Koelkastje/aarde

Pagina: 1
Acties:

• W84
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04:25
Voor op de hobbykamer/mancave heb ik een minibar koelkastje gekocht, echter heb ik daar geen aarde (oud pand) op de stopcontacten. Nu kwam via google tussenstekkers tegen en staat er in die beschrijving dat de stroom zal worden onderbroken als er iets geks is met vocht en stroom. Gaat dit werken? Alvast dank! :)

https://www.conrad.nl/p/a...ker-met-prcd-zwart-612865

[ Voor 3% gewijzigd door W84 op 21-07-2018 15:13 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Dat ziet eruit als een variant op de aardlekschakelaar, zou goed kunnen werken afhankelijk van de manier en kwaliteit van uitvoering.

EDIT:
Ook die ene recensie, die er staat, lijkt me aanvaardbaar. Het geeft een probleempje aan, dat niets met de correcte werking van het apparaat te maken heeft.

[ Voor 38% gewijzigd door Freee!! op 21-07-2018 15:19 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-02 11:46
Veiligheidsaarding is iets anders dan een tussenstekker (met interne aardlekschakelaar?) uit je voorbeeld.

De stekker met randaarde van je koelkast is ook bedoeld voor een wandcontactdoos met randaade. Als er spanning of statische elektriciteit vanuit de koelkast op metalen/geleidende delen van de koelkast komt te staan dan vloeit deze via de aardeverbinding af naar aarde. Gebruik je een wandcontactdoos zonder randaarde dan zal de koelkast waarschijnlijk prima werken maar mis je dit stukje beveiliging c.q. vereffening.

Misschien loopt er in je kamer een metalen waterleiding of metalen C.V. leiding, dan zou je hier een geel/groene draad met een buisklem aan vast kunnen maken en deze verbinden met een nieuwe wandcontactdoos waar randaarde op zit. Het is met de regels van tegenwoordig niet de meest gewenste oplossing maar het is beter dan niets.

Je kunt deze alternatieve aarde controleren of deze voldoet. Neem een multimeter en meet in de wandcontactdoos de spanning tussen de fase en nul. Meet daarna de spanning tussen de fase in de wandcontactdoos en de metalen leiding waarop je wilt aarden. Zijn deze twee gemeten spanningen min of meer gelijk dan is de aardeverbinding via deze metalen leiding op zich voldoende.

Wil je het volgens de normen doen dan moet je een aardedraad bijtrekken van de groepenkast naar je kamer. Dit is soms prima te doen tot totaal onmogelijk. In het laatste geval kun je het alternatief kiezen.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ja jottem, laten we random spanning krijgen op metalen objecten in huis als het fout gaat

goed idee /sarcasm

Iperf

• Freee!!

Freee!!

Theo74 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 15:25:
Veiligheidsaarding is iets anders dan een tussenstekker (met interne aardlekschakelaar?) uit je voorbeeld.

De stekker met randaarde van je koelkast is ook bedoeld voor een wandcontactdoos met randaade. Als er spanning of statische elektriciteit vanuit de koelkast op metalen/geleidende delen van de koelkast komt te staan dan vloeit deze via de aardeverbinding af naar aarde. Gebruik je een wandcontactdoos zonder randaarde dan zal de koelkast waarschijnlijk prima werken maar mis je dit stukje beveiliging c.q. vereffening.
Ik verwacht dat deze tussenstekker wel de contacten heeft, die normaalgesproken gebruikt worden voor randaarde, en die nu ook gebruikt om de spanning af te schakelen.
Misschien loopt er in je kamer een metalen waterleiding of metalen C.V. leiding, dan zou je hier een geel/groene draad met een buisklem aan vast kunnen maken en deze verbinden met een nieuwe wandcontactdoos waar randaarde op zit. Het is met de regels van tegenwoordig niet de meest gewenste oplossing maar het is beter dan niets.
Dit kan, afhankelijk van de installatie, nu net echt levensgevaarlijk zijn en niet alleen voor de persoon die het apparaat gebruikt, maar ook voor iemand die in de badkamer onder de douche staat. Naar mijn mening: niet doen.
[...]
Wil je het volgens de normen doen dan moet je een aardedraad bijtrekken van de groepenkast naar je kamer. Dit is soms prima te doen tot totaal onmogelijk. In het laatste geval kun je het alternatief kiezen.
Dit apparaat lijkt me nu net bedoeld voor die situaties dat een aardedraad bijtrekken niet mogelijk is en je het toch veilig wilt doen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:47

Misschien loopt er in je kamer een metalen waterleiding of metalen C.V. leiding, dan zou je hier een geel/groene draad met een buisklem aan vast kunnen maken en deze verbinden met een nieuwe wandcontactdoos waar randaarde op zit.
Afbeeldingslocatie: https://static.tvtropes.org/pmwiki/pub/images/deja_q_hd_046_resized_6484.jpg

Catch a smile out there!

