Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1001159

Topicstarter
Dag iedereen,

Ik heb onlangs een UBIQUITI acces point aangeschaft
Type: UAP-AC-LR

Is het nodig het IP adres van deze acces point te wijzigen en in te stellen op een vast ip? Het is nogal verwarrend in te stellen via de webpagina vind ik.

De AP is aangesloten op een telenet modem en heeft 'zichzelf' ingesteld. Enkel het draadloze netwerk moest ik zelf een naam geven.

Bij NETWERKEN is dit het ip adres 192.168.1.1/24
DHCP is ingesteld op dit

192.168.1.6192.168.1.
-
192.168.1.254

Echter als ik kijk welk ip - adres mijn pc krijgt zie ik een adres in de range 192.168.0.210

Kan iemand een goede uitleg geven hiervoor aub?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

26779

Het eenvoudigst is om de AP te beheren via de unifi controller. Dit is een applicatie die je op bijvoorbeeld je pc of laptop kan installeren.
Kies bij "Software" de versie doe voor jou van toepassing is.

[ Voor 16% gewijzigd door 26779 op 21-07-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik beheer dit via de unifi controller, de instellingen zijn echter niet zoals een gewone AP vind ik. Dit is een beetje verwarrend. Vind hiervoor ook geen gepaste handleiding die de essentie uitlegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeServ
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:23

HomeServ

Linux only?

Je kan ook een initiele configuratie doen via de UniFi app op je smartphone of tablet.
Er zit een QR code op de achterkant van je AP waarmee je gemakkelijk kan inloggen in de APP.

Welke instellingen zoek je?

[ Voor 9% gewijzigd door HomeServ op 21-07-2018 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Er is een uitgebreide handleiding voor de instellingen van de controller.
Vanaf pagina 21: https://dl.ubnt.com/guides/UniFi/UniFi_Controller_V5_UG.pdf
HomeServ schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 11:35:
Je kan ook een initiele configuratie doen via de UniFi app op je smartphone of tablet.
Er zit een QR code op de achterkant van je AP waarmee je gemakkelijk kan inloggen in de APP.

Welke instellingen zoek je?
Ik vermoed de mogelijkheid om het IP adres van de AP zelf aan te kunnen passen.

[ Voor 57% gewijzigd door 26779 op 21-07-2018 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeServ

HomeServ

Linux only?

De AP is geen DHCP server. Dat zal je je router moeten laten doen.
IP instellen gaat in de Config tab onder het kopje Network.

Al is het ook geen probleem om het op DHCP te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
https://www.dropbox.com/s...-07-21%20%282%29.png?dl=0

DIt is een printscreen van het tabblad netwerken.

Hier zie ik een ip in de rage van 192.168.1. en mijn apparaten die zijn aangesloten hebben een ip in de range 192.168.0

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 1001159 op 21-07-2018 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Duidelijk. Daar gaat het dus fout. Het subnet dat door de modem/router van jouw internet provider wordt uitgedeeld zit in de range 192.168.0.x
De AP zit (standaard) in de range 192.168.1.x
Daar komt nog bij dat de AP is ingesteld als DHCP server en geeft IP adressen uit in het subnet 192.168.1.x

Je zal de DHCP server op de AP uit moeten zetten. Het uitdelen van IP adressen wordt door je router verzorgd.
Om je AP direct te kunnen benaderen is het verstandig deze een IP adres te geven in hetzelfde subnet als je LAN. Let erop dat dit IP adres niet binnen de range van de DHCP server op je router zit. Om dit te controleren zal je even moeten inloggen op de admin interface van de router en nagaan tussen welke ip adressen (begin adres en eind adres van de DHCP range) IP adressen worden uitgedeeld.
Geef de AP een ip adres dat niet in gebruik is en buiten de range van de DHCP server op jopuw router valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeServ

HomeServ

Linux only?

26779 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 13:59:

Daar komt nog bij dat de AP is ingesteld als DHCP server en geeft IP adressen uit in het subnet 192.168.1.x

Je zal de DHCP server op de AP uit moeten zetten. Het uitdelen van IP adressen wordt door je router verzorgd.
Sinds wanneer verzorgt een UniFi AP DHCP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
@robb_nl Dit is waarom ik geen fan ben van Unifi, die optie voor DHCP server zit in de Unifi omgeving maar wordt natuurlijk niet door de AP gedaan maar door de Unifi router (USG) welke TS vermoedelijk niet heeft.
Er is dus geen DHCP server op de Unifi AP's, ondanks dat de Unifi interface anders zegt...

TS: krijgt de AP via DHCP een IP in de range van jouw netwerk (192.168.0.x)? En clients die met de AP verbinden ook? Dan is het prima, je kan een statisch IP instellen maar voor zover ik weet gaat dat alleen via SSH en kan dat na een reboot van de AP weer defaulten naar DHCP.......
Mogelijk dat in de Devices tab in Unifi een optie zit tegenwoordig om een statisch IP in te stellen, dat zou je nog kunnen proberen maar echt belangrijk is het niet om AP's een statisch IP te geven.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

die optie voor DHCP server zit in de Unifi omgeving maar wordt natuurlijk niet door de AP gedaan maar door de Unifi router (USG)
My bad, ik las even over het (USG) gedeelte heen... Is ook al weer iets van een jaar geleden dat ik zelf unifi's gebruikte. Heb het duidelijk niet meer 100% helder ;)

[ Voor 22% gewijzigd door 26779 op 21-07-2018 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
https://www.dropbox.com/s...-07-21%20%284%29.png?dl=0

Het is raar dat ik dan een ip adres krijg in de '0' range. Hoe zou dit dan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Anoniem: 1001159 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 14:15:
https://www.dropbox.com/s...-07-21%20%284%29.png?dl=0

Het is raar dat ik dan een ip adres krijg in de '0' range. Hoe zou dit dan komen?
Dat is juist goed?...
Jouw netwerk ('home') deelt de IP adressen uit via DHCP, de AP heeft geen DHCP server en doet dat dus niet. Werkt nu dus zoals bedoelt ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedragon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-06 13:59
De meeste netwerk instellingen in de unifi controller zijn niet van toepassing als je geen andere unifi aparatuur hebt dan een ap.

Alle instelling waar
USG - UniFi® Security Gateway
USW - UniFi® Switch
bij staat zijn niet van toepassing

[ Voor 30% gewijzigd door Firedragon op 21-07-2018 14:22 ]

Pagina: 1