen deze netjes terug inclusief nieuwe lader want het zou aan een defecte lader liggen. Erg typisch aangezien we nog eenzelfde lader hebben van mijn fiets en daar werkte de accu ook niet. Maar waarempel, de accu werkte opeens weer.. nu na 1.5 maand hetzelfde. Accu lijkt niet op te laden en fietscomputer gaat alleen aan als je de accu loskoppelt, accu aanzet en gelijk in je fiets schuift. Niet zoals het hoort in ieder geval. Ik heb zelf meer het idee dat het probleem in de fietsbekaveling zit die een storing geeft in de accu waardoor deze ontregeld is.

Iemand inmiddels als een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pengels
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-04-2021
heb hetzelfde probleem als marsmarx.
display van de ebike wil niet opstarten.
De dealer heeft er al eens naar gekeken maar het probleem is nog steeds niet opgelost.
display start niet als ik de knop kort of lang indruk.
Als de accu in de fiets zit gaan de leds niet aan als ik op de knop van de accu druk.
haal ik de accu eruit en druk dan op de knop dan branden de leds wel.
Ik zie dat dit een reeds lang bestaand probleem is, maar is er nu een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DH70
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20-09-2021
Hmmm, sinds 1,5 maand in bezit van een e-bike met Shimano middenmoter en batterij. Geen enkel probleem gehad, tot gisteren. Batterij was drie streepjes vol nog in de middag. Savonds wil ik weg en display startte ook niet op en geen enkel brandend ledje op de accu. Toch maar opgeladen bij thuiskomst en vandaag gewoon gefietst naar het werk en terug. Ben benieuwd of het 1malig was, maar als ik bovenstaande lees.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DH70
Weer hetzelfde probleem, gewoon volle accu en vanavond drukte ik de accu weer in om op te starten en weer brandde er geen enkel ledje op de batterij. Wat een ellende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erniee
erniee schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:48:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem bij de fiets van mijn vrouw. Tijdje terug is accu inclusief lader opgestuurd en kregen deze netjes terug inclusief nieuwe lader want het zou aan een defecte lader liggen. Erg typisch aangezien we nog eenzelfde lader hebben van mijn fiets en daar werkte de accu ook niet. Maar waarempel, de accu werkte opeens weer.. nu na 1.5 maand hetzelfde. Accu lijkt niet op te laden en fietscomputer gaat alleen aan als je de accu loskoppelt, accu aanzet en gelijk in je fiets schuift. Niet zoals het hoort in ieder geval. Ik heb zelf meer het idee dat het probleem in de fietsbekaveling zit die een storing geeft in de accu waardoor deze ontregeld is.

Iemand inmiddels als een oplossing?
Inmiddels bijna een jaar verder. Omdat mijn vrouw en ik eenzelfde fiets hebben (heren model en dames model) hebben we tijdens de problemen met de accu van mijn vrouw mijn accu een paar keer uitgewisseld tussen de fietsen. Na een week ging mijn accu dezelfde problemen vertonen. De officiële dealer waar ik uiteindelijk naartoe ben gegaan had dit nog nooit meegemaakt en gaf aan dat mijn accu onder garantie viel en vervangen zou worden maar die van mijn vrouw niet, omdat die inmiddels 26 maanden oud was. Na een hoop stennis met fietsenwinkel.nl heb ik zelf aangegeven naar TROS radar te gaan als zij niet degelijke fietsen verkopen. Ik heb toen ook Gazelle gebeld om te vragen wat hun ervaringen met fietsenwinkel.nl waren. Zij waren gestopt met verkoop via deze partij maar begrepen het probleem. Uiteindelijk zijn zij zo netjes geweest om via de officiële dealer uit de buurt ook een nieuwe accu voor mijn vrouw op te sturen.

Achteraf vermoed ik nog steeds dat de bekabeling niet helemaal lekker zit bij de fiets van mijn vrouw. Op het moment dat de accu eruit wordt gehaald is dit het kritische moment waardoor er kortsluiting oid in de accu ontstaat met een storing in de accu waar die volgens Gazelle niet uit komt. Door het gebruik van mijn accu in de fiets van mijn vrouw vermoed ik dat dit probleem uiteindelijk ook bij mijn accu is ontstaan.

Op Internet lees ik dit probleem meer en ik vermoed dat het gewoon een ontwerpfout is van Gazelle....

Al met al is bij ons het probleem verholpen en heb ik tegen mijn vrouw gezegd dat het de voorkeur heeft de accu gewoon in de fiets te laten zitten en op te laten dan om de accu eruit te halen en los op te laden. Dit gaat inmiddels bijna een jaar zonder problemen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DH70
Waarschijnlijk lag het bij mij toch aan de accu. Deze is tezamen met het display vervangen. Ik hoop dat het probleem hiermee is opgelost. Vanuit de fietsenwinkel is een uitermate goede en meedenkende service verleend, echt helemaal TOP!! Dat mag ook zeker genoemd worden. Aktiebikes.nl niks mis mee!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erniee
Na ruim een jaar geen problemen te hebben gehad opnieuw weer het probleem. Vrijdag nog gefietst en alles werkte goed, zojuist wilde de fiets niet aan, accu niet aan en als ik 'm probeer op te laden gaat het derde ledje branden en het eerste ledje knipperen... Morgen maar weer naar de fietsenmaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helex1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-02 23:41
Helaas heeft bovenstaande storing bij mij inmiddels ook al 2 x toegeslagen.

Eerste keer bleek de accu defect na 5000 km - met wat coulance uiteindelijk voor 345 Euro een nieuwe accu gekregen gekocht in januari 2022

Vorige week - geen reactie op de display - volgens acculampjes 80% vol. Echter aan de acculader direct in storing en inderdaad diverse groene leds knipperen.
Naar de fietsenwinkel (Mantel Arnhem) met het hele spul - ja hoor - accu weer defect - gelukkig nog net binnen garantie.
Bericht van Mantel - we hebben de accu besteld en die is waarschijnlijk over 105 dagen leverbaar.

Dit wordt dus de derde accu op 7500 kilometer.Ook de dispaly is al een keer vervangen, maar dat gelukkig nog binnen de eerste gerantie-termijn. Vertrouwen in Shimano ebikes is inmiddels NUL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-07 00:29
Hoi, hopelijk kent iemand dir probleem:
Ik heb een twedehands fiets met SHIMANO STEPS 6000 gekocht.
Mij werd verteld dat de accu niet ok is, daarom was die ook goedkoop.
Nu lukt het idd niet, die accu überhaup[t te laden:
Het LED iop de lader blijft uit en ook de LED op de alkku.
Vraag:
Moet het lampje op de lader meteen branden als diein de muurdoos gaat,
dus als de accu nog niet aangesloten is,
of brand het LED op de lader eerst als die accu gaat laden???
Wart is hier andehand???
Pagina: 1