• W84
Eh... ja daar ga ik ook echt niet aan beginnen. 8)7

Maar goed, puur als er iets mis zou gaan met de koelkast (kan natuurlijk altijd) zou ik die tussenstekker kunnen gebruiken? Er zit wel wat lichte spanning op de deur, maar dat voelt hetzelfde als een laptop met alu behuizing die in een ongeaard stopcontact zit en dat gebruiken we al jaren zo zonder problemen.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
https://www.instructables.com/id/Plant-grounding-hack/ O-)

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-02 11:46
Fish schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 15:42:
Ja jottem, laten we random spanning krijgen op metalen objecten in huis als het fout gaat

goed idee /sarcasm
TS heeft geen aarde-aansluiting in een kamer en wil dit zonder al te veel moeite toch oplossen om een koelkast met randaarde stekker te gebruiken.

Tot eind jaren ‘80 was het gebruikelijk én ook toegestaan om te aarden middels een aardverbinding aan een metalen leiding van het waternet.
Tegenwoordig wordt er in de woningbouw veel gebruik gemaakt van kunstofleidingen waardoor deze manier van aarden niet meer wordt toegepast c.q. wordt afgeraden.

De reacties op mijn noodopolossing zijn anno 2018 correct maar onmogelijk is het niet, sterker nog, het gros van de oudere woningen zit ook nu nog steeds vol met deze manier van aarding.
Het was mede om deze reden dat de aardlekschakelaar werd geintroduceerd, als extra veiligheid naast het (soms dubieuze) aardingsnet in een woning. Daarnaast mag de aardverspreidingsweerstand van de aardpen in een huisinstallatie ook aanzienlijk hoger liggen dan zonder gebruik van aardlekschakelaars.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Verwijderd

Theo74 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 18:50:
[...]

TS heeft geen aarde-aansluiting in een kamer en wil dit zonder al te veel moeite toch oplossen om een koelkast met randaarde stekker te gebruiken.

Tot eind jaren ‘80 was het gebruikelijk én ook toegestaan om te aarden middels een aardverbinding aan een metalen leiding van het waternet.
Tegenwoordig wordt er in de woningbouw veel gebruik gemaakt van kunstofleidingen waardoor deze manier van aarden niet meer wordt toegepast c.q. wordt afgeraden.

De reacties op mijn noodopolossing zijn anno 2018 correct maar onmogelijk is het niet, sterker nog, het gros van de oudere woningen zit ook nu nog steeds vol met deze manier van aarding.
Het was mede om deze reden dat de aardlekschakelaar werd geintroduceerd, als extra veiligheid naast het (soms dubieuze) aardingsnet in een woning. Daarnaast mag de aardverspreidingsweerstand van de aardpen in een huisinstallatie ook aanzienlijk hoger liggen dan zonder gebruik van aardlekschakelaars.
Raad aub dat soort dingen nooit meer aan het is niet voor niks dat het nooit meer wordt toegepast.

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 18:57:
[...]
Raad aub dat soort dingen nooit meer aan het is niet voor niks dat het nooit meer wordt toegepast.
Niet alleen nooit meer toegepast, maar ook verboden. Oude installaties, waar het nog op die manier is geregeld, worden nog gedoogd, maar moeten bij een renovatie van de woning al aangepast worden.

• W84
Maar, eh... is zo'n tussenstekker handig of niet? En zo ja, er is een 10mA en 30mA versie. Voldoet de 10mA?

• Freee!!

Freee!!

W84 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:03:
Maar, eh... is zo'n tussenstekker handig of niet? En zo ja, er is een 10mA en 30mA versie. Voldoet de 10mA?
Het zal in ieder geval niet onveiliger zijn dan zonder.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:20
Een aardlekschakelaar, of die nou in een tussenstekker zit of niet, reageert pas als er stroom loopt naar aarde.

Bij een defect aan een geaard apparaat waardoor de behuizing onder spanning komt te staan gaat deze stroom direct lopen, via de beschermingsleiding. Als je het apparaat niet aansluit op een contactdoos met randaarde gaat er waarschijnlijk geen stroom lopen op het moment dat de behuizing onder spanning komt te staan, maar pas op het moment dat jij het apparaat aanraakt. Dat is wat later dan gewenst. :+

Zit de contactdoos sowieso niet al achter een aardlekschakelaar (in de meterkast)? Dan voegt die tussenstekker naar mijn idee weinig toe.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Freee!!

Freee!!

Xander schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:14:
Een aardlekschakelaar, of die nou in een tussenstekker zit of niet, reageert pas als er stroom loopt naar aarde.

Bij een defect aan een geaard apparaat waardoor de behuizing onder spanning komt te staan gaat deze stroom direct lopen, via de beschermingsleiding. Als je het apparaat niet aansluit op een contactdoos met randaarde gaat er waarschijnlijk geen stroom lopen op het moment dat de behuizing onder spanning komt te staan, maar pas op het moment dat jij het apparaat aanraakt. Dat is wat later dan gewenst. :+

Zit de contactdoos sowieso niet al achter een aardlekschakelaar (in de meterkast)? Dan voegt die tussenstekker naar mijn idee weinig toe.
Zoals ik al eerder gepost heb, denk/hoop ik dat dit apparaat ook de contacten heeft, die normaal voor randaarde gebruikt worden, en gebruikt dat apparaat die ook voor de beveiliging.

