Toon posts:

Gemeente geeft me persoonsgegevens van vorige bewoners

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat gedoe met de gemeente Leidschendam-Voorburg. Heb daarom een dossier opgevraagd. Daar zit - tot mijn stomme verbazing - een overzicht tussen van al de bewoners van mijn woning. Vanaf de bouw eind jaren tachtig tot heden. Inclusief geboortedatum, al dan niet samenwonend en data van verhuizing.

Reactie van medewerker van de gemeente was "dan verscheurt u dat toch". Op officiele klacht heb ik zelfs helemaal geen reactie gekregen.

Geboortedatum van de vorige bewoonster had ik nou net nodig om iets te kunnen doen met de bankafschriften die ik nog ontvang van de vorige bewoner })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:39
Oeps, kan gebeuren. Maar dan zo’n reactie?

Ik zeg:

https://datalekken.autori...sgegevens.nl/actionpage?1

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:43
Dat is om je eigen lekken te melden, voor het tippen van de AP over lekken van anderen moet je deze hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor zover ik de informatie van de autoriteit persoonsgegevens begrijp kan ik als derde geen melding doen van een datalek. Informatie gaat ook niet over mijzelf (sta wel op het overzicht maar die informatie ken ik dus is geen lek) dus ben ook niet benadeeld.

Tipformulier ga ik invullen. Tnx hcQd.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2018 20:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 20:05:
Voor zover ik de inforamtie van de autoriteit persoonsgegevens begrijp kan ik als derde geen melding doen van een datalek. Informatie gaat ook niet over mijzelf (sta wel op het overzicht maar die informatie ken ik dus is geen lek) dus ben ook niet benadeeld.
Wie zegt dat jouw gemeente niet nog veel meer data aan anderen, waaronder jou, heeft doorgegeven aan niet-rechthebbenden?

Ik denk dat je je best benadeeld kunt voelen in deze kwestie. Zeker gezien de reactie van de gemeente.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
redfoxert schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 20:07:
[...]
Wie zegt dat jouw gemeente niet nog veel meer data aan anderen, waaronder jou, heeft doorgegeven aan niet-rechthebbenden?

Ik denk dat je je best benadeeld kunt voelen in deze kwestie. Zeker gezien de reactie van de gemeente.
Dat is precies de reden waarom ik hier een punt van maak. Medewerkers die zo laks omgaan met gegevens horen wat mij betreft geen toegang te hebben tot persoonsgegevens.

Zakelijk beschouwd ben ik niet benadeeld. Dus kan ik dat niet als argument gebruiken om een klacht in te dienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:02
Heb je met zomaar een medewerker gesproken of met de Functionaris Gegevensbescherming? Alleen die laatste heeft echt nut in jouw situatie, die is eindverantwoordelijke met dit soort problemen en is juist aangesteld om aanspreekpunt te zijn. Elke organisatie die persoonsgegevens verwerkt is verplicht een Functionaris Gegevensbescherming te hebben.

In principe kan je ook pas een klacht indienen bij AP als je er met de FG niet uit bent gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb via het contactformulier van de gemeente een bericht gestuurd naar de 'privacy officer / verantwoordelijke voor handhaving AVG' met mijn klacht. Geen reactie op ontvangen. Wellicht dat daar een termijn voor staat die langer is dan mijn geduld overigens.

Zal nog eens een briefje wagen gericht aan de functionaris gegevensbescherming.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2018 20:17 . Reden: toevoeging 'briefje sturen' ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Dat je op een klacht geen reactie krijgt is ook erg. Tast natuurlijk het vertrouwen van de burger in de overheid aan.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:39
Thx @hcQd die bedoelde ik inderdaad d:)b

Ik zou wel over gaan tot melding, simpelweg omdat er geen reactie op de klacht komt. Dat moet écht binnen 72 uur na melding. Als dat al niet werkt, hoe gaan ze dan om met grotere issues? Elke melding neem je serieus, toch?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
CC'tje doen naar de lokale media of naar Dimitri Tokmetzis / Maurits Martijn? Dat moedigt vast wel aan tot wat actie.

Ik vraag me af of het juiste WOB-verzoek hier nog iets in zou kunnen doen, maar ik weet niet precies hoe je dat zou moeten formuleren.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:33

kodak

FP ProMod
@willemjoosten als je na een paar weken nog geen reactie van de gemeenten hebt kan je de ombudsman inschakelen. Voor de gemeente Leidschendam - Voorburg is dat de ombudsman van de regio Den Haag. Ik vraag me alleen af of die echt iets voor je kan betekenen anders dan het bij de gemeente onder de aandacht brengen hoe het voortaan wel moet, of dat doorverwijzen naar de Autoriteit Persoonsgegeven (die er toezicht op horen te houden)

En zoals @pimlie al opmerkt kan je ook eerst contact proberen te zoeken met de verantwoordelijke binnen de gemeente: de functionaris gegevensbescherming. Als je klacht over het onnodig delen van persoonsgegevens niet door de functionaris is ontvangen zal die dat waarschijnlijk graag willen weten. Er zijn wel vaker medewerkers bij organisaties die hun eigen fouten of van collega's liever wegmoffelen of niet snappen dat er regels zijn. (Al moet je bij een gemeente dan onder een steen geleeft hebben.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Overheidsinstanties hebben wel vaker van dat soort rare dingen imho.
Weet nog goed dat ik in het studentenhuis op Mijn Toeslagen doodleuk de inkomensgegevens van alle andere studenten op hetzelfde adres kon inzien. :+ En dat was geen bug maar een feature...
Volgens mij kan dat ook nog altijd.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Pagina: 1