Boekenplank speakers voor mijn Marantz SR6005?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperclowntje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-09 21:58
Heren en Dames,

Ik heb even de mening van de experts en liefhebbers nodig.

Momenteel bestaat mijn tv opstelling uit de volgende onderdelen:
In het hart een Marantz SR6005
Kef KHT2005.3 5.1 speakerset
Ziggo receiver
Afstand bediening Logitech one
Apple TV 2
PS4 (functioneerd nu alleen nog als DVD speler)

Ik ben zeer tevreden hoe alles werkt maar nu komt de vraag. Ik wil de 5.1 speakers gaan omruilen voor een goede 2.0 opstelling. In de loop der jaren ben ik muziek (mooi stereo geluid) toch een stuk belangrijker gaan vinden dan 5.1 films kijken (Netflix) DVD’s kijken doe ik helemaal niet meer.

Ik heb reeds de B&W 685 S2 gezien die ik er ook mooi uit vind zien... mijn vraag aan jullie is dit goed met mijn Marantz te combineren? Raden jullie anders speakers aan? Subwoover er evengoed bij? Of kan ik een klein woonkamer met boekenplank speakers vullen?

Bedankt alvast!

Here in Holland we eat boerenkool from a wooden shoe with a rietje!

Beste antwoord (via Opperclowntje op 31-07-2018 14:09)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dat is audiofiele onzin, in principe. Ik zou niet weten waarom.
Ten eerste zegt vermogen niet zoveel. Met een paar Watt vul je al hele huiskamer met geluid.
Ook bij de aanschaf van speakers hoef je dus echt niet op Watt en Ohm te letten.

Ten tweede denken veel mensen inderdaad dat een surroundreceiver ditzelfde vermogen, of dezelfde kwaliteit over meer onderdelen moet verdelen en dat het daarom wel minder moet zijn dan een stereoversterker. Echter, Sony, Pioneer, Marantz, etc, maken deze apparaten in zulke grote aantallen dat dit de prijs gunstig beïnvloedt.

Daarom hoef je jouw 5.1-set ook helemaal niet om te ruilen voor de muziekkwaliteit, om het maar zo te zeggen. Koop 2 frontspeakers die je mooi vindt klinken (ga ze dus ook beluisteren voordat je ze koopt) en zet die op de plek van je huidige frontspeakers. Dan heb je het beste van 2 werelden. Bovendien heb je met een receiver altijd de beschikking over de juiste up/downmixing over het aantal gebruikte speakers; over hdmi-aansluitingen en over dingen zoals lipsync en Spotify.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jinge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-02 10:53
Zelf luisteren is 9/10 keer het juiste antwoord. Dali gaat doorgaans goed samen met Marantz, maar zo zullen er meer modellen zijn die je zullen aanspreken. Naast elkaar beluisteren en zelf bepalen is de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperclowntje
Bedankt, ik zal ook eens naar de Dali kijken. Zou ik beter aan doen de Marantz. SR6005 om te ruilen voor een echte Stereo versterker? Het liefst hou ik de deze omdat ik hier alles op kan aansluiten en maar 1 HDMI naar de tv heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:09
Ik zou het eerst eens met de Marantz proberen. Mocht het niet bevallen, kun je altijd nog kijken of het opgelost wordt met een stereo versterker (waarschijnlijk niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• invincible30
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-09 00:58

invincible30

Psn: pelter29

Ik heb deze b&w’s in combinatie met een onkyo receiver gehad. Ging prima. (Nu een stereo versterker trouwens)
Heb wel een subwoofer toegevoegd. Scheelt behoorlijk. Ook met muziek.
Fijne speakertjes vind ik het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Opperclowntje schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 09:26:
Ik heb reeds de B&W 685 S2 gezien die ik er ook mooi uit vind zien... mijn vraag aan jullie is dit goed met mijn Marantz te combineren? Raden jullie anders speakers aan?
Op een dergelijke vraag is geen antwoord te geven. Speaker koop je op de klank en niet op de looks. Uiteindelijk zullen de looks wel meespelen, maar het mag niet het primaire keuzepunt zijn. Waarbij ook gezegd moet worden dat de klank thuis weer anders zal zijn (akoestiek), dus dat speakers thuis proberen de beste optie is. Voor nu valt er niets over te zeggen omdat je geen budget noemt en de klank van de B&W niet weet.

