Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC start niet op, 2x moederbord defect binnen een week?

Pagina: 1
Acties:

• KurriKlown
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-10 10:58
Hoi Tweakers,

In het kort: bij het aanzetten van mijn pc gaan de fans draaien, leds gaan aan, maar geen beeld, geen bios, geen harde schijf activiteit.

Mijn systeem: i5 4670K, Gigabyte Z87 socket 1150 mobo, 16GB geheugen, Asus GTX 770, Corsair CX500M voeding en nog een rijtje hdd/ssd's.

Tijdlijn: vorige week zondag zet ik mijn pc normaal uit. Ik moest hem 's avonds nog een keer aanzetten en vervolgens, zoals boven beschreven, fans en licht gaat aan in de kast, monitor blijft zoeken tussen digital/analog, geen beeld, geen bios, niets.

Getest met en zonder geheugen, met ander geheugen, andere voeding, andere monitor, andere videokaart, andere processor (Pentium G3220), zonder videokaart, over de Intel HD graphics geprobeerd, nieuwe batterij in het moederbord, BIOS gereset. Geen piepjes, geen beeld. Ik kreeg één keer wel beeld, met de melding dat het BIOS gerest was, maar omdat ik toen geen muis en toetsenbord had aangesloten, zette ik mijn systeem weer uit en aan, maar helaas dat laatste ging dus weer niet.

Op dinsdag moederbord vervangen voor een nieuwe Asrock H81, alles werkte weer tot en met vandaag. Omdat het Asrock moederbord maar 4 sata sloten heeft en ik 5 harde schijven had moest ik even wat omsteken. Computer uitgezet en weer aan, en wat krijgen we nou, exact hetzelfde probleem.. fans gaan draaien, maar wederom geen beeld.

Fried mijn voeding het moederbord? Waarom werkt het gewoon 4 dagen lang met het nieuwe moederbord? Ligt het wel aan de moederborden? Heeft iemand een idee? :?

Ik heb geen sig.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Niet gewoon de voeding?
Ah die had je al getest.

[ Voor 43% gewijzigd door DukeBox op 21-07-2018 16:22 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-11 19:52
Misschien een beetje kortsluiting van je moederbord met de case?

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-11 22:40
Q:Fried mijn voeding het moederbord?

A: Kan

Q: Waarom werkt het gewoon 4 dagen lang met het nieuwe moederbord?

A: iets wat te hoge voltage hoeft niet perse meteen gevolgen te hebben

Q: Ligt het wel aan de moederborden?

A: Ook mogelijk

Q: Heeft iemand een idee?

A: Nee, meten is weten. Dit is natte vinger werk, voeding is inderdaad een aanneembare dader
Onmogelijk om vast te stellen zonder de voltages goed te meten & observeren

2x een defect bord is zeer onwaarschijnlijk maar inderdaad ook mogelijk

• KurriKlown
Ik heb helaas geen multimeter, maar dan heeft het waarschijnlijk niet zoveel zin om weer een andere voeding in te bouwen als dit moederbord ook al defect is (door de voeding) :/

[ Voor 5% gewijzigd door KurriKlown op 21-07-2018 16:38 ]

Ik heb geen sig.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
Als de voeding een hele hoge ripple heeft brengt dat veel stress op de componenten in het systeem. Het hoeft niet direct tot een defect te leiden. Dat kan zelfs een paar jaar duren. Je zou de voeding af kunnen koppelen, open maken en bekijken wat de staat van de condensators is. Staat er een bol dat heb je de oorzaak.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@KurriKlown andere voeding, was die nieuw of...?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• KurriKlown
Ik heb net een andere voeding getest én het moederbord uit de kast gehaald, nu komt hij wel direct in de bios, de andere voeding had ik al eerder getest bij het vorige meoderbord dus mogelijk toch een kortsluiting ergens via de kast. Tijd om er rubberen ringetjes tussen te stoppen.

Ik heb geen sig.

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

De CX lijn is ook van errug matige kwaliteit, zou goed kunnen. Rubberen tussenvoegsels kunnen ofc geen kwaad ;)

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

• KurriKlown
Ik kan kiezen tussen een Corsair CX500M en een OCZ ModXstream 500, raad je dan eerder die laatste aan?

Ik heb geen sig.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@KurriKlown tijd voor een nieuwe PSU

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• KurriKlown
Ja, en/of eerst met rubberen tussenringetjes aan de slag, kijken of dat helpt. Morgen een update :)

Ik heb geen sig.

• KurriKlown
Een paar dagen later, maar het was dus inderdaad een massasluiting: andere voeding erin, vorige moederbord er ook weer in, alles werkt weer. Rare was dat ik deze combi wel getest had en ik toen ook geen beeld kreeg.

Anyway opgelost.

Ik heb geen sig.

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Oké maar wat voor voeding??

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Pagina: 1