TommyboyNL schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 00:31:
Hoe veel risico wil je lopen? Ik heb een tijd terug een vergelijkbare vraag gesteld als jij, met als primaire eis dat het risico sterk beperkt moest zijn. Ik ben uiteindelijk voor Rabobank certificaten gegaan. Die leveren 6,5% rendement over €25. Ze worden nu echter voor €31 verhandeld op de beurs, dus blijft er ongeveer 5% rendement over.
Het primaire risico is dat je ze hoog koopt, en de koers vervolgens instort. Verder is het een sterk achtergesteld financieel product, dus lees je even goed in over waar je aan begint.
https://www.rabobank.nl/p...gen.rabobank-certificaten
Koersrisico is op kortere termijn inderdaad grootste risico. Dat zag je de afgelopen maanden wel. Als ze terugvallen naar pariteit, zit je er 3 jaar aan vast wil je het met de coupon goedmaken.
Op wat langere termijn moet je er echter ook bewust van zijn dat Rabobank ze mag aflossen tegen nominale waarde, dus €25,-. Dan maakt het niet uit of je er nu €20,-, €30,- of €40,- voor hebt betaald, je krijgt €25,- van de bank terug.
Verder kan de coupon geschrapt worden (couponrisico). Dan kun je zelf gelijk intekenen wat dat met de koers doet. Tevens kan de bank failliet gaan, dan ben je per definitie al het geld kwijt.
Voor die (en eventuele nog andere die ik vergeet) risico's ontvang je dus een coupon van 6,5% op de nominale waarde.
Rabobank is niet de enige met dit soort coupons. Ik heb ze niet op een rijtje, maar er was nog een financiële instelling met een redelijk interessante obligatie. Lees je er wel altijd op in, begrijp wat je koopt. Probeer van die certificaten maar eens uit de brochures te halen wat ik hierboven vertelde.
Beleg nooit in iets wat je niet begrijpt. En onthoud: als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat het vaak ook. Hoe hoger de coupons / voorspelde rendementen, hoe groter de kans dat je (veel) geld kwijt raakt.
Voor wat betreft die crypto's: Wat let je om de helft eruit te gooien, zodat je jouw investering terug verdiend hebt? Kun je nooit op verlies komen en dan zie je wel wat je eraan over houdt. het enige wat kan gebeuren is dat je je gaat verbijten dat je toekomstige winst dubbel zo hoog had kunnen zijn, maar dan moet je bedenken dat je jouw risico wel tot 0 hebt gereduceerd: je speelt alleen nog maar met bonusgeld! Spreiding van risico is altijd een groot goed, zeker als dat geld een doel heeft
Verder: als je gaat beleggen op de beurs: houd rekening met een forse beursdaling in de komende maanden. Het kan nog jaren goed gaan en richting de 700 koersen met de AEX, maar ik houd serieus rekening met een flinke daling de komende tijd. Zoek dividend aandelen, die jou ook van inkomen voorzien als ze onderuit gaan en je ze voor jaren op de plank moet leggen. Want als ze dalen, maar niet de verwachting is dat het bedrijf (bijna) om gaat vallen, dan is het niet handig ze te verkopen: je hebt pas verlies als je ze daadwerkelijk verkoopt. Shell is hier een extreem goed voorbeeld van, ook zij zouden het dividend kunnen schrappen of terugbrengen, maar voor hun is dat als een voetbalderby verliezen: het krenkt hun trots.
Stop ook niet direct al je geld in aandelen. Stel het gaat volgende maand onderuit, dan ga jij je voor je kop slaan. Middelen is een goede strategie om koersdalingen op te vangen: Koop je Shell nu voor 30 het daalt naar 25 en daar koop je een 2e pluk voor, dan is je gemiddelde koers 27,5 i.p.v. de volle 30. Zorg dat je altijd een pluk geld achter de hand hebt voor 'als het bloed door de straten loopt', want dan is het voordelig inslaan op de beurs

En zorg voor een strategie, want de bodem van de koers timen is slechts zeer weinigen gegund. Bepaal je eigen strategie: Bij welke koers koop ik een pluk bij? Bij welke koers neem ik verlies of winst? Houd je daaraan en lach gemiste winst weg, dan slaap je gelijk een stuk rustiger. Je hebt immers met jouw strategie winst binnen geharkt, terwijl anderen met impulsiviteit verlies draaien!
Last but not least bij beleggen: wees bereid de boel 'op de plank te leggen' voor soms zelfs vele jaren. En dus bij te kunnen kopen. Beleg niet met geld dat je op korte termijn nodig hebt. Want dan vergroot je de kans op verlies enorm en volgens mij wil je dat niet
Oh en wat ik vergeet: Wat ik hierboven zeg is bedoeld om inzichten te geven, het is geen advies om certificaten of Shell te kopen, het zijn voorbeelden. Jij bepaald zelf hoe je jouw portefeuille gaat opbouwen, jij beslist zelf om te acteren. Mocht je toch Shell kopen en het gaat helemaal fout, dan geeft bovenstaande geen recht om bij mij te komen klagen: jij hebt de beslissing genomen op basis van de door jou verzamelde informatie. Niet ik. En dus zijn jouw handelingen geheel voor je eigen risico.
Even komen uithuilen mag natuurlijk, maar daar stopt het voor mij bij
[
Voor 6% gewijzigd door
Freakertje op 21-07-2018 10:00
]