Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-11 22:14

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Heb reeds een 6 tal jaar 20 panelen op het dak van men huis liggen, tevreden van doen wat ze moeten doen.
Deze hangen aan een omvormer van SMA in de berging.
In Belgie was er toen een subsidie die je kreeg in de vorm van groene stroom certificaten die je verkocht voor de komende 20 jaar als ik goed herriner, waar ik ook nog bij de gelukkigen bij was.
Installatie is aangegeven aan de betreffende instanties, waardoor ik dus om de x-aantal tijd een nieuw groene stroomcertificaat kan verkopen bij productie van 1000 KW.
Tot daar de inleiding, die volgens mij wel van belang is voor de rest van mijn vraag.

Nu heb ik achter in de tuin nog wat plek om extra panelen te zetten : een 5 tal op het dak van ons tuinhuis, en volgens mij kan ik er ook nog een stuk of 10 achterin de tuin zetten, die mooi zuidgericht zijn als ze op zo'n schuin zonnepaneelhouderstellage gezet worden. Dit zou ik zelf willen doen, en niet zoals de reeds bestaande installatie, die geplaatst geweest is door een geregistreerd aannemer.

Nu heb ik hiervoor een paar vragen :

1) Mag ik gewoon deze zonnepanelen zelf bijplaatsen ? Aangezien ik reeds een installatie heb die groene stroomcertificaten "aanmaakt". De extra panelen gaan extra elektriciteit opwekken, waardoor mijn KWh teller van Electrabel natuurlijk meer en sneller gaat terugdraaien.

2) De omvormer voor deze extra panelen : Heb geen ruimte in het tuinhuis om zo'n grote SMA omvormer te zetten. Ik had al wat gehoord van microomvormers, maar hoe moet ik dat juist verstaan ? Bestaat er een soort "plugin" zonnepaneel, dat je bij wijze van spreken gewoon vastzet op je dak, kabeltje in de zekeringskast aansluit, en meer moet je niet doen ? Of zie ik dat te makkelijk ?

Reden dat ik extra panelen wil is omdat we over jaartje of 2 tuinvijver willen aanleggen, met bijhorende pompen en filters, die ook wat elektriciteit gaat verbruiken, en wil dit dus al opvangen door daarvoor extra zonnepanelen te leggen.

Bedankt voor de hulp alvast.

-| Hit it i would ! |-

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:36
Wordt de teruggeleverde stroom van de SMA niet geregistreerd via zn eigen meter?

Zo niet zou je vast wat extra certificaten kunnen verdienen. Maar het lijkt me niet de bedoeling en ik kan me voorstellen dat het niet toegestaan is. Lees even de voorwaarden.

Hoe zit het met de omvormer tax? Mag je die vermijden, hoe is de controle?

Micro omvormers zijn wat duurder als een string omvormer. Maar ze bieden wel beter schaduwmanagment. Er komt gewoon netwisselspanning uit. In Nederland moeten ze samen aan een eigen groep.

5 standaard panelen is wel wat weinig voor een string omvormer.

Mocht je je wel willen houden aan de omvormer tax dan is oost-west wellicht handiger in België.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:36
@Falcon10 wat is de status?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-11 22:14

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Heb een paar bedrijven aangeschreven die zelfbouw zonnepaneelpaketten leveren, maar is nog bouwverlof in Belgie, dus vermoed pas volgende week een antwoord te krijgen.

-| Hit it i would ! |-