• Xander
Freee!! schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:17:
[...]

Zoals ik al eerder gepost heb, denk/hoop ik dat dit apparaat ook de contacten heeft, die normaal voor randaarde gebruikt worden, en gebruikt dat apparaat die ook voor de beveiliging.
Het apparaat heeft uiteraard contacten voor randaarde, op de stekker en op de contrastekker, maar die "gebruikt" hij niet. Die contacten zullen gewoon doorverbonden zijn.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:43

heuveltje

KoelkastFilosoof

W84 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:03:
Dit is gewoon een aardlekschakelaar.
Ondanks de naam heeft dat geen enkele relatie met de functie van de aarde kabel.
Er zit al een aardlek schakelaar in je meterkast, dus dit voegt niets toe

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

[...]

.
Heb het zelf vroeger ook gehad en daar is niks mis mee. Alle kritiek die je hier krijgt gaat nergens over.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Xander
Uit de gebruiksaanwijzing van een soortgelijke tussenstekker:
• Steek de persoonsbeveiligings-tussenstekker in een correct geaarde contactdoos (wand-
stopcontact).
Is dit product misschien iets voor je?
Intact earthed conductor functioning is checked before switching on and during operation. As soon as a malfunction occurs the PRCD-S switches off automatically.
Veiliger wordt het niet. :+ Of moet het ding ook nog daadwerkelijk gaan werken?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

[...]

Tegenwoordig moeten sommige leidingen juis geaard worden ipv andersom

Zonde enige kennis van de situatie is geen goed advies. ook met kennis niet de juiste oplossing

Iperf

• W84
Xander schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:35:
Uit de gebruiksaanwijzing van een soortgelijke tussenstekker:

[...]

Is dit product misschien iets voor je?

[...]

Veiliger wordt het niet. :+ Of moet het ding ook nog daadwerkelijk gaan werken?
Haha, tja... dan heeft zo'n kastje weinig zin. Tnx, voor het checken. :)

Maar even wat anders; ik weet wel dat een tijd terug de badkamer is gerenoveerd en bij de verwarming en kranen van die metalen draden met klemmen zijn bevestigd op de buizen. Dus kan ik dan wel een draad van de behuizing op de koelkast naar de buis verbinden? Ik snap er geen reet meer van, dus help! :p

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
digifun schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:23:
[...]
Heb het zelf vroeger ook gehad en daar is niks mis mee. Alle kritiek die je hier krijgt gaat nergens over.
Als er ergens een slechte verbinding is in de waterleiding zoals een deel is vervangen door een kunststof leiding of er is ergens oxidatie of vuil of zelfs gewoon een koppeling die niet of slecht geleid dan gaat bij de eerste beste aardfout in dat toestel spanning op de waterleiding komen te staan.
Wat als er dan iemand ergens iets aanraakt dat in verbinding staat met die waterleiding, of zijn handen gaat wassen of zelfs onder de douche gaat staan?

Als ik me niet vergis is het in België gewoon verboden dit te doen, hoe de wetgeving in Nederland is weet ik niet.
Maar dus nee, niet via een waterleidingsbuis verbinden. Ook niet als deze op andere plaatsen wel geaard is.

Omdat iets vroeger gedaan werd, is dat niet gegarandeerd veilig. Vroeger zat ook overal asbest in.

[ Voor 5% gewijzigd door kluyze op 21-07-2018 21:01 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:11
Of als de loodgieter de leiding onderbreekt. Dat heb je ineens spanning aan één kant van de onderbreking.

• ToolBee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06-2025

ToolBee

Audiofiel met soldeerbout

Draai het eens om! :)
Heb je brom- of andere problemen? Niet, ga dan zeker geen problemen opzoeken!
Gebruik gewoon de steker zonder dat er randaarde is aangesloten. Gaat bijna altijd goed, tenzij de gehele installatie in een huis gevaarlijk verouderd is.
Ik heb een grote dubbeldeurs koelkast ongeaard aangesloten. No problemo! ;)

Aarde is niet alleen een draadje "aan de verwarming" hangen! Da's wél gevaarlijk, zoals tweakers onder mij al hebben verduidelijkt.

Dus: Gewoon de stekker in het ongeaarde stopcontact hangen en klaar.

Gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

kluyze schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 20:59:
[...]
Als er ergens een slechte verbinding is in de waterleiding zoals een deel is vervangen door een kunststof leiding of er is ergens oxidatie of vuil of zelfs gewoon een koppeling die niet of slecht geleid dan gaat bij de eerste beste aardfout in dat toestel spanning op de waterleiding komen te staan.
Wat als er dan iemand ergens iets aanraakt dat in verbinding staat met die waterleiding, of zijn handen gaat wassen of zelfs onder de douche gaat staan?
Alleen als er een deel vervangen is door kunstof is er een probleem maar dat kun je heel gemakkelijk zien of nameten. Koper of messing geleidt natuurlijk altijd anders heb je je hele woning blank staan.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Pagina: 1