Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey iedereen,

Ik zit hier met een apart probleem, voor mij althans. Ik heb een Netgear Nighthawk R7000 router, waar altijd een variant van Merlins AsusWRT op heeft gedraaid. Maar van de een op de andere dag kan niemand nog verbinding maken met het apparaat. Als ik op mijn Android apparaten verbinding probeer te maken lijkt het heel even alsof hij gaat verbinden maar stopt dan vervolgens ook direct, en doet net alsof er niets gebeurt. Ik zie heel even "Connecting.." en dan na een fractie van een seconde staat er weer "Saved".

Op mijn Linux laptop krijg ik via NetworkManager ook niet de kans om te verbinden, hij krijgt mogelijk nooit een IP adres aangeboden. Als ik statisch IP gebruik zegt hij wel dat hij verbind met de router, echter kan ik er niet heen pingen.

Echter, kan ik na elke geschatte 20 hard resets (30/30/30 of reset knop op de router) wel verbinden, en de router gebruiken zonder ook maar enig probleem... Ook Android kan dan netjes verbinden.

Toen ik eenmaal weer een keer in de router kon, heb ik direct besloten om AwesomeTomato te flashen, gezien ik er eigenlijk van uitging (zonder aanleiding) dat het om een softwareprobleem ging. Dat ging zonder problemen, en de router resette toen hij klaar was met flashen. Echter toen hij gerestart was kon ik er wederom niet mee verbinden.

Ook via ethernet kan ik niet verbinden, enkel als ik een statisch IP geef, maar kan dan weer niet pingen.

Ik heb zo'n FTDI contraptie, waar ik Arduino's en ESP8266's enzo mee flash, en die heb ik met hulp van https://www.myopenrouter....v2-or-r6250-wi-fi-routers aangesloten op de router om hem via serieel uit te kunnen lezen. Middels deze weg kan ik ook gewoon in CFE (de bootloader) of Linux shell komen. Ik kan de TFTP server starten in CFE, echter kan ik er niets heen sturen omdat ik vanuit mijn apparaten de router niet kan bereiken. Ik heb ook NVRAM al gewiped.

Kort maar krachtig(er) dus:

Ik heb een R7000 waar nu AwesomeTomato op draait, echter kan niets verbinden, vermoedelijk deelt de router geen IP adressen uit? Echter eenmalig in ongeveer 20 resets kan ik WEL verbinden, zonder problemen. Powercyclen of resetten zorgt er dan weer voor dat de router weer stopt met werken.

Iemand enig idee? Ik kan bootlogs en dergelijke van de seriele interface hier nog posten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kun je vaststellen of het ding een IP-adres krijgt (of zichzelf toekent)?
Als er geen dhcp op draait, dan kun je één van je PC's een netwerk adres in diezelfde range geven en dan zou je moeten kunnen connecten naar de admin-interface. Als die draait, tenminste

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als je in de linux shell kan komen, dan kun je toch de status van de netwerk poorten zien? Klopt het IP adres met wat je verwacht? Zitten er warnings in de bootlog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!
Brahiewahiewa schreef op zondag 22 juli 2018 @ 07:11:
Kun je vaststellen of het ding een IP-adres krijgt (of zichzelf toekent)?
Als er geen dhcp op draait, dan kun je één van je PC's een netwerk adres in diezelfde range geven en dan zou je moeten kunnen connecten naar de admin-interface. Als die draait, tenminste
Device eth0: hwaddr 2C-30-33-53-E6-84, ipaddr 192.168.1.1, mask 255.255.255.0
gateway not set, nameserver not set
Loader:raw Filesys:tftp Dev:eth0 File:192.168.1.2:vmlinuz Options:(null)
Loading: Failed.
Could not load 192.168.1.2:vmlinuz: Timeout occured

Dit is wat de bootlog mij meld. eth0 (op de router) pakt 192.168.1.1, dat ziet er goed uit naar mijn mening. De router is nu verder niet verbonden met iets anders dan mijn laptop via zowel serieel als ethernet (ethernet werkt nog steeds niet), dus de gateway en nameserver(s) zijn niet gebruikt, maar dat lijkt me dan logisch.

Ik zit zelf op 192.168.1.2/24, dus ik zou gewoon echt in hetzelfde subnet moeten zitten, echter kan ik de router toch niet bereiken... CFE schijnt haar eigen webinterface te hebben in sommige gevallen, maar ook daar kan ik niet inkomen.
Mijzelf schreef op zondag 22 juli 2018 @ 08:00:
Als je in de linux shell kan komen, dan kun je toch de status van de netwerk poorten zien? Klopt het IP adres met wat je verwacht? Zitten er warnings in de bootlog?
Dit is de output van `ip a` op de router

