Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop laten repareren of een nieuwe kopen

Pagina: 1
Acties:

• Hapieie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-07 23:14
Een vriend van mij heeft een ASUS N551JK-CN158H. Deze heeft hij circa 2,5 jaar geleden gekocht. Na het kopen merkte hij al op dat de 3,5 Jack port kapot was/niet goed functioneerde. Met een beetje wiebelen krijgt hij in 1 oortje geluid. Hij heeft dit nooit laten repareren toen het nog netjes onder de fabrieksgarantie viel (heb hem laten weten dat dit niet zijn slimste actie was). De laptop is er best op achteruit gegaan: De speakers zijn niet meer goed/opgeblazen, de accu is na 5 minuten ongeveer leeg, de DC Jack is onlangs kapot gegaan (heeft hij wel betaald laten repareren), zijn HDD is te langzaam voor de vele acties en de 3,5 Jack is dus kapot.

Hij heeft hier nu dusdanig last van tijdens games en tijdens colleges (altijd stroom nodig zijn) dat hij onderdelen wil vervangen en/of repareren. Ik ben van mening dat dit het niet echt meer waard is en hij beter geld kan stoppen in een nieuwe. Kost (veel) meer waarschijnlijk, maar ik geloof dat hij er langer profijt van heeft. Hoe denken jullie hierover?

Wat ga je met je laptop doen?
Windows gebruiker, speelt games als Civilization V/VI, The Elder Scrolls V: Skyrim, Overwatch en WoW. Standaard programma’s als Word etc voor colleges en films/series kijken.

Wat is je budget?
Er is niet meteen een budget, maar wat betreft de kosten van repareren en een nieuwe laptop moet te verantwoorden zijn. (Afschrijving etc.)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Voor colleges en onderzoek doen in instellingen wordt de laptop meegenomen. Soms ook met een gameweekend of iets dergelijks. Wel gesteld op zijn huidige beeldscherm (15,6)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Niet perse, uiteraard betere specs indien het advies is om een nieuwe te kopen, maar dat spreekt voorzich denk ik? (Ik kan het uiteraard ook bij het verkeerde eind hebben.

Ik hoop zo voldoende informatie te hebben gegeven #eersteforumpost.

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-11 20:41

HetGezegde

Yes, you can!

Als een laptop intensief wordt gebruikt, is 2,5 jaar echt niet gek.
Bij een reparatie komt daar een nieuwe DC jack in (winkel in mijn buurt: 100 euro arbeid, 10tje voor de jack - bij ASUS vaak solderen! -- blijkt een kabel te zijn volgens onderstaande asusparts.eu), HDD naar SSD kost niet heel veel. Vraag en aanbod voor 50 60 euro wel een SSDtje. Zelf inbouwen is te doen + Windows installeren.
Een accu kost ook al gauw 50 euro - origineel nog meer (maar waarom zou je?).
De 3,5 jack is de vraag of dit onderdeel nog besteld kan worden. Zit wel aan de andere kant van het mainboard, dus zou los vervangbaar moeten zijn.
En boxen vervangen zou ik niet weten. Kan ook best prijzig zijn.

Kijk eens op asusparts.eu
- Speakers: https://asusparts.eu/en/Asus-04072-01460100
- DC kabel: https://asusparts.eu/en/Asus-14004-02450000

Bij een reparatie blijft de laptop nog steeds 2,5 jaar oud. Wil hij nieuwere games gaan spelen, dan moet hij toch ooit gaan upgraden. Voor zo'n 700 a 800 euro heb je al een leuk simpel laptopje met een SSD, HDD en i5 processor + videokaart.
Deze heeft hem ook zo'n 900 gekost - dan ga je richting de i7.

Ik zou 'm vervangen. Desnoods voor een mooie notebook uit de Vraag en Aanbod sectie en bijv. zelf wat geheugen bijsteken (overzetten?) en/of een SSD plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door HetGezegde op 21-07-2018 14:32 ]

Verwijderd

Het is een Asus, dus ik vind 2,5 jaar nog heel wat.

Wegmikken, je verlies nemen en opnieuw kiezen, wil ik een laptop voor de komende jaren (zou mijn keus zijn) of vind ik het normaal om een laptop van 300 - 1000 euro na 2 - 3 volledig te hebben afgeschreven.

Ik zou, als intensieve laptop gebruiker, gaan voor een business laptop of een knappe gaming laptop aanschaffen.

Ik ben geen gamer, dus kan geen zinnig advies geven over welk merk/model.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou de laptop voor een prikkie overnemen. Een ware Tweaker draait z'n hand niet om voor wat soldeerwerk. Een DC aansluiting solderen is 20 minuten werk, inclusief wat schoonmaakwerk in de laptop zelf. Voor de jack zal dat ook niet zo spannend zijn.

Een paar speakers, ach als je ze wilt hebben zijn ze vast ergens te vinden voor weinig. SSD was al genoemd, kost je 5 minuten inbouwen en daarna Windows opnieuw installeren. Valt dus best mee. Hou je alleen de accu nog over. Mjah, of je maakt er een verkapte pc van, als die niet meer van z'n plekje komt.