Een SSD tot zijn recht laten komen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hooibergje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-01 10:42
Voor het eerst draai ik software (X-plane 11) die mijn 8 jaar oude compu (i7 920) echt niet trekt. Tijd voor een upgrade, yay. En tijd om eens een gamebak te bouwen die ook voor general use gebruikt kan worden.

De hele configuratie is eigenlijk al af op papier. Ik zit alleen nog te dubben over de storage. SSD, of een paar 1TB schijfjes in raid 0, en een dikke schijf ernaast voor nightly backups. Alleen weet ik geen bal van SSDs af, is gebleken. Ik heb twee keer eerder iets met SSDs geprobeerd, beide keren een OCZ Vertex 2, en de eerste keer ging mijn boot time 2 minuten naar een kwartier, en de tweede keer was het effect verwaarloosbaar. Alleen wel lekker dat de computer stiller wordt, maar ik merk dat IO met een spel van 50 GB toch wel een dingetje wordt. :z

Eigenlijk had ik SSDs al opgegeven als een lost cause.

Vorige week was er een SSD best buy guide op tweakers, en er werd me verteld dat ik 'de goede drivers' moet installeren, maar tot mijn beste weten komen er helemaal geen drivers bij een SSD. Ik ken echter best een hoop mensen die tevreden zijn over SSDs en die ook daadwerkelijk juist *verbetering* in de performance hebben gezien bij het gebruik van SSDs ten opzichte van spinning disks. Dus blijkbaar kan er toch wel iets mee. :? Misschien heb ik gewoon twee keer achter elkaar pech gehad met een stukke SSD?

Dus, vraag: wat moet ik doen om een SSD sneller te laten werken dan een spinning disk? Wat meer dan alleen er in schroeven, SATA en voedingskabel er in, of in M2 slot prikken en gaan met de banaan? :?

Beste antwoord (via hooibergje op 21-07-2018 13:26)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Vergeet niet dat je er niet van kan booten op die machine.
NVMe drives (zoals Optane en de Samsung 900 serie) hebben daar UEFI support voor nodig, en dat zit pas op je moederbord vanaf zo'n beetje 6th gen (Skylake)

Als je puur kijkt naar Optane vs Samsung 900, dan is er heel wat te zeggen voor Optane.
Die hakt de access latency nog eens door 10 en is bij zware workloads sneller dan Samsung's 900 serie, ondanks de lagere continu throughput.
Zoals ik al zei: SSD's zijn snel vanwege lage latencies, niet vanwege hoge MB/s waarden. Het is wel een beetje een versnellende factor, maar het zegt bar weinig over de daadwerkelijke snelheid.

Oh, en Optane is er ook in een M.2 form factor tegenwoordig. Dus als je zo'n slot hebt, mét PCIe en niet SATA (kijk naar de keying van het slot!, lees je in zoals @MAX3400 zegt) dan kan je prima een Optane M.2 nemen en hoef je geen PCIe slot op te offeren.

Edit:
M.2 explained, kijk m ff tot t eind:

En waarom je een Optane zou willen. Spoiler alert: niet voor dagelijks gebruik of gaming:

[ Voor 46% gewijzigd door McKaamos op 21-07-2018 12:24 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:00

Barrycade

Through the...

Je hebt met die OCZ Vertex 2 de meest slechte storingsgevoelige SSD ooit gekocht.

Sandforce bug en andere narigheid.

Als je nu een SSD koopt heb je dat allemaal niet. Dus koop eentje die goed gereviewed wordt en er zal een wereld van snelheid voor je open gaan.

• hooibergje
Dank je wel voor je snelle reactie.

Dan kan het dus best dat ik gewoon twee shitty SSDs heb gehad...

Maar moet ik dan nog speciaal zut ervoor installeren, of is het gewoon behandelen als een reguliere disk?

[ Voor 10% gewijzigd door hooibergje op 21-07-2018 10:38 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:09

Umbrah

The Incredible MapMan

Tegenwoordig: gewoon behandelen als een reguliere disk: géén maintenance op uitvoeren, en het OS vertrouwen. Win10 is érg goed in SSD's behandelen. Boottime (zelfs met een complex systeem wat lang POST) van een seconde of twee; afhankelijk van het soort workload tot 1000-voudige improvements, en zelfs in games een zichtbare verbetering (zo erg zelfs dat er in een zekere grote MMO een soort van: "SSD recommended" cultuur is ontstaan waar zonder het laden gewoon lang duurt).

Ik zou eigenlijk geen PC meer willen zonder SSD.

• hooibergje
Dank je wel! Dan ga ik er zeker eentje cheffen. :-) De compu zal Xubunutu gaan draaien, maar ik vermoed dat dan ook wel goed zal gaan. De Linux kernel ontwikkelt ook lekker door, tenslotte.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Vertex serie was destijds idd best crappy. Ook genoeg gevallen waarin ze het wel best OK deden hoor, maar t waren nooit de allersnelste en ze hadden nog wel eens last van bugs.
Die bugs kon je dan nog weer (deels) oplossen met firmware updates die ook niet geheel risicovrij waren.
Dat zal wel bedoeld zijn met drivers. Of misschien drivers voor je SATA controller. Intel levert namelijk ook nog eigen drivers waar dan o.a. wat tooling bij zit die RST moet heten (Rapid Storage Technology) e.d.
Oh, en gezien je Linux draait: Linux en SSD's zijn in het begin ook nog wel eens problematisch geweest. Tegenwoordig niet meer, gelukkig.