1: lo: <LOOPBACK,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 16436 qdisc noqueue state UNKNOWN
link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
inet 127.0.0.1/8 brd 127.255.255.255 scope host lo
inet6 ::1/128 scope host
valid_lft forever preferred_lft forever
2: ifb0: <BROADCAST,NOARP> mtu 1500 qdisc noop state DOWN qlen 32
link/ether MAC-WEGGELATEN brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
3: ifb1: <BROADCAST,NOARP> mtu 1500 qdisc noop state DOWN qlen 32
4: ifb2: <BROADCAST,NOARP> mtu 1500 qdisc noop state DOWN qlen 32
5: ifb3: <BROADCAST,NOARP> mtu 1500 qdisc noop state DOWN qlen 32
6: eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UNKNOWN qlen 1000
7: eth1: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UNKNOWN qlen 1000
8: eth2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UNKNOWN qlen 1000
9: vlan1@eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP
10: vlan2@eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP
11: br0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UNKNOWN
inet 192.168.1.1/24 brd 192.168.1.255 scope global br0

Ik zie niets geks, behalve dat de ifb's op DOWN staan, echter heb ik geen kennis van ifb's, dus daar heb ik nog niet aan zitten sleutelen.

`route -n` geeft mij dit:

Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface
192.168.1.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 0 0 0 br0
127.0.0.0 0.0.0.0 255.0.0.0 U 0 0 0 lo

Dit ziet er naar mijn idee ook goed uit.

Het enige wat mij zorgen baart zijn de errors die hij gooit helemaal aan het einde van de bootlog:

emf: module license 'Proprietary' taints kernel.
Disabling lock debugging due to kernel taint
et_module_init: passivemode set to 0x0
et_module_init: txworkq set to 0x0
et_module_init: et_txq_thresh set to 0x0
eth0: Broadcom BCM47XX 10/100/1000 Mbps Ethernet Controller 6.37.14.86 (r456083)
wl_module_init: passivemode set to 0x0
wl_module_init: txworkq set to 0x0
eth1: Broadcom BCM4360 802.11 Wireless Controller 6.37.14.86 (r456083)
eth2: Broadcom BCM4360 802.11 Wireless Controller 6.37.14.86 (r456083)
/ # vlan1: cmd=14: Operation not supported
lo: File exists
vlan1: cmd=14: Operation not supported

Ik heb op die fouten gezocht, maar kom ze alleen tegen in een Chinese (?) bootlog ergens anders op het web.

Kan zijn dat ze geen kwaad kunnen, maar voor de zekerheid post ik ze toch maar even hier.

Ik heb niet genoeg kennis van Linux op routers om te kijken of DHCP draait, weet niet of dat als gewone server draait, of deel is van een Tomato pakketje of dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:00

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Wellicht kun je een seriële console er op aansluiten en kijken wat er gebeurt als hij over het netwerk niet bereikbaar is?

https://www.myopenrouter....00-nighthawk-wi-fi-router

https://wiki.openwrt.org/toh/netgear/r7000

https://community.netgear...service-port/td-p/1015806

dan kun je in ieder geval zien wat de laaste meldingen gedurende het boot-proces zijn, als hij niet bereikbaar is. Wellicht geeft dat een hint waar je het moet zoeken.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thunder7 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 12:50:
Wellicht kun je een seriële console er op aansluiten en kijken wat er gebeurt als hij over het netwerk niet bereikbaar is?

https://www.myopenrouter....00-nighthawk-wi-fi-router

https://wiki.openwrt.org/toh/netgear/r7000

https://community.netgear...service-port/td-p/1015806

dan kun je in ieder geval zien wat de laaste meldingen gedurende het boot-proces zijn, als hij niet bereikbaar is. Wellicht geeft dat een hint waar je het moet zoeken.
Sorry als ik niet helemaal duidelijk was. Ik heb zo'n seriele interface, en die lees ik uit via minicom op mijn Linux bak. Middels die weg heb ik ook bovenstaande logs en dergelijke ook via serial verkregen, daar er geen netwerkcommunicatie mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Je bent niet de enige, in ieder geval:

https://forum.dd-wrt.com/...a960fed106d31e55c7b2dbe70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat topic had ik nog niet gevonden, bedankt! Echter lukt het daar niet om in CFE te komen, dat lukt mij wel, tevens kan ik de TFTP server starten, echter kan ik er niets heen sturen omdat mijn laptop niet met de router kan verbinden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Theoretisch moet het ook over de seriële kabel kunnen, waarvan je weet dat hij wel werkt.

https://openwrt.org/docs/...n/generic.flashing.serial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb zojuist het NVRAM nog maar een keer gewiped, en toen kon ik na een reboot ineens wel in de router komen... Daarna even voor de zekerheid opnieuw AwesomeTomato geflashed (eerst de initial 64K, en dan de AIO versie eroverheen). Flashen ging wederom zonder problemen, maar na de reboot kon ik weer niet in de router komen...

