Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop om mee te programmeren en mee te nemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga in augustus naar mijn tweede jaar van hbo ict en heb hiervoor een nieuwe laptop nodig, aangezien mijn huidige bij elkaar wordt gehouden met ducttape. Ik heb zelf zitten kijken, maar zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer.

Ik hoef met deze laptop geen spelletjes te gaan spelen, maar hij moet wel de rest van de studie mee kunnen. Dit is inclusief een stage en natuurlijk veel programmeren en compileren.
De studie stelt geen specifieke eisen aan de laptop, wel raden ze aan om minstens een i5 processor te nemen met minimaal 8gb RAM. Als operating system is voor mij windows een must. Ook moet deze laptop dagelijks meegenomen worden naar school.

Qua budget blijf ik het liefste onder de €1.200. Een numpad en een mat scherm is geen must maar wel gewenst.

Dit zijn de laptops die ik al gevonden heb:

Asus VivoBook Pro N580VD-FY701T

Dell Inspiron 17 5770-F27DM

Lenovo IdeaPad 320-15ABR 80XS005LMH

Voor mijn ongetrainde oog lijken deze laptops heel erg op elkaar. Wat veroorzaakt het grote prijsverschil tussen de eerste twee en de Lenovo? Ik hoor graag wat jullie advies is :)

Alle reacties

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:18
In de lenovo zit een AMD cpu + AMD videochip, deze zijn significant goedkoper dan een intel + nvidea combo of een intel +amd kaart combo wat in de andere laptops zit.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Op je stage ga je dingen doen op een pc op laptop van de baas, dus daar zou ik geen rekening mee houden. Kijk ook vooral ff naar de Latitude lijn van Dell. Heb momenteel twee van die flaptops in gebruik (e5570 en e5590, beiden i7 en die extra power inclusief kaby lake is gewoon lekker. De 5590 kostte in februari ca 1200 euro, dus in je budget.
Protip: zorg dat je er eentje hebt met verkichtte toetsen. Kun je 's avonds ook nog lekker op de bank zitten zonder veel licht als het moet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:52
Het prijsverschil is simpel: De eerste twee hebben een fatsoenlijke CPU plus een dedicated GPU. De derde heeft een APU en niet bepaald een krachtige.

Persoonlijk vind ik alle 3 nogal rare keuzes. Waar zou je een dedicated GPU voor nodig hebben als je niet gaat gamen of zware grafische programma's draait? Dat ding zit alleen maar onnodig energie te verbruiken.

Die Lenovo daarentegen is gewoon van een ander (te laag) caliber. Een i5 / Ryzen 5 is inderdaad wel lekker, en daar kan die A12 zich bij lange na niet aan meten.

Ik zou eens in dit lijstje gaan zoeken:
categorie: Laptops

Persoonlijk zou ik aanraden voor een 14" of 13,3" model te gaan, dat scheelt een slok op een borrel als je ze in je tas moet stoppen. Kijk verder ook naar het gewicht, scherm (hogere resolutie = beter), etc.
Edit: Als je windows wilt draaien is een flinke SSD ook wel prettig, Windows is nogal opslagruimte-hongerig.

Heb zelf zomaar wat modelletjes die me om verschillende redenen aanspreken aangeklikt:
https://tweakers.net/pric...;1150973;1158233;1107973/

[ Voor 11% gewijzigd door mcDavid op 21-07-2018 19:37 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je begint zometeen aan je tweede jaar maar er zijn geen eisen aan de apparatuur? Was het dan niet een optie geweest om ook even wat andere studenten aan te spreken in het 2e of 3e jaar om te vragen wat zij gebruiken en ervaren of ze al het schoolwerk erop te kunnen doen?

Een 13 of 14" is veel fijner werken & meenemen, vind ik. Goede specs vind je dan al tussen de 600 en 900 Euro waardoor je bij bepaalde merken zoals HP & Dell geld overhoudt voor een meerjarig garantiecontract zoals next-day repair.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:50

Blokker_1999

Full steam ahead

Aangezien je het over een laptop hebt waar je toch een tijdje mee wenst te overleven en die dagelijks heen en weer moet zou ik je aanbevelen om meer naar de professionele lijnen van de fabrikanten te kijken zoals een Lattitude van Dell of een Thinkpad van Lenovo. Deze reeksen zijn vaak net iets steviger gebouwd ook al komen ze wel met een kleine meerprijs. Plus je hebt het voordeel dat wisselstukken vaak veel langer beschikbaar zijn omdat bedrijven ze nogal eens met 3 of 4 jaar garantie kopen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-11 10:34

DirtyBird

Praktiserend denker

Biedt je onderwijsinstelling niet een laptop aan met een aantrekkelijke korting?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:49
Hoi,

Ik zat in een gelijk soort gelijke situatie. Op dit moment komen er heel veel nieuwe laptops bij de media markt binnen (Handig voor garantie en service). Ik zal dus nog even wachten met je aankoop ik heb zelf deze https://photos.app.goo.gl/GwXDZXgpqdXXEN2B7 gehaald. Hij is nog nergens te vinden op het internet maar ik denk wel dat hij heel goed voldoet voor jou! helemaal voor de prijs.

Hier evt mijn topic: Puddi Puddin in "Laptop voor ICT opleiding."

[ Voor 9% gewijzigd door Puddi Puddin op 22-07-2018 10:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle tips! Ik zal ze allemaal nog eens nalopen. Ik ga waarschijnlijk wel voor een laptop met 16 gb

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan resrveer maar vast een paar honderd euro extra budget. RAM is momenteel peperduus helaas :/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik weet niet in welke taal je programmeert, maar Visual Studio houdt van veel CPUs, veel memory en een snelle SSD. Collega's op werk hebben een Latitude 7480 (met een i7, 16GB en een SSD). Als je die lang belast, gaat de ventilator blazen en wordt de boel trager. Ikzelf heb een Optiplex (ook i7, ook NVMe SSD en 32GB mem) die bij deftig Visual Studio gebruik (solution file met 200+ projects) ook de ventilator van mijn desktop laat brullen.

Ik ben nog aan het uitzoeken waar de performance bottlenecks zitten (wij gebruiken ook nog eens een versiebeheersysteem, waardoor er veel op netwerk geleund wordt). Maar de SSD hielp minder dan gedacht (al is het laden van een VS solution een stuk sneller) in de totale build tijd. Aan de andere kant: ik had als vergelijk een server met dual 10-core Xeon met ouderwetse (RAID5) harddisks, en die is zo'n beetje even snel.

Als aanvulling op @Blokker_1999 : zakelijke modellen zijn veel eenvoudiger uit te breiden. Later geheugen bijprikken of een (2e of andere) SSD is bij consumenten modellen niet altijd mogelijk.

En als je onderweg/mobiel wilt zijn, en toch kunnen programmeren: beoordeel ook de toetsenborden. Als je een heel snel systeem hebt, maar je kunt geen code kloppen, omdat het toetsenbord zo beroerd is, dan schiet dat ook niet op.
Pagina: 1