Verder zou ik de Marantz lekker houden. Ik geloof dan ook niet in klankverschil tussen dergelijke apparaten. Ik geloof wel dat een subwoofer in elke set een aanvulling kan zijn. Alleen ook hier weer, welk budget heb je voor de eventuele subwoofer.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-10 18:20
dynaudio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperclowntje
Bedankt voor de tips zover. Mijn budget: ik vond 2 B&W 685 s2 voor 500 euro een mooie investering. Ik had dan mijn Kef set kunnen verkopen. Ik kan/ wil eventueel nog wel investeren in een subwoover als dat echt wat toevoegd. Moet ik dan een uit de zelfde reeks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Opperclowntje schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 16:23:
Moet ik dan een uit de zelfde reeks?
Als je voor dezelfde looks wilt gaan wel, als je voor hetzelfde geld meer kwaliteit en meer subwoofer wilt hebben zou ik niet bij B&W kijken maar meer iets als SVS of BK voor leuk geprijsde subwoofers.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperclowntje
Beste FeaR,

Bedankt voor de goede tip! Zowel de SVS en BK zijn goede alternatieven.

Ik ga mij er verder in verdiepen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:34
Opperclowntje schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 12:26:
Bedankt, ik zal ook eens naar de Dali kijken. Zou ik beter aan doen de Marantz. SR6005 om te ruilen voor een echte Stereo versterker? Het liefst hou ik de deze omdat ik hier alles op kan aansluiten en maar 1 HDMI naar de tv heb.
Als je huidige versterker goed bevalt en alle aansluitmogelijkheden bezit die je wil, zou het stom zijn hem weg te doen enkel omdat je niet alle speaker-uitgangen gebruikt. Toen ik mijn SR7005 kocht had ik ook maar twee luidsprekers, inmiddels is er een center speaker bijgekomen maar daar blijft het bij. Ja, die versterker is dan nog steeds een enorme "overkill", maar wat maakt dat uit?

De beste manier om luidsprekers te kopen (naar mij mening) is door te gaan luisteren, bij voorkeur "blind". Een goede audio-zaak heeft een luisterruimte die je kunt reserveren, en waar je dmv een schakelaar diverse luidsprekers kunt beluisteren zonder dat je weet naar welke luidspreker je nu precies luistert en wat die kost. Neem je eigen muziek mee. Kies de luidspreker die je het beste bevalt en hoop dat dat niet de duurste blijkt te zijn :+

Op deze manier ben ik destijds (zal onderhand wel 10-15 jaar terug zijn?) op de Dali Concept reeks uitgekomen en die gebruik ik nog steeds.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperclowntje
Heren, allemaal bedankt voor jullie reacties.

Ik heb in de winkel de Elac Debut B6 gehoord en was zeer onder de indruk van het geluid. Vol en groots?

De opvolger 6.2 is reeds (lees net) leverbaar maar nog niet in alle winkels.. Deze gaat voor 30 euro meer in de verkoop. Dus wil nog even wachten op deze omdat deze de bas reflex aan de voorzijde heeft.
Persoonlijk vind ik de B&W 685 s2 er mooier uitzien maar het geluid van de Elac Debut heeft mij echter verrast.

[ Voor 9% gewijzigd door Opperclowntje op 25-07-2018 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sta je dr iig niet blind op. Ga ook zeker bij verschillende winkels langs en hoor verschillende typen naast elkaar met het zelfde stuk muziek. Er zijn bookshelves zat namelijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou overwegen de fronts van je huidige set te vervangen door bijvoorbeeld de KEF LS50 (gezien je budget ergens vinden met de kop eraf). Dan hou je de optie op 5.1 en heb je de optie voor goede 2.0

[ Voor 14% gewijzigd door Sethro op 25-07-2018 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Glenfiddich schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:04:
[...]

Als je huidige versterker goed bevalt en alle aansluitmogelijkheden bezit die je wil, zou het stom zijn hem weg te doen enkel omdat je niet alle speaker-uitgangen gebruikt. Toen ik mijn SR7005 kocht had ik ook maar twee luidsprekers, inmiddels is er een center speaker bijgekomen maar daar blijft het bij. Ja, die versterker is dan nog steeds een enorme "overkill", maar wat maakt dat uit?