Trouwens, gezien je een eerste generatie Core-i systeem hebt, vergeet niet dat je dan normaliter geen SATA 3.0/600 hebt. (tenzij late productie met een losse SATA3 controller erbij)
Dat kwam pas met Sandy Bridge (2de generatie) en daar zijn nog wat issues mee geweest. Pas vanaf Ivy Bridge (3de generatie) was SATA3/600 betrouwbaar te noemen.
Dat betekent dus dat elke SSD die je nu koopt, beperkt zal zijn in z'n maximale snelheid, tot 'slechts' 300MB/sec ipv de 600MB/sec die je op SATA3 zou kunnen halen.

Niet dat dat je lol moet drukken hoor, want SSD's gaan niet om doorvoersnelheid, maar om extreem lage access latency. Tussen elke read/write moet een normale harddisk de kop verplaatsen en dat kost tijd. SSD's hoeven dat niet te doen en zijn inherent ommenabij 150x sneller daar in. Dat is waar je de echte winst boekt en waardoor je voelt dat een SSD snel is.

Ga trouwens niet voor de meest cheape SSD's. Dat zijn vaak modellen zonder DRAM cache aan boord. Pak gewoon een populair model, zoals een Samsung 850 Evo of een Crucial MX series. Die hebben netjes een DRAM cache aan boord en zijn daardoor een stuk rapper dan de goedkoopste, zeker op momenten dat je ze flink aan het werk zet. Cheape SSD's willen dan nog wel eens fors trager zijn als ze écht werk moeten verzetten.

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 21-07-2018 10:57 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gezien de vraagstelling en eigen idee zoals een RAID0, klinkt het alsof budget niet heel erg een dingetje is?

Ik lees nog niet hoeveel ruimte je nodig hebt voor het spel noch hoeveel IOPS er bodig zijn maar mocht je wat geld over hebben, zet er dan een Intel 9xx Optane SSD in. Deze zijn zeeer snel bij veel IOPS op lage QD en blazen elke andere SSD sowieso met een factor 2 uit het water.

Uit mijn hoofd, even een opzetje, bouw een machine met een "gewone" SATA-SSD als OS-disk zoals een MX500. Dan een Intel 900-serie in een PCI-E slot voor de allersnelste storage zoals je game. En erbij misschien nog een ouderwetse mechanische HDD zoals een WDC RED voor reguliere storage zoals je foto's, filmpjes, etc.

Tip: lees je in over M2; dat is niet automatisch een snelle aansluiting. M2 is een connector, niets meer, niets minder.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• hooibergje
Budget is een klein beetje een issue, maar niet heel erg. Ik koop niet elke twee jaar een nieuwe bak, getuige mijn 8 jaar oude i7, dus als ik het doe, mag het wel eens grondig. :) Ik hoop in het in totaal 1500 euro klaar te zijn. En X-Plane, het main spel, is vooral CPU based, dus een GTX1060 met 6GB is genoeg. Dan die Optane er af, dan is er 900 euro voor de Ryzen 2700x, het Asrock Taichi x470 moederbord, snelle geheugjes en wat default aankleding.

Die IOPS van de Optane 900 is inderdaad wel door het dak! De kleinste van 280 GB kan nog wel in het budget. 500 euro voor de 480 GB wordt wel fors. Een kale X-Plane heeft 50 GB nodig. Dus dan is er nog wat ruimte voor andere spellen, OS en generieke software. Gaan we doen! :)

Is dat '30% vrij houden, anders kakt de performance in' nog steeds een issue? Dan is 280 GB dus eigenlijk maar 190 GB.

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01:30

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Waarom die 280GB optane voor 330€ als je voor 205€ ook de samsung nvme 970 pro van 512 GB samsung nvme kan nemen? Hoef je ook geen pci slot te bezetten.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• hooibergje
Hmmm... Op zich PCI-e sloten zat, maar je hebt wel een punt...

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01:30

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

hooibergje schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 12:06:
En op papier zijn de snelheden ook nog beter.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • Beste antwoord

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Vergeet niet dat je er niet van kan booten op die machine.
NVMe drives (zoals Optane en de Samsung 900 serie) hebben daar UEFI support voor nodig, en dat zit pas op je moederbord vanaf zo'n beetje 6th gen (Skylake)

Als je puur kijkt naar Optane vs Samsung 900, dan is er heel wat te zeggen voor Optane.
Die hakt de access latency nog eens door 10 en is bij zware workloads sneller dan Samsung's 900 serie, ondanks de lagere continu throughput.
Zoals ik al zei: SSD's zijn snel vanwege lage latencies, niet vanwege hoge MB/s waarden. Het is wel een beetje een versnellende factor, maar het zegt bar weinig over de daadwerkelijke snelheid.

Oh, en Optane is er ook in een M.2 form factor tegenwoordig. Dus als je zo'n slot hebt, mét PCIe en niet SATA (kijk naar de keying van het slot!, lees je in zoals @MAX3400 zegt) dan kan je prima een Optane M.2 nemen en hoef je geen PCIe slot op te offeren.

Edit:
M.2 explained, kijk m ff tot t eind:

En waarom je een Optane zou willen. Spoiler alert: niet voor dagelijks gebruik of gaming:

[ Voor 46% gewijzigd door McKaamos op 21-07-2018 12:24 ]

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:28
hooibergje schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 11:49:
Budget is een klein beetje een issue, maar niet heel erg. Ik koop niet elke twee jaar een nieuwe bak, getuige mijn 8 jaar oude i7, dus als ik het doe, mag het wel eens grondig. :) Ik hoop in het in totaal 1500 euro klaar te zijn. En X-Plane, het main spel, is vooral CPU based, dus een GTX1060 met 6GB is genoeg. Dan die Optane er af, dan is er 900 euro voor de Ryzen 2700x, het Asrock Taichi x470 moederbord, snelle geheugjes en wat default aankleding.

Die IOPS van de Optane 900 is inderdaad wel door het dak! De kleinste van 280 GB kan nog wel in het budget. 500 euro voor de 480 GB wordt wel fors. Een kale X-Plane heeft 50 GB nodig. Dus dan is er nog wat ruimte voor andere spellen, OS en generieke software. Gaan we doen! :)

Is dat '30% vrij houden, anders kakt de performance in' nog steeds een issue? Dan is 280 GB dus eigenlijk maar 190 GB.
Ik heb een 1tb SSD en heb zo'n 10% vrije ruimte over, dat werkt goed.

• hooibergje
Hm, die Optane M2 sticks hebben wel de helft van de IOPS van de PCIe-variant. Dat is een beetje jammer.

Het nieuwe moederbord waar ze op komen wordt de ASrock Taichi X470. Dat is best een nieuwe plank en daar zit wel UEFI boot op. :)

• hooibergje
McKaamos: dank je voor de filmpjes. Ik heb weer studiemateriaal. :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dwarlorf schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 12:07:
[...]

En op papier zijn de snelheden ook nog beter.
Yup, papier... De benchmarks vertellen het hele verhaaltje.

Over papier gesproken, HWi magazine laat al enkele keren zien dat die "geliefde 970" het eenvoudigweg niet redt tegen de Optane. En ja, er zit een factor geld in maar dat is dus precies iets wat ik al aanstipte.
hooibergje schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 12:06:
Nee maar sommige moederborden schakelen x aantal SATA-poorten uit als je je PCI-E M2 gebruikt.

[ Voor 23% gewijzigd door MAX3400 op 21-07-2018 12:47 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• hooibergje
Deze is dan wel interessant:

http://ssd.userbenchmark....Ie-280GB/m494033vsm315555

Maar hier heeft de Optane toch wel erg veel moeite tegen de Samsung 970, in een behoorlijk scala aan tests:

https://www.techspot.com/...vme-ssd-performance-2018/

Er gaat wel echt een oerwoud open, voor mij, ineens, zeg :)

[ Voor 43% gewijzigd door hooibergje op 21-07-2018 12:52 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:49
Een gamePC?
Dan komen m.i. harddisks al dan niet in RAID al niet meer im frage als bootdisk inclusief actieve spellen, wel voor opslag.
Gaandewewg heht lezen van alle posts kom ik er pas achter dat je niet je oude PC wil upgraden, maar dat je een nieuw systeem wil bouwen voor pakweg 1500 Euro en dat je twijfelt welke SSD daarin zou "passen".

Zou het niet handiger zijn als je een opzet zou kiezen zoals in het volgende voorbeeld: reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2018?

Je maakt een lijst met alle componenten die je op het oog hebt met de huidige prijzen.
(Daarbij kan je bv. aangeven dat je je huidige kast wil hergebruiken met een nieuwe voeding erin.)
Het voordeel van die opzet is, dat je na commentaar in dit topic op elkaar afgestemde componenten koopt die in verhouding zijn met elkaar.
Zo voorkom je bv. dat je teveel geld steekt in een dure NVME SSD, waar je meer snelheid in games haalt uit een stap hogere processor of een betere videokaart. Dit zuiver als voorbeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Renault op 21-07-2018 13:36 ]

• hooibergje
Na wat wikken en wegen en het lezen van al jullie feedback ga ik het met een Samsung 970 EVO van 1 TB proberen. :-)

Hartelijk dank voor het medenken, en een fijn staartje aan je weekend!

• hooibergje
Hij is twee weken geleden aangekomen en gisteren geinstalleerd, en inderdaad. Het is echt beresnel! Nooit meer anders :D
Pagina: 1