Ik heb nogsteeds een statisch IP toegewezen vanuit mijn laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dan ga ik toch denken dat het aan awesome tomato ligt.
Het je 't probleem met de netgear firmware ook?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik ben weer een stap verder, bedankt @Brahiewahiewa, ik heb de router nog enkele keren gereset, waarna ik weer eenmalig een verbinding via CFE kon krijgen, en dus meteen stock geflashed. Tot mijn grote verbazing bleef die wel werken! Moest hem uiteraard wel resetten omdat ik van Tomato kwam. Ik heb toch omdat ik het niet laten kon weer even Tomato geflashed, en hetzelfde probleem verscheen weer. Ik kon dus niet meer verbinden.

Die les heb ik voor nu geleerd haha, heb geen zin om elke keer de router tot 20x toe te moeten resetten om er iets mee te kunnen doen.

Ik heb er nu stock op draaien en laat deze even zo, kijken of hij nu wel blijft werken.

Om even terug te koppelen naar het begin van deze troubleshootingstocht, ik vind het echt enorm vreemd dat hij het dus zowel op Marlin en (Awesome)Tomato niet werkt. Ik heb OpenWRT nog niet geprobeerd, echter schijnt Tomato als enige de proprietary driver van Netgear/Broadcom te gebruiken (samen met stock uiteraard), om zo de hogere WAN/LAN snelheden te beloven. Ik ben all for Open Source, maar ik vrees dat ik nu even aan stock vast zit lol.

Ik houd men hier op de hoogte, voor het geval er toch nog iets veranderd. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik mijn R7000 met AdvancedTomato, werkt echt als een zonnetje. Heb in het verleden wel eens andere dingen geprobeerd maar werkte allemaal net niet, een scala aan problemen waaronder hetgeen jij omschrijft. AdvancedTomato is misschien niet het meest fancy, maar het is stabiel. (https://advancedtomato.com)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb te vroeg gejuicht, ik ben weer terug bij square one. Ik kan wederom niet verbinden, krijg nu via wifi wel de mogelijkheid om mijn wachtwoord in te voeren, maar dan timed hij out (op Linux, op Android heb ik hetzelfde probleem als voorheen). Als ik mijn laptop een vast IP geef, daarna de router powercycle en vanaf dat moment blijf pingen van mijn laptop naar de router gaat het vaak WEL goed... Zodra ik de router dan nog een keer powercycle kan ik wederom niet verbinden..
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:52:
Ik gebruik mijn R7000 met AdvancedTomato, werkt echt als een zonnetje. Heb in het verleden wel eens andere dingen geprobeerd maar werkte allemaal net niet, een scala aan problemen waaronder hetgeen jij omschrijft. AdvancedTomato is misschien niet het meest fancy, maar het is stabiel. (https://advancedtomato.com)
Hey Spectaculous, ik ben weer stom geweest, overal waar ik AwesomeTomato noemde bedoelde ik stiekem AdvancedTomato, blijkbaar heb dat gewoon verkeerd gelezen. Mijn excuses voor de onduidelijkheid 8)7 .

Ik heb vanuit stock eerst die Initial 64K geflashed, die laten ratelen en dan als die klaar is de AIO variant eroverheen (tomato-R7000-AT-ARM-3.5-140-AIO-64K). Dat is dus versie 140. Mag ik vragen welke versie jij gebruikt? Misschien werkt de laatste versie (bij mij) gewoon niet zo lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde gedaan, eerst de "R7000-1.28.AT-ARM-3.5-140-initial-64K.chk" en daarna de "R7000-AT-ARM-3.5-140-AIO-64K.trx" erop gezet. Ook versie 140. AdvancedTomato is sowieso een veel gebruikte firmware voor deze modellen, dus als hier zoiets in mis zou zijn dan denk ik dat er veel meer over te vinden was. Als er nog garantie op zit denk ik dat je het beste kan proberen om de OFW (original firmware) er weer op te zetten en ermee terug te gaan.

Als een reset af en toe de oplossing geeft lijkt me een hardware probleem niet uitgesloten. Als een reset de oplossing voor een softwareprobleem is lijkt me dat dit elke reset het probleem zou moeten oplossen, en een installatie van een andere firmware helemaal. Twee firmwares zelfde probleem klinkt als een defect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm oke, dan heb ik het iig niet fout gedaan. Ik ga er ook niet vanuit dat er echt iets mis is met de firmware, de kans is natuurlijk groter dat er iets met mijn router aan de hand is.

Ik vrees ook dat ik het in die hoek moet gaan zoeken. Volgens mij heb ik er geen garantie meer op, maar ik zal dat even nazoeken voor de zekerheid.

Ik ben zelf ook van mening dat het waarschijnlijk een hardware probleem is. Ik vind het vreemd dat ik in principe standaard geen verbinding kan maken, behalve 1x op de ongeveer 20 resets.. Ik sleutel al een tijdje aan routers, maar dit heb ik nog nooit gezien.

Kortom, ik ga de bon even opzoeken en kijken of het apparaat nog terug kan. Bedankt weer! :)

EDIT: Neen, geen garantie meer... Ik ga het echter nog niet opgeven 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2018 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ugugu[video]javascript:alert(1)[/video]

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2018 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2018 @ 14:17:
ugugu[[url="javascript:alert(1)"]video[/url]]