De beste manier om luidsprekers te kopen (naar mij mening) is door te gaan luisteren, bij voorkeur "blind". Een goede audio-zaak heeft een luisterruimte die je kunt reserveren, en waar je dmv een schakelaar diverse luidsprekers kunt beluisteren zonder dat je weet naar welke luidspreker je nu precies luistert en wat die kost. Neem je eigen muziek mee. Kies de luidspreker die je het beste bevalt en hoop dat dat niet de duurste blijkt te zijn :+

Op deze manier ben ik destijds (zal onderhand wel 10-15 jaar terug zijn?) op de Dali Concept reeks uitgekomen en die gebruik ik nog steeds.
Zo'n versterker is dan nog steeds geen overkill. Door zaken als hdmi, lip sync en up/downmixing van het binnenkomende audiosignaal naar het aangesloten aantal speakers, is het nog steeds iets wat je goed gebruikt. Dat hij 7.1 en Atmos kan afspelen en ik dat nog niet gebruik, zegt dus niks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperclowntje
Bedankt voor de tips! Ik wacht nog even op de Elac Debut B6.2 (ik wil ze eerst echt gezien hebben) voordat ik ze koop.

Op termijn kan ik de Marantz nog omwisselen voor een stereo receiver. Ik moet dan alleen goed kijken naar de connectivity van de andere apperaten. Alles werkt nu zo top omdat het verzameld wordt in de Marantz geluid direct naar de speakers gaat en beeld met 1 HDMI naar de TV wordt gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Waarom zou je de receiver dan omwisselen voor een stereoversterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperclowntje
Jorgen schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:30:
Waarom zou je de receiver dan omwisselen voor een stereoversterker?
Omdat ik overal lees dat een stereo receiver altijd een beter output signaal geeft dan een surround receiver. Een stereo receiver heeft 2 grote out-put blokken en de surround receiver verdeeld het vermogen over (in mijn geval) 7.1 kanalen.

Uiteraard ga ik tegen die tijd weer luisteren.. Of sla ik de plank mis en kan mijn Marantz SR6005 de boekenplank luidsprekers die ik voor ogen heb makkelijk aansturen?

[ Voor 16% gewijzigd door Opperclowntje op 30-07-2018 17:03 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dat is audiofiele onzin, in principe. Ik zou niet weten waarom.
Ten eerste zegt vermogen niet zoveel. Met een paar Watt vul je al hele huiskamer met geluid.
Ook bij de aanschaf van speakers hoef je dus echt niet op Watt en Ohm te letten.

Ten tweede denken veel mensen inderdaad dat een surroundreceiver ditzelfde vermogen, of dezelfde kwaliteit over meer onderdelen moet verdelen en dat het daarom wel minder moet zijn dan een stereoversterker. Echter, Sony, Pioneer, Marantz, etc, maken deze apparaten in zulke grote aantallen dat dit de prijs gunstig beïnvloedt.

Daarom hoef je jouw 5.1-set ook helemaal niet om te ruilen voor de muziekkwaliteit, om het maar zo te zeggen. Koop 2 frontspeakers die je mooi vindt klinken (ga ze dus ook beluisteren voordat je ze koopt) en zet die op de plek van je huidige frontspeakers. Dan heb je het beste van 2 werelden. Bovendien heb je met een receiver altijd de beschikking over de juiste up/downmixing over het aantal gebruikte speakers; over hdmi-aansluitingen en over dingen zoals lipsync en Spotify.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperclowntje
Hi Jorgen, onwijs bedankt voor je terugkoppeling. Dit is onwijs nuttige informatie voor iemand als ik.
Vanmorgen langs Hifi Klubben geweest en daar weer naar de B&W 685 s2 geluisterd en de Dali Opticon 2. De Dali speakers hadden een warmer gedetailleerder geluid maar die kosten dan ook weer 2x zo duur (€ 500,- per stuk). Zoals gezegd hoop ik nog ergens de Elac Debut B6.2 te horen omdat de reviews hiervan heel positief zijn en deze rond de 180 euro kosten.

Bij Hifi klubben vertelden ze wel weer dat ik eigenlijk mijn AV receiver moest omruilen voor een stereo maar ik gai nderdaad op jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

En dan willen ze meteen zeker dat je een duurder model neemt van een luxe merk? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperclowntje
Inderdaad..

Ik koop sowieso alleen 2 boekenplank luidsprekers en ga lekker uitgebreid testen thuis..
Wie weet wat er in de toekomst nog aangeschaft wordt..

In ieder geval heel veel bedankt voor je advies Jorgen! Zeer gewaardeerd..

Pagina: 1