Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
In ons huis hebben we op diverse plekken kwh meters zitten, puur een stukje extra inzicht wat of waar in een periode de meeste energie is verbruikt. Nu wij pas een slimme meter ver richting 2019 gaan krijgen en dit nog steeds gelimiteerd is per groep, dacht ik toch wat 'slimmer' te willen gaan met de meters.

Maar nu een aantal te hebben gehad, loop ik al snel tegen het probleem: zoek ik nu verkeerd of bestaan ze niet? Simpele kwh meters op een stopcontact waar je centraal deze informatie kan ophalen, opslaan en analyseren. Niets met internet of 'overal ter wereld aan/uit zetten', tijdmeters wanneer ze aan/uit moeten, gewoon pure data.

Nu heb ik de meters in beetje 3 groepen gevonden:
-Bluetooth versies
Werken bijzonder goed, nadeel dat het bereik niet optimaal is en het 99% app/telefoon afhankelijk is. Plus dat je geen centraal punt hebt waar je al die informatie continue kan binnenhalen.

-Z-wave
Voelt vooralsnog als pure overkill, buiten dat de meters nog best prijzig zijn (50-60 euro) en ik nog weinig plannen heb om alle soort sensoren te gaan gebruiken. Plus dat je ook nog een centraal systeem nodig hebt, hoewel een Pi met UZB al zou werken, lijkt me dit toch een flinke investering.

Wi-fi
Zo'n beetje die ik beet heb gehad of heb bekeken, werkt op het principe dat je 'ergens' een cloud account moet aanmaken, ding maakt verbinding met je wifi, vervolgens internet, en daaruit lees je je data. Ben dan geen alu-hoedje, maar 'dingen' die random verbinding maken met het internet ben ik helemaal geen fan van.

Mis ik nu gewoon de simpele kwh meters die je 'lokaal' kan uitlezen? Ik heb al een simpele mini-PC draaien die data zou kunnen ophalen, opslaan en verwerken, maar heb nog weinig gevonden wat op zo'n manier zou kunnen werken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

https://www.conrad.nl/o/energiekostenmeters-1114014

Ik heb zelf een logger met 5 units, kan je niet met een pc uitlezen zoals in de link maar wel handig omdat je er 5 tegelijk kan checken, maar zie die niet meer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
Rol-Co schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 20:12:
https://www.conrad.nl/o/energiekostenmeters-1114014

Ik heb zelf een logger met 5 units, kan je niet met een pc uitlezen zoals in de link maar wel handig omdat je er 5 tegelijk kan checken, maar zie die niet meer.
Ja, zulke zat ik nu dus ook te kijken, ik heb die voltcraft sem6000 bluetooth versies met een telefoon op een usb-cradle, wat in principe hetzelfde doet.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom meet je niet in de groepenkast met 1 kWh meter met s0 puls, modbus RTU/TCP of M-Bus ?

Uiteindelijk gaat het toch om je totaalverbruik te verminderen? En zo meet je alles...
Iets aan of uitschakelen, dan weet je ook hoeveel watt het verbruikt..

Ik gebruik hier 2x Finder 3-fase met m-bus en een m-bus master adapter van ali
En 2x finder 1-fase met s0 en twee youlessen.
Nog een paar zwave fibaro tussen stekkers.
En alles via de raspberry pi te loggen en uit te lezen. Hoeft niet eens aan internet te hangen als je dat niet wilt.
De finders zijn vrij prijzig, maar eastron is een goedkoper alternatief (modbus rtu)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-07-2018 21:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Andere optie is Plugwise, klein beetje gedateerd maar daardoor zijn de stekkers voordelig van Marktplaats te trekken. USB stick in je PC en gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Sethro op 21-07-2018 21:28 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zo een Finder, wat leest die uit? Ik zie enkel U, I, P en E.
Ik was namelijk ook wel eens aan het kijken naar een 2Wire EMM.120. Die kan namelijk ook de frequentie en powerfactor uitlezen. Op zich niet zo spannend maar in branche waar ik werk doen we dat nogal eens uitlezen en het leek me grappig om dat ook te loggen.

Die 2wire heeft verder ook RS485 modbus uitlezing zelf, dus niet via een m-bus. Hij is ook wat goedkoper lijkt het, maar is niet onmiddellijk te verkrijgen bij de standaard shops.

En anders vond ik de SmartPi ook wel interessant. Maar die is ook weer aan de prijzige kant.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 21:25:
Waarom meet je niet in de groepenkast met 1 kWh meter met s0 puls, modbus RTU/TCP of M-Bus ?

Uiteindelijk gaat het toch om je totaalverbruik te verminderen? En zo meet je alles...
Iets aan of uitschakelen, dan weet je ook hoeveel watt het verbruikt..

Ik gebruik hier 2x Finder 3-fase met m-bus en een m-bus master adapter van ali
En 2x finder 1-fase met s0 en twee youlessen.
Nog een paar zwave fibaro tussen stekkers.
En alles via de raspberry pi te loggen en uit te lezen. Hoeft niet eens aan internet te hangen als je dat niet wilt.
De finders zijn vrij prijzig, maar eastron is een goedkoper alternatief (modbus rtu)
Eind volgend jaar krijgen we een slimme meter (nu gewoon nog een Ferraris meter), het totaalverbruik maakt mij niet bijzonder veel uit, het gaat meer om specifieke apparaten of kleinere groepen. De keuken staat bv op 1 aparte groep, maar ik wil ook onderling kunnen zien waar het verbruik het meeste is door het jaar heen.
Sethro schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 21:28:
Andere optie is Plugwise, klein beetje gedateerd maar daardoor zijn de stekkers voordelig van Marktplaats te trekken. USB stick in je PC en gaan.
Ik zie dat die op ZigBee lijkt te werken, dat is dan ook nog een optie om te bekijken, gaan we eens verder op zoeken :)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@kluyze
Hier staat meer info.
(en dit is een nieuwer model)
7E.78.8.400.0312
https://gfinder.findernet...tachments/7E/EN/S7EEN.pdf
https://www.elektrowelt-z...-schnittstelle-mid-k.html

En eastron modbus:
https://nl.aliexpress.com...8.100006.6.13a96139UWDdXD

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-07-2018 10